IIK!! 3.-4.11.2006

Maldoror 4.11.2006 12:16

Maniac oli kyllä vitun kova.





Ei ollut kaukana että olisi Spinellin innoittamana käynyt sen yhden hölöttäjän kurkulle, heh.
chachi 4.11.2006 13:06
Maldoror ( 4.11.2006 14:17)
Ei ollut kaukana että olisi Spinellin innoittamana käynyt sen yhden hölöttäjän kurkulle, heh.




Taasko niitä paikallisia tyhjännaureskelijoita oli siunaantunut paikalle?
Maldoror 4.11.2006 13:27
chachi ( 4.11.2006 13:07)
Maldoror ( 4.11.2006 14:17)
Ei ollut kaukana että olisi Spinellin innoittamana käynyt sen yhden hölöttäjän kurkulle, heh.




Taasko niitä paikallisia tyhjännaureskelijoita oli siunaantunut paikalle?




Paikallisuudesta en tiedä, oikeastaan niitä oli kaksi tyyppiä – puolen elokuvaa kommentoivat tapahtumia kovaan ääneen, tyyliin "Die die my darling" asiaankuuluvilla Cradle of Filth ‑vokaaleilla. Välillä jutustelivat keskenään ties mitä. Välillä toinen yritti rauhoitella toista, kohta kuitenkin jatkui taas. En tiedä oliko syynä henkinen vamma vai humalatila, luultavasti molemmat.
Ilja Rautsi 4.11.2006 14:56
Maldoror ( 4.11.2006 13:28)
chachi ( 4.11.2006 13:07)
Maldoror ( 4.11.2006 14:17)
Ei ollut kaukana että olisi Spinellin innoittamana käynyt sen yhden hölöttäjän kurkulle, heh.




Taasko niitä paikallisia tyhjännaureskelijoita oli siunaantunut paikalle?




Paikallisuudesta en tiedä, oikeastaan niitä oli kaksi tyyppiä – puolen elokuvaa kommentoivat tapahtumia kovaan ääneen, tyyliin "Die die my darling" asiaankuuluvilla Cradle of Filth ‑vokaaleilla. Välillä jutustelivat keskenään ties mitä. Välillä toinen yritti rauhoitella toista, kohta kuitenkin jatkui taas. En tiedä oliko syynä henkinen vamma vai humalatila, luultavasti molemmat.




NV-näytöksessä takanani istui kaksi tyyppiä pälisemässä Maniacin läpi. Toinen eläytyi murhiin aina intohimolla ja kommentoi kankaan tapahtumia: "Jes...! ...jes!...JES!"
Griffin 5.11.2006 13:04
Ilja Rautsi ( 4.11.2006 14:57)
Maldoror ( 4.11.2006 13:28)
chachi ( 4.11.2006 13:07)
Maldoror ( 4.11.2006 14:17)
Ei ollut kaukana että olisi Spinellin innoittamana käynyt sen yhden hölöttäjän kurkulle, heh.




Taasko niitä paikallisia tyhjännaureskelijoita oli siunaantunut paikalle?




Paikallisuudesta en tiedä, oikeastaan niitä oli kaksi tyyppiä – puolen elokuvaa kommentoivat tapahtumia kovaan ääneen, tyyliin "Die die my darling" asiaankuuluvilla Cradle of Filth ‑vokaaleilla. Välillä jutustelivat keskenään ties mitä. Välillä toinen yritti rauhoitella toista, kohta kuitenkin jatkui taas. En tiedä oliko syynä henkinen vamma vai humalatila, luultavasti molemmat.




NV-näytöksessä takanani istui kaksi tyyppiä pälisemässä Maniacin läpi. Toinen eläytyi murhiin aina intohimolla ja kommentoi kankaan tapahtumia: "Jes...! ...jes!...JES!"




Aika pirun isoon ääneen ne mölisivät kun itse olin salissa niin takana kuin pääsee ja sinne kuului selvästi niitten hyypiöitten sekoilut. Toisaalta tuli sitä sitten itsekin varmaan aiheutettua paheennusta kun välillä alkoi naurattaa niin perkeleesti kun tuli fiilis, että elokuvan päähenkilön sukulaiset siellä vaan hurraavat ämerican serkulleen.
Griffin 5.11.2006 16:32

Nyt on tosiaankin sitten päästy pois festaripaikkakunnalta ja voisi kommentoida vähän enemmän. Sain kasattua ihan mukavasti porukkaa mukaan ja majoituimme Iin silloille kahden yön ajaksi. Joka jampalle hankittiin sarjamurhat ja siitä sitten istuimme oman virkeystilan mukaan enemmän ja vähemmän paikalla. Paluumatkalla kun kyselin tunnelmia, niin kaikki viihtyivät ihan mukavasti joten kiitokset porukan puolesta järjestäjille.





