Digiboxit

Esa Linna 12.2.2006 20:24

Ehkä se boxi sitten pitää hommata. Mieluusti sellainen jolla voi nauhoittaa toista kanavaa samaanaikaan kuin katsoo toista. Mutta jos boxissa ei ole kahta viritintä, vaikuttaako tämä juuri siihen?

Suosituksia otetaan vastaan myös. Perusvehje riittää, ja nauhoitukseen käy VHS hyvin eli ei kaipailla kiintolevyllistä.
moska 12.2.2006 20:41

Kaksivirittimisyys vaikuttaa juuri siihen. Halvin tapa olisi ostaa kaksi erillistä erimerkkistä boksia (erimerkkisiä, etteivät kaukosäätimet sotke toisiaan), mutta itse päädyin ostamaan kaksivirittimellisen kovalevyllisen. Niin voi esim. ajastaa ohjelmia eri kanavilta ilman mieletöntä säätämistä.

Esa Linna 12.2.2006 21:01

No voi vitu. Digiboksihan tuntuu olevan huonoin keksintö vuosikymmeniin.

moska 12.2.2006 21:24

No ai jaa. Noissa on vielä softaongelmat kaupanpäälle. Toi oma Handan jumittuu aika ajoin, parin päivän välein uusimmat softat sisässä tietysti.

Oikea ratkaisu olisi ollut tehdä boksi, joka laitetaan antennirasian ja telkkarin väliin ja joka muuntaisi digitaalisesta analogiseksi antennisignaaliksi kaikki kanavat omille paikoilleen telkkariin. Teknofriikkejä varten boksiin olisi voinut lisätä reiän, josta saa suorana raakadatana lähetyksen ulos. Mutta ei. Nokiakin haistatti vitut Suomen digiboksimarkkinoille, ilmeisesti koko juttu suunniteltiin alunperin siltä pohjalta että "kyllä se nokia nyt isänmaan puolesta homman kotiin hoitaa".
Esa Linna 12.2.2006 21:54

Entäs sitten jos toinen telkkari on toiseessa huoneessa 15 metrin päässä. Saako boxista vedettyä piuhaa toiseen telkkariin, siis muuten kuin scartilla. Arvelen jo valmiiksi että vastaus on ei – niin tuosta moskan viestistä voi itseasiassa rivien välistä lukeakin, vai olenko hakoteillä?

moska 12.2.2006 23:01

Meinaat siis antennijohdolla vetää kuvan boksista myös toiseen telkkariin, ymmärsinkö oikein? Onnistuu kyllä jos boksissa on RF-modulaattori (kaikissa ei ole, esimerkiksi tuossa mun Handanissa ei ilmeisesti ole). Siis sama mötikkä mikä on videoissa jotta niitä voi katsella antennijohdon kautta.

Esa Linna 13.2.2006 08:35
moska ( 12.2.2006 23:02)
Meinaat siis antennijohdolla vetää kuvan boksista myös toiseen telkkariin, ymmärsinkö oikein? Onnistuu kyllä jos boksissa on RF-modulaattori (kaikissa ei ole, esimerkiksi tuossa mun Handanissa ei ilmeisesti ole). Siis sama mötikkä mikä on videoissa jotta niitä voi katsella antennijohdon kautta.

Jep, juuri noin. Kiitos.

Taas yksi vaadittava ominaisuus lisää..
Rikhard 13.2.2006 12:41
Esa Linna ( 13.2.2006 08:36)
moska ( 12.2.2006 23:02)

Jep, juuri noin. Kiitos.

Taas yksi vaadittava ominaisuus lisää..

Eivät sellaiset langattomat "videosignaalin" siirtäjät ole enää kalliita, veikkaan että tulisi jopa melkein halvemmaksi kuin vetää 15 metrin päähän johto siististi (>20m kaapelia). Ja tällaisella pystyy siirtämään scart-kuvaa. Ongelma vaan on, että katsottavaa kanavaa pitää käydä vaihtamassa siellä 15 metrin päässä, tai sijoitella peilejä ja valkoisia seiniä taktisesti, jotta ir-signaali kantaa. smile.gif

