Vhs-kasetin pakastaminen

flp 31.7.2010 21:08

Yhden kaverin kanssa oli puhetta että jotkut pakastavat vhs-kasetin jotta säilyisi paremmin, itse en näe oikein ideaa sillä se on varma tuho kasetille kosteus ja muut, jauhelihaa voi kyllä pakastaa mutta ei vhs kasettia.

Sitten keskustelun menemistä taas kerran johonkin lokaheitto suuntaan niin Danielin kanssa puhelimessa asiasta naureskeltiin, eli todella jotkut näin tekevät, ei päästä heitetty juttu. cool.gif
Antti Tohka 1.8.2010 11:02

Onko tosiaan noin?

flp 1.8.2010 11:08
Antti Tohka ( 1.8.2010 11:02)
Onko tosiaan noin?

Näin kuulemma on vahistakoot Danielikin asian, itse asiassa tuosta olen kuullut kymmeniä vuosia sitten mutta voihan joku todella ajatella että kasetti ei jatka tuhoutumista kun sen pakastaa. Todella hauskaa ,mutta joku idea tuohon nyt kait kätkeytyy???. huh.gif
Petteri Borgman 1.8.2010 11:37

Mulle tulee näitä lukiessa aina vähän surullinen olo.

Antti Tohka 1.8.2010 12:05
flp ( 1.8.2010 11:08)
Antti Tohka ( 1.8.2010 11:02)
Onko tosiaan noin?

Näin kuulemma on vahistakoot Danielikin asian, itse asiassa tuosta olen kuullut kymmeniä vuosia sitten mutta voihan joku todella ajatella että kasetti ei jatka tuhoutumista kun sen pakastaa. Todella hauskaa ,mutta joku idea tuohon nyt kait kätkeytyy???. huh.gif

Varmaan sama idis kuin ihmisen syväjäädyttämisessä?
moska 1.8.2010 14:10

(Asetaatti)filmiähän monesti jäädytetään, koska kemialliset reaktiot hidastuvat kylmässä ja näin ollen säilyvyys paranee värien haalistumisen ja asetaattihapon muodostumisen osalta.

Videonauhan pohjamateriaali taitaa olla polyesteria, joka luultavasti pysyy paljon pitempään ennallaan. Ongelmana lienee pikemminkin rautaoksidipinnan liimauksen pitäminen. Vaikea sanoa, tekeekö jäädytys hyvää vai huonoa.
flp 1.8.2010 14:41
moska ( 1.8.2010 14:10)
(Asetaatti)filmiähän monesti jäädytetään, koska kemialliset reaktiot hidastuvat kylmässä ja näin ollen säilyvyys paranee värien haalistumisen ja asetaattihapon muodostumisen osalta.

Videonauhan pohjamateriaali taitaa olla polyesteria, joka luultavasti pysyy paljon pitempään ennallaan. Ongelmana lienee pikemminkin rautaoksidipinnan liimauksen pitäminen. Vaikea sanoa, tekeekö jäädytys hyvää vai huonoa.

Kokeile, laita Nightmare jäihin ja kerro kun olet sulattanut sen tulos ja tekikö hyvää kasetille?
Bad Rain 1.8.2010 16:32
Ongelmana lienee pikemminkin rautaoksidipinnan liimauksen pitäminen. Vaikea sanoa, tekeekö jäädytys hyvää vai huonoa.

En tiedä, mutta jäädytyksestä paistamiseen. Vanhojen analogisten audionauhojen tapauksissa on käytetty jo suhteellisen kauan paistamista uunissa tietyssä lämpötilassa. Tämä auttaa estämään tuon oksidien irtoamisen magneettinauhan pinnasta. Paljon käytetty tietysti musapuolella, mutta monien nykyään remasteroitujen leffojen originaalit musat on taltioitu aikanaan nauhalle ja uuniprosessia on käytetty muistaakseni ainakin Star Warsien remasterointien yhteydessä. Ehkä monen muunkin kohdalla. Taisi olla vielä niinkin, että 70-luvulla käytettiin jotain sittemmin heikosti aikaa kestävää materiaalia/prosessia; monet vanhemmat nauhat ovat paremmassa kuosissa eivätkä vaadi kuumaa uunia.
flp 1.8.2010 16:42
Bad Rain ( 1.8.2010 16:32)
Ongelmana lienee pikemminkin rautaoksidipinnan liimauksen pitäminen. Vaikea sanoa, tekeekö jäädytys hyvää vai huonoa.

