LaCie versus Buffalo

JMustonen 24.1.2007 06:42

Kiintolevy alkaa olla sen verran täynnä, että pitäisi hankkia uusi kovalevy. Ulkoinen kovalevy kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, mutta ainakin vielä pari vuotta sitten oli paljon juttua niiden epäluotettavuudesta. Onko kenellekään tietoa joskos tilanne olisi parantunut? Miten hyvin tuommoiset kestävät aktiivista käyttöä? Hinnat ovat ainakin tulleet rutkasti alaspäin.

LaCien 250gt:n ulkoinen.

Buffalon 160gt:n ulkoinen.

Onko kokemuksia näistä tai vastaavista suht´ edullisista?
Spiritual Boxer 24.1.2007 08:10
JMustonen ( 24.1.2007 08:43)
LaCien 250gt:n ulkoinen.

Mulla on ollut tällainen vajaa puoli vuotta. Näyttää hyvältä ja on hiljainen, toistaiseksi toiminut täysin ongelmitta. Huono puoli on mukana tuleva erittäin lyhyt USB-piuha, mutta uuden nyt saa mistä vaan. Amazonista aikoinaan luin tuotetta käyttäneiltä reilustikin negatiivista palautetta, eli sieltä kannattanee käydä katsomassa kommentteja. Itsellä kuitenkin laitteesta hyvät kokemukset tähän mennessä.
drake2j 24.1.2007 08:34

LaCie 250Gb löytyy minultakin. Ostin tuon taannoin Anttilan alesta 119e (-20e alekuponki yli satasen ostoksista = 99e) – toistaiseksi toiminut ihan hyvin, mutta pelottavan paljon olen kuullut noista hajoamisraportteja (tosin hajonneet mallit ovat pääosin olleet vanhempia malleja, joissa kuorien sisällä on majaillut jonkun muun valmistajan levy kuin nykyinen Hitachi).

Western Digitalin kiintolevyjä uskaltaisin suositella varauksetta, ja niitä onkin näkynyt viime aikoina aika hyvin alennuksissa (NetAnttilassa 250gb, 109e & WD MyBook 1U 250Gb täältä, 99e).
Artisan 24.1.2007 09:22

LaCie 320 GB toiminut toistaiseksi esimerkillisesti, mutta ollut käytössä vasta vähän toista kuukautta.

Shocky 24.1.2007 10:51
drake2j ( 24.1.2007 08:35)
LaCie 250Gb löytyy minultakin. Ostin tuon taannoin Anttilan alesta 119e (-20e alekuponki yli satasen ostoksista = 99e) – toistaiseksi toiminut ihan hyvin, mutta pelottavan paljon olen kuullut noista hajoamisraportteja (tosin hajonneet mallit ovat pääosin olleet vanhempia malleja, joissa kuorien sisällä on majaillut jonkun muun valmistajan levy kuin nykyinen Hitachi).

Mäkin ostin LaCien 250 GB:n puolisen vuotta sitten enkä keksi valittamista (paitsi tosiaan ehkä toi lyhyt usb-johto). Siihen aikaan kait suurempikapasiteettiset mallit käyttivät jotain tuuletinta mikä voi synnyttää meteliä. Muistelisin, että usb-kontrolleissa tää mun yksilö tunnistuu Seagaten levyksi eikä Hitachin. Olikos Seagate juuri näitä hajoavia? Fuck...
drake2j 24.1.2007 10:52
Shocky ( 24.1.2007 10:52)
Olikos Seagate juuri näitä hajoavia? Fuck...

Valitettavasti, joo.
Spiritual Boxer 24.1.2007 11:15
Shocky ( 24.1.2007 12:52)
Muistelisin, että usb-kontrolleissa tää mun yksilö tunnistuu Seagaten levyksi eikä Hitachin. Olikos Seagate juuri näitä hajoavia? Fuck...

