Olen huomannut että elokuvat, joissa lapset joutuvat (ennen aikojaan) kohtaamaan aikusten – yleensä uhkaavan, ruman tai rumana esitetyn – reaalimaailman, kiehtovat minua hyvin paljon. Lapsissa on viattomuutta, joka paistaa selvästi ja aidosti läpi vaikka puhutaankin 'vain näyttelemisestä', joten nämä elokuvat vangitsevat tietynlaisen autenttisuuden aivan eri tavalla kuin elokuvat, joissa aikuiset ovat keskipisteessä.
... teemaan sopivia elokuvia olen nähnyt (äkkiseltään tulee mieleen, täytyy täydentää jos sikseen tulee):
Salvatores: Io Non Ho Paura (2003) ****
Ridley: The Reflecting Skin (1990) *****
Hadzihalilovic: Innocence (2003) ****
Takahata: Hotaru no haka – Grave of the Fireflies (1988) *****
Saura: Cría cuervos (1976) *****
ja ehkä hieman lievemmissä määrin, mutta kuitenkin:
Gilliam: Tideland (2005) *****
del Toro: Pan's Labyrinth (2006) ****1/2
Meirelles: Cidade de deus (2002) *****
Kolmessa elokuvista ympäristönä on hyvin samankaltainen peltojen eristämä maaseutu... ovatkohan Salvatores ja Gilliam katselleet Reflecting Skiniä monestikin, ennen oman elokuvan visuaalisen ilmeen hahmottamista; toki Tidelandia nyt on hankala verrata mihinkään, mutta Io Non Ho Paura luo samantyyppistä tunnelmaa kuin Reflecting skin (ei tosin onnistu yhtä hyvin).
...ja jokainen mainittu on vähintäänkin hyvä elokuva, mitä oleellisia listasta puuttuu? Stand By Me? Peltirumpu?