Elististien omat elokuvaprojektit

Dotcom 22.1.2004 16:58

Säästän funkstörung vaivasi kun paljastan että Säätiö tukee vain "ammattimaisia" produktioita, ei kaveriporukalla tehtyjä tuotantoja. Sorry. Tietenkin, määirtys on muistaakseni "ammattimaisesti" tehtyjä elokuvia. Ammattilainen ei siis periaatteessa tarvitsisi olla. Spaddulla kun on noita lakiopintoja jo takana niin ehkä se voisi tätä jargonia selventää.

Kannattaa käydä ses:n fakista katsomassa.
Young Hova 22.1.2004 17:04

Ammattimaisuus = SES-tukea voi odottaa vain, jos joku olemassaoleva tuotantoyhtiö on jo käsikirjoituksesta vakavasti kiinnostunut.

Dotcom 22.1.2004 17:21

Joo, noinhan se on. Tai sitten joku Uusi Kino sitoutuisi ennakko-ostoon ( en edes tiedä onko mahdollista sillä jos sulla ei ole nimeä niin tuskin silloin edes Uusi Kino osoittaisi kiinnostustaan).

funkstörung 22.1.2004 17:22
Dotcom (22.1.2004 16:59)
Säästän funkstörung vaivasi kun paljastan että Säätiö tukee vain "ammattimaisia" produktioita, ei kaveriporukalla tehtyjä tuotantoja. Sorry. Tietenkin, määirtys on muistaakseni "ammattimaisesti" tehtyjä elokuvia. Ammattilainen ei siis periaatteessa tarvitsisi olla. Spaddulla kun on noita lakiopintoja jo takana niin ehkä se voisi tätä jargonia selventää.

Kannattaa käydä ses:n fakista katsomassa.

Ei tässä olla mitään kaveriporukalla tekemässä. Alkaa vituttaan tuollainen alentuva suhtautuminen mitä tällaisten asioiden parissa kokee. Työn alla on siis kolme käsikirjoitusta, yhteen niistä on ollut jo alustavaa kiinnostusta eräältä taholta, toiseen taasen ei mutta onpahan annettu oikeudet duunata se pariin palkittuun ja julkaistuun novelliin pohjautuen. Kolmatta duunaan ihan vaan huvikseni, jos sille nyt vaikka olisi jotain käyttöä.

Auta armias jos menet sanomaan että kirjoitat käsikirjoitusta elokuvaan, aina saa kuulla samat paskavastaukset ja samat saatanan oletukset jostain kotivideopaskasta. Vittu että ottaa päähän. Voi vitun vittu ja vitun vitutus.

Edit: lisätty loput tekstit jotka katos jonnekkin taivaan tuuliin.
Dotcom 22.1.2004 17:32

Sesin sivuilta:

K: "Saako harrastelijaelokuvaryhmä hakea apurahaa elokuvasäätiöltä?

V:Elokuvasäätiö ei tue harrastajien toimintaa. Säätiön tukiohjeiden mukaan "Suomen elokuvasäätiö myöntää tuotantotukea suomalaiseen ammattimaiseen elokuvatuotantoon."

Mutta jos täytätte kriteerit niin onnea matkaan! (Eikä ollut tarkoitus vittuilla edellisessä viestissä jos sait sellaisen kuvan).

Ses ei ilmeisesti myöskään tue videolle kuvattuja produktioita (tässäkin on varmaan kyllä olemassa poikkeustapauksia.)
Spaddu 22.1.2004 18:10
Spaddulla kun on noita lakiopintoja jo takana niin ehkä se voisi tätä jargonia selventää.

