Julkaistu:

Kirjoittanut:

Julkaistu:


Cutting Moments (1996)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3.7/5

Ohjaus: Douglas Buck

Douglas Buckin 23‑minuuttinen lyhytelokuva Cutting Moments (jonka tekemiseen Buck sai kipinän alun perin P.J. Harveyn "Rub 'til It Bleeds" ‑kappaleesta) kuvaa vähäeleisesti urbaanin amerikkalaisperheen arkea. Perheeseen kuuluu isä Patrick (Gary Betsworth), äiti Sarah (Nica Ray) ja heidän ala‑asteikäinen poikansa Joey (Jared Barsky). Vanha hääkuva on ainoa todiste vanhoista hyvistä ajoista, jolloin tulevaisuus näytti valoisalta elämän ollessa kevyttä ja onnen täyttämää. Jokin on kuitenkin mennyt pieleen ja tasapainoinen perhe-elämä nyrjähtänyt pois sijoiltaan hätkähdyttävällä tavalla. Elokuva seuraa tapahtumia vuorokausi ennen Joeyn huoltajuutta koskevaa oikeuden päätöstä.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Nimensä mukaisesti elokuvassa on kysymys leikkaamisesta ja se liittyy tavalla tai toisella useimpiin kohtauksiin. Leikkausvälineet ja leikkauksen kohteet muuttuvat, mutta itse akti kylmänä ja arkipäiväisenä suorituksena on alati läsnä. Perheen sisällä tapahtuneet tragediat ovat aiheuttamassa tai jo aiheuttaneet jäsentensä tulehtumisen ja leikkautumisen irti toisistaan. Tämä näkyy arkielämässä selvästi, tai ainakin se välittyy katsojalle.

Ohjaaja Douglas Buck iskee katsojaa juuri sinne, missä se pahiten tuntuu. Tarina on fiktiivinen, mutta juuri Cutting Momentsin kuvaamalla tavalla voisi kuvitella sen proverbiaalisen keksin murenevan. Kun arkielämän kurjuus ja erityisesti tehdyt peruuttamattomat virheet näyttäytyvät kokonaisuudessaan ja lyövät vasten kaikkien osapuolten kasvoja on mahdotonta tietää, millainen on ihmisen lopullinen reaktio. Cutting Moments tarjoaa yhden vaihtoehdon eikä lopputulos ole kaunista katseltavaa. Sen voi arvata jo pelkästään sen perusteella, että elokuvan erikoisefektit on kreditoitu itselleen Tom Savinille (todellisuudessa efekteistä vastasivat kuitenkin Savinin projektille lainaamat Tom Vukmanic ja Brett Moore).

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Cutting Momentsin dialogi on erittäin harvasanaista ja sellaisenaankin se tuntuu kylmältä, tunteettomalta ja merkityksettömältä. Elokuva nojaakin ensisijaisesti vahvaan tunnelmaan dialogipainotteisen tai muutenkaan juonellisen kulun sijaan. Douglas Buckin vahva ohjaustyöskentely ja arkipäiväisen näköisten näyttelijöiden lakonisuus mahdollistavat tunnelman säilyvyyden ja kasvun kohti viimeistä leikkausta.

kuvituskuva e
kuvituskuva f
NSFW-materiaali on piilotettu (voit vaihtaa asetusta sivun ylä­reunasta tai klikkaamalla kuvaa)

Lähinnä lyhytelokuvistaan tunnetun Douglas Buckin taidot eivät ole jääneet huomaamatta monilta tunnetuimmilta nimiltä ja hänen ihailijoikseen ovat ilmoittautuneet ainakin Ramsey Campbell (joka kirjoitti tarinan Jaume Balaguerón hienoon debyyttiin Los sin nombre vuodelta 1999), Gaspar Noé (Irréversible, 2002), kirjailija Peter Straub sekä ohjaaja Abel Ferrara (Ms .45, 1981).

Teoksen tiedot:

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Home (1998)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 3/5

"Take the eyes. They are said to be windows to the soul. But doesn't that expose the soul? Make it vulnerable?"

Olipa kerran mies, jonka nimi oli iso‑Gary. Hän oli hiljainen ja vakava mies. Kerran hän mietti omaa menneisyyttään ja perhettään, josta itse oli vastuussa. Hän koki olevansa perheensä ankkuri ja samalla majakka, joka johdattaisi perheen kohti valoa. Aivan kuin hänen oma ISÄNSÄ oli ollut. iso‑Gary muisteli joskus aikaa, jolloin hän oli vielä pikku-Gary ja hänen ISÄNSÄ toimi perheen ankkurina.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Pikku-Garyn perhe oli täynnä rakkautta ja hänen äitinsä teki kaikkensa pitääkseen ISÄN tyytyväisenä. ISÄ oli hyvä roolimalli ja pelasti hänet kerran huilunsoittoharrastukselta, koska pikku-Gary ei osannut soittaa. Naps vaan ja huilu poikki. Joskus sadepilvi saattoi laskeutua pikku-Garyn perheen ylle ja silloin äidin sielun heikkous tuli liian suureksi. Äiti vietiin hetkeksi lepäämään muualle ja pikku-Gary sai viettää aikaa ISÄN kanssa.

