Elokuvamusiikkikysely

Artisan 17.2.2011 12:37

Löytyisikö keneltäkään hyvää vinkkiä siihen, mitä elokuvasävelmiä minun kannattaisi tsekata löytääkseni hukassa olevan teeman tekijöineen. Olen jo jonkin aikaa etsiskellytkin Spotifyn ja iTunesin avulla, mutta eipä ole vielä osunut kohdalle.

Etsimäni sävelmä on tietenkin instrumentaali ja peräisin todennäköisesti jostakin 1960-luvun jälkipuoliskon tai viimeistään ihan 1970-luvun alun elokuvasta, jota epäilen vahvasti amerikkalaiseksi. Todennäköisesti kyseessä on jopa pääteema, mutta siitä en voi olla satavarma. Elokuva on mitä todennäköisimmin varsin tunnettu, koska kuulin sävelmän natiaisena radiosta varsin usein. En ole ihan täysin varma, onko kyseessä nimenomaan elokuva, voi se pienellä todennäköisyydellä olla joku tv-sarjakin, mutta teos kyllä kuulostaa varsin elokuvamaiselta.

Sävelmä on erittäin leimallisesti nimenomaan 1960-luvun tyylinen, oman aikansa muodin mukaisesti sovitettu ja ehkä aavistuksen kaikuvasti äänitetty. Soittimina on ainakin jousia ja muistelen, että soolosoittimena saattoi olla piano, en ole kyllä siitä aivan varma. Sävelmä on hyvin kaunis, ja tyylillisesti sopimaton minkäänlaiseen jännäriin tms. Se lienee sävelletty mahdollisesti komediallista draamaa varten, jonka kulussa on havaittavissa myös aika melankolinen sävy. Se synnyttää lisäksi ainakin minussa mielleyhtymän urbaaniuteen ja voisi sopia hyvin sellaisen kuvan taustalle, jossa Audrey Hepburn kävelee Manhattanin katua pitkin kohti auringonlaskua – mutta kyseessä ei ole silti ainakaan Aamiainen Tiffanyllä.

Vähän aikaa mietittyäni pidin selvänä, että kyseessä täytyy olla John Barryn sävellys koska tyyli tuntui sopivan tähän erinomaisesti. Mutta nyt olen käynyt niin kattavasti läpi Barryn kokoelmia, että olen toistaiseksi antanut periksi. Muista epäillyistä Henry Mancini ja Maurice Jarre ovat monin paikoin vähän sinne päin, mutta ei ole osumaa löytynyt vielä sieltäkään. Parasta aikaa käyn läpi Jerry Goldsmithin alkupään tuotantoa.

Kiitoksia mahdollisista vinkeistä, jos jollekulle tulee sellaisia mieleen!
Antti Tohka 17.2.2011 22:56

siis eikö puhelimiin ole nykyään sovellutus, joka tunnistaa käytännössä kappaleen kuin kappaleen.

Artisan 18.2.2011 08:20
Antti Tohka ( 17.2.2011 22:56)
siis eikö puhelimiin ole nykyään sovellutus, joka tunnistaa käytännössä kappaleen kuin kappaleen.

Joo ja minulla onkin se. Mutta siitä ei nyt ole apua kun ei missään ole tuota sävellystä sille soittaa, että se sen tunnistaisi.
Artisan 18.2.2011 13:46

Hiton vaikeaa on yrittää paikantaa jotakin tiettyä musiikkikappaletta yli 40 vuoden takaisten muistikuvien perusteella. Tästä huolimatta uskoisin nyt, että oikea esitys on löytynyt noin

75 % todennäköisyydellä. Kyseessä on todennäköisesti Love Theme from Romeo and Juliet, säveltänyt Nino Rota ja soinut silloin 1960-luvun lopulla paljon ilmeisesti Franco Zeffirellin elokuvan Romeo & Julia (1968) ansiosta.

