Löytyisikö keneltäkään hyvää vinkkiä siihen, mitä elokuvasävelmiä minun kannattaisi tsekata löytääkseni hukassa olevan teeman tekijöineen. Olen jo jonkin aikaa etsiskellytkin Spotifyn ja iTunesin avulla, mutta eipä ole vielä osunut kohdalle.
Etsimäni sävelmä on tietenkin instrumentaali ja peräisin todennäköisesti jostakin 1960-luvun jälkipuoliskon tai viimeistään ihan 1970-luvun alun elokuvasta, jota epäilen vahvasti amerikkalaiseksi. Todennäköisesti kyseessä on jopa pääteema, mutta siitä en voi olla satavarma. Elokuva on mitä todennäköisimmin varsin tunnettu, koska kuulin sävelmän natiaisena radiosta varsin usein. En ole ihan täysin varma, onko kyseessä nimenomaan elokuva, voi se pienellä todennäköisyydellä olla joku tv-sarjakin, mutta teos kyllä kuulostaa varsin elokuvamaiselta.
Sävelmä on erittäin leimallisesti nimenomaan 1960-luvun tyylinen, oman aikansa muodin mukaisesti sovitettu ja ehkä aavistuksen kaikuvasti äänitetty. Soittimina on ainakin jousia ja muistelen, että soolosoittimena saattoi olla piano, en ole kyllä siitä aivan varma. Sävelmä on hyvin kaunis, ja tyylillisesti sopimaton minkäänlaiseen jännäriin tms. Se lienee sävelletty mahdollisesti komediallista draamaa varten, jonka kulussa on havaittavissa myös aika melankolinen sävy. Se synnyttää lisäksi ainakin minussa mielleyhtymän urbaaniuteen ja voisi sopia hyvin sellaisen kuvan taustalle, jossa Audrey Hepburn kävelee Manhattanin katua pitkin kohti auringonlaskua – mutta kyseessä ei ole silti ainakaan Aamiainen Tiffanyllä.
Vähän aikaa mietittyäni pidin selvänä, että kyseessä täytyy olla John Barryn sävellys koska tyyli tuntui sopivan tähän erinomaisesti. Mutta nyt olen käynyt niin kattavasti läpi Barryn kokoelmia, että olen toistaiseksi antanut periksi. Muista epäillyistä Henry Mancini ja Maurice Jarre ovat monin paikoin vähän sinne päin, mutta ei ole osumaa löytynyt vielä sieltäkään. Parasta aikaa käyn läpi Jerry Goldsmithin alkupään tuotantoa.
Kiitoksia mahdollisista vinkeistä, jos jollekulle tulee sellaisia mieleen!