Elokuvateatteri Orionin Stranger Than Fiction ‑sarjan avaa Gualtiero Jacopettin MONDO CANE – TÄMÄ ON MAAILMA (1962) tänään ke 8.1. klo 21 & la 11.1. klo 21. Ainutlaatuisen suomeksi dubatun version ensiesitys sensuroimattomana!
Miten Mondo Canesta tuli sensuroimaton
Shockpoint Orion ‑blogin aiemmat kirjoitukset:
Tervetuloa Shockpointiin
Jouni Hokkanen: Ylen mondopaniikki ja Mondo Pohjois-Korea
Erkki Tuomioja oli kriittisen mondoilun Suomi-vahvistus
Jacopetti Aalto-yliopistolla
Stranger Than Fiction Helsinki Tour
STRANGER THAN FICTION @ Orion 8.1.-26.4.2014
Flash (8.1.2014 19:51)Elokuvateatteri Orionin Stranger Than Fiction ‑sarjan avaa Gualtiero Jacopettin MONDO CANE – TÄMÄ ON MAAILMA (1962) tänään ke 8.1. klo 21 & la 11.1. klo 21. Ainutlaatuisen suomeksi dubatun version ensiesitys sensuroimattomana!
Kannattaa tähdätä Mondo Canen lauantain 11.1. esitykseen jos eilinen jäi väliin, mainio suomenkielinen selostus, todella priimakuntoisesti Technicolorinsa säilyttänyt Suomi-Filmin 35 mm ‑filmikopio sekä teatteriesityksessä tuleva "live-fiilis" ovat sen verran stydi yhdistelmä (joka ei ainakaan lähiaikoina toistu). Leffa voi olla kotitallenteilta hyvinkin tuttu mutta ainakin mun tapauksessa vasta valkokangaselämys osoitti, miksi siitä tuli aikoinaan niin helvetin iso hitti.
”Jacopetti managed to intuitively know, twenty years in advance, everything which is happening now. His films were truly beautiful.”
-Ruggero Deodato
”We needed our tastes to be corrupted – Jacopetti’s films were part of an elective psychopathy that would change the world (so we hoped, naively). The critical/respectable reaction was uniformly hostile and dismissive. As always, this confirmed their originality and importance. ”
-J.G. Ballard
”I like it! I love it! I think Mondo Cane was genius.”
-Alejandro Jodorowsky
Arvoisat lukijat,
Emme suunnitelleet tätä, mutta naisten ympärileikkausten esittämisen kiivasta mediakritiikkiä tarjonnut viikko kulminoituu osuvasti mondoelokuvaklassikkoon Maailman naiset (I donna nel mondo, 1963), joka on Gualtiero Jacopettin, Paolo Cavaran ja Franco Prosperin ei-akateemisen naistutkimusyksikön heiniä. Tyylillä hahmotetun naismaailman kartta yltää Borneon ja Afrikan heimokulttuureista Israelin taistelukentille ruotsalaisia ja lesboja unohtamatta. Jos joku nyt tekisi aihepiiristä samanhenkisen tutkielman, tuloksena olisi satojen kiukkuisten viestien Facebook- ja Twitter-keskustelu, mutta ei tee.
Äärimmäisen treffielokuvan esitysformaatti on edellisen kerran vuonna 1972 esitetty Suomi-Filmin 35 mm-Technicolor-printti, kruununa Mondo Canen tavoin suomenkielinen selostus (lähde: KAVI:n Tenho-tietokanta) jota et muualla kuule. Musiikki: Riz Ortolani, Nino Oliviero.
Gualtiero Jacopetti, Paolo Cavara & Franco Prosperi: Maailman naiset @ Orion la 18.1. klo 21:00 (huom: AINOA ESITYS). Tervetuloa!
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/01/15/uskomaton-ruotsi-maailman-naiset-ja-donnerin-teinit/
Arvoisat lukijat
Rutaali ja panaali, suorastaan omituinen rahat pois menttaliteetti ei näemmä hellitä elokuva-arkistossa tälläkään viikolla.
