Circle-lätinää

JaJa 28.2.2008 14:55
netzach ( 28.2.2008 14:42)
ripoff Andexelt




Kerro lisää.
netzach 28.2.2008 15:13
JaJa ( 28.2.2008 14:56)
netzach ( 28.2.2008 14:42)
ripoff Andexelt




Kerro lisää.


No siis sitä edeltävät levyt ovat loistavaa tavaraa mutta Andexelt oli vanhojen juttujen todella väsynyttä kierrätystä ja ainut Circlen levy minkä olen myynyt pois, Miljardin voisin myös myydä.
Goldberg 28.2.2008 16:15
Shocky ( 28.2.2008 14:30)
Asswipe ( 28.2.2008 08:28)
Vai että oikein hävetti. Jos hävettää niin todellinen syy hävetä on HIM, Nightwish ja joku saatanan PömiFaniFunkMC.




Huhhuh. Jossain iässä säkin vielä saatat oppia antamaan tunnustusta niille jotka sen ansaitsevat, vaikka et pitäisikään heidän tuotoksistaan henkilökohtaisesti. Heitin nyt ekat bändit mitkä tuli mieleen mistä ei heti soundista kuule että "tää on niin paskaa että tän täytyy olla suomalaista".





Toi sus sossuläppäs on kyllä käsittämättömän typerä.



Otetaan Marjo Leinonen. Levyn kannessa kiitetään fattaa. Kyseessä on kuitenki "vain" maailman top 3:seen kuuluva blues/rock ‑naissolisti, ellei jopa se ihan ykkönen. Missä on vika kun tällainen mestari joutuu kiittämään fattaa levyn kannessa?

Sitten toinen hyvä esimerkki on Mannhai (siis Joanitör-ajan Mannhai). 13 jannua per keikka yleisössä ja myynti on mitä on. Kyseessä on kuitenkin niin helvetin kova livepoppoo, että areena kuin areena täyttyisi kohkaavasta yleisöstä.

Ruotsi on pullollaan helvetin kovia stonerbändejä, joista svedut itse eivät ole kuullee mitään. Kaikki kun ovat pienten jenkkilevypuljujen listoilla. Missä on vika, jos löytääksesi pohjoismaalaisia Hyvää musiikkia tekeviä poppoita sinun pitää siirtyä selaamaan uuden mantereen pikkupuljuja?



Koko maailman musiikin alennustilan en saatana usko johtuvan ihmisten huonosta mausta. Kyse on siitä mitä on tarjolla. Pekka Perusnaama ei tule koskaan missään törmäämään samoihin bändeihin kuin minä, koska mä teen sen duunin sen eteen ja tiedän että tuolla sitä kamaa on. Pekka Perusnaama elää sen mukaan mitä valtamediat tarjoaa.

Tunge toi sossuläppä hanuriis. Suomessa on tekijöitä ja paljon, kyse on siitä miten heidät ottaa koneisto vastaan. En nyt saa muuta rahaa tehnyttä kovaa suomalaisyhtyettä mieleen kuin Värttinän.




Arvaa mitä. EI KIINNOSTA! Oletko Marjo Leinosen (ikinä kuullutkaan) lapsi tms? Totta vitussa Suomessa on paljon tekijöitä, koska nykyään musiikin tekoon ei ole enää mitään kynnystä. Kaikki voivat yrittää, ilman mitään taitoa tai näkemystä tai sitoutumista. Helvetti, minäkin alan tekemään musiikkia. Aina sitä joku kaveripiiri löytyy joilta voi sitten hakea tukea ja positiivisia lausuntoja, kuten nuo 13 Mannhai-fania. (Värttinä on kyllä kova)





Young Hova ( 28.2.2008 08:40)
Shocky ( 28.2.2008 04:21)
Taidemusiikista puheen ollen, pari vuotta sitten Barcelonan Sónar-festareilla kuultiin juurikin tätä suomalaista taidemusiikkia Fonal-Recordsin artisteilta ja voi luoja mitä kuraa se olikaan. Pateettista, ajastaan pahasti jäljessä olevaa mitäänsanomatonta etno-yritelmää yhdistettynä surkuhupaisan huonoihin askartelupaskartelu-visuaaleihin. Hävetti koko Suomen puolesta, ja ei tarvitse uskoa mutta seurasin touhua täysin avoimin mielin ilman ennakko-odotuksia. Ehkä syy niin musiikin kuin elokuvienkin alennustilaan on Suomessa vallitsevassa holhousmentaliteetissa: Joka välissä painotetaan sitä, että ei tarvitse yrittää kovasti jos ei jaksa, kyllä sossu maksaa jne.




