New Order
hajoaa (lopullisesti?).New Order vs. Joy Division
New Order hajoaa (lopullisesti?).
No olipa jo aikakin. Get Ready oli kyllä hyvä levy, uudempaa en ole vieläkään kuullut.
Jo aikakin? Mitä vittua lässytät. Edellinen levy oli täysosuma ja levyttämättömiä biisejä on vielä kait n. toisen levyn verran – toivottavasti ne julkaistaan vielä joskus. Ja olisin mielelläni nähnyt bändin keikalla. Ei ne niin vanhoja oo etteikö vois vielä keikkailla.
Ja olisin mielelläni nähnyt bändin keikalla. Ei ne niin vanhoja oo etteikö vois vielä keikkailla.
Kai sä olet nähnyt niiden keikkataltiointeja? Ei ehkä ihan semmosta mitä ilman myötähäpeää katselisi – ainakaan sen perusteella mitä minä olen nähnyt telkkarista tulleista keikkataltioinneista. Enkä pahemmin pidä siitä, että orkka veivaa keikoillaan Joy Divisionin kappaleita (ainakin tuossa näkemässäni). Mulla se menee samaan kastiin kuin 24 party peoplessa ollut JD:n coverduo orkesterin soul(?)versioilla.
Niin ja samalla myös toivon että The Cure lopettaisi vihdoin. Smithin soolojutut voisivat jo olla mielenkiintoisempaa materiaalia kuin pakolla tekohengitetty orkka.
Kai sä olet nähnyt niiden keikkataltiointeja? Ei ehkä ihan semmosta mitä ilman myötähäpeää katselisi – ainakaan sen perusteella mitä minä olen nähnyt telkkarista tulleista keikkataltioinneista. Enkä pahemmin pidä siitä, että orkka veivaa keikoillaan Joy Divisionin kappaleita (ainakin tuossa näkemässäni). Mulla se menee samaan kastiin kuin 24 party peoplessa ollut JD:n coverduo orkesterin soul(?)versioilla.
Niin ja samalla myös toivon että The Cure lopettaisi vihdoin. Smithin soolojutut voisivat jo olla mielenkiintoisempaa materiaalia kuin pakolla tekohengitetty orkka.
Joku yks telkkarista nähty keikkataltiointi ei tarkoita että ne muut keikat on huonoja. Esimerkkinä ks. nähdyt keikat ‑ketjusta Lukewarmin viimevuotinen kommentti NO:n keikasta. Esim. Ylen viime kesänä tai jotain näyttämä Werchter(?)-festarin esitys oli ajoittain vähän väsynyttä (Hook nojasi seinään ottaakseen henkeä jne.), mutta oli silläkin hetkensä. Kai bändi nyt saa soittaa JD:n biisejä, jos ne on pääosin saman bändin tekemiä! LWTUA:n ja muiden JD-hittien (no, muidenkin kuin hittien) soiton perään on nettikeskustelujen lukemisen perusteella sitä paitsi kova kysyntä. Eikä bändi käsittääkseni soittanut noita biisejä kamalasti ennen 90-luvun lopun comebackiaan. Joten kai ne nyt niitä voi soittaa. Anyway – harmi, että bändi hajosi nyt, kun kahden edellisen levyn perusteella NO ei todellakaan ollut mikään nuhapumppu, vaan se pystyi suoltamaan vielä hyvää materiaalia.
The Curen viime aikojen levyt on mennyt tasoa hyvä (Wish) --> huonompi (Wild Mood Swings) --> hyvä (Bloodflowers) --> huonompi (The Cure). Tämän perusteella seuraavalta levyltä vois odottaa hyvää.
Joku yks telkkarista nähty keikkataltiointi ei tarkoita että ne muut keikat on huonoja. Esimerkkinä ks. nähdyt keikat ‑ketjusta Lukewarmin viimevuotinen kommentti NO:n keikasta. Esim. Ylen viime kesänä tai jotain näyttämä Werchter(?)-festarin esitys oli ajoittain vähän väsynyttä (Hook nojasi seinään ottaakseen henkeä jne.), mutta oli silläkin hetkensä. Kai bändi nyt saa soittaa JD:n biisejä, jos ne on pääosin saman bändin tekemiä! LWTUA:n ja muiden JD-hittien (no, muidenkin kuin hittien) soiton perään on nettikeskustelujen lukemisen perusteella sitä paitsi kova kysyntä. Eikä bändi käsittääkseni soittanut noita biisejä kamalasti ennen 90-luvun lopun comebackiaan. Joten kai ne nyt niitä voi soittaa. Anyway – harmi, että bändi hajosi nyt, kun kahden edellisen levyn perusteella NO ei todellakaan ollut mikään nuhapumppu, vaan se pystyi suoltamaan vielä hyvää materiaalia.
