Michael Bay: Transformers

Rikhard 5.7.2009 02:54
kaikenmaailman huuhaa-optimusprimeihin

wacko.gif
k-mikko 5.7.2009 08:17

Ilmeisesti tahdon "tuohon yhteen" ketjuun, mutta pystyin katsomaan Transformersia vartin – puoli tuntia, ennen kuin totesin, että tämä ei ole mun juttu. Ehkä yritän joskus uusiksi, ehkä en. Toisaalta, sen prologin laatikkoselityksen jälkeen olisi ollut about ihan sama mitä tulee jatkossa.

Janne Timonen 5.7.2009 08:23

Sä olet liian vanha.

k-mikko 5.7.2009 09:13
Janne Timonen ( 5.7.2009 08:24)
Sä olet liian vanha.

Kyllä mä sen tiedän, mut kun niin pitäisi olla osan noista muistakin.
Janne Timonen 5.7.2009 09:18

Ne onkin ihan lapsellisia.

Young Hova 5.7.2009 13:32
k-mikko ( 5.7.2009 09:14)
Janne Timonen ( 5.7.2009 08:24)
Sä olet liian vanha.

Kyllä mä sen tiedän, mut kun niin pitäisi olla osan noista muistakin.

Kuten varmaan olen jo todennut, eka osa muuttuisi 50% paremmaksi, jos kaikki laatikot ja robottien keskinäiset touhut editoitaisiin pois. Jos ekalla katselulla vaikka hyppää suoraan siihen kohtaan jossa kuvataan Megan Foxia auringonlaskua vasten tjsp, pääsee samantien asian ytimeen.
(The Lukewarm.) 6.7.2009 22:11

Melkein yhtä viihdyttävä kuin ekakin osa. Paikoitellen älyvapaampi, josta plussaa. Paljon enemmän toimintaa. Ja blondivastine Megan Foxille

(The Lukewarm.) 7.7.2009 11:39
Manohla Dargis
And proudly self-referential: the only director he overtly cites is himself, with a shot of the poster for his movie “Bad Boys II.”

Tää ei muuten ihan pitänyt paikkansa. Selviä viittauksia löytyy ainakin Matrixiin, Indiana Jonesiin ja Cloverfieldiin.
Young Hova 8.7.2009 18:36
(The Lukewarm.) ( 7.7.2009 11:40)
Manohla Dargis
And proudly self-referential: the only director he overtly cites is himself, with a shot of the poster for his movie “Bad Boys II.”

Tää ei muuten ihan pitänyt paikkansa. Selviä viittauksia löytyy ainakin Matrixiin, Indiana Jonesiin ja Cloverfieldiin.

Indiana Jones kyl, ja Matrixia (tai Aliensia) on lavasteissa, mutta Cloverfield?
Ilja Rautsi 8.7.2009 22:54

Cloverfield-juliste oli siinä Bad Boys II ‑julisteen vieressä.

Shocky 9.7.2009 23:52

Laitetaan nyt tähänkin myllyyn:

Transformers **

Transformers 2 *½

Oletan, että TF 2:sta pitäneet elitistit ovat erityisen päteviä itsepetoksessa. Siis, c'mon... ykkönen oli jo huono, mutta se muuttui sietämättömäksi vasta puolivälissä. "Kaatuneiden kosto" (onko nimi camppiä, stupiditeettiä vai mitä.. vaikea sanoa) sen sijaan alkaa heti samalta tasottomuuden tasolta maksimaalisen epäselvällä ja paskalla rymistelyllä. Ainiin, sitä ennen on myös jonkinlainen 2001-tyylin introjakso. Michael Bay tekee tässä kaikkien aikojen elokuvaa selvästi. Cloverfieldin palvonta sopii kyllä kuvaan hyvin, siinä on toinen yhtä tyhjänpäiväinen katsojien vedätys, mutta sentään koherentti teos omassa lajissaan. Transformers 2 on täyttä adhd:ta alusta loppuun, ainoa siedettävä jakso oli tv-sarjamainen college-vaihe "nerokkaine" vitseineen. Lopussa alkoi batistini-kävelyt, toistuvat hidastetut meganfoxit juoksemassa kameraa päin, loputtomat helikopterit yms. rassaamaan pahasti vaikka yksittäisinä kohtauksina olisivat ehkä toimineetkin.

Väitän, että vaikken olisikaan Transformers-fanboy, niin leffa olisi silti ahdistanut pahasti. Hetken jopa pelkäsin tulleeni Liian Vanhaksi, kun jatkuva metelöinti, villisti pyörivä kamera ja tunnistamattomat cgi-fiaskot mätkimässä toisiaan ei oikein innostanut, mutta harva nuorempikaan tästä tuntuu pitävän. Ehkä se K-11 olisi pitänyt olla yläikäraja. Alkuperäisen piirretyn parissa kasvaneen fanin näkökulmasta tästä on tietenkin täysin mahdoton pitää: Soundwave on muuteltu tunnistamattomaksi, etenkin ääni, alkuperäinen cooli vocodattu ääni kun oli koko robotin "ydin"; Devastatorissa oli jo yritystä, mutta koko homma tuupertui kuvaajan, tai luultavimmin Michael Bayn kykenemättömyyteen ymmärtää yhtään mitään. Voin antaa vinkin: Jos haluaa antaa kuvan jostakin massiivisesta, kannattaa rauhoittaa kuvaa hetkeksi, kuvata alaviistosta.. EI pyöritellä kameraa, leikata sekunnin välein ja kuvata jostain helikopterista alaspäin. Voijeesus. Siis eihän TF2 voi ollakaan tosissaan tehty, mutta 2,5 tuntia paskaa vitsiä on vähän liikaa. Jos olisin maksanut lipusta, olisin rynnännyt kadulle kirkumaan ja repimään Kampin kauppakeskuksen istutuksia irti.

