Parhaat 2000-luvun leffat?
Toistaiseksi kyllä! Tossa on niin loistavat hahmot (KAIKKI), tajuttomia läppiä (ekana tulee mieleen ja alkaa heti naurattaa Hitlerin kuva, How Deep is Your Love, se kun naapuri selittää tosiasiat pappilanisännän taustasta) ja samaan aikaan niin suurenmoinen tarina. Ei yhtään turhaa sekuntia. Sikäli parempi kuin Pusher 2, joka voisi olla noin 5 minuuttia lyhyempikin.
Toistaiseksi kyllä! Tossa on niin loistavat hahmot (KAIKKI), tajuttomia läppiä (ekana tulee mieleen ja alkaa heti naurattaa Hitlerin kuva, How Deep is Your Love, se kun naapuri selittää tosiasiat pappilanisännän taustasta) ja samaan aikaan niin suurenmoinen tarina. Ei yhtään turhaa sekuntia. Sikäli parempi kuin Pusher 2, joka voisi olla noin 5 minuuttia lyhyempikin.
Kaipa tämä täytyy katsoa uudestaan. Pusher kakkosen olen katsonut neljä kertaa (ekan kerran tosin filmiltä Tanskassa, eli aika paljon meni ohi) ja se muuttuu joka kerta paremmaksi.
Green Butcherssin läppä, missä lihakauppias selittää jollekin mummolle, miten rakastaa makkaraa, koska se on ultimaattinen nöyryytys eläintä kohtaan (lihat tungetaan eläimen omaan suoleen), on mielestäni hilpeämpi kuin yksikään mainitsemistasi hauskoista jutuista.
Itse taas rankkaisin Vilkkuvat valot parhaimmaksi (nähnyt 2 kertaa), ehkä lämminhenkisyytensä takia enemmän kuin sen, mikä muu näissä on loistavaa. Green Butchers tokaksi (samoin 2 kertaa) ja vain kerran ja ainoana teatterissa nähty Adam's Apples jäisi kolmanneksi. Kaikki kuitenkin vähintään hyviä, ja on kai Adam's Apples toisenkin kerran katsottava kunhan dvd tulee seuraavan kerran halvalla vastaan.
Ei voi kuin ihmetellä mitä A.I. tekee tuolla ihmisten listoilla. Se on niin masentava, ettei edes naurata. Helposti tuskallisin elokuvakokemus mitä olen koskaan kokenut. Ja mä olen sentään kaikenlaista paskaa nähnyt teatterissa...
Tässä nyt muutama:
Blisfully Yours
Dancer in the Dark
Fyra nyanser av brunt
Gozu
In the Mood For Love
Innocence
Kill Bill
La Pianiste
Life Aquatic with Steve Zissou
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Love Liza
Sånger från andra våningen
There Will Be Blood
Woman On The Beach
Wonder Boys
Adam's Applesissa on kyllä enemmänkin loistavia hahmoja, mutta se miten Ulrich Thomsen Adamina näyttää samaan aikaan uteliaalta, vittuuntuneelta ja välinpitämättömältä on kyllä nerokas suoritus. Ei pysty pokerinaamalla katsomaan.
Ei voi kuin ihmetellä mitä Life Aquatic with Steve Zissou tekee tuolla ihmisten listoilla. Se on niin masentava, ettei edes naurata. Helposti tuskallisimpia elokuvakokemuksia, mitä olen koskaan kokenut. Ja mä olen sentään kaikenlaista paskaa nähnyt teatterissa...
Komppi!
Green Butcherssin läppä, missä lihakauppias selittää jollekin mummolle, miten rakastaa makkaraa, koska se on ultimaattinen nöyryytys eläintä kohtaan (lihat tungetaan eläimen omaan suoleen), on mielestäni hilpeämpi kuin yksikään mainitsemistasi hauskoista jutuista.
Adams Applesissa sama näyttelijä selittää sen pappilanisännän sangen traagista, peräti TRAGIKOOMISTA taustaa yhtä intensiivisesti... No, makuasia.
Pusher kakkosen olen katsonut neljä kertaa
En ole pitänyt kirjaa, mutta kyllä tää on 2000-luvun eniten katsomani elokuva BB2:n, Yksinteoin ja Cruisingin ohella. Katselukertojen määrä lienee jotain kymmenen pintaan, tosin puolet niistä varmaan hieman humalassa. Viimeksi juhannusaattona joskus kolmen aikoihin kotiin palattuani katsoin tämän. Daamini kanssa. Hänkin oli sangen liikuttunut Tonnyn toilailuista.
A.I. Artificial Intelligence (Steven Spielberg) EON
Alexander (Oliver Stone) EON
The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford (Andrew Dominik) EON
Borat (Larry Charles) ****
Collateral (Michael Mann) **½
The Dark Knight (Christopher Nolan) EON
The Fountain (Darren Aronofsky) EON
The Incredibles (Brad Bird) EON
Into The Wild (Sean Penn) EON
Kill Bill Vol 1 + Vol 2 (Quentin Tarantino) ***-****
The Life Aquatic With Steve Zissou (Wes Anderson) *½
The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring (Peter Jackson) ****
Lost In Translation (Sofia Coppola) ***½
Mullholland Drive (David Lynch) **½
Munich (Steven Spielberg) ****
No Country For Old Men (Joel Coen) ****
Requiem For A Dream (Darren Aronofsky) ***
Sideways (Alexander Payne) ****
There Will Be Blood (P.T. Anderson) ****
United 93 (Paul Greengrass) ****
The Dark Knight EON
The Lord of the Rings: The Return of the King ****
City of God ***½
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring ****
WALL·E EON
Memento **½
The Lord of the Rings: The Two Towers ****½
Amélie ***
The Departed ***
Muiden elämä EON
Tahraton mieli EON
Pianisti EON
Spirited Away ****
Pan's Labyrinth ****
Requiem for a Dream ***
Perikato ****
No Country for Old Men ****
There Will Be Blood ****
Sin City ****
The Prestige ***
Hotelli Ruanda ***
Batman Begins ***
Oldboy ***
Donnie Darko EON
Gladiator **
Kill Bill vol. 1 ****
Erämaan armoille EON
Medusan sinetti ****
Million Dollar Baby ***½
Rottatouille EON
Jonkinlainen lista aakkosjärjestyksessä:
Top-10:
Battle Royale (2001)
Czesc Tereska (2001)
Master and Commander: The Far Side of the World (2003)
Munich (2005)
Pianist, The (2002)
Pride & Prejudice (2005)
Snow Walker, The (2003)
Touching the Void (2003)
United 93 (2006)
Untergang, Der (2004)
Top-15:
Bully (2001)
Collateral (2004)
Incredibles, The (2004)
Memories of Murder (2003)