Tänään julkistettiin iso kasa uusia nimikkeitä syksyn Night Visions Maximum Halloween 3012 ‑festareille.
Tasavallan asiallisin elokuvafestivaali Night Visions kirittää elokuvavuoden kohti huippuaan loka-marraskuun 2012 taitteessa Helsingin elokuvateatteri Maximissa ja Kinopalatsissa. Festivaalin 15. juhlavuosi saa arvoisensa päätöksen viisipäiväisessä tapahtumassa, jossa nähdään enemmän elokuvia kuin yhdelläkään aiemmalla Night Visions ‑festivaalilla. Juhlallisuudet käynnistyvät Halloween-iltana 31.10.2012.
Lippujen ennakkomyynti alkaa 12.10.
Avajaiselokuvana nähdään DREDD 3D (USA/Britannia/Intia 2012). Pete Travisin ohjaama, lähdemateriaalilleen kiitettävän uskollinen 2000AD-sarjakuvafilmatisointi tarjoilee armottoman intensiivistä ja ilahduttavan kovaotteista toimintaa Mega City Onessa.
Finlandia-gaalassa nostetaan jalustalle Suomi-elokuvan kadotettu, juuri 30 vuotta täyttänyt lähitulevaisuuteen sijoittuva kauhudraamaklassikko MP Minä Pelkään (Pekka Hyytiäinen, 1982), jolla on paljon yhteistä mm. Michael Haneken väkevimpien töiden kanssa.
Ohjelmiston muita tärppejä on muun muassa:
Bobcat Goldthwait: GOD BLESS AMERICA (USA 2011)
Poliisiopisto-liimatukka Goldthwaitin neljäs ohjaus on rosoisesti herkutteleva huonon maun toimintakomedia, joka pistää amerikkalaisen kulttuurin nykytilan poikki ja pinoon räkäisen röhönaurun saattelemana.
27 eri ohjaajaa: THE ABCS OF DEATH (USA/Uusi-Seelanti 2012)
Kenties kunnianhimoisin koskaan tehty kauhuantologiaelokuva koostuu 26:sta kuolemaa käsittelevästä jaksosta ja jää takuuvarmasti historiankirjoihin yhtenä vuoden 2012 suurista genretapauksista.
Peter Strickland: BERBERIAN SOUND STUDIO (Britannia 2012)
Kotimaassaan pilviin kehuvista arvosteluista nauttinut tarina italokauhuelokuvan äänisuunnittelijan kurimuksesta on yksi viime vuosien omaperäisimmistä ja kiehtovimmista elokuvista.
Hajime Ohata: HENGE (Japani 2011)
Aasian hurja body horror ‑visio miksaa David Cronenbergin ja Shinya Tsukamoton Tetsuo-elokuvien teemoja – ja suhtautuu aiheeseensa kiitettävän vakavasti.
John Waters: PINK FLAMINGOS (USA 1972)
Watersin ja Divinen transgressiivinen klassikko riemastuttaa, shokeeraa ja viihdyttää yhä edelleen.
John Waters: DESPERATE LIVING (USA 1977)
Watersin ensimmäinen pitkä elokuva ilman Divinea uskaltaa olla vielä röyhkeämpi ja mehukkaampi kuin yksikään miehen aiemmista saavutuksista. Huh huh.
Leon Klimovsky: WEREWOLF VS. THE VAMPIRE WOMAN (Espanja/Länsi-Saksa 1971)
Espanjan kauhuikonin Paul Naschyn viides Waldemar Daninsky ‑ihmissusielokuva on sarjan paras ja yhdistelee kerrassaan mestarillisesti hirviöitä, verta, paholaisen palvontaa ja tyttöjen välisiä eroottisia viboja.
Joe Dante: THE HOWLING – ULVONTA (USA 1981)
Kauhu- ja fantasialajityypit ovat olleet aina mestariohjaaja Danten sydäntä lähellä, ja genresuosikki Dee Wallacen naispääosittama vaikuttava ihmissusikauhun moderni klassikko on siitä oivallisin osoitus.
Sonny Laguna, Tommy Wiklund: WITHER (Ruotsi 2012)
Ruotsin elokuvahistorian splatterpitoisin teos kumartaa vaikutteitaan häpeämättä niin Evil Deadin kuin Cabin Feverinkin suuntaan – ja pitää sisällään kosolti kiitettävän hyvännäköisiä efektejä.
----
Aikaisemmin oli jo julkistettu seuraavat nimikkeet:
Andrew Dominik: KILLING THEM SOFTLY (USA 2012)
Brad Pitt vuoden 2012 Cannesin kilpasarjan väkivaltaisimmassa elokuvassa. Need we say more?
Lee Daniels: THE PAPERBOY (USA 2012)
Murhia, masturbaatiota, meduusoja, masokismia – ja John Cusack uransa törkyisimmässä roolissa täydellisen arvaamattomana vankilakundina Precious-ohjaajan uutuudessa.
Rian Johnson: LOOPER (USA 2012)
Terminator kohtaa 12 apinaa vuoden kovimmassa scifi-toimintaspektaakkelissa.
Juan Martinez Moreno: GAME OF WEREWOLVES (Espanja 2011)
Alex de la Iglesian genrekomediaklassikoiden Accion mutante (1993) ja The Day of the Beast (1995) jalanjäljissä tiivisti etenevä Game of Werewolves poikkeuksellisen toimiva lajityypin edustaja, mistä todistaa myös sen Montrealin Fant-Asia-festivaalilla heinäkuussa pokkaama yleisöpalkinto.
Paco Plaza: [REC] 3 GENESIS (Espanja 2012)
2000-luvun euroelokuvan menestyksekkäin kauhuelokuvasaaga saa kiitettäviä lisäkierroksia vaihtaessaan maisemaa ja luopuessaan käsivarakuvauksesta. Kaivattua lisäpotkua tuo myös morsian, joka tarttuu zombien uhatessa moottorisahaan.
Joaquin Romero Marchent: CUT-THROATS NINE (Espanja/Italia 1971)
Legendaarisen tyly ja hemoglobiinipitoinen kauhuwestern on nähtävä isolta kankaalta senkin takia, että vuosia ja taas vuosia tekeillä olleesta uusintaversiosta ei tunnu tulevan valmista millään.
Loput nimikkeet julkistetaan tuota pikaa. Kovaa settiä vielä tulossa!