Mielipiteitä n. miljoonasta leffasta

MiR 28.10.2003 09:51
k-mikko (27.10.2003 17:40)
Silverado

Return to the planet of the apes (ykkönen kuuluu yleissivistykseen muttei ole hyvä, miksi katsoa kakkonen?)

Jaws 2 (ykkönen kuuluu yleissivistykseen muttei ole hyvä, miksi katsoa kakkonen?)

400 kepposta (yleisivistystä, mutta onko oikeasti hyvä?)

13 days

A.I.


Tuossa lista niistä leffoista jotka olen nähnyt ja ensin pinosta katsoisin.



Etenkin Apes ja Jaws jatkikset ovat rautaisia, mikäli siis pidit alkuperäisistä leffoista. 13 days on ansiokas kuvaus, mutta mikäli politiikka ei kiinnosta jätä väliin. 400 kepposta on ihan oikeasti hyvä, eli tässä ei ole kyseessä mikään elitistinen snobismi thumbsup.gif A.I. jakanee kaikkein voimakkaimmin mielipiteitä. Itse pidän leffasta kovastikin, mutta taidan kuulua oppositioon. Synkkä ja karu tarina joka tosin paikoin sortuu liialliseen alleviivaukseen (Spielbergin helmasynti).



Edit: Niin, ja se Silverado vielä. Melko aivotonta räiskettä mutta viihdyttävää – tiedäthän. Osta säkki sipsejä, nosta aivot narikkaan ja nauti sellaisenaan.
Antti Tohka 28.10.2003 09:59
Martin (28.10.2003 07:20)
Ja vielä Alleneista. Kinnunen höpöttää nyt jotain omiaan. Katso ihmeessa ainakin tuosta Everythingistä toinen ja viimeinen episodi. Ensinmainitussa Gene Wilder rakastuu lampaaseen ja toisessa Woody on siittiö, joka odottaa lähtöään. Klassikoita kummatkin.


Onhan tuo hauskaa, jos on viela murkkuiassa.
Tomi Pulkki 28.10.2003 10:17

Allenin kaikkein komediallisimmat leffat ovatkin suunnilleen kiinalaisen vesikidutuksen tasoista viihdettä, mutta hieman vakavammat teokset iskevät kyllä, kuten nyt vaikka Hannah and her sisters tai vastaavat.

Martin 28.10.2003 10:18
Antti Tohka (28.10.2003 09:59)
Martin (28.10.2003 07:20)
Ja vielä Alleneista. Kinnunen höpöttää nyt jotain omiaan. Katso ihmeessa ainakin tuosta Everythingistä toinen ja viimeinen episodi. Ensinmainitussa Gene Wilder rakastuu lampaaseen ja toisessa Woody on siittiö, joka odottaa lähtöään. Klassikoita kummatkin.


Onhan tuo hauskaa, jos on viela murkkuiassa.


Minulla on ikuinen murkkuikä. Nytkin on nenään muodostumassa helvetinmoinen finni.
psilocybianth 28.10.2003 10:57

Kyllähän tuo Akira kannattaa ehdottamasti katsoa. Itse lasken sen eräänlaiseen animen yleissivistyksen piiriin.





Lolita on toinen mikä pitää nähdä, ihan vaikka vaan Kubrickin takia smile.gif
Bitnik 28.10.2003 13:43
Slemmy (28.10.2003 10:17)
Allenin kaikkein komediallisimmat leffat ovatkin suunnilleen kiinalaisen vesikidutuksen tasoista viihdettä


Kerroppa nyt niitä komediallisimpia leffoja. Onko Bananas mielestäsi kidutusta?
Janne Timonen 28.10.2003 14:10

Memento Morin olen nähnyt, muttei ole jäänyt mitenkään vahvasti mieleen... Pitäisi varmaan katsastaa uudestaan.

Tomi Pulkki 28.10.2003 15:25
Bitnik (28.10.2003 13:43)
Kerroppa nyt niitä komediallisimpia leffoja. Onko Bananas mielestäsi kidutusta?