Ei hajuakaan. Onneksi Kinnunen tietää. Ses:n käyttämän kielen merkityksessä voi ajatella, että "ammattimainen elokuva" tarkoittaa jotain muuta kuin millaisen suurin osa tähän ketjuun vastanneista on tehnyt (sori vaan pojat). Eli ammattimaisuudella ei otettaisi kantaa leffan taiteelliseen sisältöön *, vaan siihen, näyttääkö leffan tekeminen ammattimaiselta. Toisaalta tämä ammattimaisuus-määritelmä on vastaus kysymykseen "tehty leffa videolla ja kavereiden kanssa, saanko rahaa?". Ehkä ses haluaa vaan varmistaa, ettei tällaisille elokuville missään nimessä anneta tukea. Ses käyttää "ammattimaisuutta" vain kikkana, ettei tukea ainakaan kaveripohjalta videolle kuvatuille elokuville myönnetä. Sitä paitsi valtionavustusL 7.1 §:n mukaan valtionavustusta voidaan myöntää, jos "tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä" jne. muita nihkeitä termejä (ks. tarkemmin http://www.finlex.fi/lains/index.html ja syötä valintakenttään "valtionavustuslaki").

* Voisin silti veikata, että ses ei myönnä jollekin splatterille yhtä anteliaasti tukea kuin esim. 1920-luvulle sijoittuvalle pukudraamalle (äärimmäinen kärjistys), vaikka periaatteessa tämän splatterin tekeminen näyttäisikin "ammattimaiselta". Saivatko nämä Futuren levittämät Bugi Fiction ja se toinen sesiltä tukea?

Oho, sesin sivun mukaan von Trierin Mandarlaylle on annettu tukea 50 000 e (kokonaisbudjetti 11,7 milj. e).
Young Hova 22.1.2004 18:35
Spaddu (22.1.2004 19:11)
Voisin silti veikata, että ses ei myönnä jollekin splatterille yhtä anteliaasti tukea kuin esim. 1920-luvulle sijoittuvalle pukudraamalle (äärimmäinen kärjistys), vaikka periaatteessa tämän splatterin tekeminen näyttäisikin "ammattimaiselta". Saivatko nämä Futuren levittämät Bugi Fiction ja se toinen sesiltä tukea?

Jonkin verran SES haluaa laajentaa repertuaaria, koska esim. Annilan kungfu-elokuva on kai saanut jo kässäritukea. Staafin tuotoksissa ei ole mitään ammattimaisuuteen tai edes vakavastiotettavaan amatööriyritykseen viittaavaakaan, joten ei niille tukia tule eikä kuulu.
jukkasil 22.1.2004 20:30

Miksi sitten hakea jotain helvetin säätiön tukea?

Mä olen ainakin koko ajan hankkinut pikkuhiljaa kuvauskamoja kavereitteni kanssa siihen tyyliin, että itse tehdään kaikki, itse maksetaan kaikki jne. Mulla ei ainakaan ole tullut edes mieleen ajatella jotain säätiötä tukemaan allekirjoittaneen unelmien toteutumista (lue vilpitön halu tehdä elokuvia sillä osaamisella, mitä itseltä löytyy).

Mulla on esim. tällä hetkellä jo kamat sekä super 8, että 16 mm:sen leffan tekoon (Arriflex BL 16 crystal synkalla löytyy kaverilta), leikkauksen (tietokoneella Premiere, Avid, Vegas, AE tai perinteisesti Steenbeckin leikkauspöydällä) pystyn tekemään kotona, 8 mm:sten digitoinnin suoraan kotona (jos Reelone tekee säätiön hyväksymää "ammattilaista" siirtojälkeä, niin sitten teen minäkin), tulevaisuudessa 16 mm:stenkin digitoinnin (kunhan ehdin laitteet rakentaa).

Tarkoitus ei ole siis vuokrata esim. Mutaselta kamoja, vaan luottaa vanhaan perinteiseen tekniikkaan (onhan tolla samaisella arrilla kuvattu monta UNICA-kilpailuissa menestynyttä leffaa, Fassbinder käytti samanlaista kameraa suurimmassa osassa leffoistaan), tällä tyylillä matskusta voi tulla vähän nykyvaltavirrasta poikkeavaakin jo käytetystä tekniikastakin johtuen.

Pystymme kehittämään mv-filmit itse (yksi kaverini tekee tätä koko ajan), eli kehityskulut saadaan tarvittaessa ihan minimiin, raakafilkkaa löytyy tarvittaessa hyvinkin edeullisesti short endeinä (Kodak) tai tsekeistä suoraan tehtaalta (Foma).

Musiikit pystyn säveltämään (äänipuolen tekemään vaikka 5.1:ksi) itse plus tunnen monta pitkän linjan bändiläistä, joilta voi saada tarvittaessa teostovapaata musaa omien juttujen lisäksikin.

