Tulossa 'Saw'

mr_bungle 9.11.2010 22:10
Nueraz ( 9.11.2010 21:31)
Kovia haastajia kuitenkin tossa Horror leffasarjaosastolla: Teksasin moottorisahamurhat, Painajainen Elm streetillä jne.

Onko moottorisahamurhat oikeasti "menestynyt leffasarja"? Itse olettaisin että kärjen tuntumassa olisi ennemmin Screamit, Tiedän mitä teit kesänät, Final Destinationit ym. teinisuosikit. Luulisi Friday- ja Halloween-leffojenkin olevan menestyneempiä.
Juggis Marttinen 9.11.2010 23:03
mr_bungle ( 9.11.2010 22:10)
Kovia haastajia kuitenkin tossa Horror leffasarjaosastolla: Teksasin moottorisahamurhat, Painajainen Elm streetillä jne.

Onko moottorisahamurhat oikeasti "menestynyt leffasarja"? Itse olettaisin että kärjen tuntumassa olisi ennemmin Screamit, Tiedän mitä teit kesänät, Final Destinationit ym. teinisuosikit. Luulisi Friday- ja Halloween-leffojenkin olevan menestyneempiä.

"I'm still in shock," Burg told Reuters. "The fact that we beat out (such horror franchises as) 'Friday the 13th,' 'Nightmare on Elm Street,' 'Halloween' and 'Texas Chain Saw Massacre' is a testament to our cast, crew and our partners at Lionsgate."

http://www.worldamazingrecords.com/2010/07/saw-most-successful-horror-movie-series.html tuollainen lausunto löytyi pikaisella googletuksella. Tarkkoja tuottolukuja moottorisahamurhista en löytänyt äkkiseltään. Mutta menestynyt leffasarja tietenkin on kyseessä.
Juggis Marttinen 9.11.2010 23:03
mr_bungle ( 9.11.2010 22:10)

"I'm still in shock," Burg told Reuters. "The fact that we beat out (such horror franchises as) 'Friday the 13th,' 'Nightmare on Elm Street,' 'Halloween' and 'Texas Chain Saw Massacre' is a testament to our cast, crew and our partners at Lionsgate."

http://www.worldamazingrecords.com/2010/07/saw-most-successful-horror-movie-series.html tuollainen lausunto löytyi pikaisella googletuksella. Tarkkoja tuottolukuja moottorisahamurhista en löytänyt (jaksanut penkoa) äkkiseltään.
Jakel 9.11.2010 23:18
Nueraz ( 9.11.2010 23:03)
Tarkkoja tuottolukuja moottorisahamurhista en löytänyt (jaksanut penkoa) äkkiseltään.

Jos katsotaan pelkkiä tuottolukuja niin ainahan uudet elokuva voittavat vanhat. En nyt ihan tiedä, onko luvuissa mukana inflaation vaikutus yms, mutta onhan jokatapauksessa elokuvateollisuudenkin erilaiset tavat myydä sama elokuva (tv- ja kaapeliesitykset, dvdt, vuokraelokuvat, elokvuanäytökset jne) moninkertaisia verrattuna joihinkin 50-luvun pelkkiin elokuvanäytöksiin. Olisi mielenkiintoisempaa saada vertailukohdaksi vaikkapa katsojatilastoja (vuokra, myynti, näytös jne), mutta nuota nyt luonnollisestikaan ei kovin helposti voida laskea.
AnttiO 11.11.2010 20:17