Ollaanko nyt Ilta-Sanomien keskustelupalstalla vai onko transen kuuntelu sekoittanut pääsi. En mäkään Fonaleista ole henkkoht suuresti innostunut niin että keikoilla useammin ravaisin, mutta tää sun kuvailu niistä kertoo, ettet todellakaan ymmärrä missä mennään.



...



Pääpointti kuitenkin on, että Fonal ym. yhtyeet ovat genressään tunnettuja ja arvostettuja.



Tarkoitin kyllä taidemusiikilla ihan muuta (linjaa Salonen, Saraste, Lindberg...) kuin Fonalia, joka lienee kuitenkin kokeellista populaarimusiikkia tjsp., en itse asiassa tiedä mitä se oikein on.




Olen kuullut kaikenlaista kokeellista musiikkia, ja tämä oli melkoinen pohjanoteeraus kun huomioi että sitä esitettiin maksaville asiakkaille oikeasti pätevien artistien seassa. En tosin edes tiennyt, että taidemusiikilla on joku virallinen määritelmäkin... sopiiko jos käytän termiä "taiteellinen musiikki"?



Olet silti kyllä heikoilla jäillä, jos alat väittelemään livekeikan tasosta jolla et ilmeisesti ollut, etkä luultavasti tiedä ketkä Fonal-artistit siellä esiintyivät. Okei, siellä esiintyivät (huonoimmasta vähiten huonoimpaan) Islaja, Kemialliset ystävät sekä Es. Kaikesta paistoi läpi, että rima on nyt todella matalalla ja ne visuaalitkin oli ilmeisesti improvisoitu viime hetken paniikissa, tuollainen piittaamattomuus on suorastaan loukkaus yleisöä kohtaan. Ehkäpä he tavoittelivatkin naiivia, säälittävää vaikutelmaa tahallaan? Ei voi tietää, maailman paskimmillakin bändeillä on omat faninsa ja kukaan ei ole lopulta oikeassa. Jokainen bändi on jonkun mielestä "genressään tunnettu ja arvostettu".





(The Lukewarm.)
Tohon fonal juttuun en edes jaksa vastata. Et tiedä mistä puhut.

No vastaan nyt kuitenkin: Irlannissa tuttujen keskuudessa esim. Shogun Kunitoki ja Circle oli tunnetumpia kuin Rasmus. HIMin monet tiesivät, mutta suuret massat eivät tienneet että ne olivat Suomesta. Tosin muutenkin indieskene on tuolla isompaa kuin hevi. Fonal bändien levyjä saa Lontoon Rough Tradesta ja monesta Dublinin levykaupasta (myös Tower Recordsista).




Olisit tosiaan jättänyt vastaamatta jos et tuon parempaan pysty biggrin.gif Please... se, että muutama sun indieskenettäjä tuttu tietää jonkun suomalaisen marginaaliartistin ei vielä tarkoita yhtään mitään. Tai se, että jonkun levyn saa ihan oikein levykaupasta.





Mutta kuten disclaimerissani jo lukikin, en tajua (ei-elektronisesta) musiikista juuri mitään, joten päätän keskustelun osaltani tähän. Käyttäkää tilaisuus hyväksi ja ampukaa armotta.




Surkuhupaisaa etno-yritelmää verrattuna Värttinään? Jaiks, Värttinä?



Mutta joo, komppausta tuohon Fonal ‑kritiikkiin kun minusta ulkomaiden Suomi-hype oli vähän yliampuvaa (ja siis oli kun tuntuu laantuneen). Olen nähnyt noilta kaikilta kolmelta erittäin hyviä ja erittäin paskoja keikkoja. Improvisaatio on hankala laji ja vaikka siitä ei olisi kyse on esim. Islajan ja Kemiallisten Ystävien kokoonpanot niin vaihtelevia, että siinä on aina jännitys siitä mitä vastaan tulee. Ja mitä sitten tulee ihmisten aikatauluihin ja preppaukseen jotain keikkaa varten... ei se aina ole niin helppoa. Ja ihme kyllä jotkut tykkää sellaisista askartelupaskarteluvideoista. Jos haluaa nähdä jotain tekniikka-taitokikkailua niin mene ihmeessä johonkin vj-tapahtumaan. Älä nyt kuitenkaan menetä toivoa tai revi pelihousuja yhden keikan perusteella. Lämpimät olantaputukset kuitenkin, ymmärrän ymmärrän. rolleyes.gif



