Hong Kong Legends lopettaa

Cloud 17.1.2008 10:48

Varmasti kaikille tuttu Hong Kong Legends lopettaa toimintansa,

nettisivuilta ohjautuu play.comin sivuille jossa levyjä on vielä myynnissä. Pitänee ilmeisesti hankkia ne parhaat julkaisut hyllyyn ennen kuin loppuvat kokonaan.

Vikoja löytyy HKL:nkin julkaisuista mutta onhan tämä huono uutinen silti.
Hung Fist 17.1.2008 16:58

Eipä tämä itseäni haittaa. Viimeisen vuoden aikana firma ei ole tainnut saada julkaistuksi muuta kuin Fortune Starin hirvitys-mixauksilla tunaroituja Jackie leffoja. Fearless Hyena oli tosin hieno poikkeus. The Protectorista en ole aivan varma. Pitää ottaa selville.

En kuitenkaan usko, että firma olisi onnistunut julkaisemaan montaakaan laadukasta levyä enää vaikka olisikin jatkanut. Ongelmathan alkoivat kuin liian monta epäonnekasta sattumaa tapahtui samaan aikaan: Bey Logan ja firmaa johtanut Brian White lähtivän rapakon taakse työskentelemään Dragon Dynastylle, HKL sai uuden omistajan (Medusa --> Contender... joka ei ilmisesti paljoa piitannut HK leffoista) ja tietysti Goden Harvestin leffat piti nyt hankkia ongelmalliselta Fortune Starilta, joka viilaa linssiin aina kun saa mahdollisuuden (hirveät remixit, vale-monot, epäsynkassa olevat ääniraidat ym.)

Hieman koomista on, että HKL ei koskaan saanut täysin todellisuutta vastaavaa arvostusta osakseen. Maallikot usein kehuivat heidän levyjään liikaa, ja harrastajat puolestaan tajusivat firman arvon vasta sitten, kun Fortune Star aloitti tihutyönsä ja osoittautui, että monet HKL:n puutteellisistakin julkaisuista ovat parempia, kuin mitä voimme Fortune Star aikakaudella odottaa miltään firmalta.

Jos ei alkuperäisistä äänistä välitä, niin elämä on helvetin paljon helpompaa. Kumpa pystyisin siihen itsekkin.
Takeshi666 18.1.2008 04:50

Mitäs niistä äänistä?

Itse olen vain keskittynyt siihen että HKL:n Bruce Lee-leffoista vain Fists of Furyyn saatiin mandariininkielinen ääniraita ja mukissut sen puutteesta muissa leffoissa, joten en oikeastaan tiedä mitä se Fortune Star oikein on häröillyt...
Hung Fist 18.1.2008 11:33
Takeshi666 ( 18.1.2008 04:51)
Mitäs niistä äänistä?

Itse olen vain keskittynyt siihen että HKL:n Bruce Lee-leffoista vain Fists of Furyyn saatiin mandariininkielinen ääniraita ja mukissut sen puutteesta muissa leffoissa, joten en oikeastaan tiedä mitä se Fortune Star oikein on häröillyt...

Haluat ehkä jättää lukematta, itse en mielummin tietäisi koko asiasta. Mutta:

Forture Starilla on tapana heittää alkuperinen ääniraita roskiin, ja nauhoittaa kaikki ääniefektit uudestaa studiossaan, niin että ne kuulostaisivat modernimmalta ja sopisivat paremmin 5.1 järjestelmään. Jos levittäjä silti pyytää monoraitaa, niin suurella todennäköisyydellä he lähettävät tuosta uudesta 5.1 raidastaan downmixatun version. Jos alkuperäisillä äänillä varustettu raita sattuukin tulemaan, niin se on useimmissa tapauksissa epäsynkassa (tähän voisi kyllä levittääkin puuttua) tai laadultaan kelvoton.

Tämän takia olen viimeisen vuoden aikana ostanut paljon vanhoja HKL:liä (5.1 raidat, mutta yleensä sentään kasattu alkuperäisista elementeistä) sekä vanhoja HK julkaisuja. Esim. Deltamacin vanhoissa, ei-anamorfisissa julkaisuissa on melkein aina siisti ja alkuperäinen mono. Mielummin minä näitä katson, kuin FS:n remasteroituja printtejä, joiden jokainen ääniefekti on tunaroitu.

