Profondo Rosso

Jakel 30.11.2008 15:13
Tomi Pulkki ( 30.11.2008 14:48)
Lauri Lehtinen ( 24.11.2008 13:39)
Ilmeisesti on Futuren ansiota, että ensimmäistä kertaa käsissämme on AWE-pohjainen julkaisu, jossa elokuvasta käytetään sen vakiintuneinta suomalaista nimeä – jatkakaa samaan tapaan.

Vastikään ilmestyivät Suomessa AWE-sarjassa myös The Last Hunter – Viidakkoverilöyly ja Sister Emanuelle – Emanuelle nunnaluostarissa, joten tapa on leviämässä.

Kaikki tähänastisista Futuren (awe)julkaisuista on tulleet alkuperäisellä nimellä, joskaan siellä ei hirveän erikoisia nimikkeitä ole tullut (Gold, Killers, Vittorio De Sican leffat). Tietysti hienoa, että FF (jolle kaikki ns. törkysemmän matskun levittäminen tulee) tekee samaa.
Hung Fist 7.12.2008 17:26

Pitkää juttua profondon transfereista:

http://www.avmaniacs.com/review.php?id=581
Spiritual Boxer 7.12.2008 17:46

Ostin dvd:n ja kuva on ihan hyvä, ei mikään erinomainen, plus NTSC->PAL-nykimisen liikkeissä kyllä havaitsee selvästi (katselin sieltä täältä export-levyä). Harmi.

Rantala 7.12.2008 20:19

Nyt näin futuren DVD:ltä tämän elokuvan ensimmäistä kertaa ja kyllä täytyy sanoa että karmaisevan tylsää matskua oli eli Dariolta pisteet kotiin jälleen kerran... Aivan liikaa tyhjäkäyntiä ja kaiken näköstä kökköilyä, aivan liian vähän verta ja murhia. Ja katsoin kyllä sen lyhyemmän cutin. Pikagallup tähän väliin:

‑Bird with a Crystal Plumage, helvetin tylsä

‑Cat o nine tails, perkeleen tylsä

‑Suspiria, no selkeesti paras mutta kaukana mestariteoksesta minä se aina jaksetaan joka paikassa mainita

‑Inferno, katselusta liian kauan, en muista

‑Tenebre, hyviä murhia mutta muuten tylsä paska

‑Phenomena, ihan mielenkiintoinen ja paikoin häijy

‑Opera, hyviä murhia kyllä, tosin tämänkin kokonaan katselusta on liikaa aikaa vierähtänyt enkä jostain kumman syystä ole jaksanut katsoa loppuun kun viimeksi aloitin

‑Trauma, vittu en muista mitään

...tästä uudempia en ole katsonut enkä haluakkaan...
Artisan 7.12.2008 20:52
Rantala ( 7.12.2008 20:20)
-Bird with a Crystal Plumage, helvetin tylsä

No ei nyt helvetin tylsä mutta tylsä kuitenkin.

-Cat o nine tails, perkeleen tylsä

Check!

Tästä välistä puuttuu siis tämä Profondo Rosso jonka lyhyt versio on tylsä mutta siedettävä, ja pitkä versio aivan sietämätön paska. Ai niin ja sitä ennen vielä Four Flies on Grey Velvet, joka oli muistaakseni myös ihan vitun tylsä muuten, paitsi loppukohtaus on todella hieno. Mutta onpa työn takana päästä siihen asti.

-Suspiria, no selkeesti paras mutta kaukana mestariteoksesta minä se aina jaksetaan joka paikassa mainita

Ei ole paras, mutta kokonaisuutena melko OK, ehkä jotain **½ ... ***

-Inferno, katselusta liian kauan, en muista

Aivan järkyttävän tylsä paska.

-Tenebre, hyviä murhia mutta muuten tylsä paska

Ylivoimaisesti paras, paikoitellen aika tyhmiä käänteitä ja viimeisen puolen tunnin aikana tyhjäkäyntiä mutta silti ainoa oikeasti hyvä elokuva jonka Argento on koskaan tehnyt. ****

-Phenomena, ihan mielenkiintoinen ja paikoin häijy

Kohtalaisen tylsä, paikoitellen menettelee, Iron Maiden pilaa.

-Opera, hyviä murhia kyllä, tosin tämänkin kokonaan katselusta on liikaa aikaa vierähtänyt enkä jostain kumman syystä ole jaksanut katsoa loppuun kun viimeksi aloitin

No tämähän nyt on ihan perseestä. Hyi vittu.

Tästä välistä puuttuu Two Evil Eyesin segmentti, joka on toiseksi parasta Argentoa heti Tenebren jälkeen. ***½

-Trauma, vittu en muista mitään

Perseestä, jos mahdollista vielä syvemmältä kuin Opera.

...tästä uudempia en ole katsonut enkä haluakkaan...

