Roskan estetiikka

Yotsuya 29.10.2003 15:35
Antti Tohka (29.10.2003 16:02)
Yotsuya (29.10.2003 13:52)
Antti Tohka (29.10.2003 15:28)
Esimerkkeja ei vietteihin vetoavista eksploitaatio elokuvista:

Refeer madness, Rock'n'Roll High School, Bucktown, Lokakuu...

Reefer Madnessissä hekumoidaan pössyttelyn tuottamalla nautinolla, seksuaalihurjastelulla ja väkivallalla. Rock'n'Roll High Schoolia en ole nähnyt kuten en myöskään Bucktownia mutta blaxploitaatiossa ei pohjimmiltaan ole kysymys seksistä ja väkivallasta vaan tuollaisesta käänteisrasistisesta mustia korostavasta rotuasetelmasta joka taas vetoaa hyvin syvällä oleviin geenin itsekkyydestä juontaviin vietteihin ja valkoisien kohdalla tietenkin noiden viettien päälaelleen kääntämisen tuottamista kickseistä.

Silloin kun Reefer Madness tehtiin, niin se kylla varmasti vetosi enemman yleison tunteisiin kuin vietteihin. Sehan on vahan niinkuin kannabiselokuvien Eternal jude.

Ihmiset eivät menneet katsomaan Reefer Madnesiä samaistuakseen narkkarien tunteisiin vaan katsomaan tylyjä ihmiskohtaloita ja ehkä maistaakseen heidän kauttaan kiellettyä hedelmää, tämän nyt näkee vaikka mainonnasta jossa ei ole kyynelehtiviä ihmisiä vaan mielipuolinen kiilto silmissään kannabissauhua sisäänsä kiskova äijä.

>Otin Bucktown esimerkiksi, koska en halunnut pitaan Sweet sweetbackia exploitaationa. Kaanteisrasistisuus vetoaa nimenomaan tunteisiin. Ei kai kenellakaan ole rasismin viettia? Vaittaisin, etta 70- luvulla mustan separatismin ollessa viela taydessa voimassa, the manin tuusaksi ampuminen vetosi nimenomaan tunteeseen. Sika sai, mita sika tilasi.

Mielestäni viha ja väkivalta voivat leffoissa mennä katsojan kannalta yhtä hyvin viettien puolelle, riippuu käsittelytavasta. Ja kyllä, väitän että rasismi on sekä kulttuurissa että geeneissä eli vieteissä. Ja edelleen korostan että blackareissä voi olla muitakin kuin vietteihin vetoavia elementtejä.

>Rock'n'Roll High Schoolista viela sen verran, etta sehan on nuorisoelokuva, jossa nuoret haluavat mieluummin rokata Ramonesin tahdissa kuin lukea koulukirjoja. Ei vetoa vietteihin, ei alyyn vaan tunteisiin. Alykastahan olisi lukea niita helvetin kirjoja ja valmistua diplomi-insinooriksi, kuten mina, tunteet sensijaan kehottaisivat rokkaamaan ja nayttamaan talta

Aika yllättävältä taholta kuulen että rokissa on kyse tunteista eikä esimerkiksi seksistä.
Antti Tohka 29.10.2003 15:51
Yotsuya (29.10.2003 14:35)
Aika yllättävältä taholta kuulen että rokissa on kyse tunteista eikä esimerkiksi seksistä.

Musiikin kuuntelussahan on nimenomaan kyse tunteiden manipuloinnista. Tamahan on tieteellisesti todistettu. Seksia ja rokkia en kuuna paivana lahtisi yhdistamaan.

Olen ihan sale, etta nama kolkytluvun rebublikaanit menivat teattereihin nimenomaan ponkittamaan ennakkoluulojansa, eivat kurkkimaan aidan toiselle puolelle. Tatahan me emme koskaa tule saamaan selville, joten asiasta lienee turha vaitella varsinkin kun aihe ei ole sen arvoinen. Mita hullunkiiltoon tulee, olethan nahnyt silmani. The Movie was Right!
sorsimus 29.10.2003 16:19

Todella mielenkiintoinen aihe, pojat!

En usko, että pystyn viemään keskustelua uudelle tasolle, mutta jaanpa ajatuksiani teille muuten vaan.

Olin aina luullut, että eksploitaatioelokuva- termi tarkoittaa yleisön hyväksikäyttöä elokuvantekijän, useimmiten tuottajan taholta. Tämän mallin mukaan tuottajat arvailevat, mitkä jutut uppoavat yleisöön tällä viikolla ja elokuvaan sijoitettu pääoma tuottaa maksimaalisen voiton.