Olen samaa mieltä funkstörungin kanssa, että heti kun sanoo ääneen kirjoittavansa esim. elokuvakäsikirjoitusta, saa kyllä heti kyynisten suomalaisten vittuilut osakseen. Mä olen tähän kyllä musapuolella vuosien varrella tottunut.

Toisaalta se on hyväkin tapa pitää kusen määrän ihmisten päissä mahdollisimman pienenä ja nöyryys etualalla, eli ei siinä toisaalta mitään pahaakaan ole.

Vanha omakohtainen esimerkki:

Oma isäukko on paras tapaus: oltiin just myyty yhden bändin levyä maailmanlaajuisesti yli 5000 kpl:ta (tuli levy-yhtiöltä Italiasta ilmoitus asiasta) ja olin tietysti iloisella tuulella asian tiimoilta yhden päivän.

Menin tuon sitten tämän kyrpänaaman kuullen sanomaan. Sieltä tuli heti melkein odotettu kommentti: "mutta ette silti ole vielä Tuttujuttushowhun päässeet ...". Ja tämä kommentti ei ollut sitten huumoria, vaan ihan vakavalla naamalla heitetty.

Olin kuitenkin tuon levyn tekemiseen uhrannut viimeiset 3 vuotta, 700 studiotuntia, ottanut studiokamoja varten 100000 FIM:n lainan jne. Teimme levyn siis lähinnä itsellemme rakkaudesta musiikkiin ja se edelleen kestää kuuntelua 7 vuoden jälkeenkin, hieno lisä oli sitten se, että joku muukin halusi tuota musaa kuunnella.

Samalla ajatuksella haluan tehdä näitä eläviä kuviakin tulevaisuudessa.

Oman leffan tekemisen pidän huomattavasti edullisempana projektina (tällä tyylillä, jolla aioimme sen toteuttaa) kuin tuon äänilevyn tekoa aikanaan.

En ole laitteisiin panostanut vielä 2500 Euroa enempää ja olen samassa tilanteessa laitteistoteknisesti (= pystyn tekemään joka ketjun itse masteriin asti).

Me ollaan käsiksen tässä vaiheessa jo erittäin tarkkaan miettineet kuvauspaikat jne. sen mukaan, että ne ovat ilmaisia tai lähes ilmaisia. Samoin mietitään myös tarkkaan, miten kaikki saadaan kuvattua ilman ongelmia. Näyttelijöiden kanssa tulee tietysti olemaan eniten vääntöä, mutta kun aikataulua ei pistä liian tiukaksi (ei tässä ole mihinkään kiire), niin tämäkin puoli voi onnistua pienemmällä väännöllä. Filmikuvaaminen on myös opettanut taloudelliseen kuvaamiseen, eli kamera käy vain silloin, kun todella kuvataan, eikä treenata.

Toisaalta kaikki elitistit tietävät sen tosiasian, että maailmalla on tehty hyvinkin pienellä budjetilla loistaviakin leffoja amatöörinäyttelijöiden kanssa (esimerkkejä turha tähän edes luetella), eli aina se ei ole rahasta kiinni. Toivottavasti genreleffoja alkaisi ilmestymään Suomessakin enmmän tulevaisuudessa.

Tätä samaa allekirjoittaneen lässytystä voi sitten katsella/kuunnella (jos siihen kykenee) 12.2.2004 TV1 21.30 Kosmos-nimisessä ohjelmassa.
Jarkko Kuittinen 22.1.2004 21:08

Ensi kesänä on tarkoitus kuvata eräänlainen "spagettilänkkäri". Kyseessä on juoneltaan perinteinen spagu-kostotarina, joka sisältää "surrealismia" ja kauhutunnelmointia (innoittajana mm. Mátalo ja Django kill). Formaatti on epäelitistisesti DV, ja pätkän kestoksi olen suunnitellut noin puolta tuntia.

Pääosaan tulee kaveri, jolla on kohtalaisen spagu-uskottava ulkonäkö (muutaman päivän sängellä yllättävän paljon Djangon näköinen jätkä).