Tuolla jossain toisessa digiboksiketjussa jo mainitsinkin, että mua eivät noi kaksvirittimiset boksit vielä houkuta, koska toimivat miten sattuu, jos ollenkaan. Ostoslistalla on tallentava 1 virittimen kaapeliboksi, mielellään mhp:llä, mutta taitaa tuo mhp jäädä haaveeksi. Ehkä sitten vuoden-parin päästä mhp ja 2 viritintä, jos valmistajat saavat softat kuntoon ja boksit toimiviksi.
k-mikko 13.2.2006 13:29
Rikhard ( 13.2.2006 12:42)
Ostoslistalla on tallentava 1 virittimen kaapeliboksi, mielellään mhp:llä, mutta taitaa tuo mhp jäädä haaveeksi. Ehkä sitten vuoden-parin päästä mhp ja 2 viritintä, jos valmistajat saavat softat kuntoon ja boksit toimiviksi.

Eiks toi MHP käytännössä kuollut ennen syntymistään? En kyllä ole koko asiaan kiinnittänyt juuri huomiota työpaikkaa 2 vuotta sitten vaihdettuani.
Rikhard 13.2.2006 13:46
k-mikko ( 13.2.2006 13:30)
Eiks toi MHP käytännössä kuollut ennen syntymistään? En kyllä ole koko asiaan kiinnittänyt juuri huomiota työpaikkaa 2 vuotta sitten vaihdettuani.

Kyllä mun tietääkseni MHP on vielä voimissaan ja esim supertekstitv, sekä epg toimivat sen välityksellä... yhtäkään laitetta, tai palvelua, joka hyödyntäisi paluukanavaa ei tosin taida olla julkaistu.

Ainakin muistelen jonkun tutun hehkuttaneen, kuinka siisti tuo supertekstitv oikein onkaan, voi tosin olla et mua vaan kusetettiin.
k-mikko 13.2.2006 14:15
Rikhard ( 13.2.2006 13:47)
k-mikko ( 13.2.2006 13:30)

Kyllä mun tietääkseni MHP on vielä voimissaan ja esim supertekstitv, sekä epg toimivat sen välityksellä... yhtäkään laitetta, tai palvelua, joka hyödyntäisi paluukanavaa ei tosin taida olla julkaistu.

Ainakin muistelen jonkun tutun hehkuttaneen, kuinka siisti tuo supertekstitv oikein onkaan, voi tosin olla et mua vaan kusetettiin.

Joo varmaan ovat. Ja olen mä ton supertekstitv:n nähnytkin käytännössä (silloin joskus 2,5v sitten), mutta ohjelmaopashan on boksissakin, ja etenkin tuommoisen kovalevyllisen tapauksessa sitä pitää kuitenkin käyttää jos haluaa tallentaa. Mutta uusia sovelluksia ei ole kai noiden pakollisten jälkeen kai tehty kuin aluksi (lähinnä pilotteja), eikä varmaan tehdäkään kun ei ole laitteita = käyttäjäkuntaa.
Rikhard 13.2.2006 14:32
k-mikko ( 13.2.2006 14:16)
Joo varmaan ovat. Ja olen mä ton supertekstitv:n nähnytkin käytännössä (silloin joskus 2,5v sitten), mutta ohjelmaopashan on boksissakin, ja etenkin tuommoisen kovalevyllisen tapauksessa sitä pitää kuitenkin käyttää jos haluaa tallentaa. Mutta uusia sovelluksia ei ole kai noiden pakollisten jälkeen kai tehty kuin aluksi (lähinnä pilotteja), eikä varmaan tehdäkään kun ei ole laitteita = käyttäjäkuntaa.

Mä olen käsittänyt, että tuo MHP ohjelmaopas poikkeaa jotenkin tästä nykyisestä ohjelmaoppaasta. Tämä nykyinenhän tulee jotenkin tekstitv-henkisesti kuvavirran mukana, kun MHP:lle olisi luullakseni varattuna ihan omaa kaistaa. Ainakin silloin tällöin tämän nykyisen ohjelmaoppaan avaaminen kestää ja kestää, ihan kuin jonkun tekstitv-sivun hakeminen täällä maaseudulla. Vittumainen tilanne kun haluaisi helposti (ja nopeasti) ajastaa seuraavan ohjelman, mutta ohjelmaopas ei suostu näyttämään kuin nykyisen ohjelman nimen ohjelmakartassa... valuvat siihen ohjelmaoppaaseen sitten pikkuhiljaa, kun boksi on hetken ollut päällä.

