Mielipiteitä n. miljoonasta leffasta

k-mikko 27.10.2003 16:40

Sunnuntaina zoomailin laatikkoja ja hyllyjä läpi, ja "yllättäen" on kantautunut ihan liikaa elokuvia muodossa tai toisessa, tv-nauhoituksia jne. Jos katson nuo kaikki ulkona paistaa varmaan aurinko ja on lämmintä, mutta en jaksaisi tuhlata aikaani. Joukossa ei siis ole mitään klassikoita eikä "varmasti" hyviä elokuvia, vaan kaikenlaista oletettavan keskinkertaista tai jotain mistä en edes tiedä mikä se on. Joukossa on aika paljon uutta kamaa, mikä ei kuitenkaan oikein ylittänyt rekisteröitymiskynnystä teatterikierroksellaan. Tietoa näistä on webbi pullollaan, mutta luotan enemmän elitisteihin kuin johonkin Average IMDB Joeen, jonka mielestä Sixth Sense on kaikkien aikojen kahdeksanneksi paras kauhuelokuva ja Barb Wire maailman 53. huonoin elokuva. Yeah right, ennemminkin toisin päin. Eli löytyykö alta listasta elokuvia, jotka kannattaa ehdottomasti nähdä tai jotain mikä kannattaa tuhota saman tien. Te voitte säästää aikaani monia tunteja. Tänks.





Ei missään järjestyksessä:



Akira (anime)

Death before dishonour

20000 Leagues under the sea

Dead of winter

Patton

Silverado

Return to the planet of the apes (ykkönen kuuluu yleissivistykseen muttei ole hyvä, miksi katsoa kakkonen?)

Poltergeist 2 (tuskin kannattaa)

Jaws 2 (ykkönen kuuluu yleissivistykseen muttei ole hyvä, miksi katsoa kakkonen?)

Brave (J. Depp)

Black robe

Element of crime (von Trier ei automaattisesti ole hyvä, Europa jäi kesken, Idiootit ja Riget hyviä)

400 kepposta (yleisivistystä, mutta onko oikeasti hyvä?)

Man called noon

Taboo (Oshima)

Memento Mori (joku korealainen)

Bourne identity

K19

Sum of all fears

13 days

A.I.

Tears of the sun

Grey zone

Catch me if you can (en kyllä haluaisi katsoa)

Bridge at Remagen

Recruit

John Q

Bad Company

Lolita (ei se Kubrick nyt mikään jumala ollut)

Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask

Producers (en ole ihan vakuuttunut Brooksista)
Antti Tohka 27.10.2003 16:49

Paria luettelemistasi leffoista en ole nahnyt, mutta ehka on parempi, etta luettelen ne leffat, jotka kannattaa katsoa, vaikkei etukateen uskoisi.





Patton (vitun miehekasta menoa)

Return to the Planet of Apes (diggaan tasta enemman kuin ykkosesta. Todella eriskummallinen , suorastaan psykotroninen katsomiskokemus)

Jaws 2 (jos pidit ykkosesta, ei ole mitaan syyta jattaa tata valiin)

Catch me if you can (ok viihdetta, ei mitaan havettavaa)





Harkitsisin kahdesti:



400 kepposta (vituttaa katsoa jonkun sikailevan pikkunassikan toilailuita)

Man Called Noon (ei muistaakseni oikein toiminut)

13 days (jos ei tama kiinnosta historiallisesti, niin aika palttuahan tama varmasti on)

Everthing you have (arsyttavinta Allenia)



Itsestaan selva tapaus:



Poltergeist 2 (pahaa tekee nahda tama listallasi)
Young Hova 27.10.2003 16:55

Akira – jos diggaa animeista yleensä, pitää varmaan tästä. jos ei niin ei. en koske tikullakaan.





Return to the planet of the apes – krapulassa apinat toimii aina. sarjan oudoin?



Poltergeist 2 – yksi ihan unohtumaton kohtaus, muutenkin jopa ihan katsottava – kelaa siihen asti, huomaat sen kyllä



Jaws 2 – älä tuhlaa aikaa



Brave (J. Depp) – omituinen, ehkä liian hidas



Man called noon – väkivaltaa ja tyylittelyä spagutyyliin, vaan ei mitenkään mieleenpainuva



Taboo (Oshima) – hyvä



Bourne identity – siis tää elokuva? yllättävän hyvä lajissaan, olen nähnyt 2 kertaa



Sum of all fears – ihan viihdyttävä mutta ei mitään mieleenpainuvaa



A.I. – rasittava



Tears of the sun – huono, tylsä, plääh



Catch me if you can (en kyllä haluaisi katsoa) – just sitä mitä odottaa, tarina menee sujuvasti eteenpäin mutta spielbergiläisesti ilmeinen ja ontto



John Q – hyviä elementtejä ja kohtauksia, kokonaisuutena naiivia sillisalaattia



Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask – samaa sössöä kuin Allenin 70-luvun muut itseään toistavat mukaintellektuellit nördehölmöilyt, katson mielummin vaikka Uunoja
THaavisto 27.10.2003 17:02
Antti Tohka (27.10.2003 17:49)
Poltergeist 2 (pahaa tekee nahda tama listallasi)


Höpö höpö. Poltergeist 2 on jopa parempi kuin ykkönen, mikä ei tosin ole kovin paljoa. Inhimillisempi pituus ja vähäisempi söpöily ovat valtit. Kolmonen on sirti tämän onnettoman sarjan paras, vaikka efektit ovatkin taskulampputasoa.



Jaws 2 on turhaa lämmittelyä, itse en tosin suuremmin innostunut ykkösestäkään. Kolmonen on tässäkin tapauksessa paras, 3-d ‑leffat ovat aina hauskoja videolta katsottuna.



Taboo kannattaa ehdottomasti katsoa, ihan niinkuin kaikki muutkin Kitanon tähdittämät leffat.



Dead of Winter on mullakin ollut joskus videolla. Muistaakseni jonkinlainen talvisiin & jouluisiin maisemiin sijoittuva tappaja-on-vapaana ‑stoori? Muistaakseni yllättävänkin toimiva, muistikuvat tosin ovat äärimmäisen heikkoja.
Antti Tohka 27.10.2003 17:06
Poltergeist 2 – yksi ihan unohtumaton kohtaus, muutenkin jopa ihan katsottava – kelaa siihen asti, huomaat sen kyllä




Poltergeist 2 on jopa parempi kuin ykkönen, mikä ei tosin ole kovin paljoa. Inhimillisempi pituus ja vähäisempi söpöily ovat valtit. Kolmonen on sirti tämän onnettoman sarjan paras, vaikka efektit ovatkin taskulampputasoa.




Mikas helvetin sikailukampanja taalla on oikein kaynnissa. Kaveri pyytaa apua ja te tarjoatte paskaan valellun katenne.



Mikko ala usko noita! Noi huijaa! Aitiii!
Ilja Rautsi 27.10.2003 17:29

Parista kommentteja:





Return to the planet of the apes. Tämä tosiaan kannattaa katsoa. Ainoa jatko- osista jossa on jotain järkeä. Siis eihän se hyvä ole, mutta ihan suositeltava kokemus.



Element of crime. Jos Europa jäi kesken, ei kannata vaivautua. Itse kyllä pidän molemmista.



Bad Company. En ole nähnyt mutta en kyllä pysty keksimään mitään mikä viittaisi siihen että pitäisi.



Silverado. En ole koskaan saanut loppuun asti.
Yotsuya 27.10.2003 17:32

Poltergeist kakkonen ja kolmonen ovat sellaisia elitistin quilty pleasurteita, kamalia ja jurpoja leffoja jotka kuitenkin viehättävät.

Petri Kopakkala 27.10.2003 19:11
Kalle Kinnunen (27.10.2003 17:55)
Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask – samaa sössöä kuin Allenin 70-luvun muut itseään toistavat mukaintellektuellit nördehölmöilyt, katson mielummin vaikka Uunoja


Setti Everything..., Sleeper, Love and Death, Bananas uppoaa minulle Woodyltä juuri parhaiten.



Producers on Brooksin parhaimmistoa. Ei pärjää kuitenkaan Blazing Saddlesille joka on paras.
Bad Rain 27.10.2003 20:21

Pattonia suositellaan ilman muuta.



Silverado on OK länkkäri, hiukan sellaisella vanhanaikaisella tatsilla. Katsoisin mielummin kuin muutaman muun tuolta listalta.
frank 27.10.2003 21:11

John Q



Tuli vuokrattua joku aika sitten lähinnä ohjaajan takia.

Ällöttävän sympaattinen panttivankidraama josta ei saa kuin korkeintaan parit naurut tahattoman komiikan takia.

Ei kannata tuhlata aikaa ainakaan tähän.
Romero 27.10.2003 22:20

Eikö kenelläkään ole mitään sanottavaa Memento Morista? Lukemani perusteella kyseessä vaikuttaisi olevan hyvinkin kiinnostava leffa kun vain saisi hankittua sen jostain, sitä odotellessa olisi hauska kuulla muidenkin mielipiteitä.

k-mikko 28.10.2003 08:10

Näyttäisi siltä, että ainakin Patton, Paluu apinoiden planeetalle, Taboo & Bourne Identity tulee katsottua. "Taide" taitaa jäädä väliin: Element of Crime, 400 kepposta ja Allen. En ole kai nähnyt yhtään Allenia, eikä oikeastaan edes hävetä. Kuin myös Jaws 2 (en pitänyt ykkösestäkään, varmaan olen tämän nähnyt, mutten muista), Akira (jos pitäisin erityisesti animesta olisin varmaan nähnyt tän jo) ja John Q. Toi Memento Mori on kyllä aikeissa katsoa jos nyt ei olisi ihan paskaksi haukuttu tässä. Lupaileehan takakansi aasialaisia koulutyttölepakkoja.





Poltergeist 2. No joo, ykkönen on läpipaska, kolmonen nostalgisella tavalla katsottava, vaikken sitä enää ikinä aiokaan katsoa. Ei näistä jatkoista tiedä koskaan. Kelatkaa nyt jotain Howling 2:sta.



Kiitän, jatkakaa jos jotain sanomista vielä löytyy.
Martin 28.10.2003 08:20
Kalle Kinnunen (27.10.2003 16:55)
Poltergeist 2 – yksi ihan unohtumaton kohtaus, muutenkin jopa ihan katsottava – kelaa siihen asti, huomaat sen kyllä


Liittyykö tähän kohtaukseen mahdollisesti tequila? Katsomisesta on omalla kohdallani ainakin kymmenen vuotta, mutta tuo kohtaus on jäänyt elävästi mieleen.



Ja vielä Alleneista. Kinnunen höpöttää nyt jotain omiaan. Katso ihmeessa ainakin tuosta Everythingistä toinen ja viimeinen episodi. Ensinmainitussa Gene Wilder rakastuu lampaaseen ja toisessa Woody on siittiö, joka odottaa lähtöään. Klassikoita kummatkin. Kannattaa katsoa myös nuo kaikki Kopakkalan mainitsemat.
Tomi Pulkki 28.10.2003 08:43

Kun kukaan muu ei suostu 400 kepposta kehumaan, minun lienee pakko. En näe mitään syytä jättää ko. tekelettä katsomatta, sillä vaikka se ei jonkun von Baghin väitteistä huolimatta minusta maailman 100 parhaan elokuvan joukkoon nousekaan, sille uhraa 90 minuuttia elämästään ihan mieluusti.

Ari 28.10.2003 09:22

Kyllä Akira kannattaa katsoa, vaikka yleensä animesta ei niin välittäisikään.