Circleä en menisi sanomaan kokeelliseksi bändiksi (materiaalin vaihtelevuuden ansiosta), mutta on selvää, että heillä on konseptialbumeja, impron pohjalta tehtyjä biisikokonaisuuksia (vaihtelevasti albumisisällöissä) ja sitten peruskaavoilla rakennettuja stygejä. Kun on oma lafka minkä kautta julkaista niin voi ottaa musiikillisen vapauden ja peruskompromisseja ei tartte tehdä. Kuitenkin ovat osoittaneet, että taipuvat moneen (ehkä jopa liiankin moneen).
Dotcom 28.2.2008 21:58

Circle on mainio. En tosin ole oikein päässyt sisälle viimeisimpään levyyn.

Riley 29.2.2008 00:52

Tuohon Circlen "kokeellisuuteen" viitaten, Lehtisalohan korosti hiljattain

haastattelussa, että Circle on nimenomaan rockbändi, joka ottaa vaikutteita kokeellisesta musiikista, eikä päinvastoin.



Määritelmä "kokeellinen" ei tietysti kerro musiikin sisällöstä vielä mitään, sillä se koskee musiikin tekotapaa eikä lopputuotosta. Ymmärtääkseni Circlen biisit syntyvät kuitenkin suht normaalilla bändisoittomeiningillä ja suht tavanomaisin intrumentaatioin, tyylilajista riippumatta. Ellei nyt improvisaatiota lasketa "kokeelliseksi". En toki tunne läheskään bändin koko tuotantoa.



Loistava yhtye jokatapauksessa määrittelemättömyydestään huolimatta, tai juuri sen vuoksi.
Young Hova 29.2.2008 01:22
Shocky ( 28.2.2008 16:30)
Olen kuullut kaikenlaista kokeellista musiikkia, ja tämä oli melkoinen pohjanoteeraus kun huomioi että sitä esitettiin maksaville asiakkaille oikeasti pätevien artistien seassa. En tosin edes tiennyt, että taidemusiikilla on joku virallinen määritelmäkin... sopiiko jos käytän termiä "taiteellinen musiikki"?



Olet silti kyllä heikoilla jäillä, jos alat väittelemään livekeikan tasosta jolla et ilmeisesti ollut, etkä luultavasti tiedä ketkä Fonal-artistit siellä esiintyivät. Okei, siellä esiintyivät (huonoimmasta vähiten huonoimpaan) Islaja, Kemialliset ystävät sekä Es. Kaikesta paistoi läpi, että rima on nyt todella matalalla ja ne visuaalitkin oli ilmeisesti improvisoitu viime hetken paniikissa, tuollainen piittaamattomuus on suorastaan loukkaus yleisöä kohtaan. Ehkäpä he tavoittelivatkin naiivia, säälittävää vaikutelmaa tahallaan? Ei voi tietää, maailman paskimmillakin bändeillä on omat faninsa ja kukaan ei ole lopulta oikeassa. Jokainen bändi on jonkun mielestä "genressään tunnettu ja arvostettu".




Älä nyt viitsi lässyttää aikuinen mies. En ole todellakaan mikään Fonal-fani enkä ollut keikalla, enkä edes väitä ymmärtäväni syvästi sitä mistä näiden yhtyeiden/artistien musiikissa ja habituksessa lopulta on kyse, mutta tiedän että useammatkin Fonal-tyypit tai ryhmät ovat kiertäneet ulkomailla (Islaja mm USA:ssa) – vaikka levymyynti on tosiaan minimaalista – ja Islaja tai vielä eksentrisempi Paavoharju vetävät monisatapaikkaiset keikkapaikat Helsingissäkin iisisti täyteen. Niiden musiikki/tyyli siis kiinnostaa jotain olemassaolevaa ryhmää, joka on jakautunut ainakin kahdelle mantereelle, ja ne ovat kieltämättä saavuttaneet jotain kansainvälisesti arvostettua, vaikka ovatkin äärimmäisen marginaalista ja vaikeasti lähestyttävää kamaa. Ja erittäin naivistista, todellakin, tahallaan, sen minäkin tiedän vaikka en ollut tuolla Barcelonan keikalla sun kanssa. Onko naivismi hyvä asia vai perseestä, ja onko lo-lo-fi:n tavoittelu pahinta maailmassa on varmaan sitten ihan mielipidekysymys, joka tapauksessa vähemmästäkin tulee selväksi että ao estetiikka on sulle kauhistus ja sua vituttaa ja whatnot.
KCrimso 29.2.2008 08:15
Riley ( 29.2.2008 00:53)
Loistava yhtye jokatapauksessa määrittelemättömyydestään huolimatta, tai juuri sen vuoksi.




