rikoksia ja videonauhaa

kongon oskari 24.6.2004 12:32

Hovioikeus piti videoyrittäjän tuomion ennallaan



(24.6. 11:49)



Turun hovioikeus piti ennallaan käräjäoikeuden tuomion, jonka mukaan turkulainen Harri Ilari Ruohola tuomitaan neljäksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen sekä miljoonakorvauksiin.

Videoalan yrittäjä Ruohola sai tuomionsa kahdesta törkeästä velallisen epärehellisyydestä, kahdesta törkeästä veropetoksesta ja kahdesta kirjanpitorikoksesta.



Rikokset tehtiin vuosina 1996-2001. Entisten tuomioiden lisäksi tuli tuomio kavalluksesta. Hovioikeus määräsi Ruoholan vangittavaksi heti. Yrittäjä on ollut vapaana käräjäoikeuden päätöksen jälkeen, joka annettiin runsas vuosi sitten tulleen.



Ruohola joutuu maksamaan vahingonkorvauksia kahden yrityksen konkurssipesälle yhteensä 778 000 euroa. Lisäksi hän joutuu maksamaan korvauksia Lounais-Suomen verovirastolle ja Uudenmaan lääninverovirastolle.



Lisäksi Ruohola joutuu korvaamaan johtamansa Makuuni-yrityksen kanssa yhteisvastuullisesti 972 000 euroa toisen yrityksen konkurssipesälle. (STT)
wicked clown 24.6.2004 13:35

Jes!

Fantomas 24.6.2004 13:40

Tekiköhän Harri tämän kaiken rakkaudesta videoita, elokuvia ja koko alaa kohtaan? Ainakin kerran yökerhossa Harri selittti, että parasta hänen työssään on nuoret tytöt jotka tulevat ansaitsemaan taskurahaa.

Lauri Lehtinen 24.6.2004 13:50

Jostain syystä rötöslistasta puuttuu Suomen videovuokraamoiden elokuvatarjonnan määrän ja laadun sekä independent-meiningin romuttaminen, jonka pitäisi kaikessa laajuudessaan täyttää ihmiskunnan vastaisen rikoksen tunnusmerkit.

Dotcom 28.6.2004 00:44

Itsekin olen harmitellut videovuokraamoiden pirun suppeaa valikoimaa. Miksei Helsingissä ole mitään videokirjastoja jotka toimisivat samalla periaatteella kuin tavalliset kirjastot?

Artisan 28.6.2004 07:55

Miksi sen pitäisi olla juuri Helsingissä?

confused.gif
Dotcom 28.6.2004 17:15

Mieluummin Helsingissä kuin Posiolla.

Artisan 28.6.2004 21:40

mahtaa posiolaisia vituttaa

-jAn- 29.6.2004 07:26
Fantomas (24.6.2004 12:41)
Tekiköhän Harri tämän kaiken rakkaudesta videoita, elokuvia ja koko alaa kohtaan? Ainakin kerran yökerhossa Harri selittti, että parasta hänen työssään on nuoret tytöt jotka tulevat ansaitsemaan taskurahaa.


Muinoin Mak**nin avatessa videomyynti/vaihto-pisteensä vuokraamonsa viereen Turkuun oli Turun Sanomissa työnhaku-ilmoitus.



Luotettavasta lähteestä kuulin että kriteerit olivat seuraavat, palkataan

1 mies

3 brunettea

3 blondia



Joten eiköhän tuo sitaatti pidä paikkansa.



Kyseinen herrahan on myös kunnostautunut tuomalla maahan kasetteja videoiden villeinä alkuaikoina (esim. VTC ja Global Video), uskaltaako Lauri käydä vankilassa tekemässä haastattelua? rolleyes.gif
Romero 29.6.2004 08:51
Artisan (28.6.2004 20:41)
mahtaa posiolaisia vituttaa


Ensin viedään Suuri Seikkailu ja sitten vielä tämäkin.
Jamais 29.6.2004 09:56
Dotcom (27.6.2004 23:45)
Miksei Helsingissä ole mitään videokirjastoja jotka toimisivat samalla periaatteella kuin tavalliset kirjastot?


Ilmeisesti elokuvatallenteiden tekijänoikeuksista päättävät pelkäisivät elokuvakirjastojen vähentävän merkittävästi kyseisestä materiaalista saatavia myyntituloja.



Tietenkin jos videokirjasto olisi osa vaikkapa Helsingin kaupunginkirjastoa niin tämä ei olisi edes suuri järjestelykysymys, mutta siinä tapauksessa se tarkoittaisi suunnilleen samaa kuin se että elokuville olisi vain varattu esim. erillinen huone tai vastaava tila, joka olisi joka tapauksessa jonkun kirjaston yhteydessä. Suunnilleen näin toimii myös Leader-hankkeen ohessa toimiva LaStrada-elokuvakirjasto. He välittävät kouluille, kerhoille ja vastaaville elokuvia opetuskäyttöön. Kyseisillä elokuvilla onkin poikkeuksellisen laajat käyttöoikeudet.



Monet kirjastot haluaisivat tarjota asiakkailleen vaikeasti saatavia elokuvia ja sarjoja lainattavaksi, mutta lainausoikeuksien saaminen näille on periaatteessa mahdotonta. Nykyään hankinnat tehdään pääosin joko Suomen Kirjastopalvelun tai kiertelevien jakelijoiden (Future Film ym.) kautta.



