Jadesoturi

Young Hova 17.10.2006 18:34
Crni ( 17.10.2006 16:34)
Onni von Sopanen (11.8) ja Keisarin salaisuus (8.9) ovat myös tämän syksyn ensi-iltoja.

Sori, en muistanut. Näihin verrattuna Jadesoturi toki menestyy ihan loisteliaasti.
jussi 20.10.2006 10:48

Voi hyvät hyssykät, jos tällainen on keskustelun taso aiheena olevasta elokuvasta

<_< ! Mun puolesta antaa olla. Jatkan silti innokkaana elokuvaentusiastina.
drake2j 20.10.2006 11:35
jussi ( 20.10.2006 10:49)
Voi hyvät hyssykät, jos tällainen on keskustelun taso aiheena olevasta elokuvasta <_< ! Mun puolesta antaa olla. Jatkan silti innokkaana elokuvaentusiastina.

jussi = Antti-Jussi Annila?
jussi 20.10.2006 11:48

Heh, aika hyvä

biggrin.gif . En todellakaan oo ko. leffan ohjaaja enkä muutenkaan osallistunut pitkällä kepilläkään sen tekemiseen. Eikä olla sukuakaan, jos sitä aiot seuraavaksi ehdottaa sad.gif ! Eikun viittasin noihin katsojalukuviesteihin. Milloin ne ovat muka kertoneet jotain elokuvan ns hyvyydestä tai ns. huonoudesta? Arvelen vaan joidenkin ärsyyntyvän, kun heidän suosikkigenreään versioidaan tavalla, joka ei miellytä noin niinkuin periaatteesta. Eihän ennakkoasenteet ja vastaavat saisi vaikuttaa, vaan pitäisi pyrkiä objektiiviseen katsantokantaan. Ja tuntuu myös siltä, että joidenkin mielestä kaikki Suomi-elokuva on jo lähtökohtaisesti paskaa, mikä ei minun mielestäni pidä paikkaansa. Osataan sitä täälläkin, vaikka puitteet ovat pienemmät.
drake2j 20.10.2006 11:54
jussi ( 20.10.2006 11:49)
Heh, aika hyvä biggrin.gif . En oo ko. leffan ohjaaja enkä muutenkaan osallistunut pitkällä kepilläkään sen tekemiseen. Eikä olla sukuakaan, jos sitä aiot seuraavaksi ehdottaa sad.gif !

Ihmettelen vain miksi keskustelu tästä elokuvasta tuntuu olevan sinulle niin henkilökohtainen asia?
jussi 20.10.2006 11:56

Eikö tää olekaan palsta, jossa keskustellaan elokuvista? Luulisin, että kaikki tänne kynäilevät kokevat elokuvan henkilökohtaisesti läheiseksi asiaksi. Ja jos joku leffa innostaa mua, mikä siinä on väärää? Vielä väärinkäsitysten välttämiseksi: en halaja tällä viesteilylläni elitisti-statusta

wink.gif !
Young Hova 20.10.2006 12:15
jussi ( 20.10.2006 11:57)
Eikö tää olekaan palsta, jossa keskustellaan elokuvista? Luulisin, että kaikki tänne kynäilevät kokevat elokuvan henkilökohtaisesti läheiseksi asiaksi. Ja jos joku leffa innostaa mua, mikä siinä on väärää?

Mitä väärää on keskustella siitä, kuinka suomalaisten elokuvien markkinoinnissa katsojalukuja ja niiden suhteita käytetään täysin häpeilemättä vääristeltyinä? Onko väärin kertoa, että Jadesoturi menestyi huonommin kuin toivottiin?
jussi 20.10.2006 12:20
Young Hova ( 20.10.2006 12:16)
jussi ( 20.10.2006 11:57)
Eikö tää olekaan palsta, jossa keskustellaan elokuvista? Luulisin, että kaikki tänne kynäilevät kokevat elokuvan henkilökohtaisesti läheiseksi asiaksi. Ja jos joku leffa innostaa mua, mikä siinä on väärää?

Mitä väärää on keskustella siitä, kuinka suomalaisten elokuvien markkinoinnissa katsojalukuja ja niiden suhteita käytetään täysin häpeilemättä vääristeltyinä? Onko väärin kertoa, että Jadesoturi menestyi huonommin kuin toivottiin?

Luepas edellinen viestini tarkemmin. "Milloin katsojaluvut ovat kertoneet jotain elokuvan ns. hyvyydestä tai ns. huonoudesta?" En maininnut mitään mainitsemaasi, en myöskään sitä, ettei katsojalukuja saisi kertoa saatikka jonkun menestymisestä tai menestymättömyydestä. Nehän uutisoidaan joka tapauksessa. No joo, tämä tästä aiheesta. Mä lähden nyt elokuviin.
Young Hova 20.10.2006 12:53

Häh? Kuka niillä muka yrittää huonoutta tai hyvyyttä perustella. Löysää nyt ruuveja.