Keskiviikkona 22.1. klo 21:00 Orionissa koittaa vaivaiset 50 vuotta odotettu G. Jacopettin ja F. Prosperin Mondo Cane 2:n (Italia 1963) Suomen ensiesitys elokuvateatterin kankaalla. Norjan arkistosta lainattu teos nähdään näyttelijä Peter Ustinovin selostamana englanninkielisenä versiona ja Technicolor-värit ovat säilyneet harvinaisen hyvin norjalaisten syväjäädytyksessä. Uskonnolliset friikit menevät "tiloihin" eri maailmankolkissa, transvestiittikytät käräyttävät sadisteja, Carlo Rambaldin konstruoima vietnamilainen munkki tekee polttoitsemurhan Esson pihalla, zoom-objektiivi on kovassa käytössä italialaisessa kauhufumetti-studiossa ja joku saksalainen nykytaiteilija täyttää ateljeen piruilla ja sytyttää itsensä liekkeihin saadakseen lisää fiilistä Danten Jumalaisen näytelmän kuvitukseen!
Elokuva julkaistiin 1980-luvulla Suomessa videolla nimellä Tämä on maailma 2. Markus Selinin julkaisun takakansitekstiä on hiljattain sämplätty mondorunossa Paljastuksia maailmasta (2014). Mooses on Mooses ja dispes on dispes:
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/01/10/markus-selin-collection-ja-kokeellinen-runo/
Gualtiero Jacopetti & Franco Prosperi: Mondo Cane 2 Orionissa ke 22.1. ja la 25.1. klo 21:00. Tervetuloa!!!
Lauri Lehtinen (20.1.2014 10:52)
Gualtiero Jacopetti & Franco Prosperi: Mondo Cane 2 Orionissa ke 22.1. ja la 25.1. klo 21:00. Tervetuloa!!!
Oho, oli yllätys miten erilainen ja pitempi Norjasta tullut teatteriversio on verrattuna Tämä on maailma 2 -videojulkaisuihin (Channel Sex ja Omaxi) joiden muodossa se ensimmäisen kerran Suomeen tuotiin. Paljon enemmän kaikenlaista, jo alussa on kolme videolta puuttuvaa kohtausta (eri variaatioita peruukkiteemasta) ja lisää tällaisia tulee vähän väliä loppuun saakka, tarkempi vertailu olisi isomman jutun aihe.
Myös järjestys on täysin erilainen, elokuvaversio ei videoversiosta poiketen pääty sammuvan afrikkalaisheimon ainoaan lapseen valtameren rannalla vaan kääpiörääkkäyksen piirteitä sisältävään kasvojen läpsimiskonserttiin – kohtaus, joka videolla tulee keskivaiheilla, juuri ennen Saigon-osuutta ja kuuluisaa buddhalaismunkin polttoitsemurhaa (jossa ei videoversiossa ei ole lainkaan selostusta tai muuta selitystä mutta teatteriversiossa on). Jne...
Technicolorinsa hyvin säilyttäneen Mondo Cane 2:n toinen ja viimeinen sf-teatteriesitys siis Orionissa la 25.1. klo 21:00. Saatteeksi Markus Selinin kynästä lähtenyttä esittelytekstiä, joka pätee molempiin versioihin:
"NYT NÄET LOPUTKIN – KAIKEN!
TÄMÄ ON USKOMATONTA: KOIRIEN ÄÄNIJÄNNELEIKKAUKSET... NAISIKSI PUKEUTUNEET PORNOPOLIISIT... MEKSIKOLAISTEN POLIISIEN ITSEMURHAROHKEUSKOKEET... LASTEN RUUMIIDEN SYÖNTIJUHLAT... NEW YORKIN KOIRIEN KULTASEPÄT...
ITALIALAISET MUSTAN MAGIAN PAHOLAISPALVONNAT... PORTUGALIN SAIRAAT ITSENSÄKIDUTTAJAT... AMERIKAN ARMOTON SEKSIDISPES...
ELÄVIEN NAISORJIEN MARKKINAT:
OMA TYTTÖ $ 1000!... KÄYTETTYJEN RUUMIINOSIEN KAUPPIAAT ...JNE JNE"
"Audiences are sadistic and masochistic. A pretty girl with a rifle arouses their masochism, the same girl helpless and unarmed, their sadism. There are no good or bad films. There are just those with or without the occasional stimulation that makes the public digest the rest of the film."