Niin mistä voin katsoa, minkä levy mun LaCieni on?
(The Lukewarm.) 24.1.2007 11:21

Mun pikkubroidilla on toi LaCie 250Gt ja se tuntuu toimivan erittäin hyvin (vasta kuukauden vanha). Tosin se kannattaa alustaa ntfs:ksi jos sitä käyttää ainoastaan windows koneella. Verkkokauppa.comistahan ton saa nyt 99e.

drake2j 24.1.2007 11:23
Spiritual Boxer ( 24.1.2007 11:16)

WINDOWS: Control Panel -> System -> Hardware (tab) -> Device Manager -> Disk drives
Artisan 24.1.2007 11:32

Jaaha, minullakin on sitten Seagate. No toistaiseksi ei kuitenkaan ole hajonnut.

Spiritual Boxer 24.1.2007 11:32
drake2j ( 24.1.2007 13:24)
Spiritual Boxer ( 24.1.2007 11:16)

WINDOWS: Control Panel -> System -> Hardware (tab) -> Device Manager -> Disk drives

Mulla mitään Windowsia ole. Mutta enköhän tuon jostain saa kaivettua kun pääsen himaan tuikkaamaan levyn kiinni. 250 gigaa osoittautui turhan pieneksi levyksi, voiko muuten usb-paikkoja saada lisää jollain jakoadapterilla, kun koneessa on vain kaksi reikää?
drake2j 24.1.2007 11:45
Spiritual Boxer ( 24.1.2007 11:33)
...voiko muuten usb-paikkoja saada lisää jollain jakoadapterilla, kun koneessa on vain kaksi reikää?

USB-hubilla onnistuu.
theremin 24.1.2007 11:52

Ilmeisesti Lacien mobile-kovalevyt ovat samaa tasaista laatua kuin nuo oman virtalähteen perässä roikkuvat ulkokovalevytkin? Tarkoitus olisi hankkia 120gt mobile-lacie kannettavalle.

Antti Näyhä 24.1.2007 12:28

Kuuma vinkki: ostakaa erikseen kovalevy, jossa on viiden vuoden takuu (näitä löytyy ainakin Western Digitalilta ja Seagatelta) ja sille erillinen ulkoinen kotelo. Valmiiksi kasatuissa paketeissa ei taida olla takuuta kuin korkeintaan se 2 vuotta. Levyn asennuksesta koteloon kyllä selviää vähän tumpelompikin, ja jos ei selviä niin naapurin nörtti auttaa.

Jollekin tietylle mallille myönnetty viiden vuoden takuuhan on jo valmistajaltakin jonkinlainen luottamuksen osoitus, ts. uskovat itsekin että kampe saattaa oikeasti kestääkin pitempään kuin muut mallit. En ole alle 5 v takuulla kovoja ostanut vuosiin, eikä yksikään sitten ole mennytkään rikki.

Sama onnistuu 2,5" kovojen kanssa, jos kaipaa kevyesti mukana kulkevaa ratkaisua. Tällöin pitää katsoa levyn ja kotelon yhteensopivuus vähän tarkemmin – jotkut levyt syövät sähköä enemmän kuin mitä kotelo pystyy USB:n kautta imemään.

Molemman kokoisina myydään sitten myös hoppuhousujen tarpeisiin Firewire- ja/tai eSATA-liitäntäisiä koteloita, joilla bitti liikkuu liukkaammin.
Romero 24.1.2007 13:19

Näyhän ehdotukseen liittyen ainakin Spiren GigaPod-telakat ovat osoittautuneet sekä koti- että työkäytössä näppäriksi, malleista löytyy sopiva levyn fyysisestä koosta ja liitäntätyypistä riippumatta eikä ole pakko tyytyä USB:hen jos haluaa enemmän nopeutta. Tällaisen ratkaisun ainoana huonona puolena lienee että 2,5-tuumaista kovoa lukuunottamatta ulkopuolisen virtalähteen käyttäminen on pakollinen paha, mutta jos ylimääräisen johdon sietää niin muuten noita katselee työpöydälläkin ihan vaikeuksitta – omani (GigaPod IV) on tosin vähän tönkön näköinen mutta en sitä koristeeksi ostanutkaan.

http://www.spirecoolers.com/main/product_hde.asp