Loistavat kamera-ajot ja tekniikat

-KosminenLahna- 1.6.2005 12:16

On monta elokuvaa, joissa kameran liikkeet ja kuvaustyylit ovat jattaneet jaljen loistavuudellaan ja nain tehden jostakin elokuvasta jo elokuvaa suurempaa viihdetta.





Nyt kysymyksessa olisi tarkoitus etsia naita mullistavia kohtauksia ja tyyleja, joilla on luotu elokuvaelamys huomattavasti paremmaksi.



En kuitenkaan halua listaan yhtaan CG ajoja, koska niita ovat nykyelokuvat pullollaan tyyliin (Star Wars I-III, Spideman I-II, LOTR I-III jne.).



Ohessa muutamia, jotka mielestani ovat muuttaneet elokuvan mittasuhteita aikalailla ja klassikosta on aina hyva aloittaa:



Evil Dead II:



– Kamera-ajo kohdassa, jolloin "Ash" menee sekaisin paasta ja kamera kiertaa Ashin paan ympari naaman pysyessa koko ajan kuvan keskella. Hulluus on keksitty uudella tavalla Raimin ansiosta.



– Ashin joutuessa "metsan demonin" kynsiin tulee kohta jossa Ash on kiinnitetty kameran eteen pyorien ympyraa ja satkien samalla liikkuen kovaa vauhtia metsan siimeksessa.



Requiem for a Dream:



– Kuvaustekniikka, jossa kamera on lukittu kuvaamaan nayttelijan kasvoja alakulmasta. Nain kuvattiin monessakin eri kohdassa, mutta vakuuttavammin Jennifer Connellyn esittaman Marion poistuminen diilerin luota dildoesityksen jalkeen. En usko, etta kohtaus olisi ollut yhta vakuuttava ilman kyseista kuvaustyylia...



– Ellen Burstyn esittaman Saran siivotessa kamppaa spiidin vaikutuksen alaisena koko paivan, aamusta yomyohaan. Huomioikaa tama kohtaus koska, tama on yksi loistavimmista kohtauksista ikina tehty. Kamera liikkuu hitaasta vasemmalta oikealle, mutta kaikki tapahtuu kuvan sisalla pikakelauksella (Ei tietokone-efekteja).



Siina muutamia esimerkkeja, lisaa on tulossa, mutta ei nyt jaksa kirjoittaa enempia... Kertokaa ihmeessa, jos on jotain mielenkiintoista ja mielta avartavaa nain kuvausteknisesti.
Lauri Lehtinen 1.6.2005 13:08

Soy Cuba



Ammatti: reportteri

Reinikainen
Goose 1.6.2005 14:26

Rope



Touch of Evil

Mad Max 2: The Road Warrior

Vanishing Point

Mad Max
JariM 1.6.2005 14:29

Olen aina pitänyt Robert Altmanin

The Playerin alun pitkästä (noin 10 min.) otoksesta.
psilocybianth 1.6.2005 14:45

Tsui Harkin Daossa on useita hienoja kamera-ajoja.

Janne Timonen 1.6.2005 15:23
Breaking Newsin alku oli mainio. Kamera körötteli keskellä actionia piiiitkään. Sääli, ettei loppuleffa vakuuttanut samalla tavalla.
Masterbrain 1.6.2005 15:28

Tenebre – Kohtaus jossa kamera liikku talonseinustaa pitkin näyttäen mitä talossa tapahtuu sisällä. Elokuvan hienoimpia hetkiä.

Spiritual Boxer 1.6.2005 16:52

Electra Glide in Bluen viimeinen otos.

Red Right Hand 1.6.2005 17:00

godardin weekend

JaJa 1.6.2005 17:05

Sanotaan vaikka The Elephant.

Toni Halonen 1.6.2005 17:31

The Rules of Attraction: Splitscreenin yhdistyminen takaisin yhdeksi kuvaksi. Oikeastaan ainut muistettava kohta muuten kovin keskinkertaisessa elokuvassa.





