Festarikesä 2006

k-mikko 14.3.2006 12:05
Kommentoidaas nyt vähän Ruisrockia, odotukset järjestelyistä kun eivät olleet korkealla. Lauantaina taksilla ei päässyt sen kauemmas kuin busseillakaan. Kävelymatka nyt etenkin sinnepäin oli ihan rattoisa olutta ja lonkeroa juoden. Jonot ei vielä tuohon aikaan olleet pitkät, ehkä vartti jonossa ja sisään onnistuin salakuljettamaan pikkupullon kossuakin. Kalja oli kylmää ja kallista, mutta niin se on aina festareilla, mutta anniskelualueille mahtui hyvin ja jonottaa ei tarvinnut. Sää suosi. Ainoa nihkeä homma oli se pullonkaula lavojen välillä ja oma turhan kovaksi yltynyt humalatila Mokoman ja HIMin aikana. Melkein voisin kuvitella meneväni toistekin, mutta turun kuuntelu voisi alkaa rasittaa yli päivän kestävänä annoksena.

Tuossa viime kesän festaritopicista mielipiteeni.
Bad Rain 14.3.2006 12:25
Red Right Hand ( 14.3.2006 11:29)
Mikään sun puolustuksesi ei vakuuta että juuri Ruisrock olisi parempi kuin joku muu.

Ja toisin päin, eli juuri tästä oli kysymys.

Olenkin sanonut aiheesta kaiken tarpeellisen, mutta panostakaa vaikka noihin kaupunkifestareihin niin vältytte suuremmilta järkytyksiltä.
Zzz 14.3.2006 12:40
Festarikävijöille on edelleen tiedossa patikkamatka Ruissalon sillalta kansanpuistoon. Ratkaisu on Merimaan mukaan osoittautunut soraäänistä huolimatta toimivaksi.
Sahhmi 14.3.2006 14:30
Red Right Hand ( 14.3.2006 08:19)
Ruisrockissa on pakko ostaa ylihinnoiteltua kaljaa – jonka myynti ainakin ennen takkusi aivan järjettömästi. Kaverini jonotti Merimaan ekana vuonna puolitoista tuntia oluttuoppia. Siis yhtä vitun tuoppia. Puolitoista tuntia.

Kuulostaa tutulta, en muista enää paljonko itsellä meni aikaa jonotellessa sitä yhtä kaljaa vuonna 2001, mutta tunneissa se oli silti laskettavissa. Käsittämätöntä.

Poistumiskieltoa alueelta kesken päivän pidin surkeimpana ratkaisuna. Ketä ja mitä sekin muka palvelee?
C.W. Leadbeater 14.3.2006 14:31

Kaksinkertaisena yhden päivän kävijänä (1993, 2005) en ala puimaan järjestelyiden toimivuutta/toimimattomuutta, vaikka voin uskoa että useamman päivän rytyäminen noilla säännöillä ei vaikuta houkuttelevalta. Toisaalta yhdelläkään festivaalilla, jolla olen käynyt, ei ole ollut koko ajan hauskaa – viimeistään kolmantena päivänä on alkanut ahdistaa, vaikka olisi kuinka hyvät olosuhteet.

Viimevuotinen Ruisrock-taktiikka oli toimiva ja siihen voin pyrkiä tänä vuonnakin, kun Saxon ja The Gathering osuvat suotuisasti samalle päivälle eli perjantaille, jolloin kävijämäärä on pienempi. Tottuneelle kävelijälle matka keskustasta festivaalialueelle ei ole mikään ongelma, ja pahimmalta ryysikseltäkin välttyy, jos ei hyökkää porteille juuri avajaisaikaan ja liukenee paikalta ennen illan viimeisen kappaleen loppumista. Ja yhden illan pystyy olemaan ihan hyvin syömättä, miksei juomattakin jos ohjelmaan ei kuulu välttämätön alkoholituotteiden nauttiminen.

Mukavana bonuksena perjantai näyttäisi olevan MM-kisaohjelmassa välipäivä.
chachi 14.3.2006 16:18
Red Right Hand ( 14.3.2006 13:29)
(Muistanko muuten ihan väärin kun mielestäni jopa pressiläiset ovat joutuneet portilla tutkituksi? Se on jo aiiika paksua.)

Et muista todellakaan väärin. Tuo jäi mainitsematta aiemmassa vuodatuksessani.
Amadeus 14.3.2006 16:25

PELLAVAROCKIN OHJELMA VALMIS – THE HAUNTED HEADLINERIKSI!

Muu ohjelma löytyy: Pellavarock – ohjelma
chachi 14.3.2006 17:18

Qstockin varmistuneet (

uusia kiinnityksiä):

Lapko

The Cardigans (SWE)

PMMP

Paradise Lost (UK)

Tuomari Nurmio

Nicole Willis & The Soul Investigators

Sonata Arctica

Mokoma

Anekdoten (SWE)

Kauko Röyhkä

Deathchain

Amorphis

Egotrippi
G.P.O. 15.3.2006 08:31
chachi ( 14.3.2006 17:19)
Anekdoten (SWE)

Anekdoten!!! Mahtavaa! Tästä tuli helvetin hyvä fiilis. smile.gif
Bitnik 15.3.2006 11:49
C.W. Leadbeater ( 14.3.2006 14:32)
Toisaalta yhdelläkään festivaalilla, jolla olen käynyt, ei ole ollut koko ajan hauskaa – viimeistään kolmantena päivänä on alkanut ahdistaa, vaikka olisi kuinka hyvät olosuhteet.

