Sodankylän elokuvajuhlat 2008

(The Lukewarm.) 21.4.2008 13:43

Päävieraina Milos Forman, Andrei Konchalovsky ja Seymour Cassell. Ulkomaisen elokuvan herkuissa ainakin kaksi Guy Maddinia (Brand Upon The Brain ja My Winnipeg).

Jos Forman ei peruuta, niin voisin kyllä lähteä muutaman vuoden tauon jälkeen.
Young Hova 21.4.2008 14:04

Viimeksi kun Forman kävi Suomessa, joku venäläinen yritti varastaa hänen Porschensa.

Lauri Lehtinen 21.4.2008 14:57

Kieltämättä kiinnostaa, nähdäänkö Lapinsuussa Tango & Cash ohjaajan kommentein.

wicked clown 21.4.2008 15:00
(The Lukewarm.) ( 21.4.2008 13:44)
Päävieraina Milos Forman

Jes, täydellistä. Suosikkiohjaaja ja majoitusta olin just maksamassa. Ensimmäinen kerta Sodiksessa.
Young Hova 21.4.2008 15:13

Mites noi majoituskuviot? Kiinnostaisi mennä tänä vuonna.

(The Lukewarm.) 21.4.2008 15:18

Siellähän on se hotelli kai pressille ja vieraille... Kerran oon yöpynyt leirintäalueen mökissa ja kerran koulumajoituksessa. Molemmat oli ihan ok, vaikka molemmissa suihkut oli yhteiset (koululla tosin samassa rakennuksessa).

edit: "koulumajoituksella" tarkoitin tota lattiamajoitusta. Ilmeisesti hotelli onkin kokonaan varattu "kutsuvieraille".

leirintäalueella tarkoitin tota Nature-X-venturesia (mikä nimi! biggrin.gif)

http://www.msfilmfestival.fi/page.php?p=3
wicked clown 21.4.2008 17:08

Sain duunikaverilta tuolta nettisivujen kautta varatun huoneen "kesähotellista". Hinta oli sen 42 € yö 2 hengen huone ja ainakin ymmärsin että tossa on oma vessa. Siis tuolta sivuilta kohta "festivaalimajoitus".

Dotcom 21.4.2008 20:27

Yritän taas kovasti tänä vuonna mestoille. Katsotaan miten duunikuviot antaa myöden.

spatter 22.4.2008 07:47
wicked clown ( 21.4.2008 14:01)
(The Lukewarm.) ( 21.4.2008 13:44)
Päävieraina Milos Forman

Jes, täydellistä. Suosikkiohjaaja ja majoitusta olin just maksamassa.

Koska sulle tuli tieto majoituksen maksamisesta? Itselläni on asuntolahuone varattuna, mutta majoittajien puolelta on asiaa kyselty ja varmisteltu pariin otteeseen, ja mietin tässä että koska pitäisi itse ottaa yhteyttä ja kysyä noi tilinumerot yms...
wicked clown 22.4.2008 19:06

Eilen tuli postissa.

wicked clown 6.6.2008 18:00

Aikataulu on julkaistu. Onko mitään suosituksia? Vaikuttaa jotenkin aika laimealta, varmaan katselen vain perus Formaneita yms. uudestaan. Ei edes Hairia

sad.gif
(The Lukewarm.) 6.6.2008 19:26

Suosittelen noita Cassavetesejä (niissä näyttelee se Seymour Cassel). Tunteiden virrat (Love Streams) taitaa olla yksi suosikkielokuvistani. Killing of a Chinese Bookie on vissiin (en oo nähnyt) ihan hyvä rikoselokuva..

Guy Maddinin Brand Upon the Brain! on aika kipeä/hauska. Paranoid Park oli musta parempi kuin Elephant (josta en pitänyt). Away From Her kiinnostaa... Myös toi Aaltosen Punk-dokkari kiinnostaa (taisi hävitä jo tavallisesta levityksestä?).

Itse asiassa huonoin elokuva, jonka olen sodiksessa nähnyt oli sekin ihan kelvollinen ranskalainen keskusteluelokuva. Eli etenkin uusien elokuvien kohdalla taso on suht korkealla. Riippuu tietenkin mausta, mutta mulle noi Uuden elokuvan helmet uppoaa. Lisäksi noi esittelytekstit on huomattavasti esim. R&A:n hehkutuksia rehellisempiä ja niistä saa aika hyvä kuvan elokuvasta.

Suosittelen myös lämpimästi noita mykkäelokuvanäytöksiä hinnasta huolimatta. Myydään aina loppuun ja teltassa on usein kylmä, mutta poikkeuksetta toi on aina yhtä palkitseva kokemus. Kannattaa myös varata yksi ilta "tunnelman haisteluun". Eihän sodis olisi mitään ilman tiukkaa viinaa...
Young Hova 7.6.2008 12:41

Killing of a Chinese Bookie, ei mikään trilleri-rikoselokuva perinteisellä tavalla, mutta aivan huippu. Ja voi bongailla piirteitä joita Tarantino ja etenkin P.T. Anderson (joka on tainnut mainostaa tätä jonkinlaisena alltime suosikkinaan) ovat lainanneet elokuviinsa.

Antti Näyhä 7.6.2008 15:59

Niille jotka eivät ole nähneet Aelitaa: idea saattaa kuulostaa paperilla mahtavalta, mutta leffalla on lähinnä miedohkoa kuriositeettiarvoa. Ja Cleaning Womenin säestys (ainakin 2004 nähty versio) oli tylsin mitä olen heiltä nähnyt. Leffa ei yksinkertaisesti sisällä riittävästi sellaista nyrkki pystyyn ‑meininkiä, johon cliinareiden kolistelu parhaiten sopii. Sanottakoon kuitenkin että eriäviä mielipiteitä löytyy; esim. kaima-Alanen taisi pitää Aelitaa päinvastoin juuri parhaana CW-leffasäestyksenä.

Tarkoitus olisi tsekkailla The Crowd, Brand upon the Brain!, Ruusujen aika, mahd. paljon Cassaveteksiä, Formanilta ainakin Firemen's Ball, Kontšalovskilta (hävetkää sodislaiset tuon oikeinkirjoituksenne kanssa) ainakin tuo Stalinin henkilökohtaisesta koneenkäyttäjästä kertova Sisäpiiri.
Lauri Lehtinen 7.6.2008 16:02
(The Lukewarm.) ( 6.6.2008 19:27)
Lisäksi noi esittelytekstit on huomattavasti esim. R&A:n hehkutuksia rehellisempiä ja niistä saa aika hyvä kuvan elokuvasta.

Molemmille festareille useita elokuvien esittelytekstejä kirjoittaneena olen tosiaan aina Sodikseen tehnyt kunnioitettavan suoraselkäistä ja osuvaa juttua, R&A:han taas monta astetta valheellisempaa, lipevää puffia josta ei ota sikakaan selvää. Festarilla festarin tavalla, niinhän se menee thumbsup.gif