Huomaatte, että tämä ajatusmalli pätee oikeastaan kaikkeen valtavirtaelokuvaan. Onko eksploitaatioelokuvan ja mainstream- elokuvan ero siis vaan mittakaavassa?: Pieni ja köyhä tuottaja ei pysty kilpailemaan hollywoodin konglomeraattien kanssa kustannuksissa, elokuvista ei siis tule samanlaisia. Pientuottaja funtsii: mitä sellaista minä voin tehdä, mikä vetoaa riittävän suureen yleisöön jotta tienaa rahaa, mitä suuret studiot eivät voi tehdä. Vastauksena tietty saadaan melkein kaikki eri lähetymistavat valtavirran ulkopuolella. Eksploitaatioelokuvien kyseessä ollessa tietenkin sen erottaa muista marginaalin alalajeista jo edellä paljon keskusteltu aihevalinta: seksi, väkivalta jne.

Että semmosta...
Yotsuya 29.10.2003 16:28
Antti Tohka (29.10.2003 16:51)
Musiikin kuuntelussahan on nimenomaan kyse tunteiden manipuloinnista. Tamahan on tieteellisesti todistettu. Seksia ja rokkia en kuuna paivana lahtisi yhdistamaan.

Ei tuo Turbonegron kuva minussa mitään tunteita kyllä herättänyt, vanha slogan 'sex, drugs and rock'n'roll' summaa bändin imagon paremmin. Vaan luulenpa olla että vaan miellämme nuo käsitteet eri tavalla.
Antti Tohka 29.10.2003 16:31
Yotsuya (29.10.2003 15:28)
Antti Tohka (29.10.2003 16:51)

Ei tuo Turbonegron kuva minussa mitään tunteita kyllä herättänyt, vanha slogan 'sex, drugs and rock'n'roll' summaa bändin imagon paremmin. Vaan luulenpa olla että vaan miellämme nuo käsitteet eri tavalla.

Mites tama kuva sitten:

http://www.turbojugend-oulu.com/pics/index.gif
MiR 29.10.2003 16:38
Antti Tohka (29.10.2003 17:31)
Mites tama kuva sitten:

Touche! Olen sanaton...
Yotsuya 29.10.2003 16:42
Antti Tohka (29.10.2003 17:31)
Mites tama kuva sitten:

Yöks, sairasta (siis näin TBNG-fanin näkökulmasta).
Esa Linna 29.10.2003 22:00

Kyllä minä selittäisin eksploitaation genreä tuntemattomalle juuri kuten Sorsimus. Toki se voi olla muutakin kuten threadissa on ilmi käynyt, mutta alkuperäinen määritelmä menee aika lähelle.

Lauri Lehtinen 30.10.2003 13:04

Alaan liittyvän estetiikan rakentelusta kiinnostuneille voi suositella kirjaa Cutting Edge sekä muita professori Joan Hawkinsin tekstejä, joissa pohditaan akateemisesti mutta ihan täysipäisesti "taiteen", "roskan" ja "eksploitaation" suhdetta, ja keksitään käyttökelpoisia uusia käsitteitä näiden käytössä kuluneiden kategorioiden tilalle. Esimerkkiaineistona käytetään Jess Francoa ja muuta eurokauhua sekä mm. Yoko Onon sadistisia avantgardefilmejä.

http://www.indiana.edu/~cmcl/faculty/facul...awkins_joan.htm
Antti Tohka 21.11.2003 12:19
tarkemmin aiheesta
Martin 21.11.2003 12:33
Tohka:

tarkemmin aiheesta

Mä olen vilpittömästi surullinen Hohto-foorumin puolesta. Enkä tarkoita pelkästään linkin takaa löytyvää tekstiä.

Edit: Lainaus lisätty.
Antti Tohka 21.11.2003 12:41

Ma olen surullinen koko imperiumin puolesta.

Humphrey Bogart 21.11.2003 14:59
Antti Tohka (21.11.2003 13:41)

Ai sen heviväen oman messulaudan?
Antti Tohka 21.11.2003 15:15
Humphrey Bogart (21.11.2003 13:59)
Antti Tohka (21.11.2003 13:41)

Ai sen heviväen oman messulaudan?

Melkein...ajattelin kylla eraita muita pahalle pikkusormen antaneita.