Positiivisena HKL kommenttina mainittakoon, että eilen katsomani Heroes Shed No Tears oli ehdotonta laatua. Hieno transferi ja laadukas mono joka pysyi synkassa ja kuulosti selkeältä. Hieno leffa myös. Kannattaa poimia jos on kiinnostusta.

EDIT: HKL:n FS leffoista ensimmäiset julkaisut taisivat kyllä onnistua pääsääntöisesti. Duel to the Death on moitteeton levy, ja The Masterissa ei ole muuta vikaa kuin parinkymmenen sekunnnin lievä epäsynkka monoraidalla lopussa. Itselläni on kuitenkin sellainen kuva, että viimeistään Jackie Ultrabit julkaisujen kohdalla quality control oli unohdettu, ja Foxin tapaan julkaistiin mitä FS vaan antoi, riippumatta siitä onko ääniraita alkuperäinen tai synkassa.
Spiritual Boxer 18.1.2008 12:04
Hung Fist ( 18.1.2008 13:34)
Itselläni on kuitenkin sellainen kuva, että viimeistään Jackie Ultrabit julkaisujen kohdalla quality control oli unohdettu, ja Foxin tapaan julkaistiin mitä FS vaan antoi, riippumatta siitä onko ääniraita alkuperäinen tai synkassa.

Siis näitä HKL Fearless Hyena, Snake and Crane Arts, Shaolin Wooden Men ei kannata hankkia vaan odotella mahdollisia parempia julkaisuja (leffat tulossa ilmeisesti ainakin Dragon Dynastyltä)? Tässä ko. levyjen alekamppanjaan lemppaamista odotelleena...
Alive 18.1.2008 16:04
Cloud ( 17.1.2008 10:49)
Pitänee ilmeisesti hankkia ne parhaat julkaisut hyllyyn ennen kuin loppuvat kokonaan.

Vinkkejä näistä parhaista levyistä?
Lauri Lehtinen 18.1.2008 21:13
Alive ( 18.1.2008 18:05)
Pitänee ilmeisesti hankkia ne parhaat julkaisut hyllyyn ennen kuin loppuvat kokonaan.

Bullet in the Head, Ninja in the Dragon's Den, Once Upon a Time in China trilogy box...
Hung Fist 18.1.2008 23:43
Spiritual Boxer ( 18.1.2008 12:05)
Hung Fist ( 18.1.2008 13:34)
Itselläni on kuitenkin sellainen kuva, että viimeistään Jackie Ultrabit julkaisujen kohdalla quality control oli unohdettu, ja Foxin tapaan julkaistiin mitä FS vaan antoi, riippumatta siitä onko ääniraita alkuperäinen tai synkassa.

Siis näitä HKL Fearless Hyena, Snake and Crane Arts, Shaolin Wooden Men ei kannata hankkia vaan odotella mahdollisia parempia julkaisuja (leffat tulossa ilmeisesti ainakin Dragon Dynastyltä)? Tässä ko. levyjen alekamppanjaan lemppaamista odotelleena...

Fearless Hyena HKL kannattaa hankkia. Mono käy keskivaiheilla hieman epäsynkassa, mutta muuten erittäin hyvä levy. DD ei tietääkseni ole ainakaan vielä hankkinut tähän oikeuksia.

Snake & Crane and Wooden Men ovat DD'n omistuksessa. Julkaisuja kaavailtiin jo viime vuodelle, mutta nyt ei ole mitään tietoa suunnitelmista. Toivottavasti tulevat jossain vaiheessa.

The Protectorista ja New Fist of Furystä löytyy muistaakseni kelvolliset, vaan ei hyvät, R1 levyt Sonylta. Jos ei alkuperäisistä äänistä niin paljoa piittaa, niin silloin kannattaa kuitenkin hankkia HKL:t.