Efektitkään eivät tunnu oikein missään jos niitä annostellaan michaelbay-kauhalla. Jos haluan nähdä jotain vaikuttavia big bucks ‑efektejä, katson mieluummin repeatilla 2,5 tuntia Roland Emmerichin 2012 ‑traileria. Siinä on toinen täysi aasi, mutta tajuaa sentään jotain alkeellista efektien käytöstä.

Juoni oli väsyttävä. Joitakin juonenkäänteitä oli jopa otettukin animesta, kuten poliitikkojen päätös karkottaa Transformerit planeetalta, mutta koska horkkatautinen leffa ei pystynyt keskittymään yhtään mihinkään, ei tuotakaan ideaa viety yhtä kohtausta pidemmälle.

Olihan tässä jotain hyvääkin, Megan Foxista ja tästä out-foxaaja tsubusta voin antaa yhden tähden, puolikas lisää kohtauksesta

"I'm just trying to find a tighter shirt for you. ‑There is no tighter shirt. ‑We looked."
Disco Studd 10.7.2009 11:21
Ilja Rautsi ( 8.7.2009 22:55)
Eihän se ollut mikään viittaus vaan namedroppaus.
(The Lukewarm.) 10.7.2009 12:04

On kyllä omituista miten joku voi olla niin pihalla kuin Shocky. Noi sun mielestä hauskat jutut oli vaan sitä ihan ok tasoa. Nextille leveleille päästiin vasta loppua kohden, kun Turturro pääsi vauhtiin. Ja mitä vittua hidastuskuvat Megan Foxista juoksemassa sai ainakin mun ihon kananlihalle – oletko kenties homo? Miksi ylipäätään menit katsomaan leffan kun vihasit ekaakin? Ja missä kohtaa 2001:n alkua puhutaan?

Disco Studd ( 10.7.2009 11:22)
Ilja Rautsi ( 8.7.2009 22:55)
Eihän se ollut mikään viittaus vaan namedroppaus.

Sittenhän Dargisin mainitsema BBII oli myös namedroppaus. Mä yritin vain tuoda lisäesimerkkejä "lainauksista". Ehkä toi Cloverfield ei tosin täyttänyt kriteerejä "overtly cites".
Young Hova 10.7.2009 13:28

Kävin katsomassa T:ROTFin tokaa kertaa ja on se kyllä vetävä huomioiden (ja juuri siksi) että kässäri on varmaan epäjohdonmukaisin vihreää tuotantovaloa saanut blockbuster-kässäri ikinä.

Shocky 11.7.2009 06:36
(The Lukewarm.) ( 10.7.2009 12:05)
On kyllä omituista miten joku voi olla niin pihalla kuin Shocky. Noi sun mielestä hauskat jutut oli vaan sitä ihan ok tasoa. Nextille leveleille päästiin vasta loppua kohden, kun Turturro pääsi vauhtiin. Ja mitä vittua hidastuskuvat Megan Foxista juoksemassa sai ainakin mun ihon kananlihalle – oletko kenties homo? Miksi ylipäätään menit katsomaan leffan kun vihasit ekaakin? Ja missä kohtaa 2001:n alkua puhutaan?

No en mä yritä olla pihalla, se vaan tulee! Olin jo unohtanut sitä paitsi koko Turturron, koska loppupuolella aivot olivat jo sulkeneet itsensä defenssimekanisminomaisesti. Olihan se nyt tosi hassu se Turturro, ihan greisi. Olihan siellä joku rajavartija-kääpiökin. Ehkä olen sitten homoutumassa, mutta Megan Fox tuntui leffassa niin tuotteistetulta, ettei jaksanut erityisen paljoa kuolata edes. Ne hidastuskuvat olivat melko turhia, koska tissit eivät pomppineet kunnolla. Silti se juoksu tuli ainakin 3-4 kertaa. Uteliaisuus ajaa katsomaan näitä, ei voi mitään. Ja 2001-kohdalla tarkoitan tietenkin sitä, että alkuun heitetään joku primitiivisiä ihmisiä kuvaava pätkä, jossa on heidän ymmärryksensä ulkopuolella oleva mustanpuhuva ulkoavaruuden JUTTU. Vai olinko kenties ainoa jolle tämä assosiaatio tuli?

Young Hova ( 10.7.2009 13:29)
Kävin katsomassa T:ROTFin tokaa kertaa ja on se kyllä vetävä huomioiden (ja juuri siksi) että kässäri on varmaan epäjohdonmukaisin vihreää tuotantovaloa saanut blockbuster-kässäri ikinä.

Ymmärrän kyllä pointin katsoa tällainen leffa tuosta näkökulmasta (ei katsota leffaa itseään, vaan nähdään sen takana olevat ihmiset ja tuotantoprosessi), mutta en sitä miten sen silti jaksaa katsoa vielä uudestaan.. itse tunsin oloni vähintään 70-vuotiaaksi leffan älyvapaan paukkeen ja hälyn viimein tauottua.