Itse asiassa kannattaisi, koska Argenton kolmanneksi paras suoritus The Stendhal Syndrome on näitä uudempi. *** No melko tasoissa Suspirian kanssa. Kaiken kaikkiaan Argento on yliarvostetuin kauhuohjaaja koskaan.
Jakel 7.12.2008 20:59
Spiritual Boxer ( 7.12.2008 17:47)
Ostin dvd:n ja kuva on ihan hyvä, ei mikään erinomainen, plus NTSC->PAL-nykimisen liikkeissä kyllä havaitsee selvästi (katselin sieltä täältä export-levyä). Harmi.

Onko sulla SB uudehko iso taulutv tms? Itse en tuollaisia huomaile juuri koskaan, joko tekniikan takia (televisiona toimii 10 v vanha 32 laajakuvatöllö) tai sitten olen niin tottunut paskojen vhs-kasettien katsoja.
Spiritual Boxer 7.12.2008 22:37
Jakel ( 7.12.2008 22:00)
Spiritual Boxer ( 7.12.2008 17:47)

Onko sulla SB uudehko iso taulutv tms? Itse en tuollaisia huomaile juuri koskaan, joko tekniikan takia (televisiona toimii 10 v vanha 32 laajakuvatöllö) tai sitten olen niin tottunut paskojen vhs-kasettien katsoja.

Panasonic PT-AX200E tykki heittää kuvaa 92" kankaalle. (Soittimena Yamaha DVD-S2700 ylösskaalaa dvd-kuvaa erittäin tyydyttävästi tykin 720p-resoluutiolle.)
moska 7.12.2008 23:19

Iteltäni PAL->NTSC-muunnokset pilaa yleensä katsomiskokemuksen näin paskojen kasettien katselijanakin... Mutta jos aivot pystyy suodattamaan nykimisen niin kannattaa toki olla tyytyväinen, koska tätähän tulee nykyään vastaan koko ajan.

Rantala 8.12.2008 09:23
Artisan ( 7.12.2008 22:53)
The Stendhal Syndrome on näitä uudempi. *** No melko tasoissa Suspirian kanssa. Kaiken kaikkiaan Argento on yliarvostetuin kauhuohjaaja koskaan.

Juu oonhan mä tän nähnyt ja kannattaisin myös kolmea tähteä, erittäin hyvä siis argentoasteikolla. Two Evil Eyesin olen kanssa nähnyt ja se oli siinä mielessä hyvä että tarinat on lyhyempinä. Romeron juttu tais piestä Argenton kirkkaasti. Allekirjoitan ehdottamasti myös viimeisen argumenttisi.
Jakel 8.12.2008 09:50
Rantala ( 8.12.2008 09:24)
Romeron juttu tais piestä Argenton kirkkaasti.

Ootko ihan tosissas? Vaikkei tuo Argenton monasti filmatisoitu Poe-tarina ole sekään mitenkään erikoinen, niin Romeron tarinassahan ei tapahdu juuri mitään (pakastetettu mies puhuu). Argenton tarinassa sentään hieman tapahtuu ja Keitel on suhteellisen mainio.
Rantala 8.12.2008 09:53
Jakel ( 8.12.2008 11:51)
Rantala ( 8.12.2008 09:24)
Romeron juttu tais piestä Argenton kirkkaasti.

Ootko ihan tosissas? Vaikkei tuo Argenton monasti filmatisoitu Poe-tarina ole sekään mitenkään erikoinen, niin Romeron tarinassahan ei tapahdu juuri mitään (pakastetettu mies puhuu). Argenton tarinassa sentään hieman tapahtuu ja Keitel on suhteellisen mainio.

Ah, olin väärässä. tarkotin juuri sitä missä on Keitel että se oli parempi. Eli pisteet tässä tapauksessa Argentolle.
Artisan 8.12.2008 10:40

Romeron tarinahan on todella kylmäävä. Voisi jopa sanoa, että hyytävä. Kylmät väreet vaan menee. Mutta kyllä, Argentonkin tarina on oikein mainio.

Hung Fist 24.10.2010 17:19

Arrowin tuleva Britti-BD toivottavasti ratkaisee kaikki kiistat: molemmat leikkaukset HD:nä

http://www.arrowfilms.co.uk/index.php?c=y&tle_id=475&v=
Jeremias Rahunen 20.5.2016 08:38

Onko niin ettei uusin Arrow Videon blu ray sisälläkään nyt sitä kehuttua lyhyempää versiota elokuvasta, vaan sen pidemmän (ja tylsemmän) pelkästään? Huono juttu kun tilasin elokuvan juuri ja oletin että tässä olisi ollut se lyhytkin versio mukana, joka oli niissä aikaisemmissa Arrow Videon painoksissa.

11245610-1074365059931453.JPG

Neon Maniac 20.5.2016 09:49

Tietämättä tarkemmin mitä haet "lyhyemmällä versiolla" todettakoon kuitenkin, että elokuvan kolmesta yleisesti hyvin tiedossa olevasta leikkauksesta Arrow'n viimeisin 4K masteroitu julkaisu sisältää lähes kaikista painoksista löytyvät kaksi yleisintä versiota. Kolmatta (R-rated US version aka US theatrical cut) ei tiettävästi ole korkeammassa resoluutiossa koskaan julkaistu.