Hail Satan!

Spiritual Boxer 16.2.2009 08:17

Tourneurin klassikko

Paholaisen palvelija (1957) on edelleen vähintään erinomainen. (Taitaa tosin lukeutua näihin "tyypillisimpiin"...)
Antti Näyhä 18.2.2009 07:59

Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.

Flash 18.2.2009 14:32
Antti Näyhä ( 18.2.2009 09:00)
Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.


Onhan tosta olemassa dvd:llä sellainenkin versio. Jossain muutama vuotta vanhassa Video Watchdogissa oli vertailua ja puolustuspuheet molemmille versioille. En ole toista versiota nähnyt mutta IMHO "Lordi" toimii täydellisesti ja tuntuu tylsältä kuvitella leffaa ilman sitä.
Humphrey Bogart 18.2.2009 15:07
Piru kintereillä toimi 80-luvulla, mikä olisi tilanne nykyään...
k-mikko 18.2.2009 15:26
Humphrey Bogart ( 18.2.2009 14:08)
Piru kintereillä toimi 80-luvulla, mikä olisi tilanne nykyään...




Hyvä muistutus, vaikka painotus onkin vähän muualla tässä kuin mitä hain. Tässä enempi vain sattuu olemaan satanisteja, vaikka olihan mukana messuamista ja Rosemary's Baby ‑vaikutteita.



Tätä mieltä olin reilu vuosi sitten:



Race with the Devil

Ylläri. Warren Oates ja Peter Fonda perheineen asuntoautolla lomalle. Valitettavasti saatananpalvojat uhraavat neitsyen heti ekana iltana näkömatkan päässä. Alku tuo mieleen tietty Hills Have Eyesin, jota tämä panee 6-0, mutta sitten homma menee Hitcheriksi / Spielbergin Dueliksi. Erinomaisen tiiviit jännityskohtaukset, joista yksi vielä todella näyttävää takaa-ajoa ja autojen romutusta. Niiden välillä oleva vainoharhailu ei sitten olekaan niin timmiä. ****
Humphrey Bogart 18.2.2009 15:28

No nyt alkoi taas kiinnostamaan RwtD enempi. Jos jollain on jossain muodossa ja haluaa elokuvasta luopua, niin sopii ottaa yhteyttä.

C.W. Leadbeater 18.2.2009 16:08

Tuntemukset joulukuussa 2007:





Starrett: Race with the Devil ***

Saatananpalvontaa ja kaahailua – no mikä ettei, tosin kumpaakin olisi saanut olla enemmän.


Vaatii uusintakatselun ennen luopumispäätöstä.
JaJa 18.2.2009 17:10
Humphrey Bogart ( 18.2.2009 15:08)
Piru kintereillä toimi 80-luvulla, mikä olisi tilanne nykyään...




Neljän henkilön joukko on lomamatkalla asuntoautolla ja sattumalta todistavat saatananpalvontarituaalin ja murhan. Tämän seurauksena he saavat peräänsä punaniska-saatananpalvojien verenhimoisen joukon. Elokuvan alku oli melkoisen vaisu, mutta meno yltyi loppua kohden ja "viimeinen taistelu" käytiin maantiellä peltiä säästelemättä. ***½
Bad Rain 18.2.2009 17:35
JaJa ( 18.2.2009 17:11)
Neljän henkilön joukko on lomamatkalla asuntoautolla ja sattumalta todistavat saatananpalvontarituaalin ja murhan. Tämän seurauksena he saavat peräänsä punaniska-saatananpalvojien verenhimoisen joukon. Elokuvan alku oli melkoisen vaisu, mutta meno yltyi loppua kohden ja "viimeinen taistelu" käytiin maantiellä peltiä säästelemättä. ***½


Enpä oikein ymmärrä mistä k-mikko ja JaJa saavat revittyä noinkin ylistävät tähditykset näinkin puuduttavaan ja melkoisen paskaan leffaan. Saa perustella lisää.
JaJa 18.2.2009 17:52
Bad Rain ( 18.2.2009 17:36)
Enpä oikein ymmärrä mistä k-mikko ja JaJa saavat revittyä noinkin ylistävät tähditykset näinkin puuduttavaan ja melkoisen paskaan leffaan. Saa perustella lisää.