Eräänä yönä pikku-Gary leikki kipuleikkejä omassa huoneessaan ja kuuli ääniä vanhempiensa makuuhuoneesta. Hän hiippaili hiljaa ovelle ja vakoili heitä oven raosta. Hyi kuinka ällöttäviä leikkejä he leikkivätkään! Aikuisten omituisia, mutta samalla niin mielenkiintoisia, leikkejä. Leikkejä, joissa isä oli ISÄ ja äiti oli äiti.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Homea voidaan pitää eräänlaisena jatko-osana Douglas Buckin edellisenä vuonna ohjaamalle vahvalle lyhytelokuvalle Cutting Moments, ainakin temaattisessa mielessä. Molemmat kertovat makaaberilla tavalla urbaanin amerikkalaisperheen nyrjähtäneestä arjesta. Cutting Momentsissa kärsijän roolissa oli nainen, jonka henkinen ahdistus sai fyysisen ilmenemismuodon. Tällä kertaa kärsijä on mies (Gary Betsworth), joka on täysin menneisyytensä ja erityisesti isänsä vahvan persoonallisuuden vanki. Tarinankulku poukkoilee päähenkilön omasta lapsuudesta ahdistavaan nykyhetkeen koettaen selvittää syytä miehen käytökselle. On kuitenkin turvallista sanoa, että Garyn mieli on vuosien saatossa mennyt niin pahasti sivuraiteille, että katsojan (tai kenenkään muunkaan) on mahdotonta aavistaa mitä hänen päässään liikkuu.

Home vangitsee katsojansa samaan klaustrofobiseen ja ahdistavaan loukkoon, missä Gary elää. Hänen käytöksensä on suurilta osin todella vieraannuttavaa, mutta silti elokuvan hitaasti etenevä tyyli on mielenkiintoista seurattavaa. Olennaisena osana on väkivalta, mutta Cutting Momentsin suoran ja raa'an lähestymistavan sijaan nyt käsitellään asioita sen ulkopuolella. Osittain tästä syystä Home ei säväytä aivan samalla tasolla, mutta Douglas Buck hallitsee kokonaisuuden vakuuttavalla ja hienovaraisella tavalla. Trilogian päätösosa Prologue (2003) valmistui viisi vuotta myöhemmin.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Kerran iso‑Gary luki Jumalan Sanaa kotonaan ja mietti olisiko hänestä koskaan perustamaan omaa perhettä ja olemaan ISÄN kaltainen mies. Eipä aikaakaan, kun iso‑Gary tapasikin sopivan naisen ja onnellinen perhe-elämä alkoi. Kaikki oli helppoa ja vaivatonta, koska vaimo-Helenillä oli mukanaan tytär, pikku-Cassandra. Helppous unohtui kuitenkin sinä päivänä, kun vaimo-Helen aloitti valittamisen omista tarpeistaan ja samalla kylvi epäilyksen siemenen iso‑Garyn pään sisälle. Lihan himo on syntiä. iso‑Gary alkoi hermostua ja haki neuvoa ja turvaa menneisyydestään. Mitä ISÄ olisi tehnyt tässä tilanteessa?

Lopulta iso‑Gary istahti talon verannalle ja tunsi ISÄN lähestyvän häntä. iso‑Gary oli selviytynyt voittajana ja viimeinkin hän tunsi olevansa kotona. Sen pituinen se.

Teoksen tiedot:

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Maa

Genre

Julkaistu:


Prologue (2003)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 4/5

Ohjaus: Douglas Buck

Noin vuosi sitten pieni amerikkalaiskylä järkyttyi brutaalista tapahtumasta, jossa joukko miehiä kävin nuoren tytön kimppuun. Tyttö hakattiin henkihieveriin ja hänet raiskattiin useaan kertaan. Tytön molemmat kädet katkaistiin ja lisäksi hänen selkänsä murtui pahoinpitelyssä halvaannuttaen hänet vyötäröstä alaspäin. Tyttö kuitenkin selvisi elävänä. Tässä alkuasetelma Prologuelle, Douglas Buckin Amerikka-trilogian päätösosalle.