Stranger Than Fiction palaa Orioniin DocPointinpituiselta tauolta ja parantaa kuin sika juoksuaan. Sarjan ainoa oikea fiktio (=ammattinäyttelijät esittävät roolihahmoja) on Pirun silmä (L'Occhio selvaggio, a.k.a. The Wild Eye / Ihmisuhrit, Italia 1967), on merkillinen avainelokuva ohjaaja Paolo Cavaralta (Black Belly of the Tarantula). Mondo Canen tekijätiimiin kuulunut Cavara jäi ulos Jacopetti-Prosperi-jengistä ja Africa Addio -elokuvaa ympäröineissä, oikeusjuttuihin johtaneissa kiistoissa beef muuttui veriseksi. Minkä kyllä huomaa elokuvasta, jossa seurataan sekä Jacopettia että Cavaraaa muistuttavan kyynikko-ohjaaja Paolon (Philippe Leroy) filmausreissua Saharasta kohti Vietnamin sotaa.
Cannibal Holocaustin edeltäjä Pirun silmä saattaa olla Cavaran kosto Jacopettille, ohjaajan omaa itseruoskintaa, manifesti eettisemmän mondoelokuvatuotannon puolesta, salakavalaa piiloeksploitaatiota tai jotain ihan muuta. Käsikirjoitusta ovat työstäneet kolminkertainen Oscar-ehdokas Tonino Guerra (Blow-Up, Amarcord) ja ahkerasti elokuvattu kirjailija Alberto Moravia (Keskipäivän aave, Fasisti).
Harvinainen ja dvd:llä julkaisematon "Citizen Cane" ilmestyi kasari-Suomessa kansainvälisestikin kysyttynä vuokravideona Ihmisuhrit, mutta VHS-kasetin sumea täyskuva ei tee oikeutta Techniscope-kuvaukselle siinä missä Ruotsin arkistolta löytynyt leikkaamaton Techniscope-printti (English dialogue, svensk text). Pirun silmä Orionissa ke 5.2. ja la 15.2. klo 21:00 – tervetuloa!
"L'Occhio selvaggio, shot in Techniscope with high production values, is a disturbing and powerful insight into the mind of a mondo director."
-Mark Goodall / Sweet & Savage
"Should be considered the missing link between Peeping Tom and Cannibal Holocaust."
-Alberto Pezzotta / Cinema Sewer Volume 2
http://kavi.fi/fi/elokuva/3378006-pirun-silma
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/01/22/hinku-vinku-ja-citizen-cane/
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/01/25/goodbye-uncle-riz/
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/01/26/stranger-than-fiction-helsinki-tour-2/
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/02/01/goodbye-uncle-tom-12-years-a-slave-not-enough/
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/02/02/vuoden-2000-tapahtumat/
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/02/03/pirjo-honkasalon-natsiaarre/
Lauri Lehtinen (4.2.2014 09:49)
"Audiences are sadistic and masochistic. A pretty girl with a rifle arouses their masochism, the same girl helpless and unarmed, their sadism. There are no good or bad films. There are just those with or without the occasional stimulation that makes the public digest the rest of the film."
Stranger Than Fiction palaa Orioniin DocPointinpituiselta tauolta ja parantaa kuin sika juoksuaan. Sarjan ainoa oikea fiktio (=ammattinäyttelijät esittävät roolihahmoja) on Pirun silmä (L'Occhio selvaggio, a.k.a. The Wild Eye / Ihmisuhrit, Italia 1967), on merkillinen avainelokuva ohjaaja Paolo Cavaralta (Black Belly of the Tarantula). Mondo Canen tekijätiimiin kuulunut Cavara jäi ulos Jacopetti-Prosperi-jengistä ja Africa Addio -elokuvaa ympäröineissä, oikeusjuttuihin johtaneissa kiistoissa beef muuttui veriseksi. Minkä kyllä huomaa elokuvasta, jossa seurataan sekä Jacopettia että Cavaraaa muistuttavan kyynikko-ohjaaja Paolon (Philippe Leroy) filmausreissua Saharasta kohti Vietnamin sotaa.
Harvinainen ja dvd:llä julkaisematon "Citizen Cane" ilmestyi kasari-Suomessa kansainvälisestikin kysyttynä vuokravideona Ihmisuhrit, mutta VHS-kasetin sumea täyskuva ei tee oikeutta Techniscope-kuvaukselle siinä missä Ruotsin arkistolta löytynyt leikkaamaton Techniscope-printti (English dialogue, svensk text). Pirun silmä Orionissa ke 5.2. ja la 15.2. klo 21:00 – tervetuloa!
"L'Occhio selvaggio, shot in Techniscope with high production values, is a disturbing and powerful insight into the mind of a mondo director."
-Mark Goodall / Sweet & Savage
"Should be considered the missing link between Peeping Tom and Cannibal Holocaust."
-Alberto Pezzotta / Cinema Sewer Volume 2
Pirun silmän viimeinen näytös siis Orionissa lauantaina 15.2. (erinomainen Ruotsin arkiston filmikopio). Lisää elokuvasta blogimerkinnässä "Matti Apunen: Romano Vanderbes ei ole kiiluva maanikko".
1900-luvun alun melkein nerokkaita keksijöitä, duudsoneita ja parkour-pioneereja käänteentekevällä kompilaatiometodilla yhdistävä Howard Smithin Gizmo – melkein neroja (1977) kääntää uuden lehden Stranger Than Fiction ‑sarjassa ja on kokonaisuuden elokuvista hyväntuulisin (muttei vähiten absurdi). Kotimaiseen filmikopioon tuovat lisäarvoa Hectorin tekemät biisien suomennokset!
Gizmo – melkein neroja Orionissa tänään la 8.3. klo 21:00. Huom: ainoa esitys!
Mikä neuvoksi, jos vihollisen atomipommi yllättää? Bert the Turtle says DUCK AND COVER!
Jayne Loaderin ja Kevin & Pierce Raffertyn "radioaktiivinen musta komedia" Atomic Café (The Atomic Café, USA 1982) tarjoaa parhaat palat 1940- ja 1950-lukujen ydinsota-aiheisista propaganda- ja opetusfilmeistä lasten animaatioita unohtamatta. Sienipilvistä ja kylmän sodan totuuksista nautitaan Orionissa ke 12.3. & la 15.3. klo 21:00. Tervetuloa!
"One of the defining documentaries of the 20th century, The Atomic Cafe offers a darkly humorous glimpse into mid-century America, an era rife with paranoia, anxiety, and misapprehension. Whimsical and yet razor-sharp, this timeless classic illuminates the often comic paradoxes of life in the Atomic Age, while also exhibiting a genuine nostalgia for an earlier and more innocent nation. Taking aim at the propaganda and false optimism of the 1950s, the film's satire shines most vividly in the clever image splicing, such as footage of a decimated Hiroshima alongside cheerful suburban duck-and-cover routines. Immensely entertaining and devilishly witty."
-Topdocumentaryfilms.com
"Pirun taitavasti tehty."
-Matti Salo / SEA
Mi
http://www.youtube.com/watch?v=XjwOnQktNC8
Sheldon Renan & Leonard Schrader: Tappava totuus (The Killing of America, 1982) @ Orion ke 19.3. klo 21:15 & la 22.3. klo 21:00. Tervetuloa! K-18
"The Killing of America = King of mondos"
-Antti Tohka, Facebook 3.3.2014
"Clear-headed, frightening mondo effort"
-David Kerekes & David Slater: Killing for Culture
"One of the most terrifying, shocking films I've seen"
-Bill Landis: Sleazoid Express (April 1982)
"The finest mondo-style documentary ever made"
-Robin Bougie: Cinema Sewer vol 2
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/03/17/killing-of-america-and-pori/
Lauri Lehtinen (17.3.2014 23:38)http://www.youtube.com/watch?v=XjwOnQktNC8
Sheldon Renan & Leonard Schrader: Tappava totuus (The Killing of America, 1982) @ Orion ke 19.3. klo 21:15 & la 22.3. klo 21:00. Tervetuloa! K-18
"The Killing of America = King of mondos"
-Antti Tohka, Facebook 3.3.2014
"Clear-headed, frightening mondo effort"
-David Kerekes & David Slater: Killing for Culture
"One of the most terrifying, shocking films I've seen"
-Bill Landis: Sleazoid Express (April 1982)
"The finest mondo-style documentary ever made"
-Robin Bougie: Cinema Sewer vol 2
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/03/17/killing-of-america-and-pori/
Toinen ja vika näytös siis lauantaina. Arkiston filmikopio on niin erinomaisessa kuosissa, että kannattaa tulla kauempaakin.
Palkitut mestariohjaajat nyt samassa double bill ‑satsissa! Stranger Than Fiction tarjoaa noin puolentoista tunnin paketissa BBC:n tuottaman ja vuosikymmeniksi kieltämän Oscar-voittajan sekä Pekka Siitoinin natsileirille soluttautuneen Pirjo Honkasalon ja Pekka Lehdon erilaista Suomi-kuvaa.
Watkinsin kiistelty post-apocalypse-raportti Sotaleikki (The War Game, UK 1965) onnistui voittamaan parhaan dokumenttielokuvan Oscarin siitä seikasta huolimatta, että elokuvassa esitettyä ydinsotaa Britanniassa ei ole toistaiseksi tapahtunut.
"Vielä rajummalla linjalla (kuin Ken Loach) etenee Peter Watkins, jonka elokuvat ovat puolidokumentaarisia, usein science fictionia läheneviä töitä. Watkins on lähinnä tulevan kauhun kommentaattori: hänen Sotaleikkinsä kuvasi hirvittävänä näkynä atomisodan jälkeistä Englantia ja aiheutti kaikkialla vilkkaan, jopa kiihtyneen keskustelun, jonka kuluessa monet sanoivat Watkinsin menneen liian pitkälle."
-Erkka Lehtola: 24 kuvaa sekunnissa, elokuvankatsojan käsikirja (WSOY 1973)
Pirjo Honkasalon ja Pekka Lehdon Vaaran merkki a.k.a. Swastika (Suomi 1978) esitetään ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin suomenkielisenä versiona. Tätä made in Finland ‑natsiaarretta et kotitallennemarkkinoilta löydä.
"They may look like a put-on, but they are real: the scenes that Pirjo Honkasalo filmed in 1977 and 1978 of a group of marching Finnish neo-Nazis are no invention – even if this Finnish documentary filmmaker does have a penchant for imagery that straddles the boundary between documentary and fiction. The scenes are bizarrely and comically theatrical. In the spring of 1977, these fit and hearty young men made their merry way along Finnish country lanes wearing ill-fitting German helmets and carrying huge flags. Their aim? To establish Hitler's Thousand Year Empire. Unfortunately for them, their dreams were abruptly crushed the following year when the Finnish government banned the organization. In one final attempt to disrupt social order, they set fire to a printer that published a local communist paper. It remains a mystery how Honkasalo managed to get permission to film."
-International Documentary Film Amsterdam, 2010
Peter Watkins: Sotaleikki ja Pirjo Honkasalo & Pekka Lehto: Vaaran merkki Orionissa ke 26.3. klo 21:00, uusinta la 29.3. klo 21:10. tervetuloa!
Lauri Lehtinen (25.3.2014 10:18)Palkitut mestariohjaajat nyt samassa double bill ‑satsissa! Stranger Than Fiction tarjoaa noin puolentoista tunnin paketissa BBC:n tuottaman ja vuosikymmeniksi kieltämän Oscar-voittajan sekä Pekka Siitoinin natsileirille soluttautuneen Pirjo Honkasalon ja Pekka Lehdon erilaista Suomi-kuvaa.
Watkinsin kiistelty post-apocalypse-raportti Sotaleikki (The War Game, UK 1965) onnistui voittamaan parhaan dokumenttielokuvan Oscarin siitä seikasta huolimatta, että elokuvassa esitettyä ydinsotaa Britanniassa ei ole toistaiseksi tapahtunut.
"Vielä rajummalla linjalla (kuin Ken Loach) etenee Peter Watkins, jonka elokuvat ovat puolidokumentaarisia, usein science fictionia läheneviä töitä. Watkins on lähinnä tulevan kauhun kommentaattori: hänen Sotaleikkinsä kuvasi hirvittävänä näkynä atomisodan jälkeistä Englantia ja aiheutti kaikkialla vilkkaan, jopa kiihtyneen keskustelun, jonka kuluessa monet sanoivat Watkinsin menneen liian pitkälle."
-Erkka Lehtola: 24 kuvaa sekunnissa, elokuvankatsojan käsikirja (WSOY 1973)
Pirjo Honkasalon ja Pekka Lehdon Vaaran merkki a.k.a. Swastika (Suomi 1978) esitetään ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin suomenkielisenä versiona. Tätä made in Finland ‑natsiaarretta et kotitallennemarkkinoilta löydä.