Oletko ollut Ilosaaressa? Onko oikeasti kenelläkään mitään huonoa sanottavaa joensuulaisten järjestelyistä, en ole varmaan itse ikinä kuullut.
k-mikko 15.3.2006 11:53
Bitnik ( 15.3.2006 11:50)
Toisaalta yhdelläkään festivaalilla, jolla olen käynyt, ei ole ollut koko ajan hauskaa – viimeistään kolmantena päivänä on alkanut ahdistaa, vaikka olisi kuinka hyvät olosuhteet.

Oletko ollut Ilosaaressa? Onko oikeasti kenelläkään mitään huonoa sanottavaa joensuulaisten järjestelyistä, en ole varmaan itse ikinä kuullut.

Eihän sielläkään saa omia viinoja juoda. Tai ei ainakaan enää saanut kun olin vikaa kertaa. Ei siinä mitään, Ilosaari on varmaan Suomen paras festari, mutta aika ihmeellistä narista tuosta omien pullojen tuomisesta jotenkin erityisenä Ruisrockin ongelmana.

Menkää hipit töihin, niin on varaa juoda sitä kaljaa muuallakin kuin omassa teltassa tongue.gif
Spiritual Boxer 15.3.2006 12:08
k-mikko ( 15.3.2006 13:54)

Eihän sielläkään saa omia viinoja juoda. Tai ei ainakaan enää saanut kun olin vikaa kertaa. Ei siinä mitään, Ilosaari on varmaan Suomen paras festari, mutta aika ihmeellistä narista tuosta omien pullojen tuomisesta jotenkin erityisenä Ruisrockin ongelmana.

Menkää hipit töihin, niin on varaa juoda sitä kaljaa muuallakin kuin omassa teltassa tongue.gif

Jokaiselle festarille olen onnistunut smuglaamaan viinaa sisään, enkä ole jäänyt kuin korkeintaan hölmöillessäni niiden kanssa jo sisälle alueelle päästyäni. Oveluutta ja ninjatekniikoita! (Hyväksi havaittu keino esim: mahdollisimman vahvaa viinaa -> pehmeisiin astioihin -> piilotus viattoman näköisiin tyttöihin.)
Dotcom 15.3.2006 12:23

Suomen festaritarjonta on yllättäen yhtä tylsä ja väsynyt kun aiemminkin. Varmaan about just UMF ja Koneisto (joka on paskempi vuosi vuodelta) on ainoita kasari-hevi/rock vapaita alueita. Joku Ilosaari tarjoaa joka vuosi yhden hyvän artistin, mutta ei hirveesti kiinnosta matkustaa sen takia, varsinkin kun ne muut artistit on mitä on.

Olisi kiva, jos noi Maija Vilkkumaa, Ismo Alanko, 69 Eyes, Kotiteollisuus ja kaikki muut vakionimet laitettaisiin niihin mainoksiin edes eri järjestyksessä.

Hassua, että Merimaa vertaa Ruisrokkia Roskildeen. Onhan se lippu halpa verrattuna, mutta oisko niin, että Roskildessa on "hieman" enemmän artistejakin? (osa on oikeesti hyviäkin, toisin kun Merimaan festareilla.)
C.W. Leadbeater 15.3.2006 15:10

Olen, en tosin yli vuosikymmeneen. Alue oli muistaakseni sikäli toimiva, että siellä ei ollut mitään pullonkauloja, ja järjestelyt pelasivat ihan hyvin. Dotcomin kanssa olen samaa mieltä ohjelmistosta kansainvälisten esiintyjien osalta, kotimaan marginaalin edustushan oli ainakin muinoin kohdallaan.

Ai niin, muistin yhden festivaalin, jolla oli yleensä koko ajan lystiä – Pieksämäen Läsnärock. Tosin yhden päivän sisätilatapahtumana sitä ei varmaan lasketa.
chachi 15.3.2006 15:31
Bitnik ( 15.3.2006 13:50)

Ilosaaren kohdalla onkin lähinnä se ongelma, että sieltä vituttaa lähteä pois takaisin sivistyksen pariin, heh ja taas on yksi pitkä vuosi odotettavana.

Ainoa kerta kun on järjestelyissä vähän mättänyt, niin taisi olla juurikin vuonna 2000 kun ilman lätsää siellä tuli heiluttua ja iski vähän auringonpistosta kehiin. Vesipullotkin napattiin portilla näiden muualta liisattujen järjestysmiesten taholta pois vaikka juurikin olin tullut lehdistötilaisuudesta kuulemasta, että vettä saa alueelle tuoda ja järjestysmiehet ovat tänä vuonna ylireagoineet sekä kieltäytyneet vastaanottamasta järjestävältä taholta annettuja suoria käskyjä.

Tuon kerran jälkeen ei ole ollut Ilosaaressa mitään moitittavaa yhtään mistään. Aina sinne on mukava lähteä vähän pidemmänkin matkan takaa. Jos festareita miettivälle ensikertalaiselle pitäisi jotain paikkaa suositella, niin kyllä se olisi tämä.