Menetetyt lahjakkuudet osa 1

Shocky 5.7.2005 12:00

Kait eniten menetettyjä ovat Jackie ja Arska, ennen viiden-kuuden tähden leffoja takoneet luottomättäjät tekevät jotain täysin turhanpäiväistä kamaa. Jackie ei Rumble in the Bronxin jälkeen ole tehnyt mitään oikeasti kiinnostavaa (New Police Story näkemättä tosin) ja Arskalla ura päättyi Last Action Heroon (joka oli mielestäni vielä ihan kiva, mutta True Lies jo täyttä paskaa).





Seuraavaksi eniten menetty on varmaankin Seagal, joka sentään repäisi heti uran alkuun neljä erinomaista pätkää (noh, Under Siege miltei viides) ja sen jälkeen luuli olevansa oikea näyttelijä ja kaikki meni vituiksi.



Stallonella on plakkarissaan tajuttomia rooleja, mutta ihan menetetyksi en vielä laskisi, on joku 15% chance että sieltä tulee vielä jonkun pätevän ohjaajan käsissä joku kiinnostava pätkä.



Dolpan ura nyt ei koskaan ottanut kunnolla tulta, mutta aika menetetty tapaus kun miettii kuinka tiukkoja Showdown in Little Tokyo, The Punisher ja parit muut olivat. Nuo Bridge of Dragonsit ja Joshua Treet yms ovat miltei täysin yhdentekeviä.



Jet Li:n leffojen taso laski järkyttävällä tavalla honkkari-->USA siirtymässä, mutta USA-->Ranska siirtymä taas palautti miehen keskitason yläpuolelle. Kiss of the Dragon oli mainio, ja Danny the Dog vielä ehkä aavistuksen verran parempi/kiinnostavampi.



Dammen parhaimmatkaan (Bloodsport, Kickboxer, Universal Soldier ja Double Team) eivät ole mitään viiden tähden leffoja, joten en paljon jää kaipaamaan. Sitäpaitsi Dammen uudet (mitä nyt olen pistokokeina katsonut) ovat olleet täysin päteviä perustoimintapätkiä (no ok, The Order oli kyllä tod. hirvittävä).



Snipes ei koskaan ehtinytkään kasari-actioniin mukaan ja pyörii täten jossain lastensarjassa Blade ‑jatko-osineen.



Lamas? Kas kun ei Jeff Speakman.





Tuleeko sitten uusia toimintatähtiä? Varmasti. Fyysisten suorittajien uusi aalto on saapunut paikkaamaan Jackien, Jetin, Dammen ja muiden rapistuvien ruhojen jättämää tyhjiötä. Tony Jaa on tietty kuumin nimi nyt, mutta muuallakin kuin idässä on herätty. Ranskalaiset ovat kiukulla väsänneet above average ‑toimintaa. Mark Dacascosin kanssa tuli hyviä tuloksia, sääli vaan ettei hän päässyt kunnolla revittelemään kuten parissa vanhassa leffassaan, ja nyt jo näyttää siltä että jäbä alkaa olla eläkesarjassa (tai sitten vaan joutunut osaamattomien editoijien uhriksi). Kovimmat nousevat nimet ovat parkour-mestarit David Belle ja Cyril Raffaelli, vehiclenään Banlieue 13.
Jakel 5.7.2005 12:45
Shocky (5.7.2005 11:01)
Tuleeko sitten uusia toimintatähtiä? Varmasti. Fyysisten suorittajien uusi aalto on saapunut paikkaamaan Jackien, Jetin, Dammen ja muiden rapistuvien ruhojen jättämää tyhjiötä.




Muskeliosaston uudet tulijat ovat poikkeuksetta jotenkin säälittäviä, varsinkin kun tyypit taitaa tulla tuolta vapaapainiympyröistä. Tosin ainahan sieltä on vierailuja elokuvamaailmaan tehty. Rock nyt ilmeisesti kuitenkin on tainnut tulla jäädäkseen.