Lainausoikeuksien kanssa vhs-elokuvat maksavat 40-90 euroa ja dvd-elokuvat kaksi kertaa enemmän. Videovuokraamojen kannattaa tietenkin maksaa tuo hinta niiden vuokratulojen ansiosta, mutta kirjastoilla ei ole oikeastaan muuta lohtua kuin se että dvd:t kestävät ehkä 40 lainauskertaa ja vhs:t kaksi kertaa enemmän. Monessa maakuntakirjastossa kehitellään tälläkin hetkellä periaatepäätöstä siitä, kannattaako kirjastojen ylipäänsä enää hankkia dvd-levyjä kirjastojen kokoelmiin. Se tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi, eivätkä levyt kestä lainauskäyttöä.



Hyviä elokuvakirjastoja (lehdet+kirjat ym.) on onneksi jo olemassa esim. Oulun elokuvakeskuksessa sekä SEAssa.



Olisi myös mielenkiintoista tutkia ulkomaisten kirjastojen hankintapolitiikkaa, miten lie heillä järjestetty elokuvatallenteiden lainaus.



(Edit: Oulussa ei ole elokuva-arkistoa vaan elokuvakeskus.)
k-mikko 29.6.2004 10:29
Jamais (29.6.2004 08:57)
Lainausoikeuksien kanssa vhs-elokuvat maksavat 40-90 euroa ja dvd-elokuvat kaksi kertaa enemmän. Videovuokraamojen kannattaa tietenkin maksaa tuo hinta niiden vuokratulojen ansiosta, mutta kirjastoilla ei ole oikeastaan muuta lohtua kuin se että dvd:t kestävät ehkä 40 lainauskertaa ja vhs:t kaksi kertaa enemmän. Monessa maakuntakirjastossa kehitellään tälläkin hetkellä periaatepäätöstä siitä, kannattaako kirjastojen ylipäänsä enää hankkia dvd-levyjä kirjastojen kokoelmiin. Se tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi, eivätkä levyt kestä lainauskäyttöä.


En oikeasti tajua tätä juttua, että miten jengi saa vuokralevyt ja kirjaston levyt siihen kuntoon kuin missä ne aina on. Minulle sopisi ihan hyvin joku tuntuvakin maksu, jos palauttaa levyn vuokraamoon tai kirjastoon päreinä. Ainakaan lähivuokraamostani ei uskalla yhtään suositumpaa elokuvaa vuokrata kuin melkein heti ilmestyttyään. Ex-rental dvd, yeah right.
Jamais 29.6.2004 10:50
k-mikko (29.6.2004 09:30)
En oikeasti tajua tätä juttua, että miten jengi saa vuokralevyt ja kirjaston levyt siihen kuntoon kuin missä ne aina on. Minulle sopisi ihan hyvin joku tuntuvakin maksu, jos palauttaa levyn vuokraamoon tai kirjastoon päreinä. Ainakaan lähivuokraamostani ei uskalla yhtään suositumpaa elokuvaa vuokrata kuin melkein heti ilmestyttyään. Ex-rental dvd, yeah right.


Onhan näitä ihmeellisyyksiä tullut vastaan. Kun tavara ei ole oma se on aivan sama miten sitä käsitellään.



Taistelutoverit-boksi kesti kolme lainauskertaa. Viimeisimmän lainaajan jäljiltä levyt olivat halki ja pinnat oli pilattu jollakin liimalla (levyt olivat tarttuneet toisiinsa). Tyyppi vain hymähteli kun huomautimme asiasta. Pitäisi olla tiskin alla sähköpiiska tuollaisia varten.
Ilja Rautsi 29.6.2004 13:52

Olen joskus kun olin vielä kirjastotöissä miettinyt että hierovatko nämä ihmiset jotain rasvaa ja soraa kämmeniinsä ja sitten pyörittelevät sitä levyä niiden välissä. Sitten varmaan testataan vielä pyörisikö se paremmin koiran suussa kuin soittimessa. Mahdotonta ymmärtää kuinka pari tyyppiä saa niin äkkiä levyn niin kamalaan kuntoon.

Antti Tohka 29.6.2004 13:55
Jamais (29.6.2004 08:51)
k-mikko (29.6.2004 09:30)
En oikeasti tajua tätä juttua, että miten jengi saa vuokralevyt ja kirjaston levyt siihen kuntoon kuin missä ne aina on. Minulle sopisi ihan hyvin joku tuntuvakin maksu, jos palauttaa levyn vuokraamoon tai kirjastoon päreinä. Ainakaan lähivuokraamostani ei uskalla yhtään suositumpaa elokuvaa vuokrata kuin melkein heti ilmestyttyään. Ex-rental dvd, yeah right.


Onhan näitä ihmeellisyyksiä tullut vastaan. Kun tavara ei ole oma se on aivan sama miten sitä käsitellään.



Taistelutoverit-boksi kesti kolme lainauskertaa. Viimeisimmän lainaajan jäljiltä levyt olivat halki ja pinnat oli pilattu jollakin liimalla (levyt olivat tarttuneet toisiinsa). Tyyppi vain hymähteli kun huomautimme asiasta. Pitäisi olla tiskin alla sähköpiiska tuollaisia varten.


Helsingissa ainakin laskutetaan levyntuhoojalta kylmasti se hinta, minka tuote on kirjastolle maksanut. Kannattaa kokeilla.