Mistä löytyy parhaiten kasetit?

skull 19.7.2006 13:23

Alkaa jo hieman tympiä kun huuto.netissäki on koko ajan lähes samat setit myytävänä. Harvinaisempia nauhoja ei enää liiku oikeastaan minkään vertaa. Onko kaikki jäänyt keräilijöille hyllyyn? Jonkin aikaa sitte niitä sai roppakaupalla melko halpaankin hinta.. nyt niitä liikkuu jo huomattavasti vähemmän. Mielenkiintoinen ilmiö sinällään.

Jos ulkomailta löytyy jotakin hyviä paikkoja (muita kuin e-bay) lähinnä euroopasta, niin laittakaan tietoa tulemaan.
Antti Tohka 19.7.2006 13:32

eihän tällaisia asioita paljasteta.

skull 19.7.2006 14:29

Hyvä läppä.

Lauri Lehtinen 20.7.2006 08:55
Antti Tohka ( 19.7.2006 13:33)

Näinhän se on ennenkin mennyt, mutta enpä kadehdi harrastajaa, joka haluaa tähän maailmanaikaan ruveta kokoamaan VHS-kirjastoa. Vanhoilla vuokravideoilla on tapana kadota paljon vinyylilevyjä, kirjoja tai sarjakuvia totaalisemmin. Yhä vähemmän voi mennä mihinkään putiikkiin tekemään löytöjä, vaan on luotava kontakteja muihin harrastajiin, ja törmättävä näissäkin porukoissa siihen, ettei ydinnektaria ole kauheasti liikkeellä. Jäljelle jää kirpputoreilla ja poistolaarien luona luuhaaminen ja ehkä tulevaisuuden kuolinpesien odotteleminen.
Lazer 20.7.2006 09:54
Lauri Lehtinen ( 20.7.2006 08:56)
Jäljelle jää kirpputoreilla ja poistolaarien luona luuhaaminen ja ehkä tulevaisuuden kuolinpesien odotteleminen.

Aika harvoin tänä päivänä kirppariltakaan mitään kovin kummosta löytyy, että käytettyyn aikaan nähden olisi järkevämpää käydä esim. Pienessä Leffakaupassa ihan rahalla ostamassa jotain. Tietysti mitä parempi kokoelma itsellä on ja vähempi puuttuvia nimikkeitä, niin vaikeammaksi menee liikkeistäkään mitään löytää.
moska 20.7.2006 10:18
Lazer ( 20.7.2006 09:55)
Aika harvoin tänä päivänä kirppariltakaan mitään kovin kummosta löytyy, että käytettyyn aikaan nähden olisi järkevämpää käydä esim. Pienessä Leffakaupassa ihan rahalla ostamassa jotain. Tietysti mitä parempi kokoelma itsellä on ja vähempi puuttuvia nimikkeitä, niin vaikeammaksi menee liikkeistäkään mitään löytää.

Toi riippunee vähän paikkakunnastakin. Helsingissä näkee äärimmäisen harvoin enää mitään, mutta esim. Turun seudun kirpputoreilla kun on joskus käynyt, niin yllättävän usein on nähnyt jotain ainakin puolikiinnostavaa.
Lauri Lehtinen 20.7.2006 11:38

Viimeksi Tampereella päin Lielahden kirpputori yllätti semi-positiivisesti halvoilla harvinaisuuksilla, siellä oli miellyttävän himmeitä kivikauden lastenvideoita kuten R-Videon julkaisema neuvostopiirretty Kasakat vauhdissa (a.k.a. Veijarit vauhdissa) ja ainutlaatuinen eläinkokeilu Pekka ja taikasauva (VideoRama) sekä argentiinalainen rape and revenge ‑elokuva Etsi, löydä, tuhoa/The Search, joka oli yllättävän sleazy ja toisaalta hyvin kylmäpäinen tuttavuus. Eihän nämäkään ihan ydinmehua ole, mutta mulle riittäviä osoituksia siitä, että kannattaa edelleen kierrellä ja katsella.

Jani Hietapakka 20.7.2006 11:52

Ei täällä rannikkoseudullakaan ole viime aikoina mitään mielenkiintoisia kasetteja pahemmin liikkunut. Mites on Turku ja sen lähiympäristön kasettitarjonta? Olen tulossa sinne päin 4-5. elokuuta.

sorsimus 20.7.2006 12:17

Todella hiljaista on Turun kirppiksilläkin, eipä ole juuri mitään tarttunut hihaan enää vähään aikaan.