Niin mä sanoisinkin että juuri tuo määrittelemättömyys tekee Circlestä kokeellisen bändin. Eli mikään yksittäinen Circlen levy ei ehkä ole varsinaisesti erityisen kokeellista musiikkia, mutta laajemmin tuotantoa tarkastellessa ainakin minulle piirtyy kuva bändistä joka ei jauha samaa vuodesta toiseen vaan "kokeilee" uusia ja ehkä faneillekin hyvin yllättäviä asioita.



Sanotaan nyt vielä kuitenkin että minua nämä Circlen kokeilut eivät ole yleensä hirveästi vakuuttaneet enkä omista kuin kaksi orkesterin levyä. wink.gif



ps. Mä en ota koskaan kovin vakavasti bändin jäsenten omia genremäärittelyjä. Kaikki bändithän haluavat olla "vain" rockbändejä koska se on "aitoa" ja "rehellistä" eivätkä tahdo yleensä tulla liitetyksi vaikkapa progeen, avantgardeen ym. muihin sumeampiin lajityyppeihin.
Esa Linna 29.2.2008 10:24

Circle on ainoa bändi, minkä keikka on aiheuttanut mulle päänsäryn ja huonon olon. Levyt ovat kuulostaneet vähän miellyttävämmiltä.

Bitnik 29.2.2008 16:33

Täällä on moneen kertaan nostettu esille sitä miten nämä Fonalin bändit ja vastaavat ovat kiertäneet ulkomailla. Täytyy huomata että ulkomailla kiertäminen on enemmän kiinni omasta halusta kiinni lähteä sinne kuin ulkomaalaisten halusta nähdä näitä bändejä. Ihan varmasti Islajat ja Esit kuluttavat enemmän näihin reissuihin rahaa kuin saavat. Circlellä on sen verran iso porukka että todennäköisesti heillä on sama tilanne, tuskin jollain Amerikan keikoilla on tuhansien dollarien palkkioita minkä omilleen jääminen vaatisi.





Joku Jori Hulkkonen tai Pan Sonic varmaankin jääkin selvästi omilleen kun heittävät isoja klubi ym. spesiaalikeikkoja tilauksesta harvoin. Yhden ihmisen ja parin vinyylilaatikon logistiset kustannukset eroaa aika rajusti bändistä jolla on todennäköisesti mukana kuski ja roudari.



Kaikki varmaan katsoivat Kohu-63:n jenkkikiertueesta kertovan dokumentin viime maanantaina Yle Teemalta. Vaikka siinä menikin lähes tulkoon kaikki pahasti perseelleen niin kulurakenne tuskin eroaa merkittävästi jostain muista indiebändeistä. Shockyn puheet HIM:stä ja Rasmuksesta ainoina oikeasti ulkomailla breikanneista bändeistä ovat tätä vasten relevantimpia kuin Luken mietteet siitä mitä bändejä sen kaverit tietää Dublinissa.
(The Lukewarm.) 29.2.2008 17:39
Bitnik ( 29.2.2008 17:34)
Täällä on moneen kertaan nostettu esille sitä miten nämä Fonalin bändit ja vastaavat ovat kiertäneet ulkomailla. Täytyy huomata että ulkomailla kiertäminen on enemmän kiinni omasta halusta kiinni lähteä sinne kuin ulkomaalaisten halusta nähdä näitä bändejä. Ihan varmasti Islajat ja Esit kuluttavat enemmän näihin reissuihin rahaa kuin saavat. Circlellä on sen verran iso porukka että todennäköisesti heillä on sama tilanne, tuskin jollain Amerikan keikoilla on tuhansien dollarien palkkioita minkä omilleen jääminen vaatisi.



Joku Jori Hulkkonen tai Pan Sonic varmaankin jääkin selvästi omilleen kun heittävät isoja klubi ym. spesiaalikeikkoja tilauksesta harvoin. Yhden ihmisen ja parin vinyylilaatikon logistiset kustannukset eroaa aika rajusti bändistä jolla on todennäköisesti mukana kuski ja roudari.



