Collateral

Dotcom 8.10.2004 17:52

Kommentteja? Tämä on varmaan yksi vuoden odotetummista elokuvista ainakin minulle. Mannin Manhunter ja Heat ovat vaan niin tautisen hyviä että odotukset ovat aivan kohtuuttoman korkealla.

Hohdon foorumilla joku urpo dumaa Manhunteria tai Heatia, ehkä jopa molempia (en muista). Mitäs vitun pelleilyä se sellainen on?
KCrimso 8.10.2004 18:06
Dotcom (8.10.2004 17:53)
Hohdon foorumilla joku urpo dumaa Manhunteria tai Heatia, ehkä jopa molempia (en muista). Mitäs vitun pelleilyä se sellainen on?

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Collateral on ehdottomasti eniten odottamani elokuva tänä vuonna. Ali (ja siitäkin minä saan aika paljon irti) oli hieman heikompaa Mannia, mutta muuten hänen elokuvansa ovatkin olleet aika hemmetin hienoja.
Ilja Rautsi 8.10.2004 20:40

On tämä aika hyvä, täytyy katsoa jos saisi ihan jotain kirjoitettua.

Dotcom 9.10.2004 15:31

Pakkohan tämä oli mennä yöennakkoon katsomaan. Hyvähän tämä on, ei siitä mihinkään pääse. Parasta Mannia sitten Heatin, kuten Halttunenkin taisi sanoa. Loppu on ehkä elokuvan heikoin kohta.

Ali oli mielestäni oikeastaan lähes joka tasolla huono, joten oli mukava nähdä Mannin nousseen lähemmäs omaa tasoaan. Heatiin on kuitenkin vielä valovuosi matkaa.

Semi-spoiler:

Oli hauska nähdä Cruise palkkamurhaajana joka ei jauha paskaa, vaan hoitaa hommat nopeasti ja tehokkaasti.
Dotcom 21.10.2004 15:24

Kuulin vasta jälkeenpäin että Collateral on kuvattu HD:llä. Olin aivan helvetin yllättynyt. Ihmettelinkin miksei Spinotti ollut tuota kuvaamassa. Tietääkö kukaan Spinotin suhtautumista HD:hen vai onko sukset menneet ristiin Mannin kanssa? Osaako kukaan Oikeasti erottaa kankaalta filmin ja HD:n? (Koivusalon vielä tuotannossa oleva elokuva tuskin esittelee tekniikkaa kovin suopeasti...)

KCrimso 21.10.2004 15:31
Dotcom (21.10.2004 15:25)
Kuulin vasta jälkeenpäin että Collateral on kuvattu HD:llä. Olin aivan helvetin yllättynyt. Ihmettelinkin miksei Spinotti ollut tuota kuvaamassa. Tietääkö kukaan Spinotin suhtautumista HD:hen vai onko sukset menneet ristiin Mannin kanssa? Osaako kukaan Oikeasti erottaa kankaalta filmin ja HD:n? (Koivusalon vielä tuotannossa oleva elokuva tuskin esittelee tekniikkaa kovin suopeasti...)

Minusta se oli ainakin todella selkeästi digitaalisen näköinen. Henkilökohtaisesti ei silmää miellytä yhtään digikuva toistaiseksi (Attack Of The Clones näytti kyllä hyvältä digitaalisena projektiona, mutta se on hieman eri tapaus kun kuvasta 90 prossaa joka tapauksessa on cgi:tä). Aivan kokonaanhan Collateralia ei ole diginä kuvattu. Ilmeisesti sen takia leffalla on kaksi kuvaajaakin. Toinen kuvasi filmille ja toinen digille. Vai saiko toinen kenkää jossain vaiheessa? En nyt muista tarkalleen.

Spinottihan ei kuvannut Mannin edellistäkään elokuvaa Alia joten ilmeisesti heidän yhteistyönsä on katkolla. Tiedä sitten onko ratkaisu henkilökohtainen vaiko ammatillinen. Itse veikkaisin, että tällä dv-kuvauksella saatta olla vaikutusta asiaan. Alissahan oli myös jo pätkiä jotka on kuvattu digitaalisesti
KCrimso 22.10.2004 10:15

Ei ehkä pitäisi olla edes yllättynyt, mutta olen silti hieman: Tapani Maskulalta viisi tähteä Collateralille!

Arvostelu: http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,33...6182,2004-10-18
wicked clown 22.10.2004 10:19

Maskula tykkää näköjään myös Ferrarasta.

