Voihan sitä mennä kuvaamaan vaikka Kallioon yliannostuksen saanutta narkkaria ja selittää, että tämä on nytten sitä kulttuuria. Vielä siistimpää tietenkin, jos Rantala itse antaa narkkarille piikin käteen.
<-- ok, myönnän. Banaali esimerkki. Pointti on vain osoittaa kuinka itsetietoista ja subjektiivista Madventuresin "shokki"-journalismi on ja miten paljon tekijät haluavat omalla osallistumisellaan lietsoa sarjan kontroversaaliutta (vrt. vuohiesimerkki). Itse näen edelleenkin, että tyypit eivät niinkään kuvaa eksploitatiivisia riittejä yms. vaan itse eksploittaavat marginaalikulttuureja, mikä syö hieman sarjan viehätystä.Madventures
Voi olla, että Madventuresin kymmenenosainen Intia-spesiaali (todella) vähän jo raapaisisi pintaa, vai mitä tämä passé-kommentti nyt tarkoittaa.
Sitä että Intiaa on kuvattu (myös Madventures-hengessä) niin saatanasti eri matkailuohjelmissa että välillä voisi keskittyä muualle. Ei se nyt ihan oikeasti ole niiiiin mullistavan mielenkiintoinen maa.
Itsekin katselin vuohi-episodia päätäni pudistellen, että onko tuossa nyt mitään järkeä. Vuohi kuitenkin päätyi lopulta ihmisten suihin, niin olihan se parempi teurastaa ennen nauttimista. Ei ne hullujen rantabileet pahemmin eronneet suomalaisista juhannusfestareista, kusi ja veri lentää molemmissa.
Kun maassa jossa valtiollinen lentoyhtiökin uhraa pari vuohta lentokoneen teknisten ongelmien korjaamiseksi ja tapa on muutenkin daily basis-tyyppistä toimintaa, ei minulle tullut fiilistä että kukaan olisi uhrannut mitään vain huvin vuoksi tai pelkästään viihdearvon takia.
Jos Rantala ei olisi taluttanut vuohta riitin suorittajalle, sen olisi tehnyt joku muu. Dokumentaarista havainnointia. Ei noita asioita tarvitse hyväksyä, voi ehkä yrittää ymmärtää, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että näin tapahtuu.
Minkäs mä voin sille että kaikki eivät osaa lukea. Shokkiarvo eli kohun herättäminen ei ole sama asia kuin viihdearvot, vaikka suuri osasta viihteestä nykyään nojaakin siihen. Eli ainakaan minä en ole väittänyt vuohenuhraamisen olevan viihdearvojen hakemista. (Vaikka toki täytyy muistaa että sarja on sataprosenttisesti viihdeohjelma.)
En ole missään vaiheessa myöskään "dissanut" ohjelmaa eli haukkunut vain haukkumisen takia, ilman mitään faktuaalista. Olen esittänyt perusteluita jotka pohjautuvat sille mitä ohjelmassa esitetään ja on esitetty aikaisemmin. Sarjan fanina olen oikeutettu kritisoimaan sitä jos se jollain oleellisella tavalla on mielestäni laadullisesti heikentynyt edellisistä. Tottakai MV:lla on oikeus tehdä ohjelmaa omalla tavallaan – mutta yhtä iso oikeus on katsojalle heitä kritisoida, kun lopputulos ei miellytä.
Ja jos kyseistä vuohiepisodia vielä kerran väännetään rautalangasta: erona edelleen on se että jotkut uhraavat vuohia daily basis sen takia että uskovat uhrauksen jollain tavalla vaikuttavan omaan elämänlaatuunsa, ja silloinkin kun eivät usko, heillä on ainakin pitkä traditio takanaan. Eläinten uhraus toki on jo höpsöä puuhaa sinänsä, mutta se, että pari länkkäriä ostaa kolmellä kybällä (eikö se ollut 30?) elukan ja käyvät teurastuttamassa sen uskonnollisissa rituaaleissa, ilman että itse uskovat näihin rituaaleihin, jotta saavat filmille viisi minuuttia raisua matskua, on jo ihan next levelillä hönöydessä. Ei siinä ole kyse mistään dokumentaarisesta havainnoinnista.
