Onko niin että aikamatkustuselokuville ei todellakaan ole omaa ketjuaan? Yritin kyllä etsiä kovasti mutta en löytänyt moista, vaikka kaikkea muuta mielenkiintoista sitten löytyikin. Tähän ketjuun siis juttua elokuvista joissa aikamatkustetaan, ja mieluusti jostain muustakin kuin Back to the Futureista. Avataan matka (heh, heh) hiukan erilaisella elokuvalla:
Steve Pink: Hot Tub Time Machine (2010)
Hauskasti 80-luvun ilmiöillä ja muilla aikamatkustuselokuvilla leikkivä leffa, jossa poikkeuksellinen aikakone mainitaan jo nimessä. Ei siis muuta kuin uikkarit jalkaan ja pulahtamaan aikakauteen jolloin Michael Jacksonkin oli vielä musta. Itse kasarin eläneenä saan tästä taatusti enemmän irti kuin myöhemmpien aikojen lapset, mutta ei aikakauden tuntemattomuuden pitäisi estää nautintoa.
Mutta, mutta, mutta – mitä jos aikakoneen ei tarvitsekaan olla upea DeLorean, tai olohuoneen kokoinen metallihäkkyrä? Mitä jos aikakone voisi olla vaikka poreamme? Näin nähtävästi järkelivät aivot tämän tarinan takana, eikä lopputuloksessa ole lopulta paljoakaan valitettavaa. Matka alkaa siis poreammeesta ja johtaa suoraan kohti parhaimpaan aikaan mitä universumista voi löytyä – eli suoraan 80-luvulle, jolloin kylmä sota oli vielä hyytävän kylmää ja kommunistien agentteja etsittiin tosissaan. Tukkahevi raikaa tietysti ja Poison on yksi maailman kovimmista bändeistä yhdessä Mötley Crüen kanssa.
Aikamatkustuksen lainalaisuudet vaativat, että hahmojen on tehtävä jotain muuttaakseen 'nykyhetken' surkeaa tilannettaan, vaikka päähenkilöt ymmärtävätkin että muutokset ovat vaarallisia ja niitä ei saisi tehdä – periaatteessa. Mitä siis tapahtuu kun sorkitaan aikajatkumoa ja puhutaan jopa uudesta musiikkihistoriasta? Chevy Chase heittää hauskan pikkuroolin ja ukko oli niin räjähtänyt, etten tahtonut edes tunnistaa häntä. Pinnat myös Crispin Gloverille, jolle nämä aikamatkustuselokuvat ovat tuttuja jo aiemmin.
Aikamatkustuselokuvat
Ei toi kyllä noin hauska ollut. Olisi voinut saada niin paljon enemmänkin kasarista irti, nyt vaan juututtiin itsestäänselvyyksiin. Lisäksi elokuvassa oli muistaakseni paljon selkeitä virheitä, tuossahan mentiin vuoteen ‑86 eikä tekijät silti viitsineet hirveästi panostaa siihen mitkä biisit ja mitkä elokuvat olivat pinnalla tai edes olemassa. Rambo III:n julistekin taisi jossain kohtaa näkyä jne.Kitinää joo mutta voisi nyt vähän tarkistaa asioita. Kasarifanina tää ei onnistunut itselle luomaan hirveästi minkäänlaista nostalgista fiilista, vaan aika halvalla mentiin homma läpi. Ei huono, hauskojakin juttuja oli mutta silti. Lisäksi se Loun hahmo oli paikoitellen todella rasittava.
Leffa olisi kieltämättä voinut olla paljon hauskempikin, mutta iso osa huumorista irtosi niistä pikkujutuista. Poison on maailman paras bändi. Gloverin käsiongelmat. Pohdinta miehen asemasta...
Loun rasittavuus oli tahallaan alleviivattua ja mies joutui kärsimään, jotta voisi lopulta olla oikeutettu nautintoihinsa. Hei kundihan
Aikaisempaa keskustelua kys. elokuvasta
http://www.elitisti.net/forum/topic/8109-hot-tub-time-machine-2010/
Primerin (2004) aikalinjat
Timecrimes on vekkuli leffa: http://www.imdb.com/title/tt0480669/
Primer hyvä, mutta ehkä vähän liiankin nokkela.
mr_bungle (29.10.2013 10:13)Timecrimes on vekkuli leffa: http://www.imdb.com/title/tt0480669/
Primer hyvä, mutta ehkä vähän liiankin nokkela.
Mielenkiintoiselta vaikuttava, tuo Timecrimes – ei vain uskalla hirveästi lukea, sillä näissä elokuvissa jos missä spoilausvaara on suuri.
Primer on vähän kuin Source Code, näppärä ja toimiva, mutta vain noin kerran.
Jos Primerin tapahtumat hahmotti kerrasta, niin nostan hattua. Uusintakatselua haittaa lähinnä se, että elokuva itsessään on toteutukseltaan ja hahmoiltaan niin hajuton ja mauton.
Source code oli taas armoton pettymys, juonihan on se kaikkein yleisin. Taitaa jokaisessa pidempään pyörineessä scifisarjassa olla tuontapainen 'Groundhog Day' ‑jakso Xenasta X-Filesiin.
Eivät nämä leffat yleensä ensimmäisestä kerrasta vielä täysin aukene (aukenevatko mitkään vähänkään silkasta hutusta eroavat?), mutta vaarana aikamatkustuselokuvissa on se, että kun twisti on tiedossa menettää kokonaisuus liikaa sitä ainutkertaista makuaan.
