16.2.2009 08:17
Tourneurin klassikko
Paholaisen palvelija (1957) on edelleen vähintään erinomainen. (Taitaa tosin lukeutua näihin "tyypillisimpiin"...)Tourneurin klassikko
Paholaisen palvelija (1957) on edelleen vähintään erinomainen. (Taitaa tosin lukeutua näihin "tyypillisimpiin"...)Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.
Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.
Piru kintereillä toimi 80-luvulla, mikä olisi tilanne nykyään...
Race with the Devil
Ylläri. Warren Oates ja Peter Fonda perheineen asuntoautolla lomalle. Valitettavasti saatananpalvojat uhraavat neitsyen heti ekana iltana näkömatkan päässä. Alku tuo mieleen tietty Hills Have Eyesin, jota tämä panee 6-0, mutta sitten homma menee Hitcheriksi / Spielbergin Dueliksi. Erinomaisen tiiviit jännityskohtaukset, joista yksi vielä todella näyttävää takaa-ajoa ja autojen romutusta. Niiden välillä oleva vainoharhailu ei sitten olekaan niin timmiä. ****
No nyt alkoi taas kiinnostamaan RwtD enempi. Jos jollain on jossain muodossa ja haluaa elokuvasta luopua, niin sopii ottaa yhteyttä.
Tuntemukset joulukuussa 2007:
Starrett: Race with the Devil ***
Saatananpalvontaa ja kaahailua – no mikä ettei, tosin kumpaakin olisi saanut olla enemmän.
Piru kintereillä toimi 80-luvulla, mikä olisi tilanne nykyään...
Neljän henkilön joukko on lomamatkalla asuntoautolla ja sattumalta todistavat saatananpalvontarituaalin ja murhan. Tämän seurauksena he saavat peräänsä punaniska-saatananpalvojien verenhimoisen joukon. Elokuvan alku oli melkoisen vaisu, mutta meno yltyi loppua kohden ja "viimeinen taistelu" käytiin maantiellä peltiä säästelemättä. ***½
Enpä oikein ymmärrä mistä k-mikko ja JaJa saavat revittyä noinkin ylistävät tähditykset näinkin puuduttavaan ja melkoisen paskaan leffaan. Saa perustella lisää.
Neljän henkilön joukko on lomamatkalla asuntoautolla ja sattumalta todistavat saatananpalvontarituaalin ja murhan. Tämän seurauksena he saavat peräänsä punaniska-saatananpalvojien verenhimoisen joukon. Elokuvan alku oli melkoisen vaisu, mutta meno yltyi loppua kohden ja "viimeinen taistelu" käytiin maantiellä peltiä säästelemättä. ***½
Enpä oikein ymmärrä mistä k-mikko ja JaJa saavat revittyä noinkin ylistävät tähditykset näinkin puuduttavaan ja melkoisen paskaan leffaan. Saa perustella lisää.
Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.
Onhan tosta olemassa dvd:llä sellainenkin versio. Jossain muutama vuotta vanhassa Video Watchdogissa oli vertailua ja puolustuspuheet molemmille versioille. En ole toista versiota nähnyt mutta IMHO "Lordi" toimii täydellisesti ja tuntuu tylsältä kuvitella leffaa ilman sitä.
Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.
Onhan tosta olemassa dvd:llä sellainenkin versio. Jossain muutama vuotta vanhassa Video Watchdogissa oli vertailua ja puolustuspuheet molemmille versioille. En ole toista versiota nähnyt mutta IMHO "Lordi" toimii täydellisesti ja tuntuu tylsältä kuvitella leffaa ilman sitä.
Tiesin että leffasta on olemassa lyhyempi jenkkiversio nimellä Curse of the Demon, mutta käsitin että sen lyhennykset koskevat ihan muita asioita kuin perkeleen esiintymisiä. Vai onko olemassa vielä joku fanileikkaus, vrt. A.I.:n The Kubrick Edit..?
Kaksi suosikkiani ovat Kino Intossa aikoinaan esitetty Seventh Victim (o: Mark Robson t: Val Lewton), jossa satanistit ovat 1940-luvun New Yorkin Greenwich Villagessa operoivia tavallisia kansalaisia, sekä ensimmäisen maailmansodan kauhuista ammentava, harmillisen vähän tunnettu Lugosi-Karloff klassikko Black Cat (1934).
Pieni aiheeseen liittyvä kysymys: