Sain tänään postissa tilaamani Chaplinin elokuvan, The Circus. Päivän aikana ehdin katsoa elokuvan kahdesti ja täytyy sanoa, että olen siitä varsin innoissani. Ensinnäkin tämä oli niitä Chaplinin pitkiä elokuvia, joita en ollut aikaisemmin nähnyt. Televisio kyllä esitti ansiokkaasti Chaplinin pitkiä elokuvia (esittäen aina jälkikuvana vielä jonkin lyhytelokuvan) tuossa jokin vuosi sitten, mutta jostain syystä tämä kyseinen elokuva jäi silloin katsomatta ja nauhoittamatta. Sittemmin mielenkiintoni tätä elokuvaa kohtaan kasvoi entisestään kun Sakari Toiviainen listasi sen Sight & Soundin äänestyksessä kymmenen kaikkien aikojen parhaan elokuvan joukkoon.
Se mikä minua tässä elokuvassa kiehtoo on sen surumielisyys ja ennen kaikkea sen kuuluisa lopetus (no niin, nyt spoilaa!), jossa sirkuskaravaani lähtee jättäen kulkurin yksin hiekkaan piirretyn ringin keskelle. Mielestäni tämä on yksi kaikkien aikojen hienoimpia päätöksiä elokuvalle. Minun on hyvin vaikea olla kova ja tunteeton siinä kohdassa, jossa koomikko seisoo staattisesti paikoillaan massiivisen sirkuskaluston vyöryessä hänen ohitseen. Istuttuaan sitten jonkin aikaa puisen laatikon päällä katsellen paikalle jäänyttä kangasriepua, jossa on tähden kuva, kulkuri lähtee jälleen liikkeelle tehden jaloillaan muutaman hassun liikkeen (tuoden mieleen varhaisen elokuvan The Tramp) ja suuntaa kulkunsa kohti uusia koettelemuksia.
Mitkä ovat teistä muista Chaplinin elokuvien hienoimpia hetkiä?