Tarkoitin siis noita Allenin uran alkupään teoksia – Ota rahat ja juokse, Bananas, Sleeper sekä Kaikki mitä olet halunnut jne. Nuo neljä ovat ainoat rankemmin komedialliset Allen-filmit mitä olen nähnyt, enkä niitä kyllä pysty kiemurtelematta katsomaan. Bananas on vähemmän kidutusta kuin nuo muut kolme, mutta kyllä sekin kipeää tekee. Allenhan oli aika mainio stand up ‑koomikko, joten en ymmärrä mikä noissa leffoissa meni vikaan. Makuasioita ja makuasioita.
Card 28.10.2003 15:50
Akira jätti minut hieman kylmäksi, koska en ole lukenut alkuperäistä mangaa. Mangan lukeneet kehuvat tätä poikkeuksetta taivaisiin. Kuuluu tästä huolimatta ehdottomasti yleissivistykseen.



A.I. : Kuten Halttunen totesi, tämä on todella epätasainen elokuva. Osa ajatuksista ja kohtauksista ovat kertakaikkiaan nerokkaita, kun taas osa on sieltä, syvältä ja poikittain.

Jos kyse on p&s-nauhasta, niin voit nauhoittaa tämän päälle vaikka vapaapainia. Käy ennemmin vuokraamassa tämä levynä ja katso siihen asti, kun sinusta tuntuu että "tähän tämä voisi loppua". Kuuntele vielä selostajan puhe ja keskeytä sitten toisto, ja olet juuri nähnyt harvinaisen kauniin scifi-elokuvan.

Älä suostu katsomaan loppua, ellet halua nähdä miten Hollywoodilailen ajattelutapa tärvelee, tuhoaa ja raiskaa kaiken aikaisemmin esitetyn.



Bourne Identity on semmoista suht. sujuvaa agenttirämistelyä. Perustuu Ludlumin vanhaan kirjaan, joten elokuvassakin asetelmat ovat edelleen kylmän sodan henkisiä. Popcorn-viihdettä – kuukauden päästä et edes muista katsoneesi tätä.



Catch me if you can on vielä pahempaa purkkaviihdettä. Pari hauskaa kohtausta jotka jopa toimivat (esim. DiCaprio ja Hanks hotellihuoneessa), mutta muuten aivan liian särmätöntä menoa. Unohda.



Thirteen Days – kuivaa historiallista draamaa Kuuban ohjuskriisistä. Pitkä kuin nälkävuosi. Katso paljon mieluummin se 400 kepposta, se nyt sentään antaa jotain.



Patton on hyvä sotaelokuva. Katso ehdottomasti.
Spaddu 28.10.2003 16:32
k-mikko (27.10.2003 17:40)
Ei missään järjestyksessä:



Patton



Silverado



Return to the planet of the apes (ykkönen kuuluu yleissivistykseen muttei ole hyvä, miksi katsoa kakkonen?)



Jaws 2 (ykkönen kuuluu yleissivistykseen muttei ole hyvä, miksi katsoa kakkonen?)



Element of crime (von Trier ei automaattisesti ole hyvä, Europa jäi kesken, Idiootit ja Riget hyviä)



A.I.



Lolita (ei se Kubrick nyt mikään jumala ollut)


Patton on elokuva, jonka vuoksi vanhoja leffoja kannattaa katsoa dvd:llä. Laajakuvaus iskee täysillä jo alkukuvasta lähtien (niin tekee kyllä elokuvakin), kun George C. Scott pääsee esittelemään univormuaan ja pitämään mahtipontisia puheita. Leffa kärsii liiallisesta pituudesta, mutta on ehdottomasti katsottavien joukkoon luettava.



Silverado on suht viihdyttävä 80-lukulainen länkkäri, jossa esiintyy monia Kasdanin leffoista tuttuja näyttelijöitä. Kevin Costner on onneksi sivuroolissa. Leffa muistaakseni tuntui enimmäkseen patsastelevan näyttelijäkaartinsa voimalla, mitään Armottoman tasoista saati Kasdanin muiden ykkösleffojen tasoista (Huuma, Sisärengas) on turha hakea.