Mulla korkea arvosana saattaa tämän kohdalla johtua lähinnä todella alhaisista odotuksista (=tämä oli todella positiivinen yllätys) sekä J&B ‑nousun aiheuttamasta hyvän olon tunteesta tätä katsellessa. Vertaus Dueliin on kyllä paikkansa pitävä, tässä oli muistaakseni hieman samankaltainen vainoharhainen ilmapiiri. Tulee luultavasti katseltua joskus jopa uusiksi.
k-mikko 19.2.2009 00:18
Bad Rain ( 18.2.2009 16:36)
JaJa ( 18.2.2009 17:11)
Neljän henkilön joukko on lomamatkalla asuntoautolla ja sattumalta todistavat saatananpalvontarituaalin ja murhan. Tämän seurauksena he saavat peräänsä punaniska-saatananpalvojien verenhimoisen joukon. Elokuvan alku oli melkoisen vaisu, mutta meno yltyi loppua kohden ja "viimeinen taistelu" käytiin maantiellä peltiä säästelemättä. ***½


Enpä oikein ymmärrä mistä k-mikko ja JaJa saavat revittyä noinkin ylistävät tähditykset näinkin puuduttavaan ja melkoisen paskaan leffaan. Saa perustella lisää.




Vaikea uudestaan katsomatta perustella enempää. Saa toki perustella puuduttavuutta ja paskuuttakin. Sama kuin JaJalla: odotukset eivät olleet korkealla. Ei se tietenkään ole ainoa syy. Muistaakseni tunnelma saatiin todella timmiksi tällaiseksi b-tuotannoksi ja autoilukohtaukset olivat parasta a-ryhmää.
Antti Näyhä 19.2.2009 00:31
Flash ( 18.2.2009 14:33)
Antti Näyhä ( 18.2.2009 09:00)
Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.


Onhan tosta olemassa dvd:llä sellainenkin versio. Jossain muutama vuotta vanhassa Video Watchdogissa oli vertailua ja puolustuspuheet molemmille versioille. En ole toista versiota nähnyt mutta IMHO "Lordi" toimii täydellisesti ja tuntuu tylsältä kuvitella leffaa ilman sitä.


Tiesin että leffasta on olemassa lyhyempi jenkkiversio nimellä Curse of the Demon, mutta käsitin että sen lyhennykset koskevat ihan muita asioita kuin perkeleen esiintymisiä. Vai onko olemassa vielä joku fanileikkaus, vrt. A.I.:n The Kubrick Edit..?
Flash 19.2.2009 13:49
Antti Näyhä ( 19.2.2009 01:32)
Flash ( 18.2.2009 14:33)
Antti Näyhä ( 18.2.2009 09:00)
Paholaisen palvelija eli Night of the Demon on tietysti mainio, mutta joku saisi siitäkin tehdä postuumin director's cutin josta sen vitun Lordin esiintymiset on leikattu pois. Kuminen sarvipää voisi jossain toisessa leffassa olla hauska ilmestys, mutta Tourneurin evokatiiviseen fiilistelyyn sopii todella huonosti.


Onhan tosta olemassa dvd:llä sellainenkin versio. Jossain muutama vuotta vanhassa Video Watchdogissa oli vertailua ja puolustuspuheet molemmille versioille. En ole toista versiota nähnyt mutta IMHO "Lordi" toimii täydellisesti ja tuntuu tylsältä kuvitella leffaa ilman sitä.


Tiesin että leffasta on olemassa lyhyempi jenkkiversio nimellä Curse of the Demon, mutta käsitin että sen lyhennykset koskevat ihan muita asioita kuin perkeleen esiintymisiä. Vai onko olemassa vielä joku fanileikkaus, vrt. A.I.:n The Kubrick Edit..?


Taidat olla oikeassa. VW:n jutuissa muistaakseni kiisteltiin tuosta hirviöstäkin mutta ehkä sellaista versiota ei aktuaalisesti olekaan olemassa.
Bitnik 19.2.2009 14:09
Jouni Hokkanen ( 16.2.2009 00:29)
Kaksi suosikkiani ovat Kino Intossa aikoinaan esitetty Seventh Victim (o: Mark Robson t: Val Lewton), jossa satanistit ovat 1940-luvun New Yorkin Greenwich Villagessa operoivia tavallisia kansalaisia, sekä ensimmäisen maailmansodan kauhuista ammentava, harmillisen vähän tunnettu Lugosi-Karloff klassikko Black Cat (1934).




Kino Inton esittämistä elokuvista pitää mainita myös Christopher Leen tähdittämä Poltettujen noitien hotelli (The City of the Dead, 1960).



Aikoinaan diggasin Alan Aldan The Mephisto Waltzista (Tanssi kuoleman kanssa, 1971), näkemisestä on niin kauan aikaa etten kuitenkaan kovin vahvasti uskalla suositella. Muistaako joku paremmin?
Red Right Hand 19.2.2009 14:19

Pieni aiheeseen liittyvä kysymys:





Missä elokuvassa saatana on pikkutyttö? Muistan vielä lausahduksenkin: Satan is little girl, joka jossain vaiheessa elokuvassa sanotaan. Tämä on tullut televisiosta n. 5:n vuoden sisällä ja kyseessä on muistaakseni episodielokuva. Mieleen tuli jostain syystä RoGoPaG, mutta ei kait siinä ole mitään saatanaa? Mutta joku about samoilta ajoilta oleva episodielokuva.