Spaddu (23.1.2004 16:53)Tarkoitus ei ole siis vuokrata esim. Mutaselta kamoja, vaan luottaa vanhaan perinteiseen tekniikkaan (onhan tolla samaisella arrilla kuvattu monta UNICA-kilpailuissa menestynyttä leffaa, Fassbinder käytti samanlaista kameraa suurimmassa osassa leffoistaan), tällä tyylillä matskusta voi tulla vähän nykyvaltavirrasta poikkeavaakin jo käytetystä tekniikastakin johtuen
Ja eikös itse Kubrick käyttänyt leffoissaan pääasiallisesti Arriflexia? Jossain haastattelussa hän selitti, kuinka Kellopeliappelsiinin lopussa katolta heitettiin kamera jotain 20 kertaa maahan (kohtaus, jossa Alex yrittää itsaria) eikä se mennyt paskaksi. Tämän perusteella tämä kyseinen Arriflexin kamera olisi maailman kestävin kamera...
Näin on.
Ensimmäisissä elokuvissaan lähinnä Mitchelin kameroita (jenkeissä tehtyjen leffojen osalta), mutta Englantiin muutettuaan Arrit olivat pääkalustoa.
Barry Lyndonissa hän käytti taas Mitchelin kameraa, jonka oli ostanut Hollywoodysta jonkun varaston nurkasta pölyttymästä (olisiko ollut jopa Panavisionin varastosta muistaakseni). Kameraa oli alkujaan käytetty projisointikohtausten taustamateriaalin kuvaamiseen ja 70-luvulle tultaessa ko. toiminta oli jenkeissä ainakin häviämässä. Samalla kerrallahan hän myös sai hankittua Nasan käyttämiä Zeissin 0.7 valovoiman linssejä, joita hän sitten käytti myös Lyndonin kuvauksissa.
Arriflexithan kehitettiin 30-luvulla A. Hitlerin suosiollisella avustuksella (samoin kuin kuplavolkkaritkin), 1952 markkinoille tullut Arriflex ST 16 on edelleen hyvin paljon käytössä elokuvakoulujen ja amatöörielokuvaajien keskuusdessa. Arriflex BL 16 tuli markkinoille 1965 ollen ko. tehtaan ensimmäinen varsinainen "äänikamera". Tällä tarkoitettiin lähinnä sitä, että kameran käyntiäänet oli saatu pudotettua sille tasolle, että äänen tallentaminen ilman kameran taustameteliä oli mahdollinen kuvauksen aikana ilman erikoistoimenpiteitä. ST ja BL-malleja liikkuu ebayssä (Saksan puolella varsinkin) 1000-2500 euron hintaluokassa riippuen varustuksesta jne.