Joy Salesilla julkaisulistalla kaikki mainitut Jackiet Hyenaa lukuunottamatta (taisivat jo uusintajulkaista IVL:n vanhan boxin), mutta firma on saanut viimeisen puolen vuoden aikana yhden remasteroidun julkaisun aikaiseksi, enkä ole ihan varma tulevaisuudestakaan.
Takeshi666 19.1.2008 14:52

Minulla on ainoastaan Fortune Starin Armour of God-boksi ja Fortune Starin mastereista tehdyt Big Boss ja Fist of Fury.

HKL:n omia levyjä löytyy Way of the Dragon, Game of Death, Game of Death II ja Riki-Oh.
Spiritual Boxer 19.1.2008 15:08
Alive ( 18.1.2008 18:05)

Ainakin näitä voin omasta kokemuksesta suositella, huomauttakaa jos löytyy vikaa: Millionaire's Express, The Odd Couple, Duel to the Death, Ninja in the Dragon's Den, Game of Death (ekstrat), Miracles, Hapkido, Outlaw Brothers (kanojen yliajosta leikattu, mutta ainoa saatavilla oleva versio). Tiger on Beat lienee ok, en itse omista. Löytyykö The Young Masterista & Dragon Lordista parempia versioita? Mulle HKL:t ovat kelvanneet.
Hung Fist 19.1.2008 15:52

Young Masterista ja Dragon Lordista ei löydy parempia painoksi jos haluaa alkup. äänet. Joy Salesin Dragon Lordista voi kuitenkin harkita, sillä HKL:n ääniraita on melko tunkkainen. Äänet on kuitenkin JS:ssä uudet, eli itselleni ei tulisi kuuloonkaan.

Ourlaw Brothersille lisämainosta täältä. Harva on tätä erittäin viihdyttävää toimintakomediaa nähnyt. Hienoja autoja, Frankie Chan ja kunnon tyttöactionia (kung fu:ta, ei sitä toista).

Wheels on Meals in myös laadukas julkausu. Dragon's Foreverissä mono käväisee lopussa hieman epäsynkassa. JS:ssä ei kuitenkaan ole aitoa monoa. En yllättyisi, jos DD julkaisisi nämä vielä joku päivä.

City Hunter on muistaakseni loistava julkaisu. JS ja Fox sisältävät ilmeisesti jotain Fortune Starin lisäämiä "Mikki Hiiri efektejä" jolla elokuvasta on tehty "hauskempi ja sarjakuvamaisempi".

Hapkido on DD:n julkaisulistalla. Millionaire's (aka Shanghai) Expressistä löytyy myös erittäin hyvä DD (hyvä kuva ja asiallinen mono).

Itse ajattelin hankkia HKL:n The Big Boss Platimun Editionin. Mandarin raitaa ei ole tarjolla, mutta toivittavasti kantoni-mono on synkassa. IVL nimittäin ei ole (eikä todennäköisesti Foxkaan).

Ehkäpä olisi helpompi listata totaalitunaroituja HKL:liä. Mieleen tulee ainakin Legend of a Fighter, Drunken Master ja Snake in the Eagle's Shadow (kaikki 2.35-->1.85), Warriors Two (ääniraidalla jotain uutta kanto-poppia, ilmeisesti FS:n tekosia), Body Weapon (usean minuutin leikkaukset), tuoreet Jackie Ultrabit nimikkeen Hyenaa luk. ottamatta (uudet ääniefektit), Police Story 2 (paha croppaus). Sex & Zen saattoi olla pahasti leikattu, mutta en ole varma (JS dvd on kuitenkin erittäin hyvä). Lisäksi löytyy pienempää kroppausta ja pieniä leikkauksia joistan levyistä, mutta ei muistaakseni mitään erityisen merkittävää. Full Contactissa on tosin vaihtoehtoinen, ilmeisesti vähemmän musiikkia sisältävä ääniraita. Sama on Sonyn ja Mei Ah:in remastereissa. Alkup. löytyy Mei Ah:in vanhassa levystä sekä HK Videon ranskapainoksesta.
C.W. Leadbeater 19.1.2008 18:31

Sössittyihin HKL:iin voisi lisätä Magnificent Butcherin (pystysuunnassa venynyt kuva) ja Eastern Condorsin (käärmekohtaus leikattu).

Fortune Starista vielä sen verran, että remasteroimiensa Aces Go Placesien monoraidoilla on käsittääkseni säilytetty alkuperäiset efektit. Ainakin ne kuulostivat siltä kuin aina ennenkin toisin kuin uusissa 5.1-miksauksissa.
Spiritual Boxer 19.1.2008 18:38
Hung Fist ( 19.1.2008 17:53)
Ehkäpä olisi helpompi listata totaalitunaroituja HKL:liä.

Tosiaan, Warriors Two'ssa on aivan karmeat uudet äänet, kantopopista en tiedä mutta matsien tehosteet kuulostavat jo pelkästään töllön äänien kautta katsottuna aivan sietämättömiltä.

Wheels on Meals on omassakin hyllyssä eikä siinä muuta vikaa kuin todella RUMAT KANNET. Tämä onkin itse asiassa typerä ongelma kaikissa HKL:eissä, kannet ja etenkin selkämys ovat niin rumia ettei niitä kehtaa pitää esillä. Samalla siis kysyisinkin olisiko kellään hyvälaatuisia skanneja seuraavien leffojen vaihtoehtoisista kansipapereista (ainakin IVL:lä/Joy Salesilla tuntuu olevan melko kelvolliset kansitaiteet kautta linjan): Wheels On Meals, The Killer, The Odd Couple, Millionaires/Shanghai Express, Twinkle Twinkle Lucky Stars, The Young Master, Dragon Lord, Miracles, The Killer, Swordsman? Nämä kun joutuu jemmaamaan jonnekin näkymättömiin hyllynäkymää rumentamasta...
Takeshi666 20.1.2008 13:34
Hung Fist ( 19.1.2008 15:53)
Itse ajattelin hankkia HKL:n The Big Boss Platimun Editionin. Mandarin raitaa ei ole tarjolla, mutta toivittavasti kantoni-mono on synkassa. IVL nimittäin ei ole (eikä todennäköisesti Foxkaan).

Itse en ainakaan huomannut mitään synkkaongelmia, mutta on se vaan saakeli jos näitä leffoja ei tosiaankaan saa sillä ihan alkuperäisella/ei-munatulla mandariinilla. Kantonidubbihan Bruce Leen leffoihin tehtiin vasta joskus 80-luvun puolella (itse ainakin muistaisin näin lukeneeni) joten äijää itseään ei todellakaan näillä raidoilla kuulla.
Hung Fist 20.1.2008 15:53
Takeshi666 ( 20.1.2008 13:35)
Hung Fist ( 19.1.2008 15:53)

Itse en ainakaan huomannut mitään synkkaongelmia

Hyvä kuulla.

Nyt kun muisti alkaa taas heräilemään, niin IVL:n kantoni mono saattaa sittenkin olla synkassa. En ole muistaakseni tarkistanut, ja sekoitin Foxiin. Foxin mandarin mono nimittäin on kuulemma epäsynkassa. IVL:n kantoni mono puolestaan kuulostaa pullossa äänitetyltä, eli ei se todellakaan ole kelvollinen vaihtoehto sekään.

Toki itsekkin kuuntelisin nämä leffat mielummin mandariniksi, mutta ääniongleman ovat niin isot, että tällä hetkellä mikä tahansa kiinan murre alkuperäisillä äänillä, oli sitten mono tai 5.1, kelpaa.

Eastern Condorista sen verran, että omasta mielestäni tuo käärme-leikkaus on aika harmiton. Se on editoitu pois niin, ettei sen puuttumista huomaa ellei siitä tiedä. Levyn kuva on alkupuolella aika huono, mutta paranee edetessään. Ääni on 5.1, mutta vaikuttaa ihan oikeaoppisesti alkuperäismateriaalesta väsätyltä. Vaihtoehtoja olisi ainakin Joy Sales (ainostaan mandarin mono on aito, kantoni on kuulemma downmix) sekä Fox, joka on aivan kauhea. Tarjolla on ainoastaan 5.1 raita, ja sekin on epäsynkassa. Äskettäin saksalaiset julkaisivat leffan FS:n transferilla. Julkaisija on kuulemma hyvämaineinen, ja on todennäköistä, että heidä mononsa on aito. Varmistusta ei ole kuitenkaan kuulunut. Eng tekstejä ei löydy.