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Pahoinpitelystä selvinnyt nainen, lempinimeltään Billy (Sally Conway debyyttiroolissaan), palaa kotikyläänsä jäätyään loppuiäkseen pyörätuolin armoille. Siinä missä ennen oli hänen kämmenensä on nyt ymmärrettävän epäkäytännölliset koukkuproteesit. Syvä traumaattinen kokemus on aiheuttanut sen, ettei Billy muista mitään vuoden takaisista tapahtumista. Pienet yksityiskohdat aiheuttavat kuitenkin vähitellen muistin palautumisen.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Prologuessa seurataan Billyn kotiutumisen lisäksi myös perhettä, jossa eläkkeelle jäänyt entinen postinjakaja Benjamin Miller (William Stone Mahoney) asuu vaimonsa kanssa. He ikävöivät tytärtään Angelaa, joka ei ole aikoihin pitänyt heihin mitään yhteyttä. Ehkä Angela on kuollut tai jotain muuta on tapahtunut, mutta ainakaan Benjaminin vaimo ei ole luopunut toivosta. Pariskunnan yhteiselon kuvaus on juuri sitä ominaisinta Douglas Buckin tyyliä, jossa katsoja voi selvästi aistia roolihahmojen näennäisesti normaalin päivärutiinin taustalta kumpuavan hellittämättömän ahdistuksen.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

53 minuutin pituinen Prologue on trilogian pisin ja samalla myös syvällisin osa. Elokuva etenee aiemmista osista tuttuun tyyliin, viipyilevästi ja rauhallisesti. Dialogi ja tapa millä ihmiset keskustelevat keskenään luo elokuvaan myös omanlaisensa vieraannuttavan yleistunnelman. Tunnelmaa voisi paikoitellen verrata esimerkiksi David Lynchin absurdiin sarjaan Rabbits (2002), jossa jänispukuiset hahmot keskustelevat ja välillä kuullaan sitcomeista tuttua taustanaurua. Prologuessa naurua ei kuulla ja läpi elokuvan kantava todella vahva ohjaustyö varmistaa sen, ettei siihen ole myöskään aihetta.

kuvituskuva g
kuvituskuva h

Douglas Buck kuvaa pienen kylän kylmänä ja lohduttomana paikkana sääliä tuntematta. Samat sävyt ja tunteet heijastuvat myös kylän asukkaisiin, jotka tuntuvat kaikki kadottaneen elämästään jotain olennaista. Kuitenkin kaiken tämän keskeltä nousee Sally Conwayn todella vakuuttavasti näyttelemä päähenkilö Billy, joka osoittautuu Buckin tähänastisen filmografian voimakastahtoisimmaksi hahmoksi.

Prologue kuvattiin aika pian 9/11 ‑terrori-iskujen jälkeen. Amerikkalaiset olivat tuolloin mentaliteetiltaan aivan erityisen kostonhimoisia ja Buck päätyi muuttamaan elokuvan lopetusta, koska ei halunnut ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Prologue on ohjaajansa mukaan sodan vastainen elokuva, mutta se ei asiasta tietämättömälle katsojalle välttämättä välity.

Prologue on elokuva vieraantuneisuudesta ja vieraantumisesta, kostosta ja anteeksiantamisesta, hyväksikäytöstä ja katumisesta sekä unohtamisesta ja muistamisesta. Samalla se jatkaa ja tavallaan vie loppuun trilogian kahden ensimmäisen osan punaisen langan, eli nyrjähtäneen ja traumaattisen perhe-elämän kuvauksen.

"(It) was here, in this room of emptiness, With his life-myths revealed as betrayers, He finally found rest from the long climb. Nothing left to know, he was able to die."

Teoksen tiedot:

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria

Julkaistu:


Sisters (2006)

Ohjaaja:

elokuva arvostelu

arvosana 2/5

Ohjaus: Douglas Buck

Tohtori Dylan Wallace (Dallas Roberts) on vierailulla Zurvan-opistolla (psykologisesti ja fysiologisesti ainutlaatuisten henkilöiden tutkimus‑ ja hoitoklinikka) Vancouverissa ja kiinnostuu siellä tapaamastaan Angelique Turnerista (Lou Doillon). Angeliquen kauneus ja hienostunut karisma vetoavat Dylaniin ja he poistuvatkin opistolta yhdessä päätyen Angeliquen asuntoon, jonne Dylan jää myös yöksi. Nuorelle tohtorille selviää, että Angeliquen kaksoissisar Annabelle nukkuu toisessa huoneessa ja että heidän syntymäpäivänsä on seuraavana päivänä. Yö sujuu intohimoisissa merkeissä ja Dylan poistuu aamulla vähin äänin asunnosta ostaakseen kaksosille syntymäpäiväkakun. Kuulostaako tutulta? Ainakin pitäisi kuulostaa, sillä kyseessä on uusintaversio Brian De Palman mestariteoksesta Sisters (1973).

