Elitistinen teatteri

Liisa_ 14.11.2007 12:04

Eilisistä kokemuksista Kristian Smedsin Tuntemattoman sotilaan läpimenossa yhä hämmentyneenä tulin siihen tulokseen, että teatteri voi kiinnostaa myös Elitistejä. Kertokaapa siis parhaillan pyörivistä tai tulevista kiinnostavista esityksistä ja ensi-illoista tässä ketjussa.





Smedsin Tuntematon jättää kyllä aika sanattomaksi. En taida ikinä toipua muumimamman kovasta kohtalosta. Visuaalisesti esitys on aivan mieletön, käytössä on mm. paljon videokuvaa. Toteutuksen perusteella voidaan ennustaa sydän väristen kirjoitettuja kritiikkejä sekä puolesta että vastaan, myös mahdollisen mediakohun merkit ovat ilmassa. Suosittelen käymään katsomassa.
Martin 14.11.2007 12:15
Liisa_ ( 14.11.2007 12:05)
Toteutuksen perusteella voidaan ennustaa sydän väristen kirjoitettuja kritiikkejä sekä puolesta että vastaan, myös mahdollisen mediakohun merkit ovat ilmassa.




Keskustelu on näköjään jo alkanut ennen ensi-iltaa: http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?th...ssageID=1480800?
Jumbu 14.11.2007 13:41

Smedsin Tuntematon kiinnostaa kyllä kovasti, oikeastaan lähes kaikki mitä tämä tyyppi tekee. Olivat sen verran loistavia Kajaanin työt eli Huutavan ääni korvessa, Woyzeck ja Kolme sisarta. Että ihan pelkästään teatterin takia ollaan täältä Karjalasta Helsinkiin lähdössä. Taitaa tosin mennä reippaasti joulukuun puolella, että saa aikataulut sopimaan.

KCrimso 14.11.2007 22:41

Ryhmäteatterin Saatana saapuu Moskovaan kannattaa käydä tsekkaamassa. Erittäin onnistunut sovitus vaikeasta lähdemateriaalista.

hamitu 15.11.2007 08:18
KCrimso ( 14.11.2007 22:42)
Ryhmäteatterin Saatana saapuu Moskovaan kannattaa käydä tsekkaamassa. Erittäin onnistunut sovitus vaikeasta lähdemateriaalista.


Tällä hetkellä kaikki näytökset ovat loppuunmyytyjä, olivat jo pari viikkoa sitten kun kyseltiin lippuja.
Janne Timonen 15.11.2007 09:24

Tuossa Tuntemattoman sovituksessa soltut kuulemma veisaavat "Ihanaa leijonat, ihanaa" ‑biisiä.



Vetäisisi minutkin sanattomaksi.
Ommo 15.11.2007 10:15

Smeds on ollut omaan makuun lähinnä avuttoman yleisön aggressiivista miehistä spektaakkelilla sokaisemista. Kiinnostavia hetkiä tai ajatuksia voi toki löytää sellaisestakin.





Kävikö kukaan läpi tätä "esitystä": Reality – under construction? Melkoista Matrixia harhailla kaupungilla vihjeiden perässä miettien mikä kaikki kuuluu esitykseen. Ja joutua itse elävänä tilanteisiin jotka muistuttavat lähinnä Lynchin elokuvia.
Martin 28.11.2007 08:14

Tämän päivän Hesarissa Smedsin Tuntemattoman arvostelu.

Esa Linna 28.11.2007 13:20

"Tässä loukattiin Suomen sotasaavutuksia, jotka ovat pyhiä." Jes.





http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711286904790_uu.shtml
Young Hova 28.11.2007 13:30

Kävin katsomassa eilen, en saanut mitään oikein irti.

Young Hova 28.11.2007 13:37

checklist:





alussa zeitgeist-ironinen rap-musaa-multimedia-show, joka tuo tosin mieleen vuoden 1992 CHECK

kovaäänistä anakronistista musaa CHECK

"ihanaa leijonat ihanaa" taustalla "taistelukohtauksissa" CHECK

anakronistisia "yllättäviä" repliikkejä CHECK

musta rokka! CHECK

venäläisten rooleissa pesukoneiden kuoria! CHECK

helvetin raakoja kuvia sotien uhreista CHECK

tunnen ettei minua aliarvioida FAIL

"ja hää, hää o sus" = roolissa oikea susikoira! kuinka lol! CHECK

"ihanaa leijonat ihanaa" soi taustalla "taistelukohtauksissa" CHECK

geneerinen tarantino-referenssi CHECK

auvo & kultsi-tasoista paikallisradioiden/chatshow:n pilkkaa CHECK

morricone musiikkia CHECK

yleisö pakotetaan laulamaan mukana CHECK

yleisöä alkaa vituttaa CHECK

"ihanaa leijonat ihanaa" taustalla "taistelukohtauksissa" CHECK

alkaako tää jo vähän vituttaa CHECK

mannerheim = akuankka CHECK

SOTA ON PASKAA JA YHTEISKUNTAA JOHTAVAT PASKAT IHMISET-loppumonologi CHECK

oikeeta snuffia jenkkien täsmäsota-infrapuna-ohjuskuvien muodossa CHECK

tässä on järkeä FAIL

vitun lapsellinen kuvakollaasi loppuhuipennukseksi CHECK

narikassa keski-ikäinen leidi toteaa "niin, siinä oli sanomaa" CHECK

johon ystävänsä vastaa "niin oli" CHECK

kotiinviemiseksi sai myös uusia ajatuksia FAIL







..toisaalta keskimäärin joka toinen kerta teatterista poistuessa tunnen että minua on uunotettu.
Lauri Lehtinen 28.11.2007 14:10
Young Hova ( 28.11.2007 15:38)
keskimäärin joka toinen kerta teatterista poistuessa tunnen että minua on uunotettu.


50/50 on yllättävän hyvin nykyteatterille. Tai ehkä olen vain käynyt väärissä esityksissä viime vuosina.
Young Hova 28.11.2007 14:14

No toi menee suunnilleen niin, ne toiset 50% käynneistä en ole odottanutkaan mitään.

Sahhmi 28.11.2007 17:44
Esa Linna ( 28.11.2007 13:21)
"Tässä loukattiin Suomen sotasaavutuksia, jotka ovat pyhiä." Jes.



http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711286904790_uu.shtml




Uutisoinnista venytetty keskustelu "Pitäisikö taidetta sensuroida?" päräyttää keskustelunavauksilla:

Lopetetaan koko kulttuurin tukeminen

Missä kestävät arvot?

Ammuskelun viihteellistäminen ja Jokelan surmat




Totahan toi tietty aina on. Onneksi sentään Iltiksen "luotettavassa kyselyssä" 59% vastustaa taiteen sensurointia. *tuuletus*
Disco Studd 28.11.2007 19:56
charlottesometimes ( 28.11.2007 19:45)
Onneksi sentään Iltiksen "luotettavassa kyselyssä" 59% vastustaa taiteen sensurointia. *tuuletus*


Mutta 41% kannattaa taiteen sensurointia. Se on aika paljon.