Orionin syksy 09

Liisa_ 29.7.2009 10:41

No nyt harmittaa että olin heti tässä topicissa noin negatiivinen

sad.gif



Ohjelmistosta löytyi tarkemmalla tutkimisella paljon katsottavaa, esim. JP Valkeapään sarja yllätti, kivaa kun ajankohtainen tekijä pääsee mukaan ja aika kiinnostavia oli valinnatkin. Myös Dokumentin ytimessä ‑näytösten valistus-elokuvat vois olla hauskoja löytöjä.
Lauri Lehtinen 29.7.2009 10:46

Kokonaisuutenahan toi on Orionin paras syyskausi vuosiin, jo "varatkaa kunnolla aikaa" Ihmisen kohtalo I-III:n ansiosta ja muutakin bonusta onneksi on.

Sahhmi 29.7.2009 10:50
Lauri Lehtinen ( 29.7.2009 08:49)
Flash ( 29.7.2009 02:27)
Sahhmi ( 28.7.2009 20:47)
Lazer ( 27.7.2009 23:18)
No sanoinko että kaikki on näytetty?


No et. Genreleffan puolesta on kyllä vähän niin ja näin


Tarantino Connectionista ainoastaan The Inglorious Bastards on näytetty 20 vuoden sisällä Orionissa: yksi näytös Vappupäivänä 2004. Vanishing Pointia on esitetty 80-luvulla, muita sarjan leffoja ei lainkaan.


Ehkä se tarkoitti "genreleffalla" Frankensteinin morsianta innocent.gif Pitää varmaan vielä joskus selvittää a) mitkä elokuvat muodostavat elokuvahistorian kaanonin ja b) mistä erottaa genre-elokuvat (esim. draamagenren edustajat) niistä muista elokuvista.




Vääh, kauheeta revittelyä! tongue.gif Sekavasti tarkoitin, että teidän sarja on tosi jees ja suuri osa on esittämättömiä, mutta sitten muissa sarjoissa on vielä huonommin niiden osalta. Genre-leffalla tarkoitin tässä kohdassa jotain Elitisti-soveltuvaa laajaa kattotermiä, jota muistan kyllä käytettäneen täällä sen genreteoria-pohjaisen termin sijasta. Mutta vähän mitään marginaalisempia leffoja kyllä kieltämättä hyvin harvoin näkee muissa kuin teidän rakentamissa sarjoissa – ja se kai on ihan ok suurelle osaa tavallisista katsojista.



Ja vielä spekulointi, että arkiston muutto on suurelta osin syynä jos sarjat tuntuvat "liian" helpoilta. Byroon muutto Pursarilta Sörnäisiin vaikuttaa ihan taatusti vielä seuraavaankin kauteen tavalla tai toisella.
Sahhmi 29.7.2009 11:01
Liisa_ ( 29.7.2009 10:29)
Voi hyvät hyssykät tota sarjaa, ilmeisesti sleeper-termin voi tulkita myös siten että saliin voi mennä vetämään päikkärit. (Eli päiväunet, ei päiväkännit...)




Nimike on kyllä aika monitulkintainen, mä mietin ennen määritelmän kuulemista et miten toi liittyy Levinsonin Sleepersiin tai Allenin Sleeper:in. biggrin.gif
Lauri Lehtinen 29.7.2009 17:38

Olet viaton mutta toi Sleeper-kavalkadin aloittava selonteko (ks. edellä) on logiikaltaan niin häröä, että off-topic-lisäpohdinta on paikallaan. Aiheesta "elokuvahistorian kaanon" joka tuntuu jo ajatuksena niin ristiriitaiselta, ettei sen kyseenalaistamiseen mitään Tarantinoja tarvita. Idea tuntuu Sleeper-yhteydessä olevan, että kaanoneihin kuuluvat klassikot ja genre-elokuvat ovat kaksi täysin eri ryhmää, mutta yleisöstä lähtevä kulttimaine – mitä se sitten milloinkin on – voi avata myös genreilijöille kaanon-paratiisin ja ikuisen elämän portteja.





Genret sekä varsinkin kaanonit, klasarit ja kultit ovat kumminkin melko subjektiivisia tai ns. yhteisiin sopimuksiin perustuvia määritelmiä; kaikkea muuta kuin aukottomia rakennelmia, joiden niputtaminen yhteen voi johtaa käsitepuuroon ja hämmentävyyteen. Etenkin kun Sleeper-kirjoittajan hahmottelemien rajojen ylitystä edustava esimerkkiteos on joku There's Something about Mary! Jos tässä meillä on tyypillinen kanonisoitu klassikko, niin kaanon tuntuu olevan yhtä kuin Empire-lehden "ihan hyvää hömppää joka on vielä tavisten lähimuistissa" ‑selektio... Moisten leffojen esittämisessä ei ole mitään pahaa, mutta miksi perustella sitä kaanonilla? Yhtä hyvinhän voisi vain puhua elokuvista, joista yleisö tykkää tai joissa on jotain näkemisen arvoista. (Jos ei ole, niin mitä väliä millään kaanon-jäsenyydellä on.) nuff said
Flash 29.7.2009 19:48
Lauri Lehtinen ( 29.7.2009 10:47)
Kokonaisuutenahan toi on Orionin paras syyskausi vuosiin, jo "varatkaa kunnolla aikaa" Ihmisen kohtalo I-III:n ansiosta ja muutakin bonusta onneksi on.