Kaikki varmaan katsoivat Kohu-63:n jenkkikiertueesta kertovan dokumentin viime maanantaina Yle Teemalta. Vaikka siinä menikin lähes tulkoon kaikki pahasti perseelleen niin kulurakenne tuskin eroaa merkittävästi jostain muista indiebändeistä. Shockyn puheet HIM:stä ja Rasmuksesta ainoina oikeasti ulkomailla breikanneista bändeistä ovat tätä vasten relevantimpia kuin Luken mietteet siitä mitä bändejä sen kaverit tietää Dublinissa.


En puhunut missään vaiheessa rahasta. Yritin selittää mistä Suomi tunnetaan. Itseasiassa Lordi oli irkuissa noin 100x tunnetumpi kuin HIM, mikä johtunee siitä, että Irlanti on voittanut viisut kai seitsemästi ja siellä niitä seuraavat kaikki.



Islaja voi tehdä keikkoja niin vähin varustein, että en yhtään ihmettele vaikka tekisi muutamalla New York ‑keikalla voittoa, puhumattakaan siitä että Thurston Moore on tarjoutunut julkaisemaan Islajaa muodossa tai toisessa jenkeissä. Rahatulot eivät varmasti ole isoja, mutta nämä ihmiset tekevät Suomea tunnetummaksi ja niiden musiikissa on mielestäni paljon enemmän suomalaisia piirteitä, kuin Rasmuksella tai HIMillä. Ainakin oma kokemukseni on, että esim. Rasmuksesta ei tiedetä että se on Suomesta. Ehkä Saksassa asiat on toisin.



Joka tapauksessa tästäkin keskustelusta on käynyt ilmi, että mikäli tämän maan kulttuurissa on jotain pielessä niin se on tämä helvetinmoinen itseinho. Fonal sitä ja fonal tätä, hippien merkityksetöntä pelleilyä... Fakta on, että "forest folkista" on kirjoitettu näyttävemmin monissa merkittävissä lehdissä nimenomaan suomalaisena musiikkityylinä kuin mistään muusta musiikkityylistä, jota Suomessa tehdään... Rahaa se ei varmastikaan tuo pilvin pimein, mutta on ihan älytöntä kyräilyä hävetä sitä että joku suomalainen menestyy tai ainakin kiinnostaa asiantuntijoita ulkomailla.
Goldberg 1.3.2008 00:57
KCrimso ( 29.2.2008 08:16)
ps. Mä en ota koskaan kovin vakavasti bändin jäsenten omia genremäärittelyjä. Kaikki bändithän haluavat olla "vain" rockbändejä koska se on "aitoa" ja "rehellistä" eivätkä tahdo yleensä tulla liitetyksi vaikkapa progeen, avantgardeen ym. muihin sumeampiin lajityyppeihin.




New Wave Of Finnish Heavy Metal?



ps. joku voisi tehdä jo oman "Fonal-lätinä" ketjun...
Riley 1.3.2008 01:30
KCrimso ( 29.2.2008 08:16)
ps. Mä en ota koskaan kovin vakavasti bändin jäsenten omia genremäärittelyjä. Kaikki bändithän haluavat olla "vain" rockbändejä koska se on "aitoa" ja "rehellistä" eivätkä tahdo yleensä tulla liitetyksi vaikkapa progeen, avantgardeen ym. muihin sumeampiin lajityyppeihin.




Mä en lähtis yleistämään ihan tolla lailla. Jos ajatellaan vaikka joitakin tässäkin ketjussa mainittuja yhtyeitä tyyliin Paavoharju tai Kemialliset ystävät, niin nehän on liikkeellä ihan avoimesti taidehippi-imagolla. Samoin jotkin Circlen spinoff-projektit, kuten Rättö & Lehtisalo, ovat täysin vailla rock-uskottavuuteen liittyviä pretensioita. Circlellä sen sijaan on mun mielestä aina ollut tekemisessään genrestä riippumatta sellaista suoraviivaisuutta ja primitiivienergiaa, jota voisi paremman termin puutteessa kutsua vaikka "rock-asenteeksi". Siksi mä olisin tässä tapauksessa valmis ottamaan tuon Lehtisalon lausunnon ihan at face value. Mutta tää nyt voi olla tietysti vaan tällainen fanipojan näkökulma.
JMustonen 15.11.2008 16:05

Tää Eleanoora Rosenholmanhan on aivan tautisen hyvää musaa. Mitäs vastaavia on?

Antti Tohka 21.11.2008 10:18
JMustonen ( 15.11.2008 16:06)
Tää Eleanoora Rosenholmanhan on aivan tautisen hyvää musaa. Mitäs vastaavia on?




Ööö, kaikki musa, missä taidenörtit esiintyvät lampunvarjostin päässä?