The Curen viime aikojen levyt on mennyt tasoa hyvä (Wish) --> huonompi (Wild Mood Swings) --> hyvä (Bloodflowers) --> huonompi (The Cure). Tämän perusteella seuraavalta levyltä vois odottaa hyvää.
Pitäisiköhän tähän edes enää tarttua... mutta pari heittämääsi argumenttia ovat aika suosta.
Näkemäni New Order- taltioinnit jäävät kahteen (paitsi se Ylen viimekesäinen festaripätkä, olen myös muistaakseni katsonut jotain dvd-taltiointia mitä en pystynyt katsomaan loppuun saakka), mutta jos jengi tykkää välihappea ottavasta bändistä niin mikäs siinä. Katselen itse mieluummin jotain energisempää ja nuotissa pysyvämpää.

New Order ja Joy Division ovat aika totaalisen eri bändejä. Se, että joku vinkuu Love will tear us apart:a soitettavaksi New Orderin keikalla, menee minulla samaan kirjaan kuin Paranoidin huutaminen takarivistä kenen keikalla tahansa. Coverointi on taas oma juttunsa.

New Order ei ole Joy Division 2.0, mmmkay? NO:han teki
Toimiiko toi sun Cure-vertailu myös kasarilevyistä lähtien? Sanoisin, että vaakakupissa painaa myös jatkuvat kokoonpanomuutokset ja koko ajan venynyt uusien studiolevyjen julkaisuväli. Niin ja montako vuotta on yleensä "hyväksyttävä" yhtyeen elinkaari? Pessimistinä sanoisin, että lähemmäs pariakymmentä vuotta menevillä yhtyeillä on usein uudet jauhot vähissä ja puhti lopussa ilman radikaaleja jäsenvaihdoksia (jolloin voidaan jo puhua toisesta yhtyeestä). Paljonko esim. Rollarit ovat samaa yhtyettä nyt kuin aloittaessaan...öööh 40 vuotta(?) sitten? En yksinkertaisesti tahdo nähdä liian vanhoiksi ja innottomiksi venytettyjä orkesteriprojekteja. The Cure on rajansa ylittänyt viimeistään Bloodflowersin kohdalla, se olisi ollut hieno viimeiseksi jäänyt levy.
Joku yks telkkarista nähty keikkataltiointi ei tarkoita että ne muut keikat on huonoja. Esimerkkinä ks. nähdyt keikat ‑ketjusta Lukewarmin viimevuotinen kommentti NO:n keikasta. Esim. Ylen viime kesänä tai jotain näyttämä Werchter(?)-festarin esitys oli ajoittain vähän väsynyttä (Hook nojasi seinään ottaakseen henkeä jne.), mutta oli silläkin hetkensä. Kai bändi nyt saa soittaa JD:n biisejä, jos ne on pääosin saman bändin tekemiä! LWTUA:n ja muiden JD-hittien (no, muidenkin kuin hittien) soiton perään on nettikeskustelujen lukemisen perusteella sitä paitsi kova kysyntä. Eikä bändi käsittääkseni soittanut noita biisejä kamalasti ennen 90-luvun lopun comebackiaan. Joten kai ne nyt niitä voi soittaa. Anyway – harmi, että bändi hajosi nyt, kun kahden edellisen levyn perusteella NO ei todellakaan ollut mikään nuhapumppu, vaan se pystyi suoltamaan vielä hyvää materiaalia.
The Curen viime aikojen levyt on mennyt tasoa hyvä (Wish) --> huonompi (Wild Mood Swings) --> hyvä (Bloodflowers) --> huonompi (The Cure). Tämän perusteella seuraavalta levyltä vois odottaa hyvää.
Pitäisiköhän tähän edes enää tarttua... mutta pari heittämääsi argumenttia ovat aika suosta.
