Elokuva-lehti, Episodi 2

Dremez 8.12.2003 00:27

Täällä on ollut hiljaista tuon uuden Episodi-lehden suhteen. Sinänsä erittäin ymmärrettävää, koska kuten arvata saattoi, lehti ei täytä niitä laadullisia kriteerejä joita hyvältä elokuvalehdeltä vaaditaan.





Kerronpa nyt kuitenkin muutamin sanoin omasta hetkestäni lehden parissa kun se tuli kuitenkin jostain kumman syystä käytyä lävitse. Eli jos aloitetaan vaikka tilastoilla niin lehden 82:sta sisäsivusta 25 sivua on mainoksia. Jäljelle jäävistä sivuista ainakin seitsemän kappaletta oli lisäksi sivun kokoisia kuvia, joissa itse tekstiä oli yleensä noin kappaleen verran. Myös valtaosa lopuista sivuista oli varustettu mahdollisimman suurilla kuvilla.



Kun lehteä lähtee selaamaan alusta niin ensimmäinen varsinainen teksti löytyy sivulta 11. Siinä lehden päätoimittaja kertoo kuinka lehden kohdelukija voi olla elokuva-alan ammattilainen tai joku joka haluaa tarkastella elokuvia ennakkoluulottomasti pintaa syvemmältä ja olla utelias tietämään niiden taustoista. Itse en ole ammattilainen, mutta nuo sanat "pintaa syvemmältä" kyllä sytyttävät minut, tosin turhaan. Joko lehden kohderyhmä on valittu väärin tai sitten lehden taso ei yllä tuomaan noita asioita tarkoittamalleen kohderyhmälle.



Seuraavalla sivulla Joonas Hytönen paljastaa etteivät Moskovan elokuvaopinnot ole välttämättä olleet kovin syvällisiä, mikä ei ole kovin yllättävää, vaikka sinänsä hän puhuukin oikean asian puolesta.



En nyt viitsi lähteä ruotimaan seikkaperäisesti jokaista lehden artikkelia, mutta kommentoin niitä hieman yleisesti. Jokainen jutuista on todellinen pintaraapaisu ja varsinkin ulkomaisista elokuvaihmisistä tehdyt "suuret" jutut ovat muutamien lainausten päälle rakennettuja listoja näiden ihmisten uusien elokuvien juonista ja fiilistelyjä heidän sen hetkisistä ihmissuhteista. Muutamat kotimaisista ihmisistä tehdyt jutut ovat jo hieman mielenkiintoisempia, koska haastatteluihin on voitu käyttää enemmän aikaa. Tämä on toki ymmärrettävää kun tietää sen hetken pienuuden jonka rivitoimittaja ulkomailla tähtihaastateltaviltaan saa. Sitä en taas pysty millään ymmärtämään miksi ei siis kannattaisi keskittyä tekemään näistä kotimaisista haastatteluista vieläkin syvällisempiä ja pyrkiä täydelliseen kattavuuteen. Niiden viemä ylimääräinen sivutila vapautuisi kun jätettäisiin nämä joka tapauksessa turhat ulkomaalaisista tehdyt muutaman minuutin muottihaastattelut kokonaan pois.



Elokuva-arvosteluista sen verran, että jos huonoin elokuva saa kolme tähteä niin jossakin välissä joku on kussut jotakuta silmään tai vähintään omille housuilleen. Arvostelut ovat melkein poikkeuksetta myös niin lyhyitä, että mitään pohdiskelevampaa ja syvällisempiin sfääreihin menevää on turha odottaa. Pikainen juonikuvaus ja muutama kuvaileva adjektiivi tietysti riittää antamaan tarvittavan kuvan spoilautumista muutenkin välttelevälle katsojalle, mutta onko tuo minimalistisuus harkittua vaiko yksinkertaisesti asiaan paneutumattomuutta.



