Kathryn Bigelow

Red Right Hand 19.11.2008 16:33

Erittäin pätevä.

Yotsuya 19.11.2008 18:15

Noin kahden ja puolen tähden ohjaaja. Loveless kyllä kiinnostaa vähän.

JMustonen 19.11.2008 18:42

Kaikki omat muistikuvat Bigelowin elokuvista ovat reilun kymmenen vuoden takaa. Ainakin tuolloin oli hyvinkin pätevä ohjaaja. Epäilyttää tosin millä tavalla esim. joku Near Dark nykyään uppoaisi. Veikkaan, että nostalgiafiltteri huomioiden kyseessä on sellainen parhaimmillaan kolmen ja puolen tähden kohtalaisen pätevä ohjaaja.

netzach 19.11.2008 20:13
Yotsuya ( 19.11.2008 18:16)
Loveless kyllä kiinnostaa vähän.


Kahtomma joskus pois? Löytyy original vhs.
Yoshua Ben Yosef 19.11.2008 20:40

Vaihtoehdot ovat hieman typeriä. Jos ei ole Bigelowta vastaan, häntä pitää sanoa joko 'erittäin päteväksi' tai sitten vetää tämä naiskortti mukaan. Bigelowlla on hyviä elokuvia, mutta en kuitenkaan olisi nostamassa jalustalle. Valitsisin vaihtoehdon: "Hyvä ohjaaja", jos sellainen olisi. Strange Days ja Point Break ovat molemmat hyviä, muuten näkemäni Bigelow't eivät ole pahemmin jääneet mieleen.





Juliette Lewis on tosiaan Strange Daysissa hot, naamaa lukuunottamatta. Bigelown hyväksi on sanottava, että kohtauksessa, jossa Lewis kävelee pikkuhousuissaan portaita ylös Fiennesin luokse, hän on kyllä täysin asioiden tasalla: tuskin yksikään miesohjaaja olisi pistänyt paremmaksi. Kohtaus sopisi tuonne RM-ketjuun.



edit. aijoo, valitsin tuon ym. kohtauksen innoittamana kohdan 'erittäin pätevä'
withnail 21.11.2008 02:43

Vain kolme Bigelowia olen nähnyt, vaikka Point Break menee ehkä eniten lumonneiden leffojen listalle, kun sen maailma tuntui niin käsittämättömän hienolta tv:stä tuijotettuna päälle vuosikymmen sitten. Adrenaliini vaan virtasi ja hormonit hyrräsi, kun eteen tuli auringonpalvomia pitkätukkia, surffausta, naseva up yours ‑dialogi ja just hyviltä kuulostavia elämänneuvoja, Gary Buseyn angstisuus, pankkiryöstöjä!! About vuosittain se on tullut katsottua ja toimii edelleen (tai sitten henkinen kehitykseni vain pysähtyi joskus vuonna 1997).





Lisäksi arvostan Red Hot Chili Peppersien Anthony Kiediksen huikeaa roolisuoritusta (badass-surffari #3), jonka kohokohtiin kuuluvat klassikkositaatti ”That would…be a waste of…time!”, minuutin tai parin ajan epämääräistä narkkariulinaa ja lopulta itseään jalkaan ampuminen.



Kiitos Kathryn tästä leffasta. *pyyhkii kuolan*
AlexA 21.11.2008 13:19

Bigelow on erittäin pätevä tapaus ja ihme nillitystä kuuluu Blue steeleä kohtaan täällä olevan. Loistavan nihilistinen meininki leffassa. Ron Silverin psyko vs Jamie Leen kyttä loistoyhdistelmä. Mukana vielä Clancy Brown Jamien lemmenkohteena.





Near dark, point break ja strange days kuuluneet suosikkeihini kanssa.