Näkemäni New Order- taltioinnit jäävät kahteen (paitsi se Ylen viimekesäinen festaripätkä, olen myös muistaakseni katsonut jotain dvd-taltiointia mitä en pystynyt katsomaan loppuun saakka), mutta jos jengi tykkää välihappea ottavasta bändistä niin mikäs siinä. Katselen itse mieluummin jotain energisempää ja nuotissa pysyvämpää.
New Order ja Joy Division ovat aika totaalisen eri bändejä. Se, että joku vinkuu Love will tear us apart:a soitettavaksi New Orderin keikalla, menee minulla samaan kirjaan kuin Paranoidin huutaminen takarivistä kenen keikalla tahansa. Coverointi on taas oma juttunsa.![]()
New Order ei ole Joy Division 2.0, mmmkay? NO:han tekiekalle levylleenjonnekin ainakin Ceremonysta oman versionsa, mutta sen jälkeen rupesi ottamaan omaa suuntaa irti JD:stä. Eri bändi, eri konsepti. Sitäpaitsi laulajan kuolema on usein vähän isompi isku kuin minkään muun jäsenen. Sekään ei oikein kuulosta nerokkaalta, jos tosiaan NO on alkanut soittaa JD-klassikoita vasta uudelleenlämmityksen jälkeen, haiskahtaa turhankin varman päälle laskemiselta.
Toimiiko toi sun Cure-vertailu myös kasarilevyistä lähtien? Sanoisin, että vaakakupissa painaa myös jatkuvat kokoonpanomuutokset ja koko ajan venynyt uusien studiolevyjen julkaisuväli. Niin ja montako vuotta on yleensä "hyväksyttävä" yhtyeen elinkaari? Pessimistinä sanoisin, että lähemmäs pariakymmentä vuotta menevillä yhtyeillä on usein uudet jauhot vähissä ja puhti lopussa ilman radikaaleja jäsenvaihdoksia (jolloin voidaan jo puhua toisesta yhtyeestä). Paljonko esim. Rollarit ovat samaa yhtyettä nyt kuin aloittaessaan...öööh 40 vuotta(?) sitten? En yksinkertaisesti tahdo nähdä liian vanhoiksi ja innottomiksi venytettyjä orkesteriprojekteja. The Cure on rajansa ylittänyt viimeistään Bloodflowersin kohdalla, se olisi ollut hieno viimeiseksi jäänyt levy.
No koko bändi ei kyllä ottanut välihappea YLE-taltionnissa, ainoastaan Hook ja sekin vaan jonkin aikaa. Bändi ei oo edes vanhemmissa livetaltioinneissaan soittanut aina ihan nuotilleen eikä Sumnerin ääni kuulostanut alussa muutenkaan kovin hyvältä. Eli on näitä ongelmia ennenkin nähty. Juu juu katsele vaan "energisempiä". Miksi nuorempien bändien esiintyminen tarkoittaisi, että NO:n pitäisi lopettaa? Newsflash btw: bändi ei välttämättä hajonnutkaan, Hooky vaan on huonolla tuulella. Ks. http://www.neworderonline.com/News/News.aspx?NewsID=1305
Jotenkin ajatuksesi JD:n pyhästä kanonisoidusta asemasta siten, ettei niiden biisejä saa soittaa (miksei saa?), tuntuu ylilyödyltä ja naurettavalta. NO ei ole JD 2.0 (en tietääkseni väittänytkään), mutta JD-biisien – joista ne mitä mä olen kuullut liveklipeistä, youtubesta tms. kuulostavat ainakin hyviltä – soittaminen ei varmaan haittaa ketään. Laulaja kuulostaa erilaiselta, big deal, yritä tottua siihen. Olisi varsin harmi julistaa joku JD-biisien soittokielto pelkästään onnettoman Ian-paran kuoleman vuoksi. Jos NO-keikoilla JD-biisejä soitetaan, niin niitä on kaksi-kolme, ei siis muodosta mitenkään valtaosaa settilistasta, joten JD-rokkipoliisit voivat huokaista helpotuksesta. Kieltäisitkö Morrisseyta esittämästä The Smithsin biisejä keikoillaan? Tai Stingiä esittämästä The Policen hittejä? "Varman päälle laskeminen" ‑tulkinnasta --> JD-biisejä ei soitettu nimenomaan siksi, että NO halusi tehdä itsestään tunnetun omilla biiseillään. 90-luvun lopussa NO oli kuitenkin oman tuotantonsa perusteella tunnettu, joten JD-kappaleiden soittamatta jättämiselle ei enää ollut samanlaisia perusteita. Varman päälle laskemista olisi ollut JD-kaman uudelleenkierrätys NO:n yrittäessä breikata läpi.
