WALL-E

JMustonen 23.12.2008 19:53
Jetro Suni ( 23.12.2008 15:25)
Humphrey Bogart ( 23.12.2008 14:53)
En kyllä tajua ton Wall-E:n hehkutusta, ei se nyt niin hyvä ollut.

Samaa mieltä. Valtaosin kliseinen ja ärsyttävä. Juuri ja juuri maksimissaan kolme tähteä.

Elokuvateknisesti ja kerronnallisesti ehkä 2000-luvun toistaiseksi merkittävin elokuva.
drake2j 23.12.2008 20:00
JMustonen ( 23.12.2008 19:54)
drake2j ( 23.12.2008 15:25)
Humphrey Bogart ( 23.12.2008 14:53)
En kyllä tajua ton Wall-E:n hehkutusta, ei se nyt niin hyvä ollut.

Samaa mieltä. Valtaosin kliseinen ja ärsyttävä. Juuri ja juuri maksimissaan kolme tähteä.

Elokuvateknisesti ja kerronnallisesti ehkä 2000-luvun toistaiseksi merkittävin elokuva.

Jep, ehkä jopa melkein yhtä merkittävä kuin Elf.
drake2j 23.12.2008 20:14

Kertokaas nyt mulle oikeasti mitä mä en tästä tajunnut?

KCrimso 23.12.2008 20:33

Elokuvan alkupuoli on kyllä hieno, mutta lopussa päädytään liian perinteiseen melskaamiseen eikä koko touhussa ole viimeisen puolen tunnin aikana mitään mielenkiintoista. Oikeastaan alamäki alkaa jo siitä kun Eve tulee mukaan kuvioihin. Enemmän pitäisi kyllä olla elokuvia joista karsitaan mahdollisimman paljon dialogia pois. Siis muutenkin kuin Seagal ja Stallone osastolta...

Artisan 23.12.2008 21:34

Ensimmäinen puolituntinen on hieno, sen jälkeen pelkkää alamäkeä, ja loppuhan on jo ihan hirveä.

Humphrey Bogart 23.12.2008 22:44

Juu. alku oli ihan jees ja olihan tämä kivannäköistä katseltavaa. Pahin notkahdus tulee siinä, kun ihmiset tulevat mukaan kuvioihin. Osittain vaisuun vastaanottoon vaikuttaa kyllä sekin, että näin tästä suomeksi dubatun version, mikä ei tietenkään haittaa alkupuolella. En tiedä, sellaista kolmen tähden kamaa. Animaatiot eivät kyllä muutenkaan ole varsinaisesti mun kuppi teetä.

Disco Studd 23.12.2008 23:16
KCrimso ( 23.12.2008 22:34)
Enemmän pitäisi kyllä olla elokuvia joista karsitaan mahdollisimman paljon dialogia pois.
Uusin Empire-lehti huomioi ansiokkaasti WALL·E:n ja There Will Be Bloodin yhtäläisyyksiä. Molemmat ovat alussa täysin dialogittomia ja kuvaavat päähenkilön tuskaisaa raadantaa, joka huipentuu jalan/telaketjun murskautumiseen. Molemmissa on sama teema: amerikkalainen ahneus ja häikäilemätön kapitalismi johtaa tuhoon. WALL·E:ssa koko maailman, Bloodissa hurskauden ja henkisyyden.
chachi 24.12.2008 04:24

^No, mulle tuli mieleen tästä joku E.T.

JMustonen 24.12.2008 07:28
Disco Studd ( 23.12.2008 23:17)
KCrimso ( 23.12.2008 22:34)
Enemmän pitäisi kyllä olla elokuvia joista karsitaan mahdollisimman paljon dialogia pois.
Uusin Empire-lehti huomioi ansiokkaasti WALL·E:n ja There Will Be Bloodin yhtäläisyyksiä.
Ainoa ero on, että vaikka TWBB:nkin alku oli ihan hyvä, toteuttaa WALL-E saman idean niin paljon paremmin. Anyways, WALL-E:n animaatiojälkeä voidaan jo sinällään pitää teknisesti mullistavana. Propseja myös animaation ja live-elokuvan nerokkaasta yhdistämisestä. Itse pidin myös WALL-E:n rakkaustarinasta, joka on kaunis ja pelaa yksinkertaisilla teemoilla, kaikkien monimutkaisten ja "modernien" ihmissuhdedraamojen vastapainoksi. Lisäksi lukuisat viittaukset scifi-elokuviin (esim. Silent Running) ovat suurimmilta osin osuvia. Itselleni WALL-E:n alkupuoli, sekä osin keskiosa, oli nostalgista paluuta mykänajan elokuvan elokuvalliseen loistoon, mutta tällä kertaa animaation keinoin. Kun katsoo esim. noita vuoden 2008 listoja, niin suurin osa elokuvista on valitettavasti sitä samaa vanhaa eri muodoissa. Tässä oli sentään tehty jotakin uutta. Ei kuitenkaan allekirjoittaneenkaan silmissä millään tapaa täydellinen elokuva. Ihmisosuus oli jopa aika huono.
JaJa 24.12.2008 15:45

Oli kyllä odotuksiin nähden melkoinen pettymys. Animaation teknistä tasoa ei voi juurikaan kiistää, mutta tarina oli sen tasoista soopaa, ettei siitä oikein mitään positiivista vois sanoa. Varmaan pääasia, että lapset ja lapsenmieliset ja vähemmän kyyniset (kuin minä) tykkää kovasti.

