Kari Pirhonen, Arkadin vs. Orion

Liisa_ 25.10.2006 15:14

Mäkin ehdin kiljaista kauhusta aamulla kun käänsin lehden sivua, mutta tilanne tasaantui heti kun tajusin tarkistaa kirjoittajan nimen. Pirhosen tekstit ovat muuttuneet jo mielipidepalstan säännölliseksi kulttuuripuolen kommetaareiksi, se on ainut kunnon provoilija kentällä juuri nyt. Toimituksessa hihitellään ja lyödään vetoa taistelun etenemisestä.





Young Hova ( 25.10.2006 14:48)
Pirhonenhan sekoili HS:n keskustelupalstalla taannoin jotain käsittämätöntä elokuvista ja alkoholista. Pirhosen mukaan lasten ja nuorten elokuvatapahtumissa, kuten R&A:ssa, olisi pitänyt esittää alkoholinvastaisia tietoiskuja. Kai se oli joku Pirhosen delirium tremens ‑neronleimaus.




28.9.2006 Pirhonen kirjoittaa otsikolla "Elokuvasta voisi löytyä lääke viinaongelmaan":



"...Esimerkiksi elokuvat ovat keino vaikuttaa siihen, miten nuoret suhtautuvat alkoholiin ja ylipäänsä päihteisiin. Olisikin toivottavaa, että esimerkiksi Elokuvasäätiö pyrkisi entistä enemmän suuntaamaan tukea elokuville, joissa selvänkuvaisesti tuomitaan epäterveet arvot ja asenteet. Näinhän on jo kiitettävässä määrin tapahtunutkin, mutta linjaa olisi syytä tehostaa huomattavasti. Myös suurta julkista tukea ja näkyvyyttä nauttiviein lasten ja nuorten kulttuuritapahtumien, kuten Rakkautta ja Anarkiaa ‑elokuvafestivaalin, voisi velvoittaa liittämään ohjelmistoonsa esimerkiksi erilaissa mediapajoissa valmistettuja alkoholin haitoista muistuttavia lyhytelokuvia."



biggrin.gif



Crni ( 25.10.2006 14:27)
Orionin naisten saniteettitilahan on himpun verran isompi ja tyylikkäämpi. Oveen voisi laittaa kyltin Ladies & Pirhonen. Näinhän asian saisi ainakin akuutisti ratkaistua.




Tulostin laulamaan, anyone?





Red Right Hand ( 25.10.2006 13:11)
edit: Sivuhuomatuksena: Hesarissa lienee tietoisesti valittu varsin onnistunut kuva Orionin kauniista aulasta, kuvittamaan Pirhosen tekstiä – ikään kuin näpäytyksenä ja kommenttina kirjoituksen kreisiydestä.




Tottis.
Red Right Hand 25.10.2006 16:09
Toni Halonen ( 25.10.2006 14:27)
Ei sillä että itse pitäisin tuollaista elokuvakompleksia jotenkin realistisena ideana.




No tota mä yritin sanoa kuvailemalla pirhosen ehdotuksia sanoilla "outo" ja "naivi." Kyllä mustakin olisi tietenkin siistiä jos puiston vieressä olisi joku maailman paras elokuvakulttuurinen kompleksi kirjastoineen ja jossa lapset, nuoret ja elokuvaväki voisivat hymyssä suin käydä elokuvissa lähes ilmaiseksi, kuten Neuvostoliitossa aikoinaan... mutta jos lähdetään tekemään parannusehdotuksia yleisen (elokuva)kultturitilanteen kehittämiseksi niin kyllä kai jonkinlainen käsitys todellisuuden ja fantasian eroista pitää olla.



Toinen asia on se että jos leikitään ajatuksella että töölönlahdelle tosiaan ilmestyisi uusi viimeisimmällä huipputekniikalla varustettu SuperSali, niin milläköhän todennäköisyydellä resupekat elokuvakerhot ja innokkaat ala-asteen opettajat eivät joutuisi kilpailemaan sen käytöstä kaupallisten viritysten kanssa? Aika nopsasti siinä kävisi niin että mellunmäen ala-asteen ekaluokkalaiset lähetettäisiin tsiigaamaan Vili Vilperiä Kulttuurikeskus Stoaan sillä aikaa kun Iso Suomalainen Mediatoimija viettäisi hyvin maksavia pikkujoulujaan Salissa. Ja sitten MOTissa seliteltäisiin kuinka tämmösen keskuksen ylläpitäminen on niin hitsipitsin kallista että meidän on pakko vuokrata näitä tiloja myös yrityksille.
JMustonen 25.10.2006 17:11

Orionin vessa on ihan paras laatuaan. Ennemmin käyn siellä kuin jossain tennispalatsin loisteputkihelvetissä. Ei mulla muuta.

Flash 25.10.2006 17:24

Kuulemma Pirhonen ei ole sitten viime vuoden (tai viime tammikuun) lainkaan käynyt Orionissa ja muistaakseni sen jälkeen (viime kesänä?) miesten vessaa on rempattu, joten Pirhosen käsitys saniteettitilojen kunnosta lienee vanhentunut.

Young Hova 25.10.2006 17:33
Red Right Hand ( 25.10.2006 16:10)
Ja sitten MOTissa seliteltäisiin kuinka tämmösen keskuksen ylläpitäminen on niin hitsipitsin kallista että meidän on pakko vuokrata näitä tiloja myös yrityksille.