No ei toimi vertailu kasarilevyjen kohdalla, mutta en siihen pyrkinytkään. Tarkoitin nimenomaan viimeaikaista tuotantoa. Venynyt julkaisuväli (neljän vuoden välein) on monella tuohon ikään ehtineellä ja samoihin aikoihin aloittaaneella bändillä (esim. DM, NO) aika normaalia. Jatkuvat kokoonpanomuutokset... no varmaan vituttaa poispotkittuja jäseniä, mutta mulle on ihan sama kuka siellä soittaa (Smith-Gallup ‑peruskokoonpano tuskin enää koskaan muuttuu), kunhan biisit kuulostavat hyviltä. Ja mitä väliä kokoonpanomuutoksilla. Smith on vaikea ihminen? Aivan sama, kunhan levytetty jälki on hyvää. Mun mielestä yhtye voi hiljaisin äänin vetäytyä pois, kun sen jäsenet ei enää jaksa, eikä bändin ylitettyä jonkin mukamas kiveen kirjoitetun esim. 20 vuoden rajapyykin. Rollarit on varmaan huonoin mahdollinen vertailukohde: valitsit sen ainoan vieläkin elossa olevan yli 40 vuotisen bändin. Niiden levytystahti on muutenkin vähän erilainen (v. 89 – v. 94 – v. 97 – v. 05). "The Cure ylitti rajansa Bloodflowersin kohdalla..." Kuten itsekin sanoit, hieno levy, joten bändin uran lopettaminen siihen olisi ollut turhaa. Seuraava levy sen sijaan herättää jo epäilyksiä, mutta koska näköjään viimeisestä neljästä levystä joka toinen on ollut huonompi, niin tulevan levyn suhteen kandee olla optimistinen. Ja Porl Thompsonin palaaminen muottiin antaa aiheen odottaa jotain hyvää.
Miksi nuorempien bändien esiintyminen tarkoittaisi, että NO:n pitäisi lopettaa?
En ole missään paikassa sanonut, että orkesterin ikä olisi se pääpointti, vaan että jos orkalta loppuu paukut niin sitten voi alkaa miettiä projektin lopettamista/ uuden rakentelua. Ja melko usein pidempiaikaiset yhtyeet (yli 10 vee) kärsivät tekohengittämisestä sen nimissä että rahnaa/mainetta/uusi levy ulos ois saatava. Hyvään levyyn on paras lopettaa, koska huonoon on pelkästään noloa.
Ei JD ole mikään kanonisoitu yhtye (se on hyvä itsekin välillä myöntää ääneen), mutta sinä puhuit että NO saisi soittaa JD:tä melkein omana tuotantonaan, koska orkka on melkein yksi yhteen JD:n kanssa:
SpadduKai bändi nyt saa soittaa JD:n biisejä, jos ne on pääosin saman bändin tekemiä!
Mainitsin jo, että coverointi on ihan eri homma. Mainitsemasi The Smiths- ja The Police- esimerkit ovat lisäksi huonoja, koska niissä on vielä molempien (uuden ja vanhan) yhtyeiden taiteellinen ja imagollinen johtaja mukana. Eikä uuden yhtyeen linja eroa niin hurjasti kuin linjalla JD – NO. Tai no, minun on vähän vaikea sanoa Stingistä mitään koska en ole sitä radiohittejä enempää kuunnellut. Jos NO (tai ihan mikä muu orkesteri hyvänsä) sovittaa esim. JD:n Love will tear us apartista omalle yhtyeelleen sopivan coverversion, se tietenkin teoriassa sallittakoon – vaikka se sitten voisikin kuulostaa yhtä kamalalta kuin esim. HiM coveroimassa Mustaa Paraatia (löytynee Youtubesta).
Jatkuvat kokoonpanomuutokset... no varmaan vituttaa poispotkittuja jäseniä, mutta mulle on ihan sama kuka siellä soittaa kunhan biisit kuulostavat hyviltä. Ja mitä väliä kokoonpanomuutoksilla.