Jotenkin myös tuntuu että jokin Vin Diesel yrittää olla eniten tuollainen wanna-be kasarisankari.
Masterbrain 5.7.2005 12:52

Olen nyt kahden vaiheilla, Dolppa vai Arska... Sanon Arska. Kun politiikka menee räjäyttelyn, tappamisen ja kornien one-linereiden edelle on jotain ihmisessä vialla! Dolppa sentään vääntää vieläkin tasaista tahtia leffoja.

Disco Studd 5.7.2005 13:10
Shocky (5.7.2005 13:01)
Tuleeko sitten uusia toimintatähtiä? Varmasti. Fyysisten suorittajien uusi aalto on saapunut paikkaamaan Jackien, Jetin, Dammen ja muiden rapistuvien ruhojen jättämää tyhjiötä.




Oleellista ei ole se löytyykö näitä fyysisiä suorittajia nyt ja tulevaisuudessa, sillä onhan noita dieseleitä ja therockeja tyrkyllä. Oleellisin asia on se, että löytyykö vanhan koulukunnan jyrinälle enää meidän aikanamme tilausta. Väitän että ei.

Pikainen vilkaisu viime vuosien viihde-elokuvatuotantoon osoittaa, että PG-13 ‑sankarit ja sarjakuvahinttarit ovat vieneet kaiken markkinaraon kunnon väkivaltaviihteeltä. Viime vuosien menestyneimmät R-actionsankarit ovat mallipojut Keanu Reeves (Matrixit) ja Will Smith (Bad Boysit), että siihen malliin.



80-luvusta alkaa olla pirun pitkä aika ja vaikka republikaanit ovat valloittaneet Valkoisen talon, kristillismoralistinen bushismi ei ole kyennyt luomaan samanlaisia R-luokan toimintavalioita kuin äärioikeistolaiskonservatiivinen reaganismi.

Samasta syystä nämä arskat ja dolpat ovat tällä hetkellä yössä, koska heille ei ole enää tänä päivänä mitään käyttöä.
Humphrey Bogart 5.7.2005 21:15
Shocky (5.7.2005 12:01)
Snipes ei koskaan ehtinytkään kasari-actioniin mukaan ja pyörii täten jossain lastensarjassa Blade ‑jatko-osineen.




Joo, mutta Passenger 57 on vitun tiukka elokuva. Siinä ei ole mitään turhaa.
Jakel 5.7.2005 21:44

Steeveni ei ainakaan ole yössä, sen todistaa seuraavaksi ilmestyvä leffakin ->

Today You Die tongue.gif
TL 5.7.2005 22:30

Toisaalta, eipä näiden Wesleyn seuraavien kannet ole yhtään parempia:





7 Seconds



The Marksman
MiR 6.7.2005 08:51
Tuomas Laasanen (5.7.2005 22:31)
Toisaalta, eipä näiden Wesleyn seuraavien kannet ole yhtään parempia:



7 Seconds



The Marksman



"The fate of two nations rests in his hands"



Maltan tuskin odottaa...
Shocky 6.7.2005 14:44
Alien Sun (5.7.2005 11:28)
Shocky (5.7.2005 12:01)
Nuo Bridge of Dragonsit ja Joshua Treet yms ovat miltei täysin yhdentekeviä.




Aika ristiriitaista dissata esim. Dolpan Joshua treetä ja kehua Jetin Kiss of the Dragonia, lyttäämäsi Speakmankin on tehnyt sujuvampia ja ennen kaikkea matsikohdiltaan parempia leffoja kuin tuo KOD.




En nyt niinkään dissaa niitä, siksi tuo "miltei", mutta en kehukaan. Kummatkin katsoo ihan mielellään ilman vitutusta. KOD on silti huimasti paljon parempi kuin nuo yhteensä. Väkivalta on roisia näinä poliittisesti ah-niin-korrekteina aikoina, mätöt myös (akupunktioneulat = uujea), vakuutttavia pahiksia (mm. hehkuttamani Cyril Raffaelli).



Aivan totta, Speakmanin matsit ovat parempia (suomeksi tylympiä). En lytännyt niinkään Speakmania vaan sitä, että jotain lorenzolamaksia yritetään nostaa samaan sarjaan siigaleitten ja muiden ikonien kanssa. Speakmanin ura vaan flopahti samaan mutasarjaan kuin missä Lamas on mönkinyt alusta saakka.



