1.6.2005 12:16
On monta elokuvaa, joissa kameran liikkeet ja kuvaustyylit ovat jattaneet jaljen loistavuudellaan ja nain tehden jostakin elokuvasta jo elokuvaa suurempaa viihdetta.
Nyt kysymyksessa olisi tarkoitus etsia naita mullistavia kohtauksia ja tyyleja, joilla on luotu elokuvaelamys huomattavasti paremmaksi.
En kuitenkaan halua listaan yhtaan CG ajoja, koska niita ovat nykyelokuvat pullollaan tyyliin (Star Wars I-III, Spideman I-II, LOTR I-III jne.).
Ohessa muutamia, jotka mielestani ovat muuttaneet elokuvan mittasuhteita aikalailla ja klassikosta on aina hyva aloittaa:
Evil Dead II:
– Kamera-ajo kohdassa, jolloin "Ash" menee sekaisin paasta ja kamera kiertaa Ashin paan ympari naaman pysyessa koko ajan kuvan keskella. Hulluus on keksitty uudella tavalla Raimin ansiosta.
– Ashin joutuessa "metsan demonin" kynsiin tulee kohta jossa Ash on kiinnitetty kameran eteen pyorien ympyraa ja satkien samalla liikkuen kovaa vauhtia metsan siimeksessa.
Requiem for a Dream:
– Kuvaustekniikka, jossa kamera on lukittu kuvaamaan nayttelijan kasvoja alakulmasta. Nain kuvattiin monessakin eri kohdassa, mutta vakuuttavammin Jennifer Connellyn esittaman Marion poistuminen diilerin luota dildoesityksen jalkeen. En usko, etta kohtaus olisi ollut yhta vakuuttava ilman kyseista kuvaustyylia...
– Ellen Burstyn esittaman Saran siivotessa kamppaa spiidin vaikutuksen alaisena koko paivan, aamusta yomyohaan. Huomioikaa tama kohtaus koska, tama on yksi loistavimmista kohtauksista ikina tehty. Kamera liikkuu hitaasta vasemmalta oikealle, mutta kaikki tapahtuu kuvan sisalla pikakelauksella (Ei tietokone-efekteja).
Siina muutamia esimerkkeja, lisaa on tulossa, mutta ei nyt jaksa kirjoittaa enempia... Kertokaa ihmeessa, jos on jotain mielenkiintoista ja mielta avartavaa nain kuvausteknisesti.