"They may look like a put-on, but they are real: the scenes that Pirjo Honkasalo filmed in 1977 and 1978 of a group of marching Finnish neo-Nazis are no invention – even if this Finnish documentary filmmaker does have a penchant for imagery that straddles the boundary between documentary and fiction. The scenes are bizarrely and comically theatrical. In the spring of 1977, these fit and hearty young men made their merry way along Finnish country lanes wearing ill-fitting German helmets and carrying huge flags. Their aim? To establish Hitler's Thousand Year Empire. Unfortunately for them, their dreams were abruptly crushed the following year when the Finnish government banned the organization. In one final attempt to disrupt social order, they set fire to a printer that published a local communist paper. It remains a mystery how Honkasalo managed to get permission to film."
-International Documentary Film Amsterdam, 2010
Peter Watkins: Sotaleikki ja Pirjo Honkasalo & Pekka Lehto: Vaaran merkki Orionissa ke 26.3. klo 21:00, uusinta la 29.3. klo 21:10. tervetuloa!
Viimeinen näytös kaikesta tästä la 29.3, tervetuloa!
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/03/28/hysteeriset-oscar-voittajat/
"Jos se tulee, mä lyön puukolla suoraan kurkkuun. Puukon pystyyn, enkä mitään lapsellisia mustalaispuukotuksia. Ja sitten tapan itseni välittömästi, niin tiedätte kenen kanssa pelaatte."
Vuoden 1990 Jussi Parviainen kohtaa nykyisen Parviaise
n elokuvateatter
i Orionissa, kun dramaturgitähti saapuu esittelemään kiistellyn ja kiitetyn dokumentin Yksinteoin (1990, ohjaus: Pekka Lehto).Petetyksi ja jätetyksi tulemisen selonteko on Suomi-vitutuksen pelkistetty klassikko, jossa muitakin tunteita nousee pintaan ja mielipuolisuudesta on lyhyt matka asian ytimeen.
Yksinteoin @ Orion ke 2.4. klo 21:00, huom: ainoa esitys. Tervetuloa!
"Erittäin hyvä elokuva ja myöskin terapeuttinen."
-Jorma Sairanen (18.11.2013)
"Jos minun pitää nimetä paras näkemäni elokuva, vastaukseni on Yksinteoin. Parviainen pui epäonnistumista, väkivaltaa, vihaa ja surua sellaisella voimalla, että katsoja seuraa puolentoista tunnin shown suu auki. Yksinteoin-elokuvaa ei missään tapauksessa olisi voitu tehdä Ruotsissa."
-Tero Karjalainen / Keskisuomalainen (15.12.2010)
Tämä saattaa koskea sinuakin: hyönteiset valtaavat kohta Maapallon omaa oksaansa sahaavalta ihmiskunnalta, väittää tiedeyhteisöstä bannattu tohtori Nils Hellström eksentrisessä luontodokumentissa Hellströmin kronikka (The Hellstrom Chronicle, USA 1971).
Hellströmiä ei ehkä ole ihan oikeasti olemassa ja oudoista profetioista voi olla monta mieltä, mutta parhaan dokumentin Oscarilla ja Cannesin teknisellä grand prixillä palkittu vainoharhainen hyönteisspektaakkeli puoltaa paikkaansa tajunnallisena valkokangaselämyksenä. Huikeaa mikrokuvausta vyöryttävä faktan ja scifikauhun sekoitus on inspiroinut mm. Frank "Dyyni" Herbertin Hellstrom's Hive ‑romaania ja ensimmäistä Matrix-elokuvaa. Käsikirjoitus: David Seltzer (mm. Ennustus), musiikki: Lalo Schifrin. PUHUMME SUOMEA!
Hellströmin kronikka @ Orion la 5.4. klo 21:00, huom: ainoa esitys. Huom 2: tänne pitäisi ehtiä NV-ennakkoklubin leffavisasta, mitä eräät visatuomaritkin yrittävät.
http://shockpointorion.wordpress.com/2014/03/28/hysteeriset-oscar-voittajat/
"Tri Hellströmin meininki vesiletkun ja ampiaisten kanssa vei tieteellisen havainnollistamisen taas uusiin sfääreihin. Luojan kiitos kyseessä oli nimenomaan suomeksi selostettu versio."
-Ilja Rautsi, Elitisti-foorumi 6.12.2009
"A deliciously hyperbolic insect study that marries beautiful microphotography with a Herzogian view of nature. Offers close-ups of beetles locked in mortal combat, an ant colony taking down a giant lizard, and a black widow spider, insect-kind’s great seductress, luring its prey as ’70s porno music floods the soundtrack."
-Scott Tobias, A.V. Club