Jotenkin tuntuu, että ainakin täälläpäin (Turku, Salo, Rauma, Uki...) ihan viimesen vuoden aikana on tapahtunut se, ettei fixejä oikein enää kirppareilta löydä.
Lauri Lehtinen 20.7.2006 12:44

Kansankirppiksillä näkyy vahvasti dvd:n ylivalta. Joskus tuntuu, että kaikki digimuodossa oleva löytää ostajansa kunhan hinta on tarpeeksi halpa. VHS vetää huonommin ja vie enemmän tilaa myyntipöydillä ja roudaajien kasseissa, joten en ihmettele jos monet kasetit päätyvät kaatikselle. Ehkä valitettavinta on kuitenkin se, että suomalainen keräilykulttuuri on jäänyt jälkeen esim. Ruotsin meiningistä, Suomessa harvinaisten nimikkeiden hinnat eivät nouse vaan kysyntä hyytyy. Leffakauppaa ja Compactia lukuunottamatta oikeastaan kaikki Hesan videodivarit ovat luopuneet leikistä, ja suuntaus tuntuu samanlaiselta joka puolella.

EDIT ai niin ja Videokallio on onneksi vielä olemassa. Mielestäni muutamiin hurjiin hintoihin perustuvaa mainettaan parempi mesta. 17 euroa/5 leffaa-pakettiin on löytynyt viime aikoina helposti kiinnostavia nimikkeitä ja tiettyjä klassikkonauhoja voi aina ihmetellä vaikkei niihin olisi varaa.
Goose 20.7.2006 13:12
Lauri Lehtinen ( 20.7.2006 08:56)
Antti Tohka ( 19.7.2006 13:33)

Näinhän se on ennenkin mennyt, mutta enpä kadehdi harrastajaa, joka haluaa tähän maailmanaikaan ruveta kokoamaan VHS-kirjastoa. Vanhoilla vuokravideoilla on tapana kadota paljon vinyylilevyjä, kirjoja tai sarjakuvia totaalisemmin. Yhä vähemmän voi mennä mihinkään putiikkiin tekemään löytöjä, vaan on luotava kontakteja muihin harrastajiin, ja törmättävä näissäkin porukoissa siihen, ettei ydinnektaria ole kauheasti liikkeellä. Jäljelle jää kirpputoreilla ja poistolaarien luona luuhaaminen ja ehkä tulevaisuuden kuolinpesien odotteleminen.

Hyvin monesti vielä alanharrastat eivät luovu rahasta vaan sinun on tarjottava vastaavanlaisia kasetteja vaihdossa mikä ainakin minunlaiselleni pölysormelle tuottaa monesti hankaluuksia, kun mistään ei raaskisi luopua.
Lazer 20.7.2006 13:29
Lauri Lehtinen ( 20.7.2006 11:39)
Eihän nämäkään ihan ydinmehua ole, mutta mulle riittäviä osoituksia siitä, että kannattaa edelleen kierrellä ja katsella.

Toki kannattaa, jos intoa vaan on. Mä otan kiertelyn lähinnä harrastuksena ja jos jotain löytyy se on vaan bonusta. Mulla ei rima ostoksissa ole muutenkaan kovin korkealla, jos hinta vaan on halpa. Viimeiset 50 senttiä kpl: Lady Chatterleyn rakastaja, Verinen intiaani ja Amsterdamin tappaja (,jossa oli siistiä myös se, että sain siinä siedettävän kuntoisen Dollarvideo kotelon johkin Dollarin julkaisuun).
Jakel 20.7.2006 19:04

Ahkeralla kiertämisellä kirpputoreilta löytyy satunnaisesti puolikiinnostavia yksittäisiä elokuvia (jotka on jollain aasinsillalla tullut liitettyä johonkin keräilemään alalajiin tms), mutta harvemmin mitään oikeasti harvinaista. Joskus harvoin (kerran viidessä vuodessa) pääsee tonkimaan jonkin konkurssipesän varastoa ja silloin tuntuu kuin olisi satumaisen aarteen äärellä. Itse olen vieläkin hurmiossa, kun pääsin pari päivää sitten tonkimaan tuollaista varastoa.

Humphrey Bogart 20.7.2006 19:46
Jakel ( 20.7.2006 19:05)
. Itse olen vieläkin hurmiossa, kun pääsin pari päivää sitten tonkimaan tuollaista varastoa.

No, mitä sieltä löytyi?
Lazer 20.7.2006 19:57
Goose ( 20.7.2006 13:13)
Hyvin monesti vielä alanharrastat eivät luovu rahasta vaan sinun on tarjottava vastaavanlaisia kasetteja vaihdossa mikä ainakin minunlaiselleni pölysormelle tuottaa monesti hankaluuksia, kun mistään ei raaskisi luopua.

No täshän on käänteisesti se juttu, että kunnon staffia löytyy parhaiten toisilta harrastajilta ja sikshän toisten nimikkeiden tilalle yrittää saada vaihdossa jotain. Jos saa toiselta rahaa, niin voi kestää vaikka kuinka kauan, että löytää sitten jotain järkevää nauhaa. Luopuminen on kahden kauppaa.