Profondo Rosso

Lauri Lehtinen 5.4.2006 11:53

Dario Argenton giallon Platinum-brittijulkaisu on suositeltava, valittavissa on sekä pitkä ohjaajanversio että harvinainen chanssi nähdä tavallaan tiukempi (vähemmän romanttista komediaa) englanninkielinen lyhyt versio sensuroimattomana. Loppukuva on paikallaan ja kansitaide miellyttää ainakin mun silmää enemmän kuin Anchor Bayn muka-karmea luuranko.

Varsinainen kysymykseni koskee kuitenkin ekstraosastoa, teatteritraileria ja ohjaajan haastattelua luvataan, mutta ei löydy valikosta mitään.
Dremez 5.4.2006 12:00
Rewindin sivulta selviää, että tuo molemmat versiot sisältävä Platinum on uusintapainos, johon ei kuulu extroja lainkaan. Mainitsemasi traileri yms. extrat kuuluvat Platinumin ensimmäiseen painokseen, joka sisältää vain yhden version elokuvasta.

Lisäksi tuo Platinumin dir. cut ‑versio on näemmä leikattu. Rewind: "Some previous cuts have been waived. Scenes still missing includes where the girl pins the lizard (in the "Director's Cut" version only, "Theatrical version" seems to be uncut)."
Lauri Lehtinen 5.4.2006 12:04

Kiitos tiedosta!

Tuon leikkausjutun tiesinkin, pieni leikkaus koskee tosiaan vain (myöhemmin tarkastettua?) ohjaajanversiota eikä tiiviimpää englanninkielistä, josta tykkään muutenkin enemmän. Kaikki gore on molemmissa paikallaan. Ekstraongelmasta huolimatta toistaiseksi paras englanninkielinen julkaisu leffasta.
Samvli 5.4.2006 12:46

Kuvanlaadultaan tuo UK dvd ei mikään kummoinen ole mutta jos haluaa tuon lyhyemmän version Profondo Rossosta niin kannattaa tuo hankkia halvan hinnan takia. Blue Underground on myös julkaisemassa tätä jossain vaiheessa.

Lauri Lehtinen 5.4.2006 13:09

Anchor Bayn levyltä puuttuva (tai pysäytyskuvaksi hyytyvä) loppukuva on myös ihan olennainen lisäys.

Jotkut arvostelijat kuten Tim Lucas pitävät lyhyempää englanninkielistä versiota parempana, ja oli mahtavaa lopulta nähdä se WS-kuvalla ilman sensuuripoistoja. Kahden vaihtoehtoisen leikkauksen laittaminen kokonaisuudessaan samaan julkaisuun on tosi hyvää palvelua ja on monia klassikkoja (Hyvät, pahat ja rumat, Ilmestyskirja Nyt, jne), jotka haluaisi hyllyyn samanlaisena pakettina.
Antti Näyhä 12.4.2006 13:18
Lauri Lehtinen ( 5.4.2006 13:10)
Kahden vaihtoehtoisen leikkauksen laittaminen kokonaisuudessaan samaan julkaisuun on tosi hyvää palvelua ja on monia klassikkoja (Hyvät, pahat ja rumat, Ilmestyskirja Nyt, jne), jotka haluaisi hyllyyn samanlaisena pakettina.

Apocalypsesta on tekeillä The Complete Dossier jossa on molemmat versiot ja kasa dokumentteja. Tuottaja uhoaa
Jakel 23.11.2008 19:43
Lauri Lehtinen ( 11.11.2008 19:55)
Jakel ( 11.11.2008 19:48)
Mitenkäs muuten nuo Rosson eri versiot, tuossa levyssä puhutaan Director's Cut ‑versiosta? Mikä versio Fix-kasetti oli

New Movie Videon ja Tamlinen FIx-kaseteilta löytyy englanninkielinen eli lähtökohtaisesti lyhyempi vientiversio, josta Suomen tapauksessa gorea oli sensuroitu, vaikka ns. täysiverisiäkin julkaisuja tästä versiosta on ilmaantunut. "Ohjaajanversio" voi Futuren ja muiden levittäjien tiedoissa voi olla vain Italian markkinoille tehdyn pidemmän version koodinimi sillä pidän ihan mahdollisena, että Dario Argentolla oli sormet vahvasti pelissä myös vientiversiossa, jossa kaikki olennaisimmat jaksot ovat mukana, mutta surrealistista kauhua ei ole "pehmustettu" lupsakalla sitä sun tätä ‑dialogilla all'Italiana. Pähkinänkuoressa vientiversio on enemmän Suspiria-Argentoa ja pitkä versio enemmän Four Flies on Grey Velvet ‑Argentoa.

Jatketaanpas tänne parempaan ketjuun. Futurefilmin julkaisu tuli ostettua ja kannen takana kerrotaan hauskasti 'Deep Red harvinaisena export-versiona, jonka Argento on itse ohjannut, ...'. Restauroitu DC on 2 h 3 min ja export versio 1 h 40. Levyllä on myös aikaisemmin omana julkaisuna myyty Eye for Horror dokkari.