Eikä vuohien uhrauksella ole hirveän paljon tekemistä matkailunkaan kanssa. Epäilen myös onko kovinkaan paljon tekemistä keskimääräisen intialaisen arkipäivän kanssa. 30 dollaria kun on ihan kohtuullinen summa intiassa. Eli tuskin tuon hintaisen elukan uhraaminen on kovinkaan arkipäiväistä kovinkaan isolle prosentille intialaisista.
Myönnän että matkailuvinkkelistä ohjelman kritisoiminen voi olla oikeusmurha. Nykymuodossaan ohjelmalla kun on aika vähän matkailun kanssa tekemistä. Kyse on korkeintaan jonkinlaisesta matkustusfantasiasta. Varmasti vähemmän ulkomailla käyvä nuori jenkkiyleisö tulee diggamaan tästä täysillä. Check this shit out! ulkomailla tapahtuu tällasta kaikkee kreisii juttuu! (On daily basis!) MV3:n kohdeyleisö on selvästi tätä jackass-joukkoa, joten ehkä ohjelmaa pitäisi käsitellä enemmän näiden formaattien vinkkelistä.
Kaipa sitten ulkomailla on varmaan aina jonkinlainen tilaus hulluille suomalaisille jotka tekevät kaikkea sekoboltsia ja siihen rakoonhan tätä sarjaa on nyt tuunattu. Eikä siinä mitään, saa siitä tykätä, mutta kaikkien ei tarvitse tykätä.
(OT: Scarred on loistava sarja.)
Katselen edelleenkin ohjelmaa aika erilaisten lasien läpi kuin sinä mutta
Fair enough.Eikä siinä mitään, saa siitä tykätä, mutta kaikkien ei tarvitse tykätä.
Eikä vuohien uhrauksella ole hirveän paljon tekemistä matkailunkaan kanssa. Epäilen myös onko kovinkaan paljon tekemistä keskimääräisen intialaisen arkipäivän kanssa. 30 dollaria kun on ihan kohtuullinen summa intiassa. Eli tuskin tuon hintaisen elukan uhraaminen on kovinkaan arkipäiväistä kovinkaan isolle prosentille intialaisista.
Jos minä en osaa lukea, sinä et ole kirjaimellisestikaan ihan kartalla. Vuohen uhraus tapahtui Nepalissa.
Mielestäni kyseinen sarja yrittää erottautua muusta massasta myös sillä, että tekijät todella haluvatmyös itse kokea eri maiden erikoisuudet omalla kohdalla, eivätkä niinkään tyydy pelkästään dokumentoimaan mitä muut missäkin tekevät. Tämähän käy ilmi huumeiden käyttönä, hörhörituaaleihin osallistumisena ja erikoisten "herkkujen" syönnillä.
Eli pointtina on että pitää itse kokeilla ennen kuin voi mennä täysin varmaksi sanomaan onko hommassa mitään tolkkua.
Jos minä en osaa lukea, sinä et ole kirjaimellisestikaan ihan kartalla. Vuohen uhraus tapahtui Nepalissa.
My bad, en katsonut ohjelmaa kokonaan ja perhepoliittisista syistä johtuen missasin katsoessanikin jutun jos pari. Yleisellä tasolla on kuitenkin puhuttu "intia" ‑jaksosta, tästä sekaannus. Sekaannus ei sinänsä muuta kommenttini kärkeä.