K-19 oli taasen sellaista kuraa että oksat pois ja tämän vuosituhannen muuhun tuotantoon en juurikaan ole tutustunut...
Spaddu 22.11.2008 03:49
Spaddu ( 19.11.2008 11:31)
Heh, Swimming for Sharks (1994) ‑elokuvassa Kevin Spaceyn esittämä kusipäinen Hollywood-tuottaja haukkuu naisohjaajia, kuinka "Avoid women directors. They ovulate. Do you have any idea what that does to an three month shoot?". Tässä yhteydessä leffassa mainittiin muistaakseni juuri Bigelow... tongue.gif (voin kyllä olla väärässäkin)




Ääh, Spaceyn kommentti koskikin Penny Marshallia, ks. http://www.youtube.com/watch?v=JTAG6QFPxyc...feature=related (n. kohdassa 4:40) Samassa yhteydessä Spacey haukkuu myös Altmania.
Lamourhaaja 22.11.2008 06:48

Just luin että Bigelow keräs Venetsiassa uusimmalla leffallaan aika kasan pystejä. Tuntui melkein siltä kuin leffaa varten oltais pari uutta palkintoa keksittykin ihan vaan jotta ne voitais sille ojentaa. Olisko joku ollut niin ovela kettu, että olis tuota teosta nähnyt – tai ylipäänsä tietäis siitä jotain vähän enemmän?

Goose 22.1.2009 09:46
Blue Steel **½

Elokuvan voima on Ron Silverin luomassa Wall Streetin pörssimeklarissa ja tämän pimahtamisessa, josta väkisinkin tulee mieleen the Patrick Bateman. Parasta tässä on vielä se, että äijän luhistumiselle ei anneta minkäänlaista selitystä. Loppupuolella oleva eläimellinen purkaus on mainio, joka luonnollisesti tapahtuu vielä munasillaan. Blue Steel olisi ollut paljon tehokkaampi ilman muutamaa turhaa sivujuonta ja pitkitettyä loppu huipennusta.

Jamie Lee Curtisin tissejä ei näy elokuvassa siis paljaana.
Goose 24.4.2009 09:23

Uusin

The Hurt Locker ei vaikuta ollenkaan hullummalta. Miten lie Suomen teattereihin tulemisen laita, vai tuleeko suoraan DVD-markkinoille?
Spaddu 24.4.2009 11:09
Goose ( 24.4.2009 09:24)
Uusin The Hurt Locker ei vaikuta ollenkaan hullummalta. Miten lie Suomen teattereihin tulemisen laita, vai tuleeko suoraan DVD-markkinoille?




Tämä kun oltaisi saatu Artisokkaan...
Shocky 24.4.2009 14:14
Lazer ( 18.11.2008 23:44)
Humphrey Bogart ( 18.11.2008 18:32)
erittäin pätevä naisohjaajaksi tai ainakin pätevä.


Tämmöset vaatis kyllä jonkun vertailustandardin siihen, että mikä on naisohjaajan perustaso verrattuna miesohjaajaan.




Laitoin tuon vastausvaihtoehdon mukaan ansaksi, jotta nähtäisiin kuinka paljon sovinisteja foorumilta oikein löytyy lopulta. Hämmentävän paljon! Shame on you guys.
Jeremias Rahunen 5.7.2014 19:47
Yoshua Ben Yosef (19.11.2008 20:40)

Juliette Lewis on tosiaan Strange Daysissa hot, naamaa lukuunottamatta.


hypo



Strange Days (1995) ***½


Bigelowin ohjaama vuosituhannen vaihteeseen sijoittuva scifi-dystopia on kokonaisuutena jonkin verran epätasainen. Roolityöskentely on mielestäni hyvällä tasolla mutta jokin mättää tarinankerronnallisesti. En osaa oikein tarkentaa onko vika pohjimmiltaan James Cameronin käsikirjoituksessa vai Bigelowin ohjauksessa, sillä nyt kokonaisuus tuntuu aavistuksen verran ylipitkältä. Ehkä n. 10 minuuttia lyhyempänä tämä olisi ollut ainakin himpun verran tiiviimpi. Tietyt kohdat kun tuntuvat nyt venytetyiltä. Plussaa sinänsä verisyydestä. Elokuvana ihan jees ja suositeltavaa katsottavaa mutta jälkeenpäin tuntuu siltä että aineksia olisi ollut parempaankin elokuvaan.