En tiedä, mutta jäädytyksestä paistamiseen. Vanhojen analogisten audionauhojen tapauksissa on käytetty jo suhteellisen kauan paistamista uunissa tietyssä lämpötilassa. Tämä auttaa estämään tuon oksidien irtoamisen magneettinauhan pinnasta. Paljon käytetty tietysti musapuolella, mutta monien nykyään remasteroitujen leffojen originaalit musat on taltioitu aikanaan nauhalle ja uuniprosessia on käytetty muistaakseni ainakin Star Warsien remasterointien yhteydessä. Ehkä monen muunkin kohdalla. Taisi olla vielä niinkin, että 70-luvulla käytettiin jotain sittemmin heikosti aikaa kestävää materiaalia/prosessia; monet vanhemmat nauhat ovat paremmassa kuosissa eivätkä vaadi kuumaa uunia.

Joo varmaan näin on mutta nyt on kaverit pakastaneet kotipakastimella , laitoin tieteellisen kokeen ja pakastan huomiseen asti vhs nauhan ja sulatan uunissa, sammutin on valmiina.Mamma katseli touhua mutta ei puhunut sanaakaan, liekkö 23vuotta saman katon alla opettanut että ei kannata turhia kysellä. rolleyes.gif
flp 1.8.2010 17:01
flp ( 1.8.2010 16:58)
flp ( 1.8.2010 16:42)
Bad Rain ( 1.8.2010 16:32)

Joo varmaan näin on mutta nyt on kaverit pakastaneet kotipakastimella , laitoin tieteellisen kokeen ja pakastan huomiseen asti vhs nauhan ja sulatan uunissa, sammutin on valmiina.Mamma katseli touhua mutta ei puhunut sanaakaan, liekkö 23vuotta saman katon alla opettanut että ei kannata turhia kysellä. rolleyes.gif

Vaiheet kuvissa 1. vhs koteloon 2.vettä hylkivät teipit kotelo tiivis 3.pakastimeen 4. huomisen varotoimenpide ja analyysi toimiiko kasetti ja nauhan kunto. huh.gif
Romero 1.8.2010 22:15

Tämä on jokseenkin hämmentävä ketju, eli jos pakastan ja sen jälkeen paistan vanhan Tähtien Sota-FIxin niin uunista paljastuu Spielbergin uudempi remastered edition?

Norrin Radd 2.8.2010 00:56

Tuohon VHS-kasettien sulatukseen olen pruukannut käyttää mikroaaltouunia sulatusteholla (240W) noin 4 minuuttia riittää.

flp 2.8.2010 09:23
Norrin Radd ( 2.8.2010 00:56)
Tuohon VHS-kasettien sulatukseen olen pruukannut käyttää mikroaaltouunia sulatusteholla (240W) noin 4 minuuttia riittää.

TESTIN EPÄTIETEELLINEN TULOS

Kasetti ollut pakkasessa noin 24 /h kotelo huurteessa mutta hyvässä kunnossa, kasettissa vain hyvin pientä huuretta vhs kasetin lasissa mutta nauha täysin kuiva ja kokeiltu VHS-laitteella( vanhalla ylimääräisellä nauhurilla) ja elokuva alkaa normaalisti toimimaan heti ei kuvassa mitään häiriötä.

Vastaa lähes samaa kosteutta kun talvella jätät kasetin autoon, toki kotelo oli hyvin teipattu kiinni.

Eli vhs kasetin pakastaminen ei näytä olevan ongelma ainakaan lyhyella jaksolla, se että onko siittä hyötyä en tiedä?.

wow.gif Olen yllättynyt odotin kohmeista jäänpeittämää kasettia?
flp 2.8.2010 16:47

Lisäyksenä että nauhoituskin pelaa kasetille, pitäiskö ostaa iso pakstin ja pakastaa kaikki vhs kasetit ja 100 vuoden päästä joku Elitisti löytää kasan kulta kantista Videotrage nauhaa K20 merkillä.

blink.gif
Jakel 2.8.2010 19:06

Mulle on jäänyt vähän epäselväksi se, että miksi kasetit yleensä pitäisi pakastaa (se, että ne toimivat pakastamisen jälkeen ei ole oikein hyvä perustelu, koska toimivat ne huoneenlämmössä säilytyksenkin jälkeen).