Bond-elokuvia on tehty sellainen määrä että ne ansaitsevat oman topicinsa Elitisti-foorumilla. Ja nyt kun itsellä tuli päivitettyä suurin osa elokuvista Blu Ray muotoon, niin on taas yksi hyvä syy uusintakatsoa nämä. Aloitetaan ensimmäisestä:
Terence Young : Dr. No (1962) ***½

Brittiläisen tiedustelupalvelun mies on surmattu Jamaikalla hämärissä olosuhteissa. Bond saa tehtäväkseen selvitellä tapahtunutta. Myöhemmin käy ilmi että edesmennyt mies suoritti ennen kuolemaansa tutkimuksia salaperäisellä Crab Key nimisellä saarella. Käykin ilmi että paikassa toimii tällä hetkellä Tohtori No, jonka tarkoitukset eivät ole kunnialliset. Pöydässä on kovat panokset.
Ensimmäinen Bond-elokuva hakee vielä muotoaan suhteessa myöhempiin sarjan elokuviin. Alun musiikkivalinnat eivät oikein istu Bond-tyyliin ja Conneryn näyttelijätyöskentelyä voisi sanoa vielä paikoin hieman kankeaksi, vaikka ei hän sinänsä huonosti näyttele mutta ehkä enemmän tätäkin puolta vertaa myöhempiin elokuviin. Ursula Andress on näyttävä nainen ja hänellä on kunnia toimia ensimmäisenä Bond-"tyttönä".
Youngin ohjaus on sinänsä selkeää mutta paikoin olisi kaivattu jonkin verran tiivistämistä. Elokuvan tuotanto on aikalaisekseen näyttävää ja hienot kuvauslokaatiot tuovat lisäarvoa kokonaisuudelle. Toiminan puolesta ollaan selkästi aikaansa edellä. En ainakaan itse muista että olisi nähyt mitään vastaavaanlaista tehty ennen vuotta 1962. Hieno aloitus elokuvasarjalle vaikka ei mielestäni edustakaan aivan Bond-elokuvien parhaimmistoa.