Before Sunrise vs. Before Sunset

Humphrey Bogart 26.8.2005 20:55

Aika tylsä polli, mutta menkööt. Tarkoituksena kuitenkin enemmän kuulla mielipiteitä näistä leffoista.

Tuli hiljattain katsottua nämä leffat, ensimmäinen tietysti toistamiseen kun piti kerrata uutta kohtaamista varten. Eli kyseessä ovat siis Ethan Hawken ja Julie Delpyn tähdittämät ja Richard Linklaterin ohjaamat hyvät draamat. Tietysti heti joku hihkaisee, että ei näitä voi laittaa järjestykseen, yhtä hyviä ovat. Before Sunsetin katsomisen jälkeen ajattelin samaa, mutta kyllä mielestäni loppujen lopuksi Before Sunrise on piirun verran parempi. Jätin siis kokonaan vaihtoehdoista "ovat yhtä hyviä"-kohdan pois, kun siihen tulisi kuitenkin liikaa vastauksia. Mutta joku elitisti saattaa tietysti ajatella, että vittuako täällä tällaisia löysäilyelokuvia kommentoidaan. Heille tiedoksi: Haistakaa paska!

Pari asiaa tekee ensimmäisen osan paremmaksi. Wienin tapahtumat jaksavat kiinnostaa enemmän useammin vaihtuvien paikkojen myötä. Onhan se dialogi ykkösasia, mutta itse ainakin jaksoin kiinnostua dialogistakin paremmin, kun Jesse ja Celine kiertelivät eri paikoissa. Pariisissa he junnaavat lähinnä kahvilassa ja jokiristeilyllä, välillä kävellen sivukujia. Wienissä saadaan dialogiinkin kiinnostavia elementtejä puheeseen paikanvaihtojen myötä, esim. hautausmaalla vierailun myötä. Tai ehkä olen vain kärsimätön. Ja vaikka nämä päähenkilöt ovat elokuvan keskeisin asia niin ykkösosan muutama sivuhahmo tuo myös elokuvaan enemmän väriä verrattuna jälkimmäiseen. Mm. runoilija ja ennustaja saavat aikaan Jessen ja Celinen välillä kiintoisaa väittelyäkin em. henkilöiden tarkoitusperistä.

Ja loppujen lopuksi myös dialogi itsessään on parempaa ykkösessä. Välillä kakkososaa katsoessa tuntui että no joo, ei ne nyt oikeasti tuollaisia puhuisi. Eli keskustelu meni ainakin minun makuuni turhankin älylliseksi. Ykkösessäkin oli pientä vientiä tähän suuntaan muttei niin pahasti. Enemmän oikealta dialogi kuitenkin tuntui ensimmäisessä osassa, vaikka kakkosessa paikoitellen ilmeisesti improvisoitiinkin.

Kaiken kaikkiaan kumpikin ovat mainioita leffoja, jotka saavat välittämään hahmoistaan. Harvemmin toivon pojan saavan tyttöä, mutta näissä se fiilis syntyy oikeasti. Toivottavasti kolmatta osaa ei tehdä, sen verran tyylikäs Sunsetin lopetus oli. Eli jos niitä tähtiä pitää antaa niin Sunriselle **** ja Sunsetille ***½.

Jos pitää vielä nipottaa niin elokuvien suomennoksista. Miksi ensimmäinen osa on nykyään .. ennen AAMUA, kun se muistaakseni aikaisemmin oli ihan auringonnousua. Ja kun kerta uudemman nimessä on auringonlasku. Ja tuon rakkaus-sanan olisi voinut jättää suomennoksista pois, siitä saa helposti kuvan, että nämä ovat jotain imeliä Hanks/Ryan-saippuoita. Osa saattaa pettyä kun näin ei ole ja osa ennakkoluuloisista (miehistä) menettävät paljon. Muistan aikoinaan olleeni itsekin ennakkoluuloinen Sunrisen tullessa televisiosta ensimmäistä kertaa, mutta päätin kuitenkin katsoa Alasen Askon aikoinaan valittua elokuvan kuukauden leffaksi Soundissa.

Jottei kukaan vastaa vahingossa väärin (kun Gurussakin joku sekoili) niin mainittakoon, että SUNRISE on 1995 ja SUNSET 2004 tuotantoa.
Young Hova 26.8.2005 21:03

Viimeisimmän katselun jälkeen olen sitä mieltä, että viiden tähden elokuvia kumpikin, jälkimmäinen ehkä vielä parempi paketti.