Japanijakso tais olla aika pitkälti ulkkismarkkinoille tehty, junamyöhästelyt ja lovehostelliin "joutumiset" oli teennäisiä ja muutenkin eiköhän nää "tsiigatkaa nyt kun japanilaiset on hulluu jengii"-fetissipelleilyt oo jo pikkuhiljaa nähty. Olisi tervetullutta näyttää välillä jonkinlainen toinen ja kriittisempi näkökulma tohon kulttuuriin. Jakso oli niin tylsää vanhan toistoa, etten ees jaksanut katsoa sitä kunnolla loppuun. Mitä se cybergoth-bilehommakin oli, pyörittiin vaan jossain klubilla että kattokaa ku on hyvä meno meillä ja tsiigatkaa mitä letkupäitä täällä on. En mä tajua.
Mitä tarkoitat tuolla kriittisemmällä näkökulmalla? Ei kaikista ilmiöistä tarvitse syväanalyysia, etenkin kun suurin osa noista oli harmitonta hupailua. Tässä esiteltiin pikaisesti ja viihteellisesti millaisia (lähinnä visuaalisuuteen) perustuvia juttuja tuolla on meneillään. Eikä noi cybergootit yms. kaikille ole tuttu juttu, vaikka japani-kulttuurin hyökyaalto alkaakin jo ahdistaa täällä. Toi jakson muoto oli sinänsä aika hyvä, ei siellä letkupäiden bileissä paljoa enempää näyttämistä olisi varmaan ollutkaan ja Tokio on hektinen kaupunki, jos yrittää ahmia kaiken mitä sillä on tarjota.
Eniten mua näissä uusissa jaksoissa on ärsyttänyt semmonen pieni kusen nouseminen päähän ja läpipaistava käsikirjoitus. Kokoajan ollaan olevinaan niin asiantuntevaa ja ymmärtäväistä ja niinku ekstriim!! Nää on dangeroussit zonet hei! Sokeana nähdään joka jumalan kulttuuri rikkaana ja länsimaista meininkiä parempana vaikka silvottais pillut, eläimet ja lapset ja teljettäis ämmät koteihinsa silkan perinteen vuoksi. "Who am i to judge?" Vetäkää eksploitaatio-turistit vittu päähänne ja avatkaa välillä silmät kun matkailu-adrenaliiniltanne ehditte.
Hieman ehkä joo. Pitää olla joku kovajäbä tyyliin Werner Herzog jotta saadaan pidettyä etäisyys "dokumentin" kohteeseen. Mutta kuten täällä on toisteltu moneen kertaan, viihde- ja shokkiarvot on tällä kertaa asetettu korkeimmaksi tavoitteeksi.
Rekkoja voi ihastella vaikka Norifumi Suzukin mainioiden Truck Yaro leffojen (1975-1979) parissa. Alla muutama cappi.
http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun...Hung2/Yarot.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun...ung2/Yarot1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun...ung2/Yarot2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v716/Hun...ung2/Yarot3.jpg
Damn, pitääpä laittaa noi Truck Yarout katsomislistalle. Toi vika kuva ratkaisi asian

Ei mun mielestä olisi pitänyt tehdä ensimmäistä kautta moneen kertaan mutta sitähän tämä nyt on. Samat maat käydään taas uudestaan ja uudestaan läpi ja yritetään löytää vähän jotain friikimpää ja äärimmäisempää kuin viimeksi.
Miksei jotain ihan uusia ja outoja maita? Maailmassa on about 200 valtiota ja aika paljon pyöritään näissä intioissa ja japaneissa jotka olivat aika passé jo silloin ekoilla kausilla.
Noh.. maailmassa on paljon valtioita, mutta suurin osa niistä on tylsiä, värittömiä mestoja. Suomalaisen näkökulmasta Intia on varmastikin niin eksoottinen kuin mikään voi olla. Japanikin on paljon ymmärrettävämpi mesta. Kumpaakin yhdistää runsas visuaalisuus. En mä ainakaan jaksaisi erityisesti katsoa jotain Sloveniasta, Beninistä, Ukrainasta, Sveitsistä, Paraguaysta tai Suomesta kertovaa dokkaria.
Intia on maksimaalisuutta, iso maa, josta löytyy hyvin erilaisia kulttuureita. Sanoisin että helposti hulluin maa mitä on, ja sitähän Madventures tuntuu etsivän.