2001: Space odyssey: Luun vaihtuminen avaruus-alukseen, näin yhtenä esimerkkinä elokuvan hienouksista.
(The Lukewarm.) 1.6.2005 18:21
The Shining

Kun näin ensimmäistä kertaa Dannyn kolmipyörää seuraavan steadicam ajon meinasin huutaa orgastisesti niin että pää olisi räjähtänyt. Edelleen yksinkertaisesti parhaiten käytettyä Steadicamia koskaan.



Peili

Tarkovski on täynnä loistavia kamera-ajoja.



2001: A Space Odyssey

Kamera-ajot Bowmanista käytävillä, juuri ennen kuin hän sammuttaa HALin. Jos otetaan mukaan tekniikoita, niin jaksan loputtomasti hämmästellä sitä otosta, jossa avaruusaluksen lentoemäntä "kävelee ympäri" ja kamera pysyy näennäisesti paikallaan.

Tässä yhteydessä jonkun ehkä pitäisi mainita se venäläinen tekninen taituri jolta Kubrick taisi osan trikeistä varastaa. En nyt muista nimeä.



Fight Club

Useat hidastetut "matrixmaiset" pyörivät kameraotokset sekä tappeluissa, että naintikohtauksessa.



Being John Malkovich

Montakin muistettavaa kuvaa, mutta eniten pidän takaa-ajokohtauksesta Malkovichin alitajunnassa. Huoneista mennään toiseen noudattamatta liikaa fysiikan lakeja.





Liian monta, jotka jaksaisi nimetä.



Before Sunset

Portaat ylös kierivä otos lähellä elokuvan loppua. Myös muita todella pitkiä otoksia.



Irreversible

Koko Rectum hässäkkä vaahtosammuttimineen.
Spiritual Boxer 1.6.2005 18:25
-KosminenLahna- (1.6.2005 12:17)
En kuitenkaan halua listaan yhtaan CG ajoja, koska niita ovat nykyelokuvat pullollaan tyyliin (Star Wars I-III, Spideman I-II, LOTR I-III jne.).




(The Lukewarm.) (1.6.2005 18:22)
Fight Club

Useat hidastetut "matrixmaiset" pyörivät kameraotokset sekä tappeluissa, että naintikohtauksessa.




Milläs nämä on tehty, jos ei tietokoneella? Elokuvan katsomisesta on kyllä vuosia aikaa...
Toni Halonen 1.6.2005 18:36
Spiritual Boxer (1.6.2005 17:26)
-KosminenLahna- (1.6.2005 12:17)
En kuitenkaan halua listaan yhtaan CG ajoja, koska niita ovat nykyelokuvat pullollaan tyyliin (Star Wars I-III, Spideman I-II, LOTR I-III jne.).




(The Lukewarm.) (1.6.2005 18:22)
Fight Club

Useat hidastetut "matrixmaiset" pyörivät kameraotokset sekä tappeluissa, että naintikohtauksessa.




Milläs nämä on tehty, jos ei tietokoneella? Elokuvan katsomisesta on kyllä vuosia aikaa...



No en nyt mene fight clubista vannomaan, mutta ainakin matrixin alussa oleva "trinity hyppää ilmaan ja kamera kiertää" ‑kohtaus on tehty niin, että studiossa on yksinkertaisesti ollut monta (digi)stillkameraa trinityn ympärillä ympyränmuotoisessa asetelmassa ja kun tytsky hyppäsi ilmaan, niin kaikki laukaistiin samaan aikaan. Sitten saadut kuvat vain yksinkertaisesti liitettiin peräkkäin.
Janne Timonen 1.6.2005 18:38
Toni H. (1.6.2005 18:37)
No en nyt mene fight clubista vannomaan, mutta ainakin matrixin alussa oleva "trinity hyppää ilmaan ja kamera kiertää" ‑kohtaus on tehty niin, että studiossa on yksinkertaisesti ollut monta (digi)stillkameraa trinityn ympärillä ympyränmuotoisessa asetelmassa ja kun tytsky hyppäsi ilmaan, niin kaikki laukaistiin samaan aikaan. Sitten saadut kuvat vain yksinkertaisesti liitettiin peräkkäin.





Tätä tekniikkaa on käytetty käsittääkseni myös Buffalo 66:ssa.