Itse katsoin kaikki näytökset läpi ja niistä pikku purku lienee paikallaan.



Lyhytelokuvakilpailun ensimmäinen sarja. Muutama ihan kiva lyhäri mukana, mutta pääasiassa ei mitään kunnolla mieleenjäävää materiaalia. Hyvin paljon tuli mieleen joskus kauan sitten itse tehdyt kotivideot. Parhaiten jäi mieleen se zombi pläjäys jossa sotilas haahuili jossain rakennuksessa.



Seuraavaksi oli sitten tarjolla Wolf Creek, jolle olin asettanut kuulopuheitten perusteella aika kovat odotukset. Ja tottakai sitten petyin elokuvaan totaalisesti. Ei vaan lähtenyt toimimaan kohdallani millään tavalla oikein ja sitten kun päästiin lahtaamis osuuteen niin päähenkilöitten toilailut alkoivat vituttaa siihen malliin, että alkoi jo toivoa, että hullu jussi saisi tahtonsa läpi. Ihan lopussa oli hyvät Mad Max fiilikset ja siitä on pakko antaa plussaa, että homma ei mennyt ihan niinkuin odottelin sen rullaavan. Ai niin, se aussimurre, voi helvetti että oli vaikeaa seurattavaa tanskatekstityksen kanssa. Meni niin paljon juttua ohi, että kertaus voisi olla paikallaan.



Meinasin myöhästyä Maniacista kun lähdin haukkaamaan nopeasti kebabia tien toisella puolella olevalle grillille, mutta ehdin kuin ehdinkin mukaan hulluuden syövereihin. Tämä elokuva toimi sitten jo paremmin ja olikin festarin parhaimmistoa. Mukana menossa Bond tyttöä ja Miss Sharon Mitchell. Sharon tosin vain mitättömän pienessä sivuroolissa, olikohan menossa muihin kuvauksiin wink.gif Toiminta oli tylyä ja tunnelma oli kunnolla rujo kun eukkoja lahdattiin urakalla ja saalista naulattiin mallinukkejen päihin kiinni. Valkokankaan tapahtumien mielipuolisuutta alleviivasi sitten salin tapahtumat kun ne pari hyypiötä pitivät omaa showtaan. Vaikka homma kauempaa välillä naurattikin, niin jos olisin istunut vieressä niin olisi voinut pelottaa kunnolla kun kuolaava idiootti kiihottuu valkokankaan tapahtumista.



Seuraavaksi oli vuorossa Der Golem. Tämän näytöksen aikana meinasin nukahtaa ihan väkisin. Saksankielen taito ei ole mitään kovinta luokkaa joten tapahtumat ja motiivit jäivät paikoin aika hämärän peittoon. Siinä vaan joku juutalaissetä hääräsi ja golemi tuusasi menemään.



Kelle kello kilahtaa oli lyhytelokuvista paras. Saakelin synkkä ja liikuttavan traaginen tarina. Animaatio oli pirun hyvän näköistä ja muutenkin homma toimi.



Perjantain viimeinen eli Dr. Black, Mr. Hyde sitten taas jotain johon oli tullut kasattua odotuksia mutta kaikki ei ihan osunut kohdalleen. Välillä oli aivan pirun puuduttavaa menoa, mutta aina sitten kun valkonaama lähti liikkeelle olikin aivan toinen meno. Hyde veti tajuttomalla draivilla porukkaa päihin ikään ja sukupuoleen katsomatta ja muutenkin tempo oli ihan hillitön. Vaikka ei ihan nappiin mennyt teos, niin silti ihan osuva valinta illan päättäväksi häröilyksi.



Lauantain ensimmäinen ohjelmaosuus oli Verenimijät näytelmä. Ohjelmalappusessa ollut maininta musikaalista aiheutti inhon väristyksiä allekirjoittaneen selkäpiissä, mutta hitto tämähän oli ihan loistava. Vaikka välillä tekniikka ilmeisesti petti tai jotain ja asialla ei ollut mitään konkarinäyttelijäporukkaa, niin homma toimi tosi hyvin ja tästä tuli yksi festarin suosikeista, ellei jopa paras osuus.