Hieno homma, mut yleensä ei-luonnollisilla tavoilla tapahtuneet jäsenistömuutokset kertovat, että orkan keskenäinen kemia ei toimi -> orkesteri ei toimi (ainakaan niin hyvin kun on toiminut aiemmin). Rollarit nyt on täydellinen esimerkki mihin The Cure vääntyy (tai sitten on jo vääntynyt) jos se tekaisee vielä pari puolivillaista levyä kehittymättä yhtään.

Miksi nuorempien bändien esiintyminen tarkoittaisi, että NO:n pitäisi lopettaa?
En ole missään paikassa sanonut, että orkesterin ikä olisi se pääpointti, vaan että jos orkalta loppuu paukut niin sitten voi alkaa miettiä projektin lopettamista/ uuden rakentelua. Ja melko usein pidempiaikaiset yhtyeet (yli 10 vee) kärsivät tekohengittämisestä sen nimissä että rahnaa/mainetta/uusi levy ulos ois saatava. Hyvään levyyn on paras lopettaa, koska huonoon on pelkästään noloa.
Mutta NO:n kaksi viimeistä levyä eivät todellakaan ole mitään tekohengitettyjä raihnoja, sehän tässä nyt on keskeistä. 1993 Republic sen sijaan oli, vaikka olihan siinä loistaviakin pop-kappaleita. NO:n kaikki albumit eivät sitäpaitsi ole kovin kaksisia... Mitä huonoon levyyn lopettamiseen tulee, niin mielummin mietin bändin uraa kokonaisuutena, enkä lähde dumaamaan äkkijyrkästi vikan levyn tason perusteella.
Ei JD ole mikään kanonisoitu yhtye (se on hyvä itsekin välillä myöntää ääneen), mutta sinä puhuit että NO saisi soittaa JD:tä melkein omana tuotantonaan, koska orkka on melkein yksi yhteen JD:n kanssa:
SpadduKai bändi nyt saa soittaa JD:n biisejä, jos ne on pääosin saman bändin tekemiä!
Mainitsin jo, että coverointi on ihan eri homma. Mainitsemasi The Smiths- ja The Police- esimerkit ovat lisäksi huonoja, koska niissä on vielä molempien (uuden ja vanhan) yhtyeiden taiteellinen ja imagollinen johtaja mukana. Eikä uuden yhtyeen linja eroa niin hurjasti kuin linjalla JD – NO. Tai no, minun on vähän vaikea sanoa Stingistä mitään koska en ole sitä radiohittejä enempää kuunnellut. Jos NO (tai ihan mikä muu orkesteri hyvänsä) sovittaa esim. JD:n Love will tear us apartista omalle yhtyeelleen sopivan coverversion, se tietenkin teoriassa sallittakoon – vaikka se sitten voisikin kuulostaa yhtä kamalalta kuin esim. HiM coveroimassa Mustaa Paraatia (löytynee Youtubesta).
NO-cover LWTUA:sta ei voi kuulostaa kovin erilaiselta alkuperäisversioon verrattuna, koska: pelkästään laulaja on vaihtunut. Tämä ilmenee mm. siinä, että Sumner ei laula vatsalaukustaan kuten Curtis. Ok, on siellä se uusi jamppa paukuttamassa koskettimia, mutta tällä nyt tuskin on merkitystä. Muitakin eroja varmaan on. Sumner ei saa esim. epilepsiakohtasta lavalla. Myöskin Morrissey esittämässä The Smithsin kappaletta voi vetää mykäksi, jos taustabändi ei osaa asiaansa (en epäile, etteikö osaisi, mutta teoriassa). Eli pelkkä Morrissey laulamassa ei takaa uskollisuutta The Smithsille, siis teoriassa.
Siis mikä tässä JD-biisien esittämisessä nyt häiritsee? Ota huomioon, että jos NO ei niitä esitä, niin ei kukaan muukaan (paitsi mahd. covereina). Väitän, että suurin ero esityksissä on laulajien erilaisessa äänessä ja siinä, että Sumner ei saa yhtäkkistä sparssikohtausta. Yhtye, joka on lähinnä JD:n kokoonpanoa, on 75 %:sti NO, jolla perusteella myös NO tuntuu loogisimmalta vaihtoehdolta esittämään JD-biisejä...
