Julkaistu: 2011-03-21T12:17:11+03:00
Ohjaaja:
elokuva arvostelu
Ohjaus: Mikael Håfström
Shanghain saattaminen levitykseen on ollut pitkä ja ongelmallinen prosessi. Miltei kymmenen vuotta suunnitteluasteella maanneen elokuvan kuvausten piti alkaa 2008 sen nimikkokaupungissa, mutta Kiinan hallitus eväsi kuvausluvan viime hetkellä teoksen arkaluonteisen aiheen takia. Miljoonia maksaneet lavasteet täytyi pystyttää uudelleen Thaimaahan. Kun suurin osa materiaalista oli viimein saatu purkitettua, tuotannosta vastanneen Weinsteinien yhtiön huono taloustilanne sysäsi elokuvan jälkituotantohelvettiin, josta se putkahti Aasiassa teattereihin ja Euroopassa suoraan dvd:lle vasta viime vuonna. Yhdysvaltain julkaisusta ei ole vieläkään varmaa tietoa. Lopullinen hintalappu teokselle on 50 miljoonan dollarin luokkaa.
Valitettavasti Shanghai on kohtalonsa ansainnut. On mahdotonta sanoa, kuinka paljon kuvausten ja leikkausvaiheen takaiskut ovat vahingoittaneet projektia, mutta lopputulos on sen verran perusteellisesti puutteellinen, että hyvää elokuvaa siitä tuskin olisi tullut vaikka kaikki olisikin mennyt suunnitelmien mukaan. Mikael Håfströmin (Pahuus, 2003; 1408, 2007) ohjauksessa komeapuitteinen historiallinen vakoiluromanssi litistyy ohueksi Casablanca-variaatioksi, jota ei pelasta edes kolmen vetovoimaisen aasialaisnäyttelijän mukanaolo. Laajamittaiseen elokuvateatterilevitykseen tällaisella mitättömyydellä ei olisikaan ollut mitään asiaa.
USA:n vakooja, lehtimieheksi tekeytyvä Paul Soames (John Cusack) saapuu Shanghaihin vuonna 1941 juuri hieman ennen Pearl Harborin pommitusta. Toistaiseksi Kiinan ainoana Japanin valloittamattomana suurkaupunkina Shanghai toimii kansainvälisen politiikan ja kaupan keskuksena, jossa kiinalaiset, japanilaiset, amerikkalaiset ja natsit ovat jakaantuneet omille alueilleen. Tuntuu olevan vain ajan kysymys milloin täysmittainen sota vyöryy myös Shanghain ylitse. Soames ottaa tehtäväkseen agenttiystävänsä Connerin (Jeffrey Dean Morgan) murhan selvittämisen, mutta pian hänen mielenkiintonsa kohdistuu paikallisen triad-päällikön (Chow Yun‑fat) kauniseen vaimoon, Annaan (Gong Li). Satunnaisten levottomuuksien ohessa Soamesin turvallisuuden pahimmaksi uhaksi paljastuu Japanin tiedostelupalvelu Kempeitain johtaja Tanaka (Ken Watanabe), joka saattaa olla myös Connerin murhaaja. Entä voisiko Japani olla suunnittelemassa iskua USA:an?
Shanghai kompuroi fataalisti kaikilla osa‑alueilla. Suhteellisen nimekästä näyttelijäkaartia johtava John Cusack on jopa rasittavan huono ja aneemisine suppusuineen täysin epäsopiva vakoojasankariksi. Chow Yun‑fatin englanti on parantunut, mutta kunniallisen gangsteripomon hahmo jää yksiulotteiseksi. Vanhoista hyvistä ajoista muistuttavat sentään muutamat kohtaukset, joissa Chow nähdään pistooli ojossa. Onnistuneilla valinnoilla Hollywood-uraa luonut Ken Watanabe (tämän jälkeen Inception, 2010) tekee Chow'n tapaan sen minkä pystyy lattean roolinsa kanssa. Huomion varastaa vaivatta yhä erittäin kaunis Gong Li, joka ei hänkään ole tyypillisessä kohtalokkaan naisen osassa parhaimmillaan, mutta jota on ainakin miellyttävä katsella.
Näyttävistä lavasteistaan huolimatta Shanghai vaikuttaa visuaalisestikin enemmän suoraan dvd‑levitykseen tehdyltä välityöltä kuin jättibudjettiselta, kunnianhimoiselta kansainväliseltä suurspektaakkelilta. Niin ikään Hossein Aminin (Killshot, 2008) käsikirjoituksen yritykset sitoa tapahtumat historialliseen kontekstiin lässähtävät, eikä henkilötason mysteerejä onnistuta esittämään sen kiinnostavampina kuin sotapoliittisia juonitteluja. Soamesin noir-henkinen kertojaääni on erityisen nolo, selittäen katsojalle tapahtumia sellaisin kielikuvin kuten "olin kuin mato matkalla mätään omenaan".
Elokuvasta on saatavilla useita eri Blu‑ray‑julkaisuja, joskin osa niistä väärällä kuvasuhteella.
Future Film on julkaissut Shanghain Suomessa ekstrattomana dvd:llä ja Blu‑rayllä 23.3.2011. Dvd:n kuva on muuten hyvä mutta värisävyiltään liioitellun kellertävänvihertävä – myös haaleaksi jäävien mustien alueiden osalta. Kiinaksi puhutuissa osuuksissa kuvassa on kiinteät englanninkieliset tekstit, mikä hankaloittaa niiden päälle tulevien suomalaisen tekstityksen lukemista.
Elokuvan muut nimet
Ohjaaja
Käsikirjoittaja
producers
Näyttelijät
choreographers
Säveltäjä
Kuvaaja
Levittäjä / Jakelija
Maa
Genre
Kategoria