Tuli tuosta "kadonneet suomalaiset elokuvat"-ketjusta mieleeni tällainen kysymys:
Onko täällä elitistien porukassa väkeä, jotka ihan vakavasti suunnittelevat (ovat joskus suunnitelleet) tekevänsä oman täyspitkän elokuvan?
Tyylilajina tietysti joku elitistiseen suuntaukseen sopiva genre.
Tarkoitan nyt siis puhtaasti 0-budjetin leffoja, mieluummin filmille kuvattuja (filmi on filmi myös elitistisessä mielessä, eihän kukaan elitisti videolle leffaa kuvaa!), jakelu ehkä suoraan DVD:lle jne.
Itse olen opiskellut käytännössä filmikameroiden kanssa kuvaamista tässä muutaman vuoden (samalla kerännyt tuon kaitisoppaan nettiin muillekin harrastajille luettavaksi), kolme lyhäriä on nyt tullut kuvattua ja paljon muuta myös ihan toimivaakin materiaalia kameroita ja tekniikoita harjoitellessa.
Nyt olemme vakavasti käsikirjoittamassa vaimon kanssa yhteistuumin ensimmäistä täyspitkää elokuvaamme. Tyylilaji tullee olemaan jotain "mustavalkoinen rikos/kauhu/mystiikka"-linjalta, kauhu tarkoittaa tässä enemmänkin psykologista sellaista, ei varsinaistä suolenpätkäosastoa.
Mustavalkoisuus on ihan must, maailmassa tehdään liikaa värillisiä filmejä nykyään ja tällaiseen aiheeseen mv sopii kuin nenä perseeseen.
Pääkuvauspaikatkin ovat jo käytännössä suunniteltu (vanha hollantilainen rahtialus + 1800-luvun huvila), koska noiden vuokraamiseen/sopimiseen ei tarvitse paljon pääomaa kuluttaa (sukulaissuhteilla onnistuu!).
Samoin filmikulutkin saan pidettyä kurissa, kun saan ainakin 2 tuntia filkkaa vastapalveluksena parista työstä, joita olen tehnyt/tulen tekemään.
Projektia hidastaa vaimon raskaus, eli kuvaukset tullaan tekemään ehkä vasta kesällä 2005. Näyttelijät ovat tietysti täysin auki, mutta tässäkin edetään tietysti mahdollisimman pienellä budjetilla.
Olisi mukavaa kuulla muiden vastaavista (tulevista tai haudatuista) projekteista, onko niitä?