Spaguja Jyväskylässä

Esa Linna 25.2.2004 17:44

Tällainen pamahti juuri työsähköpostiin, joten ilmoitetaan täälläkin:

[font="Arial"]

[color="black"]

Western klassikoita IT-Dynamon auditoriossa 4.-5.3.2004.

Keski-Suomen elokuvakeskus aloittaa Cinema Mondon suomeen tuomien restauroitujen klassikkoelokuvien esittämisen IT- Dynamossa tulevan viikon lopulla.Cinema Mondon vuoden 2004 tulokas on Sergio Leonen western ‑klassikko Hyvät, pahat ja rumat. Yleisö muistanee tämän elokuvan ainakin mieleenpainuvasta musiikista.

Torstai-iltana 4.3 haetaan tuntumaa lännenmeininkiin spagettiwestern Minä armahdan ‑Mooses ei avulla. Perjantai-illan 5.3 kruunaa jo klassikoksi muodostunut Hyvät, pahat ja rumat, josta esitetään restauroitu ja pidennetty versio.

IT-Dynamo 4.3 klo 19.00/ liput 5 euroa.

MINÄ ARMAHDAN – MOOSES EI (Botte Di Natale/Die Troublemaker).

Saksa/Italia 1994, 102 minuuttia. (K12)

Ohjaaja: Terence Hill. Pääosissa:

Terence Hill, Bud Spencer.

Komedia, Spagettiwestern.

"How the West was almost lost"

Terence Hill on tunnettu yhtä lailla kameran toisella puolella näyttelijänä kuin ohjaajanakin. Parivaljakko Terence ja Bud Spencer tekivät jo vuonna 1967 ensimmäisen elokuvansa Jumala unohtaa, mutta me emme.

Minä armahdan- Mooses ei, on uuden polven spagettiwestern kahdesta veljeksestä ja heidän kohtaamisestaan pitkän tauon jälkeen. Travis (Terence Hill) on lännen nopein pyssysankari ja Mooses (Bud Spencer) suuri kuin karhu, tuplasti yhtä ilkeä ja alueen kovin palkkionmetsästäjä. Tarina käynnistyy, kun Travis lähtee äidin pyynnöstä hakemaan Moosesta jouluksi kotiin. Mooses ei menneiden tapahtumien vuoksi ole kuitenkaan asiasta niin innostunut...

Minä armahdan- Mooses ei, on Bud Spencer ja Terence Hill kaksikon ystävien ehdoton suosikki, buddy-leffojen ja tyylisuuntansa ehdotonkulttiklassikko. "Trinity" ‑tyylin lännenelokuvasta ei puutu tappeluita, räiskettä, romanttisia sivujuonteita tai lajityypille ja kaksikolle ominaista omintakeista sivuhuumoria. Konstailematon "huononmaun elokuva", josta on riisuttu kaikki taiteellisuus, ja joka venyttää western ‑genren rajoja jälleen uusiin ulottuvuuksiin

IT-Dynamo 5.3 klo 19.00/ liput 5 euroa.

HYVÄT, PAHAT JA RUMAT

(The Good, the Bad and the Ugly/ Il buono, il brutto, il cattivo,)

Usa/Italia 1966, kesto 182 min, (K15)

Ohjaus: Sergio Leone

Käsikirjoitus: Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luciano Vincenzoni, Sergio Leone

Rooleissa: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef, Aldo Giuffrè, Mario Prega, Luigi Pistilli,

Sergio Leone hakeutui elokuva-alalle jo hyvin nuorena ja hän teki italialaisesta westernistä tunnistettavan genren tummasävyisyyden ja psykologisten vaikutteiden kautta. Leonen ensimmäinen menestyselokuva oli Kourallinen dollareita, jonka avulla hän sai seuraavaan elokuvaansa, Vain muutaman dollarin tähden, täysin vapaat kädet. Nyt esitettävä Hyvät, pahat ja rumat on näiden kahden menestyksen, dollaritrilogian viimeinen osa, jonka kautta Clint Eastwood nousi tähteyteen.

Sergio Leonen spagettiwestern klassikko kertoo ahneista, likaisista ja sadistisista ihmisistä Yhdysvaltain sisällissodan keskellä. Clint Eastwood palkkionmetsästäjänä vangitsee aina yhä uudestaan Tucon, eli Wallachin ja vapauttaa hänet taas kerran hirrestä saatuaan kiinniottopalkkion. Kaverit keksivät uuden tulonlähteen, rahakätkön, joka pahaksi onneksi sijaitsee keskellä kiivainta rintamalinjan melskettä, Lee Van Cleefin esittämä palkkatappaja on kaksikon harmiksi myös kiinnostunut tästä himotusta kätköstä ja niin voi verinen kamppailu rahan omistajuudesta alkaa.

Elokuvasta tehty italiankielinen versio oli pidempi kuin englanninkielinen versio. Monien pyyntöjen jälkeen elokuvan restaurointi toteutettiin ja englanninkielinen versio sai jo alkuperäisversioon kuuluneet 20 minuuttiaan takaisin. Näyttelijät Clint Eastwood ja Eli Wallach dubbasivat lisäkohtauksen englanniksi italiankielisen version perusteella, sillä englannin kielistä käsikirjoitusta ei enää löytynyt. Jo edesmenneen Van Cleefin repliikkeihin etsittiin koe-esiintymisten kautta imitaattori.

http://www.fistful-of-leone.com/films/gbu.html

Lisätietoja:

Keski-Suomen elokuvakeskus

Kaisu Tapaninen

elokuvakeskus@ksek.fi

puh. 014-624815/ 050 588 4134

www.co.jyu.fi/ksek [/font]

Ja tämä IT-Dynamo on siis tällainen mesta:

http://www.jyvaskyla.fi/infomatkailu/meeti...t/itdynamo.html
Jiri 25.2.2004 23:12

Mulle tuli kans. Saisivat kyllä vähän mainostella muutenkin kuin maililla.

Esa, tällaistakin on taas luvassa: Night Visions ‑ilta Kampus Kinossa
Esa Linna 26.2.2004 08:42

Jep, olen huomannut tuon ja pakko kyllä yrittää päästä sinne. Pitääkin mainostaa tuota Hohto-sivujen uutislistassa samantien.

Lauri Lehtinen 26.2.2004 09:31
Denzo (25.2.2004 18:45)
Minä armahdan- Mooses ei, on Bud Spencer ja Terence Hill kaksikon ystävien ehdoton suosikki, buddy-leffojen ja tyylisuuntansa ehdotonkulttiklassikko.

Ehdoton kulttiklassikko my ass mutta hauska kuulla, että Budia ja Terenceä voi vielä nähdä valkokankaalla jossain päin Suomea.

Flash voi varmaan kertoa kokemuksiaan Mooseksen näkemisestä sen Suomen ensi-iltateatterissa Bio Cityssä. smile.gif