Paluu apinoiden planeetalle on alkuperäisen kera ainoa Go Ape! ‑leffoista, joka kannattaa katsastaa. Nyt sentään meuhkataan sillä planeetalla. Juoni on pitkälti ekan toisinto ja pääosassakin on Hestonia vähemmän karismaattinen tyyppi, mutta silti jotain tässä on (verrattuna tietty osiin 3 --> tämä on mestariteos). Heston esiintyy lopussa, se paljastettakoon. Koska elokuva on vasta kakkososa, ei budjettia ehditty pilkkoa palasiksi, kuten myöhemmissä osissa, mikä elokuvan eduksi myöskin laskettakoon. Giganttisilla aivoilla varustetut humanoidimutantit antavat aihetta hymähtelyyn, naurettavan atomipomminsa palvomisen ohella.



Jaws 2 sisältää yhden syyn, miksi se kannattaa katsoa ykkösosan Spielbergin teoksen lisäksi: pääosassa on nimittäin jälleen Roy Scheider. Huonompi kuin ykkösosa, tottakai, mutta jos haluat huonoa elokuvaa nähdä, niin katso Jaws 3-D...hyi saatana.



Element of Crime. Hirvittävän paska. Epidemiciä parempi, ehkä. Europasta jäädään kauas. EoC on valitettavasti kammottavan pitkästyttävä. Taustalla mateleva pääosadekkarin monotoninen monologi saa nukahtamaan. Toteutus on enemmänkin kuvakulmien ja värien kanssa kikkailua kuin tarinaan panostamista. Lopun särmää olisi kaivattu muuallekin elokuvaan.



A.I.: Spielberg. Alkaa lupaavasti, keskellä taso poukkoilee EKG-käyrän tavoin, loppu on hirveä, pilaa koko elokuvan. Tätähän silti saa halvalla joskus alelaareista ja on tietty visuaalisena kokemuksena aikamoinen (ainakin teatterissa).



Lolita ei ole Kubrickin parhaimmistoa, mutta ehdottomasti katselukelpoinen kokemus. Mustavalkoisuuden ja 60-luvulle sijoittumisen ("Ei tarpeeksi uskalias") ei saa antaa hämätä. Sentään Sellers messissä.



Näistä plokkaisin Pattonin ja Lolitan. A.I. ja kakkos-Planeetta sitten. Loput katso, jos runkkauksen yli jää aikaa.
k-mikko 13.11.2003 09:40

Tämän listan ensimmäinen elokuva on katsottu. Koska tuo Memento Mori jo(i)taku(i)ta kiinnosti, niin:





Suurimmaksi osaksi pienellä yliluonnollisuudella ja arvoituksella koristettua draamaa, sellaisena keskinkertaista. Juuri kun tuntuu, että tässä ei ole mitään sisältöä, tapahtuu onneksi jotain. Kyseessä saattaisikin olla kauhuelokuva, mutta ei: palaamme draamaan. Tässä vaiheessa alkaa tulla takaumia ja kuvitelmia sellaista tahtia, että pakko on keskittyä kunnolla, koska muuten katselun voi lopettaa täysin. Itse tapahtumat eivät välttämättä niin kiintoisia ole. Hyvän näköinen ja kuuloinen elokuva, ja nuoret korealaistytöt vetävät roolinsa ainakin länsimaalaisen silmissä uskottavasti. Mikähän siinä on, että jos elokuvissa nuoret tytöt tykkää toisistaan, tapahtuu yleensä pahoja juttuja?
Romero 13.11.2003 21:45
k-mikko (13.11.2003 09:40)
Mikähän siinä on, että jos elokuvissa nuoret tytöt tykkää toisistaan, tapahtuu yleensä pahoja juttuja?


Jaa-a... Tämä taitaakin mennä hankintalistalle, kuulostaa sen verran Yellow Hairilta.