Mutta itse elokuvaan, katsoin tuon lyhemmän version ja olipan harvinaisen mahtava paketti. Aikasemmin olin nähnyt tuon pidemmän, mutta muistikuvat siitä olivat hieman huonot joten homman toimi kuin ensikatselulla, fix-versiosta 20 vuoden takaa en taas muistanut mitään. Hämärä muistikuvani oli että elokuva jotenkin junnasi paikoillaan, mutta nyt vain voin ihmetellä tätä (olkoonkin, että tuo 'junnaavuus' mielikuva oli lähtöisin pidemmästä versiosta). Melkein voi sanoa, että 8,95 eurolla ei ole mahdollista saada parempaa elokuvaa.
Spiritual Boxer 23.11.2008 20:07
Jakel ( 23.11.2008 20:44)
Futurefilmin julkaisu tuli ostettua ja kannen takana kerrotaan hauskasti 'Deep Red harvinaisena export-versiona, jonka Argento on itse ohjannut, ...'. Restauroitu DC on 2 h 3 min ja export versio 1 h 40. Levyllä on myös aikaisemmin omana julkaisuna myyty Eye for Horror dokkari.

Onko FF:n Deep Red siis lyhyt? Onko tästä tullut joku uusi versio jossa on siis Eye-dokkari mukana? Mulla on Anchor Bayn vanha jenkkijulkaisu (Dir. Cut) ja siinä on paljon tylsää, huvittaisi edullisesti hankkia lyhyt leikkaus kokeiltavaksi.
JaJa 23.11.2008 20:32
Spiritual Boxer ( 23.11.2008 20:08)
Futurefilmin julkaisu tuli ostettua ja kannen takana kerrotaan hauskasti 'Deep Red harvinaisena export-versiona, jonka Argento on itse ohjannut, ...'. Restauroitu DC on 2 h 3 min ja export versio 1 h 40. Levyllä on myös aikaisemmin omana julkaisuna myyty Eye for Horror dokkari.

Onko FF:n Deep Red siis lyhyt? Onko tästä tullut joku uusi versio jossa on siis Eye-dokkari mukana? Mulla on Anchor Bayn vanha jenkkijulkaisu (Dir. Cut) ja siinä on paljon tylsää, huvittaisi edullisesti hankkia lyhyt leikkaus kokeiltavaksi.

Ei yhtään tylsää hetkeä. Täydellinen elokuva. Viisi tähteä.
Yoshua Ben Yosef 23.11.2008 20:56

Mitä versiota Teema on esittänyt useampaakin kertaan? Tilasin juuri itsekin tuon FF:n Profondo Rosson discshopista.

Jakel 23.11.2008 21:00

Viime viikolla ilmestyi futurefilmin julkaisu, löytyy jo Anttiloista. Hinta huokea 8,95 ja sisältää nuo molemmat versiot + eye dokkarin.
moska 23.11.2008 21:00

Teemalta on tullut lyhyempi englanninkielinen versio.

Spiritual Boxer 23.11.2008 21:56
Jakel ( 23.11.2008 23:01)

Viime viikolla ilmestyi futurefilmin julkaisu, löytyy jo Anttiloista. Hinta huokea 8,95 ja sisältää nuo molemmat versiot + eye dokkarin.

Ja kuvanlaatu on ilmeisesti hyväksyttävä?
Lauri Lehtinen 23.11.2008 22:06
JaJa ( 23.11.2008 21:33)

Ei yhtään tylsää hetkeä. Täydellinen elokuva. Viisi tähteä.

Todella hyvä jos tämä Platinum-tyyppinen valinnanvaraa tarjoava lyhyt + pitkä versio ‑combo on tullut Suomenkin markkinoille. Pitemmässä versiossa ei ole välttämättä mitään heikkoja kohtauksia, mutta pidän ehdottomasti tiukempana esim. export-version tapaa aloittaa tarina (prologin ja alkutekstien jälkeen) hysteeriseksi muuttuvasta rajatietokongressista eikä normaalimmasta keskushenkilön esittelyjaksosta. Kaiken muun kutkuttavan levottomuuden lisäksi export-versio onnistuu pitämään jonkin aikaa auki, kuka oikein onkaan tarinan sankari tai sankaritar, toki vain ensikatselulla.

Anchor Bayn levyssä yksi kaikkien aikojen suosikkeihini kuuluvista loppuotoksista (fyysisesti mahdoton mutta olosuhteisiin nähden asiaankuuluva point of view shot) oli kuulemma pilattu pysäytyskuvalla. En tiedä onko mitään parannettuja uusintapainoksia ilmaantunut jenkkimarkkinoille.
Jakel 23.11.2008 22:48
Spiritual Boxer ( 23.11.2008 21:57)
Ja kuvanlaatu on ilmeisesti hyväksyttävä?

Ainakin omat laatuvaatimukset täyttyivät täysin. Molemmat versiot ovat anamorfisia ja tuo pidempi on vielä restauroitu. Lieneekö sitten vielä parempi kuin tämä katsottu export. Nämähän ovat muutenkin näitä Anotherworldin laatu-julkaisuja ja futurefilm toimii vain levittäjänä, joten futuren kömmähdyksiä ei tarvitse pelätä.