Edes etukäteen eräs lehden kiinnostavimmista jutuista kannen perusteella eli Richard Stanleyn elokuvaväkivaltaa käsittelevä teksti ei tuo aiheeseen mitään uutta näkökulmaa tai asiaa. Kolme sivua sanahelinää yksipuolisesti käsiteltynä, joka on hiemankin aiheeseen perehtyneelle pelkkää vanhan kertausta.



Mitä tästä lehdestä minulle sitten jäi käteen. Eipä oikeastaan mitään mainitsemisen arvoista. Toki tämä oli odotettua, mutta miksi näin piti taas kuitenkin käydä, eikö yksi Elokuva-lehti olisi jo riittänyt?



edit: muokkasin yhden lauseen kirjoitusasua asiallisemmaksi
Antti Tohka 8.12.2003 10:56

Verottajalla ja rikospoliisilla pitaisi olla kiinnostusta siihen, kuka naita lehtia oikein rahoittaa.

Dotcom 8.12.2003 20:51

En ole tutustunut Episodiin mutta en epäile yhtään kuulemani perusteella.



Ostin Hohto dvd:n ( tai Dvd Hohdon) ja petyin aika perkeleesti. Mielenkiintoisia juttuja oli hyvin hyvin vähän, ja jäi jotenkin sellainen maku että mitään ei ole tehty kunnolla. Fennada- juttu oli ihan ok. Ja esim. se Bronson-juttu, niin helvetin tyypillistä Hohtoa kuin olla ja voi. Käytänössä filmografia listaus. Vitun jees.

Lehdessä oli myös Will Smith juuri Episodi-tyylinen "tähtihaastatelu". Ei paskankaan arvoinen. Arvostelut sekä Hohdossa että tämän dvd-versiossa ovat myöskin hyvin usein aika lempeitä. Eli aika harvoin annetaan kovin tiukkaa kritiikkiä. Paitsi sitten ehkä muutamista "jo ennakkoon huonoiksi tiedetyistä" elokuvista jotka lyödään täysin penkin alle.



Tänään tullut Hohto jatkaa samalla linjalla kuin aiemminkin. Kannesta en enää kehtaa sanoa mitään ( oli se ainakin värikäs, ja eh... symbolinen). Mielenkiintoisia juttuja oli kovin kovin vähän. Ennakko hehkutus/mainos-jutuilla (TCSM, Master&Commander ja SWAT) ei ole oikeastaan minkäänlaista lukuarvoa. Nyt kun on oma dvd-lehti niin Hohdosta dvd-julkaisujen arvoiden etsiminen on aika turhaa. Sentää tsekattiin Chaplin ja muutama epämielenkiintoinen Bollywood-leffa. Takuulaatuista Made In Asiaa en ole vielä tsekannut. Mutta tämä pitää käsittää luottamuslauseeksi.



Tuomas Riskalalle täytyy antaa erityisen lämmin Kiitos todella mielenkiintoisesta ja asiallisesta Eli Rothin haastattelusta. Varmaan koko Hohdon historian paras artikkeli.



Jos Hohdossa olisi joku perkeleen asiallinen kolumnisti se pelastaisi jo aika paljon.

Hohdon jakautuminen kahdeksi lehdeksi on mielestäni hieman röyhkeätä, sillä nyt muutenkin Oikeasti hyvät ja harvat jutut on vain hajautettu kahteen eri julkaisuun.

Hohto ja Dvd hohto eivät olisi edes yksissä kansissa kovin hyvä julkaisu. Liiankin monesti olen miettinyt miksen ole jo lopettanut lehden tilausta.
Kat 9.12.2003 08:34

Itse selailin Episodea eilen kaupassa. Minusta kansi on erittäin tyylikäs, mutta pikasilmäyksellä lehti vaikutti lähinnä joltain Empire-Total Film-kopiolta. Juttuja en siis lukenut, joten sen enempää en kommentoi.

Martin 9.12.2003 09:04
Dotcom (8.12.2003 20:52)
Tuomas Riskalalle täytyy antaa erityisen lämmin Kiitos todella mielenkiintoisesta ja asiallisesta Eli Rothin haastattelusta. Varmaan koko Hohdon historian paras artikkeli.