Jatkuvat kokoonpanomuutokset... no varmaan vituttaa poispotkittuja jäseniä, mutta mulle on ihan sama kuka siellä soittaa kunhan biisit kuulostavat hyviltä. Ja mitä väliä kokoonpanomuutoksilla.
Hieno homma, mut yleensä ei-luonnollisilla tavoilla tapahtuneet jäsenistömuutokset kertovat, että orkan keskenäinen kemia ei toimi -> orkesteri ei toimi (ainakaan niin hyvin kun on toiminut aiemmin). Rollarit nyt on täydellinen esimerkki mihin The Cure vääntyy (tai sitten on jo vääntynyt) jos se tekaisee vielä pari puolivillaista levyä kehittymättä yhtään.Curen ysärilevyt... nojooo just. Viimeisin niistä osoittaa jotain kehittymistä, muut ovat Disintegration/KMKMKM- johdannaisia.
Toimiiko kemia? Eikö se toimi? Who cares: kunhan laatu on hyvää. Huonoissa olosuhteissa voidaan joskus saada aikaan hyvääkin matskua. Esim. Pornography tai Disintegration. Wish Disintegration/KMKMKM ‑johdannainen? Vastaavasti vois sanoa, että KMKMKM on The Head on the Door venytettynä. Disintegration on Pornographyn mainstream-jatke ja Bloodflowers vähän vielä samaan suuntaan. Jos haluaa oikein vetää kriitikkovaihteen silmään, niin eiköhän ne kaikki levyt voi saman tien heittää vessanpönttöön, koska "bändi ei kehity". Kaksi vuotta sitten tapahtuneet muutokset kertovat musta lähinnä siitä, että Smith sai jonkun näyn, että jengiä pitää supistaa (mahd. koska tajusi ettei v. 2004 levy ollut sittenkään hänen mainostamansa mestariteos ja ajatteli tämän olevan bändin vika; todellista syytähän voi spekuloida; musta syy levyn huonoudelle oli käytetyssä tuottajassa ja siinä, että ne biisit eivät olleet tarpeeksi hyviä [poisjätetyt biisit olisivat voineet auttaa tilannetta?]). Mutta jäsenten välit ovat silti saattaneet olla hyvät, vaikka bändin nk. diktaattori antaa monoa. Vertaus Rollareihin on liioiteltu ja täysin vailla todellisuuspohjaa.
Duh. Jos New Order versioi uudelleen Joy Divisionia omalle orkesterilleen sovitettuna, se on cover-kappale, vaikkakin saattaa lähennellä haudanryöstöä. Se on eri yhtye esittämässä toisen bändin repertuaaria.
Sitävastoin sun höpöttämä "ne on ihan sama bändi, laulaja vaan on eri" on scheissea, koska New Orderin musiikkityyli ja imago ovat täysin erilainen verrattuna Joy Divisioniin. Niillä on aika iso ero. New Order = ysäri- Ibiza, Joy Division = kasari- Berliini. Jos et tajua, niin sitten et. New Order esittäessään Joy Divisionia ei ole Joy Division vaikka "vain" alkuperäinen laulaja puuttuisi. Niiden laulaja kun sattui olemaan yhtyeen taiteellinen johtaja.
Oma, henkilökohtainen mielipiteeni taas on, että NO heittämässä covereita Joy Divisionin arsenaalista on typerää, koska se sekoittaa yhtyeiden imagot ja haiskahtaa halvalta rahastukselta. Ja näemmä jotkut erehtyvät luulemaan, että kyseessä olisi sama yhtye.
Duh. Jos New Order versioi uudelleen Joy Divisionia omalle orkesterilleen sovitettuna, se on cover-kappale, vaikkakin saattaa lähennellä haudanryöstöä. Se on eri yhtye esittämässä toisen bändin repertuaaria.
Sitävastoin sun höpöttämä "ne on ihan sama bändi, laulaja vaan on eri" on scheissea, koska New Orderin musiikkityyli ja imago ovat täysin erilainen verrattuna Joy Divisioniin. Niillä on aika iso ero. New Order = ysäri- Ibiza, Joy Division = kasari- Berliini. Jos et tajua, niin sitten et. New Order esittäessään Joy Divisionia ei ole Joy Division vaikka "vain" alkuperäinen laulaja puuttuisi. Niiden laulaja kun sattui olemaan yhtyeen taiteellinen johtaja.