Kaapelissa tulevat kyllä nuo ohjelmatiedot ripeästi, enkä usko tuon ilmaisen kaapeliboksin olevan niin paljon Nokialaista antenniboksia pätevämpi, että ero voisi bokseista johtua, vaikka Nokialla on ollut taipumusta hidastella jo satelliittivirittimistä lähtien.

Ehkä tänne jo vuoden sisällä saadaan päteviä laitteita, kun muistaakseni jonkun korealaisen (Handan?) boksivalmistajan insinöörit olivat täällä yhden kesän tutustumassa paikalliseen lähetystekniikkaan.
k-mikko 13.2.2006 14:55
Rikhard ( 13.2.2006 14:33)
Mä olen käsittänyt, että tuo MHP ohjelmaopas poikkeaa jotenkin tästä nykyisestä ohjelmaoppaasta. Tämä nykyinenhän tulee jotenkin tekstitv-henkisesti kuvavirran mukana, kun MHP:lle olisi luullakseni varattuna ihan omaa kaistaa. Ainakin silloin tällöin tämän nykyisen ohjelmaoppaan avaaminen kestää ja kestää, ihan kuin jonkun tekstitv-sivun hakeminen täällä maaseudulla. Vittumainen tilanne kun haluaisi helposti (ja nopeasti) ajastaa seuraavan ohjelman, mutta ohjelmaopas ei suostu näyttämään kuin nykyisen ohjelman nimen ohjelmakartassa... valuvat siihen ohjelmaoppaaseen sitten pikkuhiljaa, kun boksi on hetken ollut päällä.

Mun käsittääkseni MHP-ohjelmaopas käyttää ihan samaa dataa kuin boksinkin ohjelmaopas. Plus että se ohjelmaopassovellus on ladattava lisäksi.
Bad Rain 24.9.2006 13:40

Ääh, palasin eilen viikon reissulta Portugalista ja olin laittanut viikon varrelta muutaman ohjelman ennakkoon tallennukseen dvd-tallentimen kovalevylle. Digiboksiin oli tällä välin mm. MTV3.lle ja Neloselle tullut joitakin päivityksiä jotka olisi pitänyt kuitata. Vaan kun en ollut paikalla kuittausta tekemässä, oli viikon LA Laweissa ja Ozin kakkosepisodissa "palveluihin on tehty muutoksia, haluatko tallentaa muutokset – Kyllä/Ei" ‑laatikko keskellä ruutua koko jaksojen ajan.

Antti Vanhala 7.10.2006 14:47
Rikhard ( 13.2.2006 13:42)
Eivät sellaiset langattomat "videosignaalin" siirtäjät ole enää kalliita, veikkaan että tulisi jopa melkein halvemmaksi kuin vetää 15 metrin päähän johto siististi (>20m kaapelia). Ja tällaisella pystyy siirtämään scart-kuvaa. Ongelma vaan on, että katsottavaa kanavaa pitää käydä vaihtamassa siellä 15 metrin päässä, tai sijoitella peilejä ja valkoisia seiniä taktisesti, jotta ir-signaali kantaa. smile.gif

Korjataan nyt sen verran vaikka vanhempi postaus onkin että noissa langattomissa linkeissä pitäisi kyllä siirtyä myös kaukosäätimen signaali, näin ainakin Clas Ohlsonin katalogissa (toisessa mallissa oli jopa RF-modulaattori vastaanottavaa tv:tä varten) tällaisen kohdalla annetaan ymmärtää. Kalliita ne eivät tosiaankaan enää ole (alkaen 45,50 e) joten johonkin makuuhuonetelkkariin tms. moinen voi olla hyvinkin pätevä ratkaisu pitkien johtojen sijasta. Hifistelyyn nämä eivät sovi sillä halvat kuluttajalinkit pystyvät siirtämään vain komposiittikuvaa, hyvälaatunen RGB jää vain haaveeksi.

edit: myös erillisiä scart-RF-modulaattoreita on saatavilla, eli boksissa RF-anto ei ole välttämätön ja onkin harvinainen.