Artisan 20.10.2006 13:45

Ehkä markkinointi- ja katsojalukunäkökulma on ainoa kiinnostava tapa kirjoittaa mitään koko elokuvasta, koska sen sisällä ei ole yhtään mitään eikä se siis herätä oikein mitään tarvetta sanoa mitään.

OttoW 21.10.2006 10:31

Tulipa eilen käytyä katsomassa kyseinen pätkä ja täytyy sanoa että ei elokuvasta oikein jäänyt mitään käteen.

Ihan suhteellisen nättejä taistelukohtauksia, vaikkakin eräs kaukaakuvattu ottelu näytti melkoisen karmaisevalta. Elokuvan loputtua oli sellainen fiilis, että miksi nyt tämä tuli katsottua, ei kovin hyvä juttu.

Ja näyttelijöistä sen verran, että itse en pidä lainkaan Markku Peltolasta, joka näytteli valitettavan jäykästi tässä elokuvassa, muuten näyttelijät olivat ihan tarpeeksi hyviä.
Lauri Lehtinen 21.10.2006 10:34
jussi ( 5.10.2006 11:38)
Just näin. Paha toisaalta vielä kertoilla leffasta kovin paljoa, ettei spoilaa sitä liikaa. Eihän tämä tietenkään ole hetikään täydellinen, mutta suoritus, josta paistaa rakkaus lajityyppiin. Jatko-osaa ei Annila sitä häneltä kysyttyäni aio tehdä

AJA:n kirjallisen lopputyön "Hongkong-elokuva – hyvän toimintaelokuvan olemus" tarkastajana uskon, että mies ymmärtää ja osaa arvostaa HK-toiminnan dynamiikkaa (muuten en olisi puoltanut sen hyväksymistä). Jadesoturissa oli kuitenkin hyvin niukasti wuxialle tai kung fu'lle ominaista sisältöä ja fiilistä – se, että välillä ollaan muinaisessa Kiinassa, ei vielä ole ihan asian ytimessä. Periaatteessa koko homman olisi voinut sijoittaa Kiinan sijasta Skotlantiin ja puffata sitä ensimmäisenä kotimaisena Highlander-elokuvana ilman että mikään olennainen olisi muuttunut miksikään. Genreyhteys jää lähinnä PR-pyörittelyksi minkä kyllä ymmärtää, sillä "ensimmäinen suomalainen kung fu ‑elokuva" kuulostaa kaupallisemmalta kuin "syksyn tiukin semi-kalevalainen eroahdistuksen kuvaus".
Dotcom 21.10.2006 12:19

Koskakohan Jadesoturi ulkomaiden levitys alkaa? Kuinkakohan paljon kotimaan menestyksellä on merkitystä lipputulojen kannalta, jos elokuvaa levitetään semi-isosi Kiinassakin?

Miten Onni Von Sopanen on voinut kerätä alle 8000 katsojaa kahdeksalla kopiolla? Varmaan aika turhauttavaa ohjaajalle, jos valmista elokuvaa ei markkinoida. Toisaalta, Sopanen(kin) oli aluksi vain televisiosarja, josta leikattiin elokuva.
Young Hova 21.10.2006 15:24

Onni Von Sopasen budjetti on 200 000...

http://www.ses.fi/
jussi 22.10.2006 14:36

Laurille vielä: (Viittauksesi Skotlantiin/Highlanderiin) Eikös tuolloin koko leffalta putoaisi pohja pois? Meinaan, käsittääkseni(ja kuten tuotantotiedoissakin mainitaan) Jadesoturin tekemisen villakoiran ydin on ollut tuo kansatieteilijä-kielentutkija Matias Castrenin 1800-luvulla löytämät yhtenevyydet Kalevalamme ja kaukoidän taruston kanssa(sampo-myytti). Liekö anglosaksisessa tarustossa ja Kalevalassamme vastaavaa yhteyttä? Juuri tämä Annilan leffassaan esiinnostama(vaikkakin hiuksenhieno) yhteys tekee siitä mielestäni riittävän omintakeisen ja perustelee toteutustapaa. (Voi kait yhtenevyyksiä tosin löytyä muidenkin kansojen vastaaviin, en tiedä, en ole kieli- enkä kansantieteilijäkään) Ja itse taas koin leffan vuosituhantisen kaipauksen/rakkauden täyttymyksenä, en niinkään angstisena erokuvauksena(tulkintakysymys, myönnän). Joo, olen romanttinen kalkkis, vaikka jo 40+!!!