Take away sushia Helsingissä?

Jouni Hokkanen 8.8.2005 19:33

jos ny muistan oikein niin ei ihan ilmaista:



500g/8 euroa (take away).



(en ostanut mukaan kun miedän jääkaappi on vuosipesty ja lupasin helläsydämisyyttäni vaimolle kimchi- ja muistakin dunkkuruuista vapaan kuukauden)



mut toisaalta ne viivoanin pikkupurkitkin on jotain 3 e
tinman 9.8.2005 04:39

Kertokaas tietämättömälle, mitä tämä kimchi oikein on?

Jouni Hokkanen 9.8.2005 07:57

kimchi on maitohappokäymisellä jostain vihanneksesta, useimmin kiinankaalintapaisesta duunattu tulinen ja hapan pikkelssi.





nautitaan yleensä sivuruokana. sopii tymäkän makunsa vuoksi myös ruokien maustamiseen.



reseptejä on lukemattomia, mutta makua kimchiin antavat pitkulaiset punapippurit eli chilit, valkosipuli, inkiväärinjuuri ja kuivattu kala/kalakastike.



aiemmin jokainen korealainen perheenäiti duunasi syksyllä ulos pihalle kivisen jättipurnukan kimchiä, jota syötiin läpi talven.



makuun joko hurahtaa täpöillä tai sitten ei.

roudasin sitä koreasta 5 kiloa, mutta homma on riskaabelia, koska se haisee lennolla; ja varsinkin lämpimässä koneessa paketti saattaa räjähtää.



suomesta kimchiä on tähän saakka saanut em. viivoanista pienissä helvetin kalliissa purkeissa, eikä se ole ollut edes hyvää.
Janne Timonen 9.8.2005 09:47

Ajattelin joskus kokeilla tehdä tuota kotona, mutta tulin järkiini.





Pakko käydä testaamassa.
tinman 10.8.2005 05:43

Aineidensa puolesta tuo kuulostaa melkoisen herkulta. Pitää kai kokeilla vierailua tuolla korealaisessa, varsinkin kun kiinalainen ei meikäläiseen oikein iske.

Jouni Hokkanen 10.8.2005 07:45

täältä mm. reseptejä.





(minullakin on suunnitelmissa kimchin väsääminen kotona, mutta pitäisi löytää jostain suopea korealainen daami opettamaan homma kädestä pitäen)



http://www.kimchi.or.kr/
Janne Timonen 10.8.2005 09:33

Epäilen, että seuraisi häätö, jos tuota alkaisi kerrostaloasunnossa väsäämään.





Hajoitin puolen kilon purnun reppuuni, vaikka se piti olla erikoistiiviisti kelmutettu. Aloin koneessa nuuhkia, että jumaliste täällähän ilmiselvästi aiotaan tarjota kimchiä, kunnes tajusin, että kyllä kyseessä on ihan omat eväät, jotka ovat levinneet.
Kat 16.8.2005 20:33

Nyt on testattu Korea House. Ruoka oli erittäin herkullista, vaikka täytyy sanoa, että ei tuo kimchi oikeen meikäläiseen uponnut. Kaiken kaikkiaan ihan viihtyisä paikka, paitsi ehkä hieman hinnakas.





Meille kävi sitten niin, että safkan kanssa piti tulla keittoa, mutta me emme sitä saaneet. Tyhmänä vähän ihmettelimme asiaa ja ajattelimme, että ehkä keitto tarjoillaan vasta viimeisenä. Kun sitä ei kuulunut, mainitsimme asiasta tarjoilijalle, joka oli kovasti pahoillaan ja kertoi, että meitä palvellut tarjoilijatyttö oli ensimmäistä päivää töissä. Saimme sitten ihan kivan alennuksen ja hienot korealaiset kirjanmerkit kaupanpäälle. Joten ehkä minun ei pidä enää valittaa hinnoista.



Eiköhän tuolla tule joskus toistekin käytyä.
funkstörung 27.8.2005 17:28

Hyvät safkat tuolla Korea Housessa. Annoksina Jabisebap ja Ojingo Bokkeum, molemmat erittäin hyviä. Kimchi oli myös erinomaista. Rahaa meni about 36e.