Jes, tähän on helppo yhtyä. Aivan loistava haastattelu! Tosin saattoi olla aika pitkälle pelkästään Eli Rothin ansiota, koska mieheltä tuntui juttua riittävän. Itse kysymyksiähän ei ollut kuin ihan muutama. Itse olisin kyllä tiedustellut vielä Cabin Feverin tulevan Director's Cutin aikataulua.
k-mikko 9.12.2003 10:37
Dotcom (8.12.2003 20:52)
Ja esim. se Bronson-juttu, niin helvetin tyypillistä Hohtoa kuin olla ja voi. Käytänössä filmografia listaus. Vitun jees.


Ostin dvdhohtodvd:n matkalukemiseksi. Ei jesus miten turha. Bronson-juttu oli huippu. Luin sen sivun ja käänsin seuraavalle, ja katsos, ei siellä ollutkaan Bronson-dvd-arvosteluja. Piti oikein tarkistaa, että puuttuuko sivuja. Mitä järkeä tuossa sivun Bronson-muistelussa oli?
Ilja Rautsi 9.12.2003 11:45

Tuo Roth- juttu oli tosiaan ainoa hyvä asia lehdessä. Minun tilaukseni taitaa loppua tähän numeroon, en muista mistä se alkoi. Anne Tolonen tosin tarjosi taas viihdearvoa mutta ei sellaista että siitä viitsisi maksaa.

MiR 9.12.2003 13:12

Hohdon "Kaikille kaikkea" periaate on tosiaan johtanut "Ei kenellekään juuri mitään" tilanteeseen. Kuten Dotcom tuossa aikaisemmin jo totesikin, pahin isku taisi olla jakautuminen kahteen erilliseen lehteen. Nyt lehdet tulee selattua melko nopeasti läpi, kun journalismin taso on kevytpopparin raskasta.





Mutta mistäpä sitä tietää, ehkä juuri tuollainen pikaruokala tyyppinen kevyt-tarjoilu on sitä mikä näinä päivinä myy confused.gif
Young Hova 9.12.2003 13:56

Ei kai Hohto vieläkään oikeasti myy.





Silti Nurmen esittämä Episodin levikkitavoite 30000 on paksuinta sekoilua mitä aikoihin on kuultu...
Antti Tohka 9.12.2003 14:10

Ma en ole ikina kuullut kotimaisesta leffalehdesta, joka olisi sellaisenaan kannattanut (paitsi ne, jotka on tehty isukin tyopaikan valokopiokoneella). Sita varten meilla on kulttuurilehtituki ja elokuvalehtituki (jonka piirissa tosin taitaa olla vain Filmihullu).

Martin 9.12.2003 14:19
Kalle Kinnunen (9.12.2003 13:57)
Ei kai Hohto vieläkään oikeasti myy.



Silti Nurmen esittämä Episodin levikkitavoite 30000 on paksuinta sekoilua mitä aikoihin on kuultu...


Kyllä Hohdolla on nykyään aika jees levikki.



Hohto 10.000-15.000 kpl/lehti

DVD Hohto 15.000-20.000 kpl/lehti



Tiedä sitten paljon näistä myydään/tilataan ja paljon annetaan ilmaiseksi kaikenmaailman tapahtumissa ym.



Mediakortti 2004, pdf, 711 Kt
Antti Tohka 9.12.2003 14:38
Martin (9.12.2003 13:20)
Kalle Kinnunen (9.12.2003 13:57)
Ei kai Hohto vieläkään oikeasti myy.



Silti Nurmen esittämä Episodin levikkitavoite 30000 on paksuinta sekoilua mitä aikoihin on kuultu...


Kyllä Hohdolla on nykyään aika jees levikki.



Hohto 10.000-15.000 kpl/lehti

DVD Hohto 15.000-20.000 kpl/lehti



Tiedä sitten paljon näistä myydään/tilataan ja paljon annetaan ilmaiseksi kaikenmaailman tapahtumissa ym.