Tässä on se erikoinen puoli, että olin tuon sävelmän jo ehtinyt löytää ennen kuin kirjoitin tänne yhtään mitään, mutta se versio jonka olin löytänyt oli Henry Mancinin omalle orkesterilleen sovittama. Siinä oli tuttua alun piano-osuus, jonka jälkeen versio kuitenkin lähti omille teilleen alkaen pian kuulostaa jonkun italowesternin taustalta. Niinpä sitä ei tullut enää sen tarkemmin kuunneltua. Mutta privaattiviestinä tulleen vinkin perusteella sainkin tietää että säveltäjä onkin Rota, jolloin etsin sitä myös hänen nimellään ja löysin elokuvan alkuperäisellä soundtrackilla olevan version, joka kuulostikin ihan erilaiselta. Tuossa versiossa taas panostettiin jousiin, joissa oli heti jotakin tuttua.

Kaiken kaikkiaan pelkästään iTunesista löytyy toista sataa eri versiota sävellyksestä, ja näyttäisi siltä, että minun mieleeni aikanaan jäänyt on ollut joku sellainen, jossa on yhdistynyt Mancinin version piano ja soundtrackin version jousiosuudet. Ja loput olen sitten vaan muistanut väärin koska eihän tuossa kappaleessa esimerkiksi minkäänlaista urbaania fiilistä ole. Mutta muuten ollaan niin lähellä että ei enää tunnu uskottavalta että se olisi pelkkää sattumaa.

Siltä varalta että tuo 25 % on sittenkin oikein ja tämä edelleen väärin, saa vielä suositella samantapaista musiikkia tuolta aikakaudelta, muutakin kuin elokuvista tuttuja. Nyt on sellainen kausi meneillään. Pitää tutustua ainakin Burt Bacharachin tuotantoon...
Salt Flat Kid 20.2.2011 18:57
Artisan ( 18.2.2011 13:46)
Siltä varalta että tuo 25 % on sittenkin oikein ja tämä edelleen väärin, saa vielä suositella samantapaista musiikkia tuolta aikakaudelta, muutakin kuin elokuvista tuttuja. Nyt on sellainen kausi meneillään. Pitää tutustua ainakin Burt Bacharachin tuotantoon...

Burtia kehiin vain! Tuskinpa Burt Bacharachin nimi sanoo monellekaan perusjampalle juuri mitään, mutta yllättäen kappaleet ovatkin tuttuja, kun niitä kuulee esim. mainoksissa. Ja kolahtaa taatusti aika moneen! Samaan syssyyn voin suositella Paul Williamsia, Jimmy Webbiä (esim. Popedan "Mä elän vieläkin") ja Charles Foxin musaa.
Antti Tohka 21.2.2011 08:07
Artisan ( 18.2.2011 08:20)
Antti Tohka ( 17.2.2011 22:56)

Joo ja minulla onkin se. Mutta siitä ei nyt ole apua kun ei missään ole tuota sävellystä sille soittaa, että se sen tunnistaisi.

Käsittääkseni toi ohjelma tunnistaa biisin myös hyräilystä. No tässä on tietysti tietyt rajoitukset...
Young Hova 21.2.2011 12:05

Ei tunnista hyräilystä.

flimtrick 1.3.2011 15:00

Ootko tsekannut Francis Lai? Tyyli sopis ainakin tohon kuvakseen vaikka niin kyllä aika monen muunkin säveltäjän...

willberg 27.9.2011 21:45

Mistä leffasta on peräisin kohdasta 2:53 alkava utuinen puhesämple? Aivan kielen päällä on mutta en perkele nyt saa aivosopukoista vihmottua tätä tietoa ulos.

http://www.youtube.com/watch?v=qOEpDzCzecc
QCine 17.2.2014 01:26

King Fratin eli tuttavallisemmin Kaasukuninkaan (1979) sekobilekohtauksen 7/4-tahtilajissa kulkeva munakas discopala ei ole jättänyt rauhaan. Mutta nyt ei olekaan kyse siitä, ettenkö tietäisi kappaletta (Natural Magic: Standing at the Crossroads), vaan siitä, mistä hitosta tuon saisi kaivettua kokoelmaansa. Vinkkejä? Apuja? Kiitos, jos!