Listan nimet valitsin lähinnä sillä perusteella mitä he ovat tarjonneet toiminnan ystäville, eikä sillä kuinka tunnettuja tähtiä ja rahasampoja he ovat tai olivat olleet.



Dacascos olisi tosiaan pitänyt laittaa listaan, mutta niin olisi pitänyt moni muukin.





Jooh, ei näissä kannata jumittua kasaamaan mitään kaikenkattavaa listaa. Kunhan kerroin mielipiteeni Lamaksesta. En tiennyt että hänellä on olemassa fanikin biggrin.gif Itse olisin laittanut listaan ennemmin vaikka Gary Danielsin tai Eric Robertsin, joka on niin vittumainen tyyppi että pitäisi laittaa joka leffaan saamaan pataan.





Jakel (5.7.2005 11:46)
Shocky (5.7.2005 11:01)
Tuleeko sitten uusia toimintatähtiä? Varmasti. Fyysisten suorittajien uusi aalto on saapunut paikkaamaan Jackien, Jetin, Dammen ja muiden rapistuvien ruhojen jättämää tyhjiötä.




Muskeliosaston uudet tulijat ovat poikkeuksetta jotenkin säälittäviä, varsinkin kun tyypit taitaa tulla tuolta vapaapainiympyröistä. Tosin ainahan sieltä on vierailuja elokuvamaailmaan tehty. Rock nyt ilmeisesti kuitenkin on tainnut tulla jäädäkseen.

Jotenkin myös tuntuu että jokin Vin Diesel yrittää olla eniten tuollainen wanna-be kasarisankari.





Totta, totta. Ongelma on se, että noilla tyypeillä ei ole mitään avuja, joilla he pärjäisivät vertailussa Arskan massiivisuuteen, cooliuteen ja hassuun murteeseen tai Stallonen traumatisoituneisiin kasvoihin. Vin Diesel on täysin karismavapaa jurpo, joka nyt vaan sattui nousemaan pinnalle kun elokuvallinen lokero moiselle aukesi. The Rockin leffoja en onneksi ole nähnyt kuin yhden, toivottavasti oli viimeinen.



Disco Studd (5.7.2005 12:11)
Shocky (5.7.2005 13:01)
Tuleeko sitten uusia toimintatähtiä? Varmasti. Fyysisten suorittajien uusi aalto on saapunut paikkaamaan Jackien, Jetin, Dammen ja muiden rapistuvien ruhojen jättämää tyhjiötä.




Oleellista ei ole se löytyykö näitä fyysisiä suorittajia nyt ja tulevaisuudessa, sillä onhan noita dieseleitä ja therockeja tyrkyllä. Oleellisin asia on se, että löytyykö vanhan koulukunnan jyrinälle enää meidän aikanamme tilausta. Väitän että ei.

Pikainen vilkaisu viime vuosien viihde-elokuvatuotantoon osoittaa, että PG-13 ‑sankarit ja sarjakuvahinttarit ovat vieneet kaiken markkinaraon kunnon väkivaltaviihteeltä. Viime vuosien menestyneimmät R-actionsankarit ovat mallipojut Keanu Reeves (Matrixit) ja Will Smith (Bad Boysit), että siihen malliin.

...

Samasta syystä nämä arskat ja dolpat ovat tällä hetkellä yössä, koska heille ei ole enää tänä päivänä mitään käyttöä.





Tämä on valitettavan totta, Hollywood-perspektiivistä. Indonesiassa, Filippiineillä, Intiassa ja varmaan muuallakin toisteltiin viime vuosiin saakka jenkkien nihkeän moraalittomista kasariväkivaltapätkistä opittuja malleja, mutta nykytilasta en ole varma. Luulen kuitenkin, että kunnon väkivaltalätinää tullaan tekemään tulevaisuudessa myös jenkeissä, kunhan tästä elokuvallisesta lamasta päästään yli ja blockbuster-katsojat siirtyvät pelaamaan enemmän videopelejä ja rahoittamaan vähemmän jotain HULKin jatko-osia. Tilaus varmaan olisi, tuskin ihmisten alhainen väkivallanhimo minnekään on tässä kadonnut (helvetti, nykyäänhän ihan sivistyneetkin ihmiset katsoo jotain Pride/K1 whatever väkivaltasnuffia). Elokuvien tuotantomallit vain pitäisi päivittää, jotta MPAA:t yms. tekopyhät itsesensuuriin pakottavat laitokset voitaisiin kiertää ja silti tehdä rahaa. Joku nettijakelu Tonga-saarilta? en tiiä, aika näyttää.