Jopa huonoin Wallace Gromit eli Curse of the Were Rabbit oli parempi kuin tämä. Joo joo tiedän ettei sitä nyt voi muuten oikein tähän verrata kuin siten, että molemmat nyt ovat suhteellisen uusia animaatioita ja kangistuneita omiin kaavoihinsa.

Tekninen taso nosti pisteitä, joten ***- on tuomio.
mr_bungle 18.11.2011 11:20
Alive ( 18.11.2011 10:07)
Kunnolla elokuva polkaiseekin käyntiin kun siirrytään avaruusalukselle ja loppua kohden vaan paranee. On tämä monella tapaa poikkeuksellinen animaatio, päähenkilöt eivät käytännössä juuri puhu ja huumori on ehkä vähemmän ilmeistä kuin monissa muissa. Täytyy testata miten toimii lapsille.[/font]

Itse taas olin pettynyt siinä kohtaa kun ihmiset tulivat kuvioon mukaan. Toivoin ja oletin, että koko leffa jatkaisi alun vähäeleisellä ja mykällä linjalla parin hahmon voimalla. Silti, hieno leffa.
KCrimso 18.11.2011 12:35
mr_bungle ( 18.11.2011 11:20)
Alive ( 18.11.2011 10:07)
Kunnolla elokuva polkaiseekin käyntiin kun siirrytään avaruusalukselle ja loppua kohden vaan paranee. On tämä monella tapaa poikkeuksellinen animaatio, päähenkilöt eivät käytännössä juuri puhu ja huumori on ehkä vähemmän ilmeistä kuin monissa muissa. Täytyy testata miten toimii lapsille.[/font]

Itse taas olin pettynyt siinä kohtaa kun ihmiset tulivat kuvioon mukaan. Toivoin ja oletin, että koko leffa jatkaisi alun vähäeleisellä ja mykällä linjalla parin hahmon voimalla. Silti, hieno leffa.

Jep, Wall-e heikkeni tasaisesti loppua kohden. Alku oli todella hieno, mutta lopussa on sitten jo aika peruskohellusta jota löytyy jokaisesta kokoperheen animaatiosta.
Alive 18.11.2011 13:24

Kuten kirjoitin, alku on komeaa, mutta meinaatteko että koko 1½ tuntia olisi pitänyt katsella Wall-E:tä tekemässä jätekuutioita? Loppua kohti paranee nimenomaan Wall-E:n ja EVA:n suhteen kehittyessä ja kyllä sitä elokuvissa saa/pitää olla hieman seikkailuhenkeäkin. Minusta tässä kaikenlainen kohellus on kuitenkin aika hillittyä, niin kuin huumorikin. Sinänsä olen lopun osalta samaa mielta, että ihmishahmot olivat turhia eivätkä tuoneet elokuvaan mitään hyvää tai uutta. Hyvä leffa anyway, katson varmasti uudelleenkin.

KCrimso 18.11.2011 13:39
Alive ( 18.11.2011 13:24)
Kuten kirjoitin, alku on komeaa, mutta meinaatteko että koko 1½ tuntia olisi pitänyt katsella Wall-E:tä tekemässä jätekuutioita?

En meinaa. Mutta olisi ollut mukavaa jos Wall-E:n loppupuoli olisi ollut yhtä omalaatuista elokuvaa kuin alkukin. Ei 2001 Avaruusseikkailukaan ole koko kestonsa ajan ihmisapinoiden touhujen seurailua, mutta se ei silti missään vaiheessa vajoa täydelliseen tavanomaisuuteen. Wall-E:lla olisi ollut mahdollisuudet olla animaatioiden 2001, mutta tähän ei nyt ihan ylletty.

Mutta kyllä minäkin siis kokonaisuutena arvostan Wall-E:n kohtuullisen korkealle. Viihdyttävä elokuva.
Master Sardu 18.11.2011 15:19

Suuren yleisön viihde-elokuviahan Pixarilla tehdään. Siinä mielessä ymmärtää miksi alun minimalismi ei voinut Wall-E:ssa jatkua loppuun asti. Ei se olisi tehnyt isoa tulosta jos jätteiden seassa olisi seikkailut kaksi robottia ilman ensimmäistäkään repliikkiä. Leffana olisi kylläkin saattanut olla huikea. Tulee mieleen myös Up, jossa tiivistettiin alussa se vanhan pariskunnan elämäntarina nerokkaasti, mutta muuten kerronta oli aika perinteistä ja keskivaiheilla meno kävi puitteista huolimatta jopa tylsäksi.

Pixarilla pitäis olla joku vaihtoehtoinen julkaisulinja, joka pukkais kaikenlaista kokeilevaa taide-elokuvaa animaation muodossa. Rahkeet selvästi riittäis.