Tulipahan sitten käytyä 3D-hassuttelemassa. Ajattelin että tuosta oltaisiin saatu jotain sakeata irtikin, mutta lopulta aika vaisusti oli efekti käytössä. Muutamat suolet toki lensivät päin pläsiä, mutta siinäpä se suurelta osin. Itse olen ehkä siinä mielessä poikkeava että olen tykännyt ihan huoletta siitä ekasta Saw-trilogiasta, vaikkakin juonitwistit alkoivat viimeistään kolmosen lopuilla hajoilla päreiksi ja suuhun jäi paskainen maku. Osat 5 ja 6 tuli skipattua täysin, kun nelonen ei väkinäisyydessään oikein inspiroinut kiinnostumaan. Sinänsä en tainnut missata juonesta mitään, koska ei sitä tuntunut tässä seiskassakaan olevan kuin johdatuksena ansasta toiseen. Ihan höpöähän tämä oli esim. ykköseen verrattuna ja mukaan oli mahtunut yksi ihan järjettömän tökerö juoniaukko (liittyen hampaisiin), joka vitutti vaikka yrittikin katsoa ihan huumorilla. Plussaa silti ongenkoukkuun liittyvästä kohtauksesta; pisti meikäläisen kiemurtelemaan kuin idiootin, vaikka uskoisin katsoneeni yhtä sun toista vammaista. Siinä oli vähän sitä samaa psykologista kidutusta, jota eka Saw tarjoili. Eli sain sentään jotain irti.

Artemisa Absinthium 11.11.2010 23:35

No joo, olihan tämä paras ykkösen jälkeen. 3D toimi paikoitellen mutta kohti tulevat suolet ja muut tilpehööri näytti ihan sotkulta, joten en säikähtänyt efektejä.

Disco Studd 12.11.2010 16:18

Voisitteko vähän täsmentää, että miksi juuri tämä uusin Saw on ykkösen jälkeen paras? Itse en nähnyt tässä mitään muuta kuin sitä samaa aivotonta paskaa kuin kaikissa muissa jatko-osissa.

AnttiO 12.11.2010 18:32
Disco Studd ( 12.11.2010 16:18)
Voisitteko vähän täsmentää, että miksi juuri tämä uusin Saw on ykkösen jälkeen paras? Itse en nähnyt tässä mitään muuta kuin sitä samaa aivotonta paskaa kuin kaikissa muissa jatko-osissa.

Kuulisin mieluusti itsekin miksi tämä oli millään tavalla parempi kuin esim. kakkonen ja kolmonen? Ihan idiootti leffahan tämä pohjimmiltaan oli; ei voi ainakaan minun mielestäni sanoa että tästä olisi jäänyt mitään käteen jos pari tylyä ansaa ja laimea 3D poistetaan yhtälöstä. Aiemmista kommenteista päätellen osa kaksi on varsin epäsuosittu, mutta oli se leffana ihan pirusti eheämpi kuin tämä, ainakin minun kirjoissani.
Artemisa Absinthium 13.11.2010 01:23

No se vitun 3D, senkin höhlä.
Disco Studd 13.11.2010 06:56
Artemisa Absinthium ( 13.11.2010 01:23)
No se vitun 3D, senkin höhlä.

Artemisa Absinthium ( 11.11.2010 23:35)
3D toimi paikoitellen mutta kohti tulevat suolet ja muut tilpehööri näytti ihan sotkulta, joten en säikähtänyt efektejä.

Eli aika vähillä meriiteillä mennään.
Juggis Marttinen 13.11.2010 19:28

Kummityttö (14v) sanoi et Itse Ilkimys oli hieno 3D leffa. Olis pitänyt vaan käydä se kattomassa eikä tota Sahaa.

Jakel 13.11.2010 22:08
Itse en nähnyt tässä mitään muuta kuin sitä samaa aivotonta paskaa kuin kaikissa muissa jatko-osissa.

Kai sarjassa kuitenkin sitä jotain on, jos se saa sinutkin yli puolenkymmentä kertaa raahautumaan teatteriin asti (tai vuokraamoon).
Humphrey Bogart 14.11.2010 00:15
Jakel ( 13.11.2010 22:08)
Itse en nähnyt tässä mitään muuta kuin sitä samaa aivotonta paskaa kuin kaikissa muissa jatko-osissa.

Kai sarjassa kuitenkin sitä jotain on, jos se saa sinutkin yli puolenkymmentä kertaa raahautumaan teatteriin asti (tai vuokraamoon).

Kieltämättä vaikuttaa pään hakkaamiselta seinään.

