Circle-lätinää
Kyllähän Circle on varsin tunnettu kokeellisempaa musiikkia kuuntelevien piirissä, mutta tuskinpa bändin levyt myy paljoa enempää kuin muutama tuhat kappaletta per levy.
Kyllähän Circle on varsin tunnettu kokeellisempaa musiikkia kuuntelevien piirissä, mutta tuskinpa bändin levyt myy paljoa enempää kuin muutama tuhat kappaletta per levy.
no onhan Circle varmaan tunnetuimpia suomalaisia bändejä maailmalla. Samoin esim. Cleaning Women. Marginaalimusiikkia, mutta silti suhteellisesti tunnettua. Ja kyllähän noita Terveitä käsiä ja Rattuksia on myyty kymmeniä tuhansia ulkomailla.
Itse en juurikaan ns. kokeellista kuuntele, enkä osaa kyllä Circleäkään moiseksi sanoa.
Tämä on totta.
Pääpointti kuitenkin on, että Fonal ym. yhtyeet ovat genressään tunnettuja ja arvostettuja.
Tarkoitin kyllä taidemusiikilla ihan muuta (linjaa Salonen, Saraste, Lindberg...) kuin Fonalia, joka lienee kuitenkin kokeellista populaarimusiikkia tjsp., en itse asiassa tiedä mitä se oikein on.
Osa oli harrastajia ja keikkajärjestäjiä. Levyt eivät myy varmastikaan hirveästi... Mutta Tv-Resistori (poppia) oli myös aika tunnettu. Nämä on kuitenkin osoituksia siitä, että kyseessä ei ole vaan jotain kilkuttelua, jota tulisi hävetä. Tai no se on sitten oma häpeä. Näitä bändejä kuitenkin arvostetaan paljon maailmalla ja niistä kirjoitetaan lehdissä (pitchfork, wire).
edit: muut ehti näköjään ensin
Tarkoitin kyllä taidemusiikilla ihan muuta (linjaa Salonen, Saraste, Lindberg...) kuin Fonalia, joka lienee kuitenkin kokeellista populaarimusiikkia tjsp., en itse asiassa tiedä mitä se oikein on.
Jep, taidemusiikista puhuessani minäkin puhuin nimenomaan ns. klassisesta musiikista. Sitähän termillä yleensä tarkoitetaan.
Persuti, en tiedä mitä Circlen levyä olet kuullut, mutta ei se nyt ihan perus-rokkia/poppia ole. Onko "kokeellinen" nyt sitten täsmälleen oikea nimike voidaan tietenkin olla hyvin montaa mieltä.
Jep, taidemusiikista puhuessani minäkin puhuin nimenomaan ns. klassisesta musiikista. Sitähän termillä yleensä tarkoitetaan.
Persuti, en tiedä mitä Circlen levyä olet kuullut, mutta ei se nyt ihan perus-rokkia/poppia ole. Onko "kokeellinen" nyt sitten täsmälleen oikea nimike voidaan tietenkin olla hyvin montaa mieltä.
Circle ei ole fonal-bändi, mutta tuotanto on niin erilaista eri levyillä, että kai sitä on pakko kokeelliseksi sanoa. tv-respa, shogun kunitoki, islaja, paavoharju, risto jne. nämä ovat fonal-bändejä, ja osa niistä on poppia, osa muuta
edit: moka siis oli tavallaan mun kun mainitsin sen samassa yhteydessä.. mainitsin sen vain sen vuoksi, että se on niin tunnettu maailmalla.
Nämä kaikki ovat satakuntalaista ja porilaista kamaa, älkää fucking lappalaispojut omiko niitä. Mitään tekemistä Suomen kanssa.
No Circlen "uraa" ekalta ep:ltä asti seuraneena voin kertoa, että yhtyeen tuotantoon mahtuu musiikkia laidasta laitaan. Tunnetuin se taitaa olla tsätä ns. Finnkrautista, jota alkuaikojen tuotanto edustaa. Väliin mahtuu muuten myös kasariheviä, joka on ihan vitun hyvää. Hanska ja Vanhala, tsek it out!
Nämä Ektron (ei siis fonalin) miehet ovat tehneet sekavaa settiä usean eri "bändin" alla (mm. Ektroverde, Lehtisalofamily, Rättö ja Lehtisalo, Pharoah Overload, Kuusumuprofeetta, Steel Mammoth, jne, jne).
Kahta levyä olen Circleltä kuullut eikä tuo "kokeellinen" istu miellessäni Circlestä puhuttaessa. Mä näen kokeellisen musiikin lähinnä sinä, mitä monet japsihullut vääntää (entä tiedä meneekö noi jo puhtaan kakofonian puolelle), hetkittäin Hendrixin jotkut liveväännöt (kun ei ole enää mitään tekemistä soittamisen kanssa), sen Nummisen ja Hietasen "sähköllä soittamisen" ja jonkun Tom Waitsin kun se soittaa vasaralla epävireistä pianoa betoniautotallissa. Kaukana Circle on peruskamasta, mutta ei niin kaukana.
Fonal ja Ektro sekä suurin osa niiden bändeistä.
Lazer ei ole kuunnellut ristoa?