Jos esim. kahden länkkärin vuohen uhraaminen huvikseen ei ole eksploitaatiota niin mikäs sitten. Käsittääkseni kumpikaan ei ole uskonnoltaan hinduja (tjsp) saatika usko vuohen uhrauksen parantavan elämäänsä oikeasti – tai jos uskovat, niin olen vielä enemmän huolissani. Joissain uskonnoissa tuon kaltainen ei-uskovaisten riittien suorittaminen koettaisiin jopa aika loukkaavaksi. Anyway, jälleen siis mentiin yli siitä mistä on aita matalin eli tehtiin jotain "rankkaa" jolla saadaan ekhkä eläinintoilijat puhelimenvarteen, nostetaan vähän kohua ja saadaan 80000 hittiä lisää youtubessa.
Aivan. Koskahan jäbät tekevät Suomeen sijoittuvan jakson, jossa näyttävät jutskujen suorittamia rituaaliteurastuksia. Osataan sitä täällä länsimaissakin.
Ja kuten Bittis sanoi, maailmassa on 200 maata mutta aina näissä on nämä japanit ja intiat, joista uuden ja kiinnostavan löytäminen alkaa olla aika vaikeata – varsinkin jos sen ehdoin tahdoin pitää olla jotain raisua.
Vaikeata, mutta ei mahdotonta. Japsit keksivät koko ajan uutta. Intiassa oikeasti on hitosti kaikkea outoa kaikkialla.
Tossa sunnuntain jaksossa oli ehkä raffeinta matskua koskaan, kannattaa katsoa. Vaikea uskoa että intialaisetkaan pitävät tuota minään paikallisen kulttuurin erikoisuuksien esittelynä.
Huhu hitto että oli mahtava meno. Etenkin kun R&T olivat itsekin niin selvästi pihalla siitä mitä on tapahtumassa ja mihin tuo kaikki päätyy, ja välillä Rikun naamalta selvästi välähti ilme että "vittu nyt saadaan hyvää matskua purkkiin!" =) Jep, ei tuo rantajakso kyllä ihan normisettiä Intian mittapuussakaan ole. Mutta kuten sanottu, Intiaan mahtuu paljon outouksia. Olin itse viikon tuolla Varanasissa ja oli muuten hajottava paikka. Siinä ehti tapahtua tolkuttomasti kaikkea kummallista ja vaarallistakin.
Jos on päättänyt dissata Madventuresin kolmannen kauden tyyliä, minkäs minä sille mahdan. Kun maassa jossa valtiollinen lentoyhtiökin uhraa pari vuohta lentokoneen teknisten ongelmien korjaamiseksi ja tapa on muutenkin daily basis-tyyppistä toimintaa, ei minulle tullut fiilistä että kukaan olisi uhrannut mitään vain huvin vuoksi tai pelkästään viihdearvon takia. Jälkimmäistä löytää jos siltä tuntuu.
Jos Rantala ei olisi taluttanut vuohta riitin suorittajalle, sen olisi tehnyt joku muu. Dokumentaarista havainnointia. Ei noita asioita tarvitse hyväksyä, voi ehkä yrittää ymmärtää, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että näin tapahtuu.
Ei ketään yksilöä voi vapauttaa moraalisesta vastuusta siksi, että "jos hän ei olisi sitä tehnyt, joku muu olisi". Se vuohi uhrattiin katsojalukujen jumalalle, ja kyseistä vuohiyksilöä tuskin lohduttaa se, että kyseessä oli dokumentaarisen havainnoinnin helpottaminen. Tästä pahaa karmaa Rikulle, häpeäisit.
Totta, tuosta jaksosta sai kuvan että eläinuhreja harrastetaan ihan rutiinilla kaikkialla, mikä on kaukana totuudesta. Ja Nepal on vielä Intiaakin köyhempi mesta.
