9.4.2006 15:17
Luokkataustan vaikutus elitistisyyteen
9.4.2006 15:25
Täällä on niin hienoa keskustelua ja niin vaikeita sivistyssanoja, että en edes yritä olla samalla tasolla, mutta kirjoittelenpa nyt sitten ihan henkilökohtaiselta kantilta.
Itse olen lähtöisin tavallisesta duunariperheestä joka ei pahemmin kulttuurisia harrastuksia omaa ja elokuvainnostukseni kanssa olenkin perheeni ainoa. Lapsuus/nuoruus kului pitkälti puhtaan mainstream-viihteen parissa eli sitä katsottiin mitä telkkarista sattui tulemaan tai lähivuokraamon hyllyiltä löytyi. Jo varhaisessa vaiheessa kauhuleffat vei mennessään ja siitä sitten pikkuhiljaa tuon genren sisällä tuli tehtyä uusia erikoisempiakin löytöjä, kiitos internetin ja etenkin gorefoorumin, kun tuon mestan satuin löytämään.
Elokuvamakuni kehittyminen onkin oikeastaan tapahtunut aika puhtaasti iän karttumisen myötä. Esim. Ingmar Bergmanin löysin vasta 28-vuotiaana ja muutenkin vasta päälle parikymppisenä alkoi kiinnostaa kaikenlaiset sellaisetkin elokuvat joihin ei ihan joka paikassa törmää/mitkä ei ole kaikelle kansalle tuttuja.
Ja mitä sitten tulee elitismiin, niin enpä oikeastaan pidä itseäni elitistinä ainakaan sanan syvällisessä merkityksessä. Tänne elitisti-foorumille kirjauduin jo varhaisessa vaiheessa kun tämä perustettiin hohto-foorumin mainstream-henkisyyden ja viestien sensurointipolitiikan herättämän vitutuksen synnyttämänä sillä täältä saa infoa sellaisista leffoista joista tuolla toisella foorumilla ei ole kuultukaan. Itse en kuitenkaan ole täällä esiintynyt mitenkään aktiivisena viestittelijänä, mutta sitäkin enemmän taustalla roikkujana muiden juttuja lukien. En siis koe olevani tarpeeksi elitisti jotta pystyisin heittelemään mitään henkevää kommenttia useampiin topiceihin ja senpä vuoksi olen mieluummin hiljaa ja poimin satunnaisia kiinnostavia tiedonmurusia eri keskusteluista sieltä vittuilujen lomasta kuin lähden itse päätäni suotta aukomaan etenkään asioista joista en mitään tiedä. Muutenkaan en koe oman elokuvamakuni kanssa olevani yhtään sen erikoisempi tai parempi kuin muutkaan enkä koe ylemmyydentunnetta jos joku nyt sattuu pitämään sellaisista leffoista jotka minun makuuni ovat aivotonta paskaa. Mikäli siis elitismi on juuri jotain tuollaista muille vittuilua ja oman erinomaisuuden ja täydellisyyden korostamista muihin nähden, olen tuossa lajissa aika epäonnistunut yksilö.
9.4.2006 17:47
Parempi sekin olisi kuin nykyinen narrin osa. Sä luulet olevasi kovakin ruuneberi, mutta mun kirjoituksille vittuilu on sama kuin ampuisi kalaa ämpärissä. Pistä edes jotain remarkablea näytille, niin saisin haistella vähäsen elitistien sisäpiirihuumorille rakentuvia suolikaasuja.
9.4.2006 18:12
Parempi sekin olisi kuin nykyinen narrin osa. Sä luulet olevasi kovakin ruuneberi, mutta mun kirjoituksille vittuilu on sama kuin ampuisi kalaa ämpärissä. Pistä edes jotain remarkablea näytille, niin saisin haistella vähäsen elitistien sisäpiirihuumorille rakentuvia suolikaasuja.
Touché! Uskomattoman nappiin osuu nää näpäytykset.
Elämän monimuotoisuus on hämmästyttävä asia.
9.4.2006 19:19