Kuvauspaikkana toimii pääasiassa hiekkakuoppa spede-tyyliin smile.gif

Dialogia ei leffassa tule olemaan periaatteessa lainkaan, yksittäisen repliikin dubbausta italiaksi voisi ajatella..
Antti Tohka 22.1.2004 21:09

Jatan omista "elokuvistani" puhumisen sikseen, mutta tuosta kunfu- jutusta tuli mieleen, etta nain Otaniemen legendaarisen Diabolik- kulttuurialayhdistyksen elokuvaillassa vuonna 1998 (?) hieman jotain honkkarifantasiaa muistuttavan kotivideon, joka oli kylla helvetin hyvin tehty (oli muuten osaksi kuvattu vanhan lukioni voikkasalissa). Oli erikoistehosteita ja kaikkea. Ja tama tapahtui yli viisi vuotta sitten. Olisin antanut sille vaikka mita tukea. Budjetti oli kuitenkin ollut lahella nollaa markkaa.

Jos joku tunnistaa leffan, niin sanokoon hep. Itse en muista edes tekijoiden nimia enaa.
jukkasil 22.1.2004 22:13
Jagek (22.1.2004 22:09)
Ensi kesänä on tarkoitus kuvata eräänlainen "spagettilänkkäri". Kyseessä on juoneltaan perinteinen spagu-kostotarina, joka sisältää "surrealismia" ja kauhutunnelmointia (innoittajana mm. Mátalo ja Django kill).  Formaatti on epäelitistisesti DV, ja pätkän kestoksi olen suunnitellut noin puolta tuntia.

Pääosaan tulee kaveri, jolla on kohtalaisen spagu-uskottava ulkonäkö (muutaman päivän sängellä yllättävän paljon Djangon näköinen jätkä).

Kuvauspaikkana toimii pääasiassa hiekkakuoppa spede-tyyliin smile.gif

Dialogia ei leffassa tule olemaan periaatteessa lainkaan, yksittäisen repliikin dubbausta italiaksi voisi ajatella..

Oi miksei esim. super 8 filkkalle spagua?

Sehän sopisi tähän kuin isä äidin selkään, varsinkin, kun leffaan ei tule synkkaääntä (dubbaus), onko syy siis pelkästään kustannusseikka?

Filmien hinta: 20 kpl:ta super 8 filkkaa Kodachrome 40 (48 minuuttia 24 fps) = 284 euroa, hinta sisältää kehityksen.

Digisiirto DV:lle hintaan 2 euro per minuutti --> 96 euroa (koko 48 minuutin materiaali)

Yhteensä: 380 Euroa.

Kamera, jolla tuon voisi kuvata maksaa halvimmillaan 5 euroa, kalliimmillaan 300 euroa.

OK, DV:lle (jos kamera jo omistuksessa) nauhakulut ovat kymmeniä euroja, kamera taasen maksaa 800-4000 euroa, mutta video näyttää aina videolta (varsinkin harrastelijakameroilla).

Filmikameralla saat oikeat hidastukset aikaan, värit kuin 60-luvun spaguista suoraan filmille ilman turhauttavaa värikorjauskikkailua (eikä videolla päästä ikinä samaan lopputulokseen), 16:9 suhde onnistuu ihan yhtä lailla jne. jne. rakeisemmalla (esim. Ektachrome) filmillä saat myös surrealismikohtauksiin ihan eri fiilistä kuin videolla kikkailemalla.

Ymmärrän kyllä teidän tilanteenne, mutta jos aikoo panostaa tällaisiin projekteihin muutenkin aikaa ja tupakkaa, niin miksei voi ottaa pientä askelta heti tuohon suuntaan hieman isommalla investoinnilla. Jos taas investoi esim. 4000 euron videokameraan, niin samalla summalla jo kuvaa monta super 8 leffaa.
Jarkko Kuittinen 22.1.2004 23:22

Heh, joo, kieltämättä alkaa kovasti kiinnostaa kun lukee noita sun juttuja filmille kuvaamisesta mutta kyseessä on kuitenkin ihan ensimmäinen "kirjoitettu" juttu, jonka kuvaan ja muutenkin pitää vielä harjoitella kaikkea mahdollista itse kuvauksesta editointiin ja lueskella materiaalia tms. joten henkilökohtaiset rahkeet eivät ehkä riitä filmaushommiin ainakaan vielä. Mutta ideoita kyllä riittäis, ja jos tästä tulee edes jotain niin voishan sitä ajatella tekevänsä vaikka toisen version tms. filmille

Pitää nyt talven mittaan kypsytellä ajatusta..