Myönnän että matkailuvinkkelistä ohjelman kritisoiminen voi olla oikeusmurha. Nykymuodossaan ohjelmalla kun on aika vähän matkailun kanssa tekemistä. Kyse on korkeintaan jonkinlaisesta matkustusfantasiasta.
Sanoisin ennemmin, että se on matkailuohjelma uteliaammille/seikkailullisemmille matkustajille, ja tietty samaan aikaan mondo-tyyppinen viihdeohjelma niille, joita itse matkustaminen ei pakosti kiinnosta.
Totta, tuosta jaksosta sai kuvan että eläinuhreja harrastetaan ihan rutiinilla kaikkialla, mikä on kaukana totuudesta. Ja Nepal on vielä Intiaakin köyhempi mesta.
Nepalissa uhrataan ihan helvetisti eläimiä. Dasainin aikaan (hindujen isoin juhla) ihan tajuttomia määriä, kaikissa mahdollisissa sukujuhlissa, kekkereissä jne. ja toi lentoyhtiöjuttu uutisoitiin täkäläisissäkin tiedotusvälineissä parisen vuotta sitten. Valitettavasti se asia nyt on niin.
Mielestäni kyseinen sarja yrittää erottautua muusta massasta myös sillä, että tekijät todella haluvatmyös itse kokea eri maiden erikoisuudet omalla kohdalla, eivätkä niinkään tyydy pelkästään dokumentoimaan mitä muut missäkin tekevät. Tämähän käy ilmi huumeiden käyttönä, hörhörituaaleihin osallistumisena ja erikoisten "herkkujen" syönnillä.
Eli pointtina on että pitää itse kokeilla ennen kuin voi mennä täysin varmaksi sanomaan onko hommassa mitään tolkkua.
En usko että suomalaiset urpot kokee saaneensa mitään lopputulosta asiasta (onko ko. jutussa mitään tolkkua) jos parin tunnin ajan hölmöilevät paikallisen kulttuurin pyörteissä. Osallistuvat uskonnollisiin rituaaleihin, uhraavat vuohia yms kuulumatta sikäläisen yhteiskuntaan tai uskonnolliseen yhteisöön. Tekorankkaa tekopyhistelyä, joskin välillä ihan viihdyttävää. Viime jakson shamaanihölmöily rannalla kusenjuomisineen oli ihan hauska. Matkailuohjelmaa se ei ollut, ja paikallisen kulttuurinkin esittelynä aika 7-Päivää tasoa.
Kolmoskausi on sinänsä ihan ok, kunhan jätkät vain lopettaisit nuo selittelyt tyyliin "joo me ostettiin tää pygmi ja aiotaan syödä se elävältä. Paikallista kulttuuria nääs. Turha siellä kotikatsomossa moralisoida, näin on tehty aina". Puhumattakaan siitä kuinka jokaiseen paskansyöntiin pitää lähteä mukaan koska olisi kauhea luokkaus paikallisia pygmeja kohtaan olla syömättä niiden ruokia. Eikö pygmien pidä ymmärtää vieraittensa kulttuuria ja esim. Tunnan kasvissyöntiä? Tosin sillähän ei saisi raflaavia juttuja aikaan...
Ymmärrän että jutussa pitää olla rakenne ja käsikirjoitus, mutta alkaa mennä aika väsyneeksi ja kaavamaiseksi. Viihdyttävyys ja päälleliimattu tiedostavuus ei oikeon toimi.
Enimmäkseen hyvää matskua koko kolmoskausi ollut tähän mennessä ja intiajakso paras. Aivan loistavaa menoa, lisää samaa please.

Ei mun mielestä olisi pitänyt tehdä ensimmäistä kautta moneen kertaan mutta sitähän tämä nyt on. Samat maat käydään taas uudestaan ja uudestaan läpi ja yritetään löytää vähän jotain friikimpää ja äärimmäisempää kuin viimeksi.