Mediakortti 2004, pdf, 711 Kt


Filmihullu levikki 2000 (?) kappaletta, myynti 200 kappaletta vai paljonko niita kunnallisia kirjastoja oikein on.



Ja eikos Like uutistenkin "levikki" ollut aikoinaan ties mita hatusta vedettya. Kyseessa oli sentaan ilmaisjakelulehti.



Levikinhan on syyta olla suurempi kuin 1000 kappaletta, jos haluaa myyda mainostilaa muillekin kuin joillekin erikoiskaupoille. Aika moni Hohdon mainoksista taitaa olla kylla vaihtomainoksia.



Hieman spekulatiivisia laskelmia kuvitteelisen elokuvalehden suhteen.



Elokuvalehti Hohdin



Levikki 15 000



painokulut 25 000

levityskulut 15 000

palkat 1500

muut kulut 100



Myynti 10 000



Myyntitulot 31 000

Mainostulot (ilmoitusmyyntikulujen jalkeen) 5000



tappio 5600 egea





Arvioisin, etta ensimmaisen Hohdon levikki oli n. 1500-2000 kappaletta maksimissan. Laskekaa tuosta sitten.



edit: enpa tiennytkaan, etta mainokset maksavat Hohdossa nykyaan noin paljon. Otettiin verot pois...hei kohtahan me ollaan voitolla.
Ilja Rautsi 9.12.2003 14:51

"-lukijat ovat edelläkävijöitä ja aktiivisia kokeilijoita"

k-mikko 9.12.2003 15:14

Mikään ei valehtele niin paljon kuin tilasto. "80% lukijoista säilyttää joka lehden". Lukijamäärät: "Hohto 20775 henkilöä/lehti, DVD-hohto 27700 henkilöä/lehti". 80% 20775:sta on 16620, ja 27700:sta 22160. Eli reilut 1000 lukijaa säilyttää Hohtoa, jota ei ole painettu ja yli 2000 DVD-Hohtoa. jota ei ole painettu.

Plissken 9.12.2003 15:42
Antti Tohka (9.12.2003 14:39)
Filmihullu levikki 2000 (?) kappaletta, myynti 200 kappaletta vai paljonko niita kunnallisia kirjastoja oikein on.


Filmihullun levikki on 2500 kipaletta.



Episodin pääseminen 30 000 kappaleen levikkiin tuntuu yhtä todennäköiseltä kuin Tony Halmeen ja Frederikin paljastuminen homopariksi. Läpyskällä ei ole juuri lainkaan valmista tilaajakantaa Hohdon perittyä Elokuva-lehden vanhat jämät.



Vertailun vuoksi kohta 20 vuotta toimineella Imagella on parinkymmenen tuhannen tilaajakanta ja ‑juppiudestaan huolimatta- lehti vetoaa oletettavasti suurempaan kohderyhmään kuin Episodin kaltainen harrastelehti. Asiaa eivät auta parin sitaatin ympärille rakennetut, ainekirjoitustyyliin aloitetut ("Peter Jackson syntyi Uudessa-Seelannissa vuonna...") "henkilökuvat". Ja se aktööri-sanan käyttö...



Kun Monet Episodin aiheet (esim. Kill Bill) on vatmottu puhki kymmenissä medioissa ennen Nurmen ja kumppaneiden räpellyksiä, niin kaikin puolin paskasti toimitetulta lehdeltä katoaa viimeinenkin lisäarvo mitä se voisi teoriassa tarjota fanaattisimmille Hollywood-uutuuksien kyttääjille. Lehden parin kappaleen mittaisissa "arvosteluissa" (joita yhdistää etäisesti elokuvakritiikkiin vain tähtiasteikon käyttö) on about saman verran infoa ja kriittisyyttä kuin samoista leffoista löytyy levitysyhtiöiden kotisivuilta.



Episodi on asettanut tavoitteekseen päästä 30 000 levikkiin vuodessa, toisin sanottuna seitsemässä lehdessä. Kuka uskoo näkevänsä seitsemän Episodia Nurmea?