Itse olen nähnyt jokaisen Sawn kerran ja aina ensi-illan aikaan, joten eri osien vertailu vuosien jälkeen on aika hankalaa, kun ne kieltämättä ovat jo hiukan samaa massaa. Uudestaan voisin ykkösen katsoa, muista en ole niinkään varma, vaikka tasalaatuista sarjaa onkin. Kakkonen vain tuntui aikanaan heikolta ja jostain syystä vitonen ja tämä viimeisin saivat jatko-osista aikaan positiivisimmat fiilikset, jos noin voi asian ilmaista. Mitään suuria eroja ei näissä tosiaankaan ole joten suurempia perusteluja jonkin hyvyydelle tai huonoudelle osaa antaa. Vaikka tässä uusimmassakin oli pakolliset twistit ja huipennukset, niin jollain tapaa seiska meni loppuunsa suoraviivaisemmin eikä välttämättä tuntunut niin väkinäiseltä kuin joissain muissa osissa. Ja sarjan
Spoileri
jonkinlainen paluu alkuun Elwesin hahmon myötä
ilahdutti, vaikka twisti oli arvattavissa heti alkuunsa. Ehkä siitä toi suoraviivaisuus... Loppuhuipennus oli parasta mitä jatko-osiin tulee ja Mandylorin hahmo ansaitsee maininnan myös, kuten täällä jo aikaisemmin todettiin. Ja onhan se lopun yhteenveto musiikkeineen joka jaksossa toimiva.

Mitä kakkosen heikoimpaan asemaan tulee, niin ainakin ansat muistaakseni olivat aika tylsähköjä. Toisaalta rasitteena saattoi olla ykkösen hyvyys.

Tietysti jatko-osien hyvyydestä on aika turha jauhaa tyypeille joiden mielestä yhdessäkään osassa ei ole suuremmin kehuttavaa.
Red Right Hand 14.11.2010 14:15

Ykkönen oli hyvä, mielelläni katsoin sen toisen kerran dvd:ltä. Kakkonen oli ok, mutta ei ole herättänyt kiinnostusta katsoa uudelleen, vaikka hyllystä löytyykin. Kolmonen tuntui olevan pikkasen parempi kuin kakkonen, mutten sitäkään ole jaksanut uudestaan katsoa. Elämä on aivan liian lyhyt keskinkertaisten elokuvien uudelleen katsomiseen. Toisaalta, kolmonen ei kuitenkaan ollut niin hyvä että olisi kiinnostanut näitä uudempia osia nähdä. Nelosta (?) mainostettiin suunnilleen "kaikkein väkivaltaisimpana osana", mutta eipä oikein innostanut, kun ygösen hyvyys riippui ihan muista jutuista kuin väkivallan määrästä tai rajuudesta. Ainoa syy miksi nämä olisivat voineet vetää meikän teatteriin, olisi joku genresivistyksen kaltainen b-luokan motiivi, joten ei nyt jaksa.

Disco Studd 14.11.2010 14:46
Jakel ( 13.11.2010 22:08)

Ei saanut. Kaksi ensimmäistä osaa näin teatterissa (joista eka osa meni Nightvisionsin piikkiin). Sitten lopetin. Joskus viime vuoden puolella oli taas joku ilmaisten kaapelikanavien viikonloppu, jonka aikana tallensin noi muut osat ja katsoin ne silloin paremman puutteessa. Joku niistä on varmaan vielä näkemättä kokonaan. Luultavasti kuudes. Evvk.

Ja nyt mentiin katsomaan tämä uusin osa Finnkinon superpäivänä. Ajateltiin, että jos siinä vaikka olisi ollut jotain kivaa kolmedeetä. No eipä ollut. Kun leffan jälkeen otin rillit pois päästä, mieleen muistui vain, että ai niin pitikö tämän olla joku 3D. Leffaa katsoessa sitä ei huomannut ollenkaan.

Eli ei tästä jäänyt sitten lopulta mitään muuta käteen kuin ne samat pitkitetyt goreilut ja haukotuttavat juonitvistit.
Spoileri
Gary Elwesin roudaaminen mukaan oli taas se katsojien arvostelukykyä kaikkien pahiten aliarvioiva temppu, johon nämä kauhusarjojen tekijät aina sortuvat kuvitellessaan jotekin iskevän silmää oletetuille ns. faneilleen.