Miksei jotain ihan uusia ja outoja maita? Maailmassa on about 200 valtiota ja aika paljon pyöritään näissä intioissa ja japaneissa jotka olivat aika passé jo silloin ekoilla kausilla.
Noh.. maailmassa on paljon valtioita, mutta suurin osa niistä on tylsiä, värittömiä mestoja. Suomalaisen näkökulmasta Intia on varmastikin niin eksoottinen kuin mikään voi olla.
No mun mielestä esim. Anna Laineen Kamratissa on onnistuttu penkomaan aika kiinnostaa kamaa Venäjästä ja Ruotsista, ja nämä ovat sentään tuttuja naapurimaita, joista ei luulisi löytyvän juuri mitään kiinnostavaa tai uutta.
Olen itse yrittänyt pohtia sitä mitä teoreettisessa MV:n suomijaksossa mahdollisesti esitettäisiin:
Mikä tahansa saunajuttu olisi aika bore, mutta kyllähän sellainen varmaan mukana olisi. Sitten ehkä haastateltaisiin jotain luukuttajaa Kivikosta ja vierailtaisiin Kuopiolaisella "yrttitarhalla". Festareista mukaan kelpaisi joku Kotkan meripäivien kaltainen ryyppy- ja tappeluevent. Extremefiilistelynä mukana olisi ehdottomasti Lohjan kahdentoista tunnin parkkihallijuoksu. Tämä myös haarukoisi näppärästi suomalaisen hulluuden ja urheiluhulluuden stereotypiat.
Madcook on vaikeampi keissi. Suomalainen safka kun on aika hyvää, eikä elukoita ole syöty elävältä aikoihin. Mämmi kuitenkin näyttää pahalta ulkkareiden silmissä, joten kait se olisi pakko valita. Nähtävyyksien suhteen pitäisi kenties penkoa vaikkapa Karpon arkistoja: heittää kehiin Nilsiän öljysheikkiä, romunkerääjää jne. Ja telttailu Bodom-järvellä olisi toki ohjelmassa, ehkä juhannusyönä. Lappi skipattaisiin kokonaan tottakai, kuten myös stadin keskusta, kallio ja muut trendiperseilyt. Se pakollinen baarirundi alkaisi esim. Malmin Korvatillikasta ja päättyisi itiksen Bohemiaan.
Festareista mukaan kelpaisi joku Kotkan meripäivien kaltainen ryyppy- ja tappeluevent.
Ehkä myös Seinäjoen tangomarkkinat pitäisi esitellä. Etenkin parin vuoden takaisten järjestyshäiriölukujen valossa; Tuska-festareilla puhdas nolla, Seinäjoella useita kymmeniä. Siinä ulkomaanpellet ihmettelisivät kun pariskunnat nojailevat toisiinsa ja argentiinalaista temperamenttiakin löytyy parin kossupullon jälkeen.
Todennnäköisesti paras ja osuvin lopputulos tuollaiselle ohjelmalle tulisi ei-kotimaisin voimin.
Muistaakseni Jaakko Kolmonen selitti jostain Lapin perinneruasta joka on ollut sen kokkiohjelmien raffeinta kamaa, oiskohan ollut poronperäsuolikeitto? Se ilman muuta Suomen Madcookkiin.
Poronliha on yllättävän monelle ulkkarille tabu ja iljetys.
Samoin verisafkat..
järkkäsin kerran Koreassa bileet, joissa oli vaan mustaa safkaa eli tuoreesta verstä itsetehtyjä verilettuja, mustaa makkaraa, mämmiä ja salmiakkia.
Juomana 80-volttista virolaista pirtua.
En tiedä löytyykö Suomen Lapista lantakasassa kypsytettyä kotijuustoa, mikä on myöskin aika stydiä kamaa.
Pohjois-Ruotsista ainakin.
Madcook on vaikeampi keissi. Suomalainen safka kun on aika hyvää, eikä elukoita ole syöty elävältä aikoihin. Mämmi kuitenkin näyttää pahalta ulkkareiden silmissä, joten kait se olisi pakko valita.