Humphrey Bogart 26.8.2005 21:07
Kalle Kinnunen (26.8.2005 21:04)
Viimeisimmän katselun jälkeen olen sitä mieltä, että viiden tähden elokuvia kumpikin, jälkimmäinen ehkä vielä parempi paketti.

Juu, minusta kyllä tuntui heti Sunsetin katsottuani, että toinen ja sitä useampi katselukerta saattavat nostaa elokuvan pisteitä.
Young Hova 26.8.2005 21:11

Tsekkasin ja neljällä tähdellä tuota ekaa löin joskus 1,5 v sitten. Nyt tuntuu että se on vaan liian vähän.

9. Before Sunset (Richard Linklater) Ethan Hawke and Julie Delpy walk around Paris and talk. That's it. The only romantic comedy I've ever loved.

– John Waters listaa vuoden 2004 parhaat elokuvat
Korson Antti 26.8.2005 22:16

Minusta ne on loistavia molemmat mutta pidän ensimmäisestä enemmän vain koska se on niin paljon iloisempi. Sen ikäisenä on tyhmempi, optimistisempi ja onnellisempi. Hyviä näyttöjä siitä että amerikkalaiset pystyvät halutessaan tekemään ihan yhtä fiksuja ja syvällisiä elokuvia kuin eurooppalaiset mutta ne saattaa olla viihdyttävämpiä

Vinnie 27.8.2005 01:10
Humphrey Bogart (26.8.2005 19:56)
Jottei kukaan vastaa vahingossa väärin (kun Gurussakin joku sekoili) niin mainittakoon, että SUNRISE on 1995 ja SUNSET 2004 tuotantoa.

Miksi vittuilet confused.gif? biggrin.gif

4/5 molemmille leffoille, uusimman katselin vasta ihan äskettäin.
wicked clown 27.8.2005 09:19

5 tähteä molemmille. Oikeasti en osaa päättää kumpi näistä on loppujen lopuksi parempi. Molemmissa on puolensa. Täytyy varmaan sanoa kuitenkin Sunset, koska siinä on täydellinen lopetus.

Red Right Hand 27.8.2005 10:37

Aika tylsä polli, varsinkaan kun en muista kumpi on kampi. Ja olen nähnyt vain sen ekan (joka on hyvä ja varmaan mun sukupolven ykkösdeittielokuva nuorena aikuisena).

Ilja Rautsi 27.8.2005 10:45
Red Right Hand (27.8.2005 10:38)
Aika tylsä polli, varsinkaan kun en muista kumpi on kampi.

Osaat kai sentään lukea?

Janne Timonen 27.8.2005 10:50
Ilja Rautsi (27.8.2005 10:46)
Osaat kai sentään lukea?

Muistele viime syksyä. Ja paina pääsi kumaraan.
Red Right Hand 27.8.2005 10:53

osaan osaan... mutta ei noin pitkää sepustusta jaksanut loppuun asti lukea – kamoon, yli 10 rivin teksti monitorilla. Ehei. Tekstaritiivistystä peliin perkele. Luin ekan kappaleen ja siirryin sitten vastailupuuhiin.

Humphrey Bogart 27.8.2005 13:41
Korson Antti (26.8.2005 22:17)
Minusta ne on loistavia molemmat mutta pidän ensimmäisestä enemmän vain koska se on niin paljon iloisempi. Sen ikäisenä on tyhmempi, optimistisempi ja onnellisempi.

Tämä on hyvin tiivistetty.

Sori RRH, että pitkästyit mun avautumista lukiessa.
Lazer 27.8.2005 13:50

Ekassa Ethan Hawke alkoi hermostuttamaan jo alun junakohtauksessa, toka taas oli sangen nasta. Ääni siis Sunsetille.

Artemisa Absinthium 29.8.2005 11:01
Lazer (27.8.2005 13:51)
Ekassa Ethan Hawke alkoi hermostuttamaan jo alun junakohtauksessa, toka taas oli sangen nasta. Ääni siis Sunsetille.

Ihan paskoja molemmat. Ethan hawke ällöttää ja Delphy on vaan muuten liian ranskalainen. Kattokaan nyt hyvät ihmiset vaikka Noireja ennemmin.
Red Right Hand 29.8.2005 11:18
Humphrey Bogart (27.8.2005 12:42)
Sori RRH, että pitkästyit mun avautumista lukiessa.

aplogy Accepted