Vrt verorahoin tuettu yksityisen pyörittämä Bio Rex, jossa ei kai oikein voi järjestää kulttuuritapahtumia, mutta sitä vuokrataan nyt firmoille pariksi viikoksi koska uusi Bond-elokuva pyörii siellä pelkästään yritysnäytöksiä varten pari viikkoa.
Yotsuya 25.10.2006 17:44
Young Hova ( 25.10.2006 14:48)
Kai se oli joku Pirhosen delirium tremens ‑neronleimaus.




"ota askel uuteen

todellisuuteen;

totalitääriseen

juoppohulluuteen!"



‑Rytmihäiriö
Dotcom 26.10.2006 16:14

En enää lue Hesaria niin paljon kuin ennen mutta sattumalta näin Pirhosen kirjoituksen, jonka valitus huonosat vessasta ja putteista tuntui aika tyypilliseltä turhasta valittamisella. Toisaalta, ois tosi kiva, jos arkisto olisikin vaikkapa kolmisalinen ja muutenkin viimeistä huutoa (ja siis 3x enemmän näytöksiä) mutta se ei tunnu kovin realistiselta. Esim. Tampereen tilanne arkiston osalta on niin säälittävä vitsi ettei mitään rajaa. Yksi näytös viikossa ei hirveästi lämmitä. Vaikea uskoa, etteikö elokuvien näyttämisessä olisi järkeä, kun Tampereen näytös on usein loppuunmyyty.





Orionin vessa täyttää tehtävänsä. Niin, ja Rexin tilanne on todella sääli, sillä se on mielestäni Helsingin, ellei koko Suomen hienoimpia teattereita.
Artisan 26.10.2006 17:06
Dotcom ( 26.10.2006 16:15)
Rexin tilanne on todella sääli, sillä se on mielestäni Helsingin, ellei koko Suomen hienoimpia teattereita.




Niin, siellä penkkien äärimmäinen mukavuus tosiaan yhdistyy hienosti reippaaseen jalkatilaan.
Toni Halonen 26.10.2006 17:30

Ne penkit ovat juuri hyvät. Sopivan ryhdikkäät että jaksaa istuskella pidempäänkin, ilman että niskat tuhoutuu.

Plissken 26.10.2006 18:16
Toni Halonen ( 26.10.2006 17:31)
Ne penkit ovat juuri hyvät




... jos pituutesi on alle 160 cm.
Toni Halonen 26.10.2006 18:51

Jep. Esim. arkiston muille niin mukavat penkit ovat aika murhaa.

Dotcom 26.10.2006 18:52

Fiilis ja arkkitehtuuri ovat ihan huippuja. Siellä on myös baari.

Antti Näyhä 26.10.2006 19:28

Alkuperäistä juttua en vielä lukenut, mutta Orionin kuvahan lienee yksi Suomen teatterien pimeimpiä.





Kannatan ilman muuta 70mm-kamojen hankkimista Orioniin. Olisi hienoa kun niitä n. 20 levityksessä olevaa 70mm-nimikettä päästäisiin kertaamaan vuodesta toiseen. Oikeasti. Valtio tai Pirhonen voivat maksaa.



Vessa on viihtyisä. Ainoastaan joskus Night Visionsin Hammertimessä muistelen jonotuksen ärsyttäneen, kun leffojen välillä oli n. 5 min.
Crni 20.11.2006 12:12

Lauri Timonen uusimmassa Filmihullussa (05/06):





"En lähde ruotimaan Pirhosen monimielistä kirjoitusta sen tarkemmin koska en ole mikään kirjallisuudentutkija, mutta sen verran on pakko mainita, että käytyämme usean ihmisen voimin jo yli kahden vuoden ajan niin Filmihullussa, Hesarissa, radiossa kuin televisiossakin keskustelua elokuvakulttuurin ja sen jatkuvuuden turvaamisesta (mm. klassikkokopioista), on huvittavaa huomata että todellista laajempaa keskustelua syntyy vasta kun Pirhonen tuli ohimennen, ilman provokaatiota tai pahaa tarkoitusta, haukkuneeksi Orionin vessaa. Vähän ahdashan se toki on, mutta ehkei kuitenkaan aivan keskeisin seikka tai vedenjakaja ns. suurten linjojen ja elokuvakulttuurin tulevaisuuden kannalta. Toista mieltä tuntuivat olleet muutamat internetissä ilmestyvän "populistis-elitistisen" (määritelmä on heidän omansa) ilahduttavan eloisan elokuvalehti Elitistin kirjoittajat, ts. ainakin netissä syntyi tuon Hesari-jutun jälkeen valtaisa, puhtaan raivon sävyttämä "anti-Pirhos" ‑tyyppisen kirjoittelun vyörymä, jossa erityisen ihailtavaa aktiviteettiä Orionin vessan puolustajana osoitti itselleni ennalta tuntematon, Tohka-niminen kirjoittajasuuruus. Jos esimerkiksi paljon puhuttujen elokuvakerhokopioiden saamisessa maahamme esiintyisi yhtä intohimoista ja tohkalaista tarmoa, voisi kaikki olla paremmin."





Tohkalaista tarmoa......?!
Humphrey Bogart 20.11.2006 12:17

Miten Tohka voi olla vielä jollekin tuntematon?