Seuraavaksi oli lyhytelokuvakilpailun toinen osuus. Välillä oli tosi painostavaa tunnelmointia, sitten rehellistä läskiksi vetoa. Näissä oli periaatteessa parempi ote kuin ekassa sarjassa, mutta joissain tapauksissa olisi saanut olla hieman skarpimpi mitä tuotoksiinsa laittaa. Palkinnot menivät kuitenkin ihan oikeisiin osoitteisiin.



La vampire nue oli mielenkiintoinen tapaus. Elokuva toimi kohdallani huomattavasti paremmin kuin moni muu vuosien saatossa hehkutettu klassikko. Vaikka elokuva tuntui pitkältä kuin nälkävuosi, niin sen parissa ei käynyt aika pitkäksi. Hämäriä tapahtumia, pääosan vampyyrineito oli syötävän hyvän näköinen ja maaginen mustan naisen suorittama tissien hivelykohtaus. Sijoittaisin festarin kolmen parhaan elokuvan joukkoon, yleisön käytöksen taas kaikkein alimpaan kastiin. Meinasi mennä hermot useampaakin otteeseen kun joillain tuntui olevan koko ajan niin vitun hauskaa. Kaverini meinasikin mennä kysymään, että mistä niitä nappeja saa mitä olette vetäneet. En ollut aiemmin nähnyt Rollinin töitä ja mielenkiinto nähdä lisää heräsi, joten piti ostaa kahviosta törkeän halvalla yksi elokuva lisätarkasteluja varten. Jälkikäteen alkoi harmittaa, että miksen ottanut useampaakin, kun hinta oli kohdallaan.



Seuraavaksi oli vuorossa taas lyhytelokuvaa eli Koti. Painajaisunta ja psyyken hajomista. Välillä kun katsoi meininkiä, niin tuli mieleen omat pahimmat krapula-aamut.



Dr. Butcher M.D. (Zombi Holocaust). Tämä olikin sitten vanha tuttu. Olen aina elänyt siinä harhaluulossa, että olen nähnyt Cannibal Holocaustin, mutta se olikin sitten tämä joka tuli tuijotettua joskus kauan sitten. Taisi tässä mennä koko budjetti eksoottiseen kohteeseen raahautumiseen kun efektipuoli oli hellyttävän kotivideotasoista jälkeä, spagettisuolia nam nam.



Ennen odotettua pääelokuvaa tullut Reeker ei ärsyttänyt, mutta ei nyt niin kovasti ilahduttanutkaan. Harmillisesti äänentoisto päätti lopettaa yhteistyön ja välillä oli työn ja tuskan takana pysyä tunnelmassa mukana. Tosin muutamassa kohdassa luulin sihinöitten ja rahinoitten kuuluvan asiaan, mutta ei se sitten niin ollutkaan. Viikatemies oli aika köpö, mutta muuten homma rullasi kohtuu sulavasti eteenpäin. Yhden tempun elokuva jota ei varmaan tarvitse katsoa toiste.



Viimeinen elokuva The Wicker Man (Uhrijuhla). Hieman kun oli tunnelmaa. Yöväentalon aula pursusi porukkaa, sali tuli melkein täyteen, ei varmaan paljoa enempää olisi voinut ottaa sisään tai ilma olisi loppunut kesken kun nytkin alkoi tehdä loppupuolella tiukkaa. Aluksi pelotti, että mitä tästä tulee kun katsojakunta vaikutti aika nuorelta. Tuli elävästi mieleen Leen Helsingin vierailun aikana näytetyn laulukatkelman aiheuttama naurunremakka, mutta enpä havainnut oikeastaan mitään häiriköitä mekastamassa. Printti oli mainostuksen mukaisesti ihan priimaa ja edellisen näytöksen jälkeen vaihdettu äänentoistokin pelasi aivan loistavasti. Lauantain paras elokuva. Festarien lopun yllätyksen arvasin heti juonnon yhteydessä, mutta eipä haitannut, ukko ei tosin tainnut ottaa lieskaa ihan odotusten mukaisesti.



Ja sitten Iisakkiin...
Maldoror 5.11.2006 17:13
Griffin ( 5.11.2006 16:33)
Seuraavaksi oli lyhytelokuvakilpailun toinen osuus. Välillä oli tosi painostavaa tunnelmointia, sitten rehellistä läskiksi vetoa. Näissä oli periaatteessa parempi ote kuin ekassa sarjassa, mutta joissain tapauksissa olisi saanut olla hieman skarpimpi mitä tuotoksiinsa laittaa. Palkinnot menivät kuitenkin ihan oikeisiin osoitteisiin.