Oma, henkilökohtainen mielipiteeni taas on, että NO heittämässä covereita Joy Divisionin arsenaalista on typerää, koska se sekoittaa yhtyeiden imagot ja haiskahtaa halvalta rahastukselta. Ja näemmä jotkut erehtyvät luulemaan, että kyseessä olisi sama yhtye.
Aargh. En väittänyt, että NO = JD. Mutta esittäessään JD:n biisejä NO on lähellä sitä, koska jäsenistä 75 % on samoja... Eikä tässä NO:sta tunkemassa JD:n saappaisiin ole kysymys (ideanakin niin naurettava – miksi bändi haluaisi palata musiikkityylissään 30 vuotta taaksepäin?), vain puhtaasta ilosta soittaa lavalla monet vuodet livenä esittämättömiä biisejä. Laulaja = taiteellinen johtaja. Wtf. Laulujen sanoittaja varmasti. Musiikki sen sijaan on yhteispanos. Haudanryöstö... mikä mättää, miksi niin nihkeä asenne? Ysäri-Ibiza... eh yks NO-levy 90-luvulla. Sekoittaa yhtyeiden imagot? Sekoittumisvaarasta kärsivät poloiset katsokoot keikan jälkeen Wikipediasta tms., kumpaa bändiä he olivat katsomassa (tai vielä parempi: vilkaiskoot pääsylippuaan, siinä lukee varmasti NEW ORDER.) Miten siinä ilmenee rahastusta, jos keikan esim. 15-16 ‑mittaisesta biisirepertuaarista 2-3 on JD-biisejä? Lipun hinta on sama esitettiin siellä sitten 100 % NO-biisejä tai pari JD:tä siinä sivussa.
Love Will Tear Us Apart oli keikan paskin kappale. Muuten keikka oli todella hyvä ja Ceremonyhan on New Orderin parhaimpia. Mitään myötähäpeää ei tarvinnut tuntea, koska pojat käyttäytyi kunnolla eikä mitään lisähappeakaan vedelty. Sen sijaan viimeisimmistä levyistä en ole jaksanut ihmeemmin innostua joten ihan passeli mulle jos pillit menee pussiin.
Paskoja bändejä molemmat joten turha niistä on väitellä.
esittäessään JD:n biisejä NO on lähellä sitä, koska jäsenistä 75 % on samoja... Eikä tässä NO:sta tunkemassa JD:n saappaisiin ole kysymys -- vain puhtaasta ilosta soittaa lavalla monet vuodet livenä esittämättömiä biisejä.
Onko New Orderilla joku velvoite soittaa juuri Joy Divisionia encoreissaan? Kyllähän sinne muutakin menisi kätevästi ilman fanien mutristeluja (en ole ainoa jota NO:n takinkääntö närästää). Jos kerran Sumner laulaa JD:t yhtä päin mäntyjä kuin omatkin kappaleet, niin miksi sitten pitäisi juuri JD:n hitit heittää?
JD:n osasista muodostunut New Order ei silti ole lähellekään sama bändi kuin ainoastaan niiden tyyppien osalta jotka aloittivat uuden yhtyeen, erilaista musiikkia tehden. Curtis oli Joy Divisionin nokkamies (tätä tarkoitin taiteellisella johtajalla) jota ilman JD ei ole JD (eikä tässä tapauksessa muuten ilman ketään muutakaan, tiedä sitten Allmusic:n biografioiden todenperäisyydestä).
Mikä tahansa muu yhtye coveroimassa Joy Divisionia on ok, mutta New Orderin syntyhistoria – se että se on niin lähellä aiempaa yhtyettä muttei silti lähellekään – saa coveroinnit vaikuttamaan rahastukselta, oli sitten kyse puhtaasta soiton ilosta tai sitten ei. New Order lähti etsimään uutta tyylisuuntaa, jottei se vaikuttaisi Joy Divisionilta. Miksi ne sitten juuri passelisti paluukiertueellaan aloittavat soittamaan edellisen bändin helmiä?
Ja vielä vanhempaa postausta kommentoiden...
SpadduNO-cover LWTUA:sta ei voi kuulostaa kovin erilaiselta alkuperäisversioon verrattuna, koska: pelkästään laulaja on vaihtunut. Tämä ilmenee mm. --
Aijaa?