Toki noin, mutta onhan näissä monissa hienoimmissa elokuvissa kuten 12 Monkeys vähän enemmänkin pohtimista (jos kiinnostaa yrittää laittaa aikalinjoja päässään järjestykseen).
MiR (29.10.2013 20:18)mr_bungle (29.10.2013 10:13)Timecrimes on vekkuli leffa: http://www.imdb.com/title/tt0480669/
Primer hyvä, mutta ehkä vähän liiankin nokkela.
Mielenkiintoiselta vaikuttava, tuo Timecrimes – ei vain uskalla hirveästi lukea, sillä näissä elokuvissa jos missä spoilausvaara on suuri.
Kannattaa ehdottomasti tsekata. Olisi vielä tehokkaampi, jos ei etukäteen tietäisi sen olevan aikamatkustuselokuva, mutta kyllähän nimikin jo siitä vihjaa.
Lasketaankohan Donnie Darkoa ja Groundhog Day:ta otsikon elokuviksi? Anyhow, kumpikin on leffoja jotka kestävät monta katselua. Varmaan juuri siksi, että leffoissa on paljon muutakin vetovoimaa kuin se aikamatkustelu. Primer oli vähän niinkuin ylitekninen progelevy, jonka kikkaileva briljeeraus viihdytti ensimmäisellä katselulla, mutta joka paljastui melko ontoksi muilta osa-alueiltaan toisella katselulla. Odotin suuresti toista katselukertaa Primerin kohdalla, mutta tähdet yllättäen vähenivätkin uusinnasta.
Jakel (30.10.2013 10:12)Toki noin, mutta onhan näissä monissa hienoimmissa elokuvissa kuten 12 Monkeys vähän enemmänkin pohtimista (jos kiinnostaa yrittää laittaa aikalinjoja päässään järjestykseen).
On muuten todella upea elokuva tuo 12 Monkeys ja kun sen on nähnyt riittävän monta kertaa kannattaa katsoa myös La Jétee, josta leffa on napannut melkoisesti palasia.
Donnie Darko pistää aikamatkailuun twistiä vähän kuin Butterfly Effect, joka ei tosin kestänyt uusintaa niin hyvin. Groundhog Day nyt on suorastaan käsite. Ok, kyseessä on aikuisten satu, mutta erittäin toimiva sellainen.
Thrill seekers eli Paholaisen kuriirit on tehokkaan juonensa varassa toimiva leffa, joka kannattaa poimia alelaarista, jos vastaan tulee. Elokuva on ns. tv-elokuva, mutta itseäni ei halpatuotanto tai joidenkin mielestä kököhköt näyttelijäsuoritukset haitanneet, sillä tarina veti täysillä imuunsa. Ensimmäisellä kerralla olin aukaissut tv:n sattumalta ja "mitäs tässä tapahtuu" ‑reaktion jälkeen oli pakko katsoa loppuun ja pian hankkia DVD, että voi katsoa koko elokuvan.
Koska tämä elokuva pelaa juonensa varassa. niin siitä ei sen enempää. Kerrottakoon kuitenkin, että elokuvassa ei ole paholaista eikä mitään kuriireitakaan... :D
Kuun pimeä puoli, eli Обратная сторона Луны (2012) ei ole elokuva, mutta saattaa kiinnostaa
aikamatkafaneja. Tai sarjaa
Life on Mars (2006-2007) seuranneita."Venäläissarjassa 2000-luvun poliisi joutuu oudon onnettomuuden seurauksena ajassa taaksepäin miliisiksi 70-luvun Moskovaan", paljastaa YLE.
Sarja alkaa YLE Teemalla 6. 6. klo. 20.00. Katsottavissa samana päivänä myös YLE Areenassa.
Phillip J. Roth: A.P.E.X. (1994)
Yleinen teoria on, että aikamatkustaminen saattaa aiheuttaa paradokseja, jotka voivat olla seurauksiltaan arvaamattomia. Niinpä tässä päräyttävässä sci-fi/toiminta seikkailussa moiset on tuhottava hinnalla millä hyvänsä. Elokuvan simppeli idea on, että tutkiessaan mennyttä tutkijat luovat vahingossa paradoksin, joka ei olekaan enää niin vain pyyhittävissä. Ei vaikka työtä tekemään lähetetään kovasti Terminatorin oloisia robotteja, jotka ampuvat ensin ja eivät senkään jälkeen kysy yhtään mitään.
Aikamatkustus ja vaihtoehtoiset aikalinjat ovat loputon runsaudensarvi josta on saatu irti melkoisia mestariteoksia. A.P.E.X.:in ongelma on se, että leffa pyrkii olemaan persoonallinen silloin kuin kannattaisi seurata muiden perässä, ja toisin päin. Yhteneväisyydet Terminator-universumiin ovat myös kiusallisen selviä, vähemmälläkin olisi kyllä selvitty, kiitos. Keskushahmot ovat myös melko karrikatyyrisiä ja vaikka juoni antaisi mahdollisuuksia kunnon revittelyyn, ovat toimintakohtaukset lähinnä tavallista tulipallottelua ja poskettomien one-linereiden heittelyä. Ja kuinka ne tuhoojarobotit ampuvat aina ohi kohteestaan? Niin paljon olisi voitu saada, niin paljon on hukattu.