Jukka, sun puoleen voinee kääntyä näissä asioissa jos tulee kysymyksiä?
jukkasil 23.1.2004 05:44
Jagek (23.1.2004 00:23)
Jukka, sun puoleen voinee kääntyä näissä asioissa jos tulee kysymyksiä?

Ehdottomasti. Mä "konsultoin" näissä asioissa päivittäin (tietysti ilmaiseksi) harrastajia digivideon kaitisfoorumilla, sähköpostilla ja puhelimen välityksellä.

Tällä viikolla onkin muuten kyselty paljon kameran ostamisesta, tällä hetkelläkin autan yhtä tyyppiä löytämään hänelle sopivaa kameraa Euroopasta.

EDIT: Olet oikeassa, että ensimmäinen projekti kannattaa ehkä kuvata videolle, sillä filmimaailma (valotus, erilaiset filmityypit jne) vaativat enemmän treeniä osakseen jne. Filmikameroiden kanssa kannattaa aina kuvata testikelat, jotta oppii, miten kamera toimii, miten tarkennus toimii jne.

Toisaalta jos olet kuvannut esim. manuaalisella 35 mm:sellä valokuvauskameralla, niin hyppäys tästä maailmasta liikkuvan kuvan kameraan ei olisi niin suuri.
jukkasil 23.1.2004 12:32
Antti Tohka (22.1.2004 22:10)
Jatan omista "elokuvistani" puhumisen sikseen, mutta tuosta kunfu- jutusta tuli mieleen, etta nain Otaniemen legendaarisen Diabolik- kulttuurialayhdistyksen elokuvaillassa vuonna 1998 (?) hieman jotain honkkarifantasiaa muistuttavan kotivideon, joka oli kylla helvetin hyvin tehty (oli muuten osaksi kuvattu vanhan lukioni voikkasalissa). Oli erikoistehosteita ja kaikkea. Ja tama tapahtui yli viisi vuotta sitten. Olisin antanut sille vaikka mita tukea. Budjetti oli kuitenkin ollut lahella nollaa markkaa.

Jos joku tunnistaa leffan, niin sanokoon hep. Itse en muista edes tekijoiden nimia enaa.

Ettei tämä ole joku näitä Montaasin tekemiä pätkiä?

http://www.tky.hut.fi/%7Emontaasi/

EDIT: Muuten tällainen pieni vinkki:

Jos super 8 tai 16 mm:selle kuvaaminen kiinnostaa, niin aina ei tarvitse omistaa itse kameroita jne. Otaniemen Montaasi-elokuvakerholta voi jäsenet lainata laitteita jäsenetuna, osassa kameroista nimellinen päivävuokra:

http://www.tky.hut.fi/%7Emontaasi/index.php?sivu=kalusto

Heillä siis siellä lainattavien joukossa myös Arri BL 16 + hyvät Arrin valot.
Spaddu 23.1.2004 15:52
Tarkoitus ei ole siis vuokrata esim. Mutaselta kamoja, vaan luottaa vanhaan perinteiseen tekniikkaan (onhan tolla samaisella arrilla kuvattu monta UNICA-kilpailuissa menestynyttä leffaa, Fassbinder käytti samanlaista kameraa suurimmassa osassa leffoistaan), tällä tyylillä matskusta voi tulla vähän nykyvaltavirrasta poikkeavaakin jo käytetystä tekniikastakin johtuen

Ja eikös itse Kubrick käyttänyt leffoissaan pääasiallisesti Arriflexia? Jossain haastattelussa hän selitti, kuinka Kellopeliappelsiinin lopussa katolta heitettiin kamera jotain 20 kertaa maahan (kohtaus, jossa Alex yrittää itsaria) eikä se mennyt paskaksi. Tämän perusteella tämä kyseinen Arriflexin kamera olisi maailman kestävin kamera...