Dotcom 22.10.2004 13:20

Emmä tiedä. En mä mitään digitaalisuuksia havainnut. HD:lla on näköjään kuitenkin mahdollista saada aivan helvetin hyvää jälkeä ja kustannuksia säästäen.

(The Lukewarm.) 22.10.2004 13:33
Dotcom (21.10.2004 15:25)

Digitaalisuus filmillä jakaa ihmissilmiä aika pahasti kahteen kastiin. Näkökyvyn heikkeneminen voi vaikuttaa siihen, ettei näitä juttuja nää, tai sitten osalla ihmisistä tarkkuusnäkö on vain luonnollisesti parempi. Pari viikkoa sitten orionissa TAIKissakin opettava elokuvaaja Henrik Paersch kehuskeli, että oli yllättynyt kuinka sujuvaa jälkeä Lapsia ja aikuisia elokuvasta oli saatu kuvaamalla Super16:ta ja 2K digitaalisen värivääntelyn avulla. Itse en ole yhtä paskaa kuvaa nähnyt pitkään aikaan, ja kyse oli sentään vain pienehköstä Tennispalatsi 6:n kankaasta.

Kyllä tuon digitaalisen värimäärittelynkin eron huomaa... 2K tarkkuus kun ei ihan riitä filmin tunteeseen...

edit: Collateralin trailerista muuten jo huomasi digitaalisuuden siinä, että yökuvat ovat luonnollisesti valoisampia kuin filmillä kuvattaessa...
wicked clown 22.10.2004 15:56

Kyllä Collateralissa huomasi aivan selvästi, että oli kuvattu diginä. Näytti kyllä ihan hyvältä, joten ei yhtään ihme jos harjaantumaton silmä ei huomaa mitään eroa oikeaan filmiin verrattuna.

Dotcom 23.10.2004 18:47

En nyt sanoisi olevani kovin harjaantumaton tunnistamaan eri tekniikoilla kuvattuja elokuvia mutta se lieneekin täysin epäolennaista dataa.

Red Right Hand 23.10.2004 20:40
wicked clown (22.10.2004 19:57)
Kyllä Collateralissa huomasi aivan selvästi, että oli kuvattu diginä. Näytti kyllä ihan hyvältä, joten ei yhtään ihme jos harjaantumaton silmä ei huomaa mitään eroa oikeaan filmiin verrattuna.

Jep, ihmiset joita asia ei kiinnosta eivät välttämättä siihen kiinnitä mitään huomiota.

Tai sitten, jos on Fränti niin voi sanoa jotain tällaista (tadaa, nyt luvassa päivän fränti-vittuilu, noin kuukauden takaa): "John Hustonin Key Largo hehkuu upeissa väreissä." (Arvostelu Key Largosta, josta maikkari näytti karsean kasariväritetyn version. Viikkoa myöhemmin Fränti tosin pyysi kolumnissa mogaansa anteeksi.)
Young Hova 25.10.2004 13:00
Red Right Hand (23.10.2004 20:41)
Tai sitten, jos on Fränti niin voi sanoa jotain tällaista (tadaa, nyt luvassa päivän fränti-vittuilu, noin kuukauden takaa): "John Hustonin Key Largo hehkuu upeissa väreissä." (Arvostelu Key Largosta, josta maikkari näytti karsean kasariväritetyn version. Viikkoa myöhemmin Fränti tosin pyysi kolumnissa mogaansa anteeksi.)

Perjantaina Fränti kirjoitti Village of the Damnedistä, että siitä esitetään väritetty versio, ja että alkuperäisen elokuvan tekijöillä ei ole mitään tekemistä väritetyn elokuvan kanssa.
Antti Tohka 25.10.2004 13:08
Kalle Kinnunen (25.10.2004 11:01)
Red Right Hand (23.10.2004 20:41)

Perjantaina Fränti kirjoitti Village of the Damnedistä, että siitä esitetään väritetty versio, ja että alkuperäisen elokuvan tekijöillä ei ole mitään tekemistä väritetyn elokuvan kanssa.

Olen melko saletti, että Fräntin aivovamma on pahenemaan päin. En muista, koska olisin lukenut mieheltä selväpäistä arvostelua. Katsokaa nyt helvetti tuota tämän päiväistä Kunnian miehiäkin. Pari riviä asiaa ja viimeinen kappale, jonka pitäisi koota koko arvostelun biiffi muutamaan lauseeseen käsittelee raskaita sukelluspukuja.

Kannattaa muuten katsoa tuo elokuva, helvetin miehekästä ja militaristista menoa. Rotukysymyskin on tavallista asiallisemmin esillä, varsinkin kun vertaa juuri katsomaan Pearl Harboriin...