Olen kyllä katkera siitä kunniamaininnasta. Typerää "itsetietoista" huumoria jolla tekijä yrittää osoittaa olevansa oikeasti älykkäämpi kuin tyhmä genre jota parodioi, ja tietokoneella tehdyt splattertehosteet vievät fiilikset aina harrastelijatuotannoissa. Tosin taidan olla jäävi kommentoimaan kun yhden toisen produktion tuotannossa olin mukana. Kai ne vähäpukeiset lesbot sitten nosti pisteitä, heh.



Parhaan elokuvan palkinto meni kyllä ihan oikeaan paikkaan.



Mutta, erittäin paljon kiitoksia järjestäjille. Hauskaa oli taas kerran. Elokuvista Maniac, Nude Vampire ja Wicker Man olivat kaikki täyden kympin näkemyksiä, ja muidenkin parissa viihtyi oikein hyvin. Pieniä teknisiä ongelmia oli, mutta eivätpä nuo suuremmin ärsyttäneet paitsi ehkä juuri Reekerin aikana kun tippui hetkeksi ulos tarinasta.



Kiitokset.
Antti Näyhä 5.11.2006 18:20

Virallinen kävijämäärä oli 1011, eli kävijäennätys rikottiin jälleen kerran.

thumbsup.gif



Pahoittelut niistä lauantaisista äänentoisto-ongelmista. Kun ääni alkoi säristä kesken Reekerin, päätimme kuitenkin ajaa elokuvan loppuun, koska tuohon vikaan ei ollut olemassa "pikakorjausta". Pidimme särinää pienempänä pahana kuin puolen tunnin säätötauon pitämistä kesken elokuvan. Näitä pieniä teknisiä ongelmia täytyy pitää jonkinlaisena hintana siitä, että saadaan pitää festaria suojellussa 1910-luvun talossa, jossa on hieno 50-luvun elokuvakalusto...



No, saatiinhan ne äänet kuntoon ennen pääelokuvaa. Tuo varaäänentoisto asennetaan nyt pysyvästi vanhan tilalle, joten ainakaan lauantainen ongelma ei enää toistu.



Wicker Manin näkeminen mykistävän hienolta 35mm kopiolta oli allekirjoittaneelle liki uskonnollinen kokemus. Kuten leffan alussa mainitsinkin, täytyy kiittää yleisöä siitä että festarin rahkeet riittävät jo tuollaistenkin kalliiden mahtavuuksien hankkimiseen.



Paju-ukko paloi alussa aivan komeilla liekeillä, mutta siinä vaiheessa kovin moni ei ollut ehtinyt vielä ulos.



Kiitokset Griffinille ja Maldororille palautteesta, ja pistäkääpä muutkin kävijät sellaista tulemaan.
Maldoror 5.11.2006 19:25
Antti Näyhä ( 5.11.2006 18:21)
Näitä pieniä teknisiä ongelmia täytyy pitää jonkinlaisena hintana siitä, että saadaan pitää festaria suojellussa 1910-luvun talossa, jossa on hieno 50-luvun elokuvakalusto...




Tosiaankin, työväentalo on niin tunnelmaa huokuva, että tuskin sopivampaa paikkaa festivaalille löytyisi, ainakaan kovin läheltä.
Antti Näyhä 6.11.2006 10:19
Griffin ( 5.11.2006 16:33)
Perjantain viimeinen eli Dr. Black, Mr. Hyde sitten taas jotain johon oli tullut kasattua odotuksia mutta kaikki ei ihan osunut kohdalleen. Välillä oli aivan pirun puuduttavaa menoa, mutta aina sitten kun valkonaama lähti liikkeelle olikin aivan toinen meno. Hyde veti tajuttomalla draivilla porukkaa päihin ikään ja sukupuoleen katsomatta ja muutenkin tempo oli ihan hillitön. Vaikka ei ihan nappiin mennyt teos, niin silti ihan osuva valinta illan päättäväksi häröilyksi.


Tämä tosiaan osoittautui sellaiseksi elokuvaksi, joka pääsee oikeuksiinsa vain valvotun leffayön jälkeen. Tuollainen Night Visions ‑tyyppinen maratoniyö on ollut meilläkin harkinnassa, mutta siinäkin on omat ongelmansa... katsotaan nyt.
Antti Näyhä 6.11.2006 10:53
Antti Näyhä ( 5.11.2006 18:21)
Virallinen kävijämäärä oli 1011, eli kävijäennätys rikottiin jälleen kerran.


Jaha, tiedotteeseen olikin lipsahtanut virhe ja oikea luku on 1111. Ihan oikeasti. Pystyviivojen festivaali.