Humphrey Bogart (5.7.2005 20:16)
Joo, mutta Passenger 57 on vitun tiukka elokuva. Siinä ei ole mitään turhaa.





Niin on.







"Fyysisillä suorittajilla" tarkoitin itseasiassa tyyppejä, jotka osaavat tehdä hämmästyttäviä fyysisiä temppuja, enkä staattisia steroidimuskelikasoja. Aiemmin tämä tarkoitti honkkaritähtiä, ja USA:ssa riitti jopa Seagalin tai Norriksen yksinkertaiset kikat. Fyysiset suorittajat itsessään jo riittävät elokuvan aiheeksi, paskakin käsikirjoitus menettelee, jos pääosassa on nuori Jackie Chan. Myöskään näyttelijänkyvyt eivät ole mikään menestyksen edellytys, esim. Tony Jaa saattaisi olla pulassa jos tarvitsisi tehdä muutakin kuin pomppia, määkiä ja näyttää huolestuneelta.



Ranskasta pyrähti elokuviin ensin Yamakasi-ryhmän jäsenet, joiden näyttelijäkyvyt ovat kököt, mutta heidän hallitsemansa uudet, tuoreet parkour-temput riittäneet jo pitämään kahta sinänsä todella paskaa leffaa (Yamakasi ja Fils du Vent) pinnalla. Banlieue 13 kuitenkin osoitti, että alan kuningas David Belle ainakin on käynyt näyttelijäkurssinsa tunnollisesti, ja ihan kaikkia toimintatemppuja ei vielä ollakaan nähty kankailla. Katsojillekin on palkitsevaa kun kerrankin temput tehdään pääasiassa aidosti, eikä tule jotain matrixhohhoijjaa-tuntemuksia kesken toimintakohtausten.
Arska fani 8.7.2005 09:50

Kyllä se Stallone on. Siltä ei tule leffoja enää edes dvd:lle. Seagal ja Van Damme sentään tekee vielä jotain. Uudet actionit on jo Makuunissa.





Arska ei tod. ole missään yössä, vaikka alkokin poliitikoksi. Ja mitä sitten, jos politiikka kiinnostaa? Arska on aina ollut kiinnostunut politiikasta ja kertonut kannanottoja haastatteluissa. Nyt se on toteuttanut unelmansa. Ja se tekee vielä kunnon paluun leffoihin, saatte nähdä. He will be Back!!!
Antti Tohka 8.7.2005 11:32

Veikkaan että seuraava yllättäjä tulee tosiaan Ranskasta. Sen verran tiukkaa mättöä on sikäläisiin tuotantoihin eksynyt, hyvänä esimerkkinä Purppuravirrat 2, jossa parkouria ja savatea oltiin pistetty samaan pakettiin perin räjähtävästi.

-Q- 9.7.2005 01:16

Ääni Stallonelle, vaikka kyllä kaikissa tuon listan nimissä olisi ainesta tämän kategorian voittajiksi. Joku Vin Diesel tai Lundgren eivä mielestäni edes ole kunnolla päivässä olleet.

Red Right Hand 14.7.2005 20:24

Snipes. Lamas teki hyvän comebackin.

Humphrey Bogart 15.7.2005 16:35
Red Right Hand (14.7.2005 20:25)
Snipes.





Pöh, Blade 2 on yksi viime vuosien miehekkäimmistä toimintaleffoista.
Red Right Hand 15.7.2005 17:11
Humphrey Bogart (15.7.2005 15:36)
Red Right Hand (14.7.2005 20:25)
Snipes.





Pöh, Blade 2 on yksi viime vuosien miehekkäimmistä toimintaleffoista.





Jätkällä on noussut kesä päähän, vai ootko jo kännissä?