Moni syysohjelmaa täällä kommentoinut ei ole varmaan huomioinut massiivista Oshima-retroa, koska jostain syystä sen kunnollinen esittely puuttuu nettisivuilta (vain tynkäversio löytyy Helsingin juhlaviikot ‑kohdasta).
Lazer 29.7.2009 19:52
http://www.kava.fi/nagisa-oshiman-elokuvat



Silmät ilman kasvoja lienee yhä se leikattu printti?
Flash 29.7.2009 20:00
Lazer ( 29.7.2009 19:53)
http://www.kava.fi/nagisa-oshiman-elokuvat



Silmät ilman kasvoja lienee yhä se leikattu printti?


No jopa on hankalassa paikassa. Se kuitenkin puuttuu tuolta vasemmalta "Syksy 2009" ‑kohdan alta, josta kaikki muut Juhlaviikkojen teemat löytyvät.



Varmasti Silmät ilman kasvoja on edelleen sama kopio.
(The Lukewarm.) 31.7.2009 15:47

Onko kukaan nähnyt tota Kobayashin Ihmisen kohtaloa?





http://www.helsinginjuhlaviikot.fi/fi/elok...asaki-kobayashi
Red Right Hand 31.7.2009 19:23
Flash ( 29.7.2009 19:49)
Moni syysohjelmaa täällä kommentoinut ei ole varmaan huomioinut massiivista Oshima-retroa, koska jostain syystä sen kunnollinen esittely puuttuu nettisivuilta (vain tynkäversio löytyy Helsingin juhlaviikot ‑kohdasta).




Joo, ihmettelinkin että mitäs peliä tämä on.



Joka tapauksessa, loistava juttu ja nostaa syyskauden kiinnostusastetta enemmän kuin pari pykälää. Pakko yrittää tsekata ainakin puuttuvat aukot.
Lauri Lehtinen 31.7.2009 21:31
Onko kukaan nähnyt tota Kobayashin Ihmisen kohtaloa?



http://www.helsinginjuhlaviikot.fi/fi/elok...asaki-kobayashi


On mutta Criterionin levyjen (ekan) painoksen loppumisen takia vain Road to Eternityyn saakka.
JaJa 31.7.2009 21:56
(The Lukewarm.) ( 31.7.2009 15:48)
Onko kukaan nähnyt tota Kobayashin Ihmisen kohtaloa?



http://www.helsinginjuhlaviikot.fi/fi/elok...asaki-kobayashi




Ensimmäisen olen nähnyt.
(The Lukewarm.) 1.8.2009 01:03

Kommentteja tosta Ihmisen kohtalosta saa heitellä, ja suositteluja Oshima-retrosta. Aistien valtakunnan aion katsoa vihdoin, mutta muut ovat enimmäkseen tuntemattomia. Mitkä kannattaa katsoa?

Lauri Lehtinen 1.8.2009 12:26

Olen jo kommentoinut Human Conditionia keskustelussa japanilaisista sotaelokuvista (plus vähän tässä threadissa) sekä kokosin aikoinaan juuri tällaisia tilanteita varten Oshima on Oshima ‑kirjan filmografian (aikana jolloin filmografisia tietoja ei aina löytynyt hiiren klikkauksella), joka antaa pienimuotoista tietoa elokuvien äärimmäisen monenlaisista aihepiireistä ja pointeista. Onko sitten ninja-mangassa enemmän mielenkiintoa kuin Shinjukun varkaan eloisasti häröilevässä no-budget-avantgardessa, jääköön itse kunkin ratkaistavaksi.





Aistien valtakunta on tietysti näkemisen arvoinen, mutta kohtuuttoman runsaasti veivattu ja jauhettu suhteessa Oshiman kaikkiin parhaan aktiivikauden töihin, joiden näkeminen on monesti ollut (jopa vanhojen japsielokuvien standardeilla) tolkuttoman vaikeaa... Pelkän Aistien valtakunnan perusteella ei siis kenenkään kannata muodostaa käsitystä supertuotteliaasta ohjaajasta, joka on vaihtanut linjaa ja tekniikkaa ahkerammin kuin godardit ja useimmat muut länsimaiset kokeilijat. Laajasta Orionin retrostakin vissiin puuttuu dokkarit, mitä aukkoa esim. Tampere voisi yrittää täydentää.
Red Right Hand 1.8.2009 13:01
(The Lukewarm.) ( 1.8.2009 01:04)
Kommentteja tosta Ihmisen kohtalosta saa heitellä, ja suositteluja Oshima-retrosta. Aistien valtakunnan aion katsoa vihdoin, mutta muut ovat enimmäkseen tuntemattomia. Mitkä kannattaa katsoa?




Anyday suosittelisin ainakin Auringon Hautajaisia (Sodan jälkeiseen aikaan sijoittuva eräänlainen slummien yakuza-stoori, lähinnä mieleen tulee Kurosawan Dodesukaden paitsi että tämä on paljon parempi.) ja Poikaa (Oshiman hienoimpia elokuvia.)



Varauksella näitä: Sing a Song of Sex (tää on tällainen Kill for a thrill ‑keissi. Epätaisainen mutta kiinnostava koko ajan.) Shinjuku varkaan tarina ei lämmittänyt mua hirveesti, mutta artsuilu-mielessä kyseessä on haastava teos, jolle takuulla kantsii antaa mahdollisuus. Lähinnä muistan elokuvasta hillittömän performanssitaiteilijan, joka kyllä riittää syyksi tsekata tämä.