kuvituskuva a
kuvituskuva b

Alkuperäinen Sisters toimi suunnannäyttäjänä De Palman myöhemmälle uralle. Alfred Hitchcock oli hänen suurin esikuvansa ja häneltä omaksuttu tyyli on hienolla tavalla läsnä useissa De Palman myöhemmissäkin elokuvissa, kuten seksuaalisesti provosoivissa trillereissä Dressed to Kill (1980) ja Body Double (1984). Uusintaversion ohjaajana toimii hallitusta mutta verkkaisesta ohjaustyylistään tunnettu Douglas Buck. Hän kompastuu ensimmäisessä pitkässä elokuvassaan samaan asiaan kuin monet ohjaajat ennen häntä: uusintaversion juonikulku eroaa alkuperäisteoksen sisällöstä aivan liian vähän joitakin vähäpätöisempiä kohtauksia lukuun ottamatta. Yhtenä vaikuttavimmista eroista positiivisessa mielessä Angeliquen leikkaushaavan saama cronenbergilainen huomio ja negatiivisessa mielessä elokuvan lopetus, joka ei vedä vertoja millään tavalla alkuperäisversion lohduttomuudelle.

kuvituskuva c
kuvituskuva d

Kyseessä ei siis ole pelkkä vanhan toisto, kuten Gus Van Santin Psycho (1998) tai Michael Haneken Funny Games (2007) olivat, mutta siitä huolimatta käsikirjoitus ei onnistu tarjoamaan katsojalleen minkäänlaista koukkua, jonka avulla uusinta voisi kilpailla alkuperäisen kanssa. Elokuvan parhaaksi puoleksi nousee helposti Douglas Buckin aiemmista lyhytelokuvista tunnistettava ohjaustyyli, jota hieman kokeneemman John J. Campbellin kuvaus tukee sopivasti. Selkeänä ohjaukseen liittyvänä miinuspuolena on kuitenkin todettava, ettei henkilöohjaus kuulu Buckin vahvimpiin puoliin.

Elokuvan juonta kuljettavana voimana toimii erittäin provokatiivisista rooleistaan tunnettu Chloë Sevigny (The Brown Bunny, 2003). Sevigny on Grace Collier, The Village Spectator ‑lehden toimittaja, jonka vakaana aikomuksena on paljastaa tohtori Philip Lacan, (mm. The Crying Gamesta tuttu Stephen Rea) jonka hän epäilee tekevän laittomia lääkekokeita Zurvan-opistolla. Kokeiden kohteena on luonnollisesti Lou Doillonin näyttelemä Angelique. Sevigny ja Rea tekevät rutiininomaiset suoritukset rooleissaan säväyttämättä kuitenkaan erityisesti missään vaiheessa. Alun perin Angeliquen rooliin kaavailtiin Asia Argentoa, mutta hän vetäytyi projektista ennen tuotannon alkua. Ehkä hyvä niin, koska Doillonin sopivan skitsofreeninen suoritus erottuu elokuvassa positiivisesti. Myös X‑Files ‑sarjasta tuttu tupakkamies, William B. Davis, käväisee pikaisella cameo-visiitillä.

kuvituskuva e
kuvituskuva f

Jos Douglas Buckin elokuvaa ajatellaan omana itsenään eikä niinkään uusintaversiona se onnistuu paikoitellen luomaan jännitystä ja pahaenteistä latausta tapahtumiin onnistuen varmasti tyydyttymään myös joitakin verta janoavia fanejaan. Kuitenkin verrattuna Brian De Palman mestarillisen tyylikkääseen lähdeteokseen nähdään eroavaisuudet liiankin selvästi. De Palma luo elokuvassaan aidosti yllättäviä käänteitä ja johtaa katsojaansa harhaan juuri sinne mihin ikinä haluaa, mutta Buckin kokemus ohjaajana ei riitä lähellekään. Uskaliaalla ohjausvalinnallaan Buck haukkaa mahdollisimman suuren palan kakkua, mutta ei onnistu ainakaan tällä kertaa nielemään sitä kokonaisena. Buckin seuraava projekti, luonto kostaa ‑aiheinen The Broken Imago, vaikuttaa ennakkotietojen ja teaser-trailerin perusteella todella mielenkiintoiselta.

Teoksen tiedot:

Elokuvan muut nimet

Ohjaaja

Käsikirjoittaja

producers

Näyttelijät

Säveltäjä

Kuvaaja

Levittäjä / Jakelija

Maa

Genre

Kategoria