Die Hard 4.0

Humphrey Bogart 28.6.2007 12:55
Disco Studd ( 27.6.2007 22:39)
jossa realistinen toiminta ja rankka asenne (Die Hardien tavaramerkki)




Die Hardeissa realistista toimintaa??
Jakel 28.6.2007 13:21

Onhan Die Hardinkin potentilaalinen kasarius aika kaukaa haettu, ellei lähtökohta ole se, että ensimmäinen osa tehtiin 80-luvulla. Mutta eipä noita kasarius-yhtymäkohtia voi muutenkaan hakea enää oikein muusta kuin väkivallasta, vaikka Reaganilaisessa arvomaailmassa on aika paljon samaa kuin Bushilaisessa.

Disco Studd 28.6.2007 15:01
Humphrey Bogart ( 28.6.2007 12:56)
Die Hardeissa realistista toimintaa??


Die Hardeissa ei heitellä painovoimaa uhmaavia hyppypotkuvoltteja eikä niissä ole takaa-ajokohtauksia joissa sata autoa lentelee ilmassa á la Bad Boys 2. DH-leffoissa toiminnan lähtökohdat voivat olla epärealistiset tai ainakin liioitellut, mutta niiden käsittely varsinkin McTiernanin ohjaamissa ykkösessä ja kolmosessa noudattaa normaaleja luononlakeja. Kun miestä ammutaan tai vedetään turpaan, niin veri lentää. John McLane hakataan graafisesti paskaksi ja steppailee lasinsiruilla ja se myös näyttää siltä.



Spoileri
Die Hard 4.0:ssa terroristit ovat ranskalaisia parkouraajia ja lopussa on lähtökohdiltaan aika hyvä ahtaan paikan tappelukohtaus, jossa konna murskautuu tuulettimeen. Kohtaus kuitenkin vituttaa epärealistisen akrobaattispedeilyn takia. Tällaista paskaa on nähty jo ihan tarpeeksi x-meneissä ja hämähäkkimiehissä. Olisivat pitäneet Die Hardin puhtaana.



Mutta toisaalta taas ehkä se pointti olikin siinä, että Bruce Willis päihittää vanhan koulukunnan rusikoinnilla tällaiset nykybalettitanssijat.
Young Hova 28.6.2007 15:32
Disco Studd ( 28.6.2007 15:02)
Humphrey Bogart ( 28.6.2007 12:56)
Die Hardeissa realistista toimintaa??


Die Hardeissa ei heitellä painovoimaa uhmaavia hyppypotkuvoltteja eikä niissä ole takaa-ajokohtauksia joissa sata autoa lentelee ilmassa á la Bad Boys 2. DH-leffoissa toiminnan lähtökohdat voivat olla epärealistiset tai ainakin liioitellut, mutta niiden käsittely varsinkin McTiernanin ohjaamissa ykkösessä ja kolmosessa noudattaa normaaleja luononlakeja. Kun miestä ammutaan tai vedetään turpaan, niin veri lentää. John McLane hakataan graafisesti paskaksi ja steppailee lasinsiruilla ja se myös näyttää siltä.




Ykkönen pitää jotenkuten jalat maassa, mutta kyllä kolmosessakin räjähdellään ja takaa-ajetaan välillä aikamoisilla fantasiatasolla. Kakkosta ei kai kukaan voi pitää mitenkään realistisena, plz.



Johonkin BB2:n verrattuna mikä tahansa muu on realistista ja luonnonlakeja kunnioittavaa.



Yhtä hyvin mua voisi onnitella ja ylistää 30-vuotissynttäreilläni siitä, etten ole vielä suorittanut yhtään kansanmurhaa.
Disco Studd 28.6.2007 16:17

Onneksi olkoon.

Fantomas 28.6.2007 23:01

Oikeen oli hyvä Die Hardiksi. Minusta tämä oli huomattavasti enemmänkin ysäri kuin kasari, tuli mieleen turboahdettu True Lies mutta ei missään nimessä MI:3. En heti löytänyt McClanen ominaispiirteitä mutta tulihan ne sieltä, aluksi vaan tuntui että Willis vetää



samaa toimintaroolia kuin muissakin rämistelyissä.

Sanotaan, että mun ison budjetin actionlohko on kiitettävästi tyydytetty hetkeksi. Rush Hour 3:sta & Transformersia odotellessa.



PS: edellisellä työpaikalla oli paljon tollasia paksuja nettinörttejä, ne oli tosi lupsakoita persoonia kun oppi tuntemaan.
Disco Studd 29.6.2007 08:51
Fantomas ( 28.6.2007 23:02)
Rush Hour 3:sta odotellessa.


Voi ei. RH 3:n traileri oli niin väsynyttä meininkiä. Jos kaipaat kunnon anglo-aasialaista toimintaa, niin tämä kokoonpano vaikuttaa joka suhteessa herkullisemmalta:



http://www.lionsgate.com/war/
Fantomas 29.6.2007 09:01
Disco Studd ( 29.6.2007 08:52)
Fantomas ( 28.6.2007 23:02)
Rush Hour 3:sta odotellessa.


Voi ei. RH 3:n traileri oli niin väsynyttä meininkiä. Jos kaipaat kunnon anglo-aasialaista toimintaa, niin tämä kokoonpano vaikuttaa joka suhteessa herkullisemmalta:



http://www.lionsgate.com/war/




Juu tuota kaipailen kyllä monestakin syystä! Jet on jotenkin lunastanut paikkansa ja tässä on mielekäs näyttelijä-kokoonpano ym.
Yoshua Ben Yosef 30.6.2007 12:10

Kävin katsomassa eilisiltana, ja tämähän on aika hyvä kuitenkin. Toimintakohtaukset ovat aika kaksijakoisia, ne perinteisemmät tuliasein käydyt ovat kyllä hyviä, mutta sitten nämä ylilyödyt kohtaukset (helikopteri, hissikuilu, HÄVITTÄJÄ, se vitun tyhmä Casino Royalen alkukohtauksesta revitty apinapahis) ovatkin asia erikseen; mutta ne nyt voi sivuuttaa olankohautuksella (tai epäuskoisella naurulla), eivät ne elokuvaa kaada...





Huonoa oli tämä Johnin ja nörtin muodostaman vastakohtaparin "nokkelat" naljailut, rasittavan laajamittainen juoni (miksi se Willis ei voi tyytyä vaikka toisen pilvenpiirtäjän pelastamiseen? sekin olisi ollut miellyttävämpi) ja sitten tämä osin naurettava ylilyöminen, muuten ei mitään vikaa.



Mutta on se Bruce Willis vaan aidosti ihan vitun karismaattinen toimintaelokuvan päähenkilö, ja John McClane on ehkä maailman kovin jätkä (Jack Bauer katsoo kateellisena).



****
angst 4.7.2007 00:14

aika hankalaa arvioida kun ei oo nähny, mutta sanotaanko niin, että jos on piirunkin parempi kuin 3.00 niin annan armon käydä oikeudesta...



jopa rennyn kalmankalpea kakkonen on alkanut viehättää vanhoilla kolotuksen päivillä ja ykkönenhän on jumalan sanaa. mutta kolmonen ei vaan napannut meikäläiseen jostain syystä-----ehkä tää nelkku korjaa tilanteen. makes my day.
G.P.O. 5.7.2007 10:04
angst ( 3.7.2007 22:15)
aika hankalaa arvioida kun ei oo nähny, mutta sanotaanko niin, että jos on piirunkin parempi kuin 3.00 niin annan armon käydä oikeudesta...




Samaan kastiin kolmosen kanssa laittaisin. Oli tämä siis parempi kuin odotin, mutta ei pärjää edes Rennyn leffalle missään mielessä. Enemmän tässä ehkä on sitä tiettyä Die Hard-fiilistä kuin suht onnettomassa Die Hard With a Vengeancessa, mutta toisaalta kolmososan toiminta on huomattavasti jämäkämpää, josta sille pisteet kotiin.
Yoshua Ben Yosef 7.7.2007 17:52
Yoshua Ben Yosef ( 30.6.2007 12:11)
Kävin katsomassa eilisiltana, ja tämähän on aika hyvä kuitenkin. Toimintakohtaukset ovat aika kaksijakoisia, ne perinteisemmät tuliasein käydyt ovat kyllä hyviä, mutta sitten nämä ylilyödyt kohtaukset (helikopteri, hissikuilu, HÄVITTÄJÄ, se vitun tyhmä Casino Royalen alkukohtauksesta revitty apinapahis) ovatkin asia erikseen; mutta ne nyt voi sivuuttaa olankohautuksella (tai epäuskoisella naurulla), eivät ne elokuvaa kaada...



Huonoa oli tämä Johnin ja nörtin muodostaman vastakohtaparin "nokkelat" naljailut, rasittavan laajamittainen juoni (miksi se Willis ei voi tyytyä vaikka toisen pilvenpiirtäjän pelastamiseen? sekin olisi ollut miellyttävämpi) ja sitten tämä osin naurettava ylilyöminen, muuten ei mitään vikaa.



Mutta on se Bruce Willis vaan aidosti ihan vitun karismaattinen toimintaelokuvan päähenkilö, ja John McClane on ehkä maailman kovin jätkä (Jack Bauer katsoo kateellisena).



****


...ja mitä enemmän tätä ajattelee niin tuo **** on ehkä hieman ylireagointia, mutta hyvä nelonen on silti.
Galipula 7.7.2007 18:06

Hengetöntä kohkausta, **

Humphrey Bogart 13.7.2007 15:36

Tämähän oli oikein toimivaa kesäviihdettä neljän tähden edestä. Samanlainen fiilis kuin viime vuonna M:I III:n jälkeen (mutta Fantomaksen mainitsema True Lies tästä muuten tuli tosiaan enemmän mieleen), mitään en odottanut, mutta lopulta elokuva olikin mitä viihdyttävin action-spektaakkeli. Ok, todella hyväksi Die Hard ‑elokuvaksi tästä ei ole, siihen olisi kaivattu kovaotteisempaa meininkiä ja sensuroitu "jippikaijee, mf"-huudahdus nolotti. Luultavasti tämä hyvä fiilis ei päde enää tulevaisuudessa toisen katsomiskerran jälkeen ja elokuva saattaa tipahtaa kolmen tähden luokkaan, mutta isolla kankaalla mielenkiinto pysyi kohtuullisen hyvin, kieltämättä loppua kohden katkeamaton räjähtely ja posahtelu alkoi hiukan puuduttaa.





Willis kuitenkin elokuvan nosti arvoonsa, McClane oli edelleen mitä kovin tyyppi. Olyphant oli kieltämättä aika vaisu roisto verrattuna Rickman/Sadler/Irons-akseliin ja se loppufinaali oli aika lattea verrattuna sitä edeltäneeseen kaahailuun sun muuhun actioniin. Toiminta meni ehkä "hieman" överiksi Die Hard ‑rintamallakin, hävittäjän siivellä patsastelu oli jo "voi ei, ei tällaista"-meininkiä, vaikkakin hyvin toteutettua. McClanen tytär ‑kuvio oli kuitenkin kaameinta tällä kliseisellä "vihaan sinua isi, mutta lopussa olenkin isin tyttö"-kaavalla. Päänörtti meni siinä sivussa, Kevin Smithin hahmo taasen oli jo väkisin väännettyä huumoria. Onneksi tässä ei sentään mitään rakkaussuhdetta alettu rakentelemaan McClanen ja jonkun vosun välille.



Hyvin tehtyä viihdettä siis, ****.
QCine 22.11.2007 23:42

Vihdoin tsekattu, kolmen tähden kamaa. Ehkäpä aavistuksen parempi kuin kolmonen, jonka jälkeen "realismia" on ollut ihan turha odottaa. Olymphant ei ollut kovin laadukas nörttipahis, olisi vaatinut enemmän jotain Philip Seymour Hoffmanin tapaista. Näppäriä irtoideoita, mutta ylipituus vaivasi, loppupuolituntinen oli jotenkin valjua, johtuni pahisten vähenemisestä. Aasialaisen nais-välibossin kurmootus oli uubermachoa satsia.





Suurin ongelma oli varmaankin se, että tuppasin olemaan noiden "pahisten" puolella. Minusta olisi voinut enemmänkin pohdiskella sitä, miten moderni vellihousuyhteiskunta on liian riippuvainen kaikenmaailman kiintolevyistä. Ja ihan varmasti joku muukin täällä nautti kohtauksesta, jossa pörssi ajettiin alas.



Ja kuka voi varmasti väittää, ettei vastaavanlaista hyökkäystä ole tehty Helsingissä jo 30 vuotta sitten? Liikenneruuhka-shotit on varmasti osin kuvattu siellä.



Hyvin noita autoja mallinnetaan nykyään.