Kathryn Bigelow

Shocky 18.11.2008 16:55

Jotkut emäsnussitut suolennpätkät kehtaavat väittää, että Bigelow olisi yliarvostettu ohjaaja, jonka mestariteoksista diggaavat ovat vain nostalgian sokaisemia. Mikä näille onnettomille vaihokkaille huoralapsille oikein sitten kelpaa ylipäätään.





Point Break *****

Ylivoimainen adrenaliinileffa, jonka jokaisessa kohtauksessa on vähintään yksi, usein monia hienoja aspekteja. Länsielokuvaksi harvinaisen tiukat toimintakohtaukset, etenkin takaa-ajot: Keanu juoksentelee täysillä ikkunoista mummojen kämppiin, haulikolla paukutellaan verisesti ja koiraakin käytetään heittoaseena. Bodhin surffi/elämäfilosofialäpät ovat järkeenkäypiä ja siistin kuuloisia, Gary Busey ruuls, Lori Pettykin miltei siedettävä. Paras dialogi. "young, dumb and full of cum".



Strange Days ****+

Yksi parhaimmista lähitulevaisuus-scifeistä. Juliette Lewis on hottis, lopun biletykset makeat, clipit vaikuttavia, toimintakohtaukset iskeviä.



Near Dark ****

Aika sokea täytyy olla jos ei näe tämänkään ansioita. Hyvä tunnelma, makee baaritappelu.



Blue Steel ?

Muistaakseni varsin turha. Toisaalta Jamie Lee Curtis huonontaa leffan kuin leffan.



Eli Bigelow on jo monesti osoittanut suvereenit toimintaohjaajan taitonsa. Yhtä vakuuttavia naisohjaajia ei ole montaakaan, idässä esim. Kei Fujiwara.
netzach 18.11.2008 17:12

Kokki ohitti

The Lovelessin täysin! Aivan loistava ja pienimuotoinen elokuva prätkäjäbistä lörpöttelemässä ja häiritsemässä pienen kylän punaniskaista harmoniaa. Loistava tunnelma koko leffan ajan. Suosikkina alun kohtaus jossa Willem Dafoe herrasmiehenä vaihtaa naiselle autosta renkaan. Neidin (rouvan?) kaivaessa seteliä kukkarosta Dafoe ottaa kukkaron käteen, ottaa massit itselleen, suutelee naista ja puristaa nätisti tissistä. Upeaa! ****1/2



Point break taas tosiaan on täydellinen toimintaelokuva. Muistan aina kun katsottiin tämä lukion tokalla laivalle mennessä. Nostalgiaa siis myös mukana. Ehkä eniten katsomani elokuva. *****



Strange days toki mainio vaikka Sizemore peruukissa ei toimi ollenkaan. ****



Near dark pitäisi katsoa uudestaan pitkästä aikaa. Muistikuvat positiiviset.



Blue steelin pelastaa lähinnä Jamien tissit.



Weight of watersin pelasti myös tissit.
sorsimus 18.11.2008 17:22

Ahh, Bigelow...







Weight of Water: ****



Strange Days: *****



Point Break: ****1/2



Blue Steel: ****



Near Dark: ***1/2





Ankara tsubukka!
KCrimso 18.11.2008 17:24

Point Break on yksi 90-luvun viihdyttävimmistä toimintaelokuvista. Bigelow ohjaa toimintakohtaukset todella iskeävästi. Strange Days oli kiinnostava, vaikka kässäri ei loppuun asti toimikaan. Blue Steel oli muistaakseni aika tuhnu ja sukellusvene-leffa K-19: The Widowmaker melko keskinkertainen. Muita en ole Bigelowilta nähnytkään. Eli erittäin pätevä. Naisohjaajaksi.

Jakel 18.11.2008 17:31

Strange Daysin Ralph Fiennesin rooli on sellainen luuseri kuvaus, että tekee itsekin mennä jonon jatkoksi miestä mätkimään.

JariM 18.11.2008 17:39

Point Break oli edellisellä katselukerralla ihan kiva toimintapläjäys.



Near Darkin katselusta on niin monta vuotta, että en oikein voi kommentoida.

Strange Days ei oikein iskenyt. Blue Steelistä en muista juuri mitään.



ps. Juliette ja Jamie Lee eivät ole makuuni, joten heidän tisseistään ei minulta pisteitä tipu.
Humphrey Bogart 18.11.2008 18:31

En ymmärrä ketä Juliette kiihottaa, mutta Bigelow on erittäin pätevä naisohjaajaksi tai ainakin pätevä.





Point Break on ***** – 90-luvun parhaita leffoja ylipäätään



Near Dark on ainakin **** – parhaita vampyyrileffoja ylipäätään



Strange Daysin katsomisesta on kymmenisen vuotta, mutta silloin oli ainakin ****



Blue Steel oli muistaakseni sellainen kerran katsottava, ***



Muita en oo nähnyt, on tuo aika hyvä saldo... naisohjaajaksi.
Spiritual Boxer 18.11.2008 19:26

Vain kolme Bigelow'ta nähtynä, kaikissa ihan tyyliä joten siitä tunnustusta mutta erityisen pätevänä toimintaohjaajana nainen ei ole mieleen painunut.





Near Dark ***1/2

Ei oikeastaan juuri muuta kehnoa kuin tunnetun löperö lopetus.



Strange Days ***

Ei kauhean tuoreessa muistissa; paljon hyvää ja kiinnostavaa mutta myös epätasainen ja päällimmäinen fiilikseksi jäänyt se, että olisi voinut olla paljon parempikin. Muistaakseni tässäkin epätyydyttävä loppu(?).



Point Break **1/2

Elokuvaa tulikin jo kommentoitua toisaalla ko. keskusteluun johtaneella tavalla. Keskinkertaista ansiokkaampi Hollywood-action kyllä, ei vaan erittynyt adrenaliini plus olihan tää dorka ja korni. Myönnetään että pahoinvoin vielä tätä katsoessa sen verran että piti laittaa ääntä hiljemmalle kun oli niin kovin meluisa, eli ideaaliolosuhteissa ehkä saattaisi toimia aavistuksen paremmin (eli ihan himpun verran lievempi darra ja leffateatteri), tuskin kuitenkaan paljoa. "Ihan kiva" kuten JariM:kin totesi.
Lazer 18.11.2008 22:43
Humphrey Bogart ( 18.11.2008 18:32)
erittäin pätevä naisohjaajaksi tai ainakin pätevä.


Tämmöset vaatis kyllä jonkun vertailustandardin siihen, että mikä on naisohjaajan perustaso verrattuna miesohjaajaan.
Marienbad 18.11.2008 23:55

Erittäin pätevä ohjaaja. Strande Daysin apokalyptiset bilekohtaukset toimivat aivan erityisen hyvin, ja onhan se muutenkin kiehtova leffa. Near Darkissa on hieno tunnelma, Weight of Water pitää katsoa uudelleen. Blue Steelistä muistan vain pari hidastettua ammuntaimpactia, eli ei se tainnut olla kovin kaksinen leffa.

Norrin Radd 19.11.2008 00:16

Erittäin pätevä ohjaaja mielestäni. Filmografiasta ehdoton suosikki on

Strange Days joka kolahti jo leffateatterissa aikoinaan ja on toiminut senkin jälkeen.



Fiilistelyyn hienot lopputekstit..
Alive 19.11.2008 10:54

Muuten jees, mutta jostain syystä inhosin Strange Daysiä pohjattomasti. Point break hatarien muistikuvien perusteella hyvä, Near Dark erittäin hyvä. Muita en ole nähnyt.

Spaddu 19.11.2008 11:30

Point Break, Near Dark ja Strange Days liikkuvat kaikki akselilla erinomainen-hyvä. Blue Steel sen sijaan on todella paska. Muut näkemättä. Bigelown uusin toimintaleffa, Irakiin sijoittuva The Hurt Locker on saanut paljon positiivisia arvioita. Toivottavasti tulee tänne asti kankaillekin.





Heh, Swimming for Sharks (1994) ‑elokuvassa Kevin Spaceyn esittämä kusipäinen Hollywood-tuottaja haukkuu naisohjaajia, kuinka "Avoid women directors. They ovulate. Do you have any idea what that does to an three month shoot?". Tässä yhteydessä leffassa mainittiin muistaakseni juuri Bigelow... tongue.gif (voin kyllä olla väärässäkin)
Artisan 19.11.2008 11:31

Kyllähän Bigelow'lla on komeita näyttöjä. Near Dark 4 tähteä, Strange Days 5, Point Break 6. Mutta on sitten vastapainoksi vähän yhdentekevämpääkin jälkeä tehnyt, en tiedä uskaltaako The Hurt Lockerilta toivoa paljoa.

(The Lukewarm.) 19.11.2008 16:29

Erittäin pätevä ohjaaja.





Spaddu ( 19.11.2008 12:31)
Bigelown uusin toimintaleffa, Irakiin sijoittuva The Hurt Locker on saanut paljon positiivisia arvioita. Toivottavasti tulee tänne asti